Vaihteistoöljystä siis kysymys, -96 CS ja S kaipaisi öljyn vaihtoa ja katselin Esson sivuilta tällaisen öljyn jota mm. jotkut Peugeot harrastajat suosii. Merkillä kun esiintyy vaihteistoja joissa samanlaisia suosituksia kuin Saabilla ( siis mineraali, moottoriöljy).
Speksien mukaan mineraalipohjainen ja viskosisiteetti koko lailla sama kuin 10W30 moottoriöljyllä, eli hiukan paksumpaa kuin OG foorumissa keskusteltu Nesteen 75W. Tämä kuitenkin olisi GL-4 öljy, eli ei niin paljon lisäaineistettu kuin tuo Nesteen GL-5.
Peugeot foorumilla kirjoittivat hinnaksi noin 10e litra ja saisi parin litran pulloissa. Olisi hiukan halvempi vaihtoehto kuin Saabin oma synteettinen jota joutuisin hankkimaan kumpaankin kärryyn sen litran ylimääräistä huuhteluun, no ei se huuhtelu tämänkään kanssa varmaan pahaa tekisi.
Öljyn speksit löytyy täältä
http://www4.esso.com/Finland-English/Lu ... 75W-80.asp
Mutta onko kukaan kokeillut tätä Saabissa, tonnarisa, ng:ssä tai og:ssa?
Mainitun Peugeot clubin urli on http://forum.club-peugeot.com
Niin, minä en omista enkä ole omistanut Peugeottia, ajanut olen, veljellä oli peräti kaksitoistavaihteinen - oli polkupyörä
Onko kokeiltu Esso Gear Oil BV 75W-80
Onko kokeiltu Esso Gear Oil BV 75W-80
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Eipä ole paljon varaa laatikon kustannuksella kokeilla erikoisia öljyjä.
Suosittelen käyttämään Saabin omaa synteettistä vaihteistoöljyä MDF00063 ( tyyppi sinne päin, sellaista vaaleanpunaista tököttiä ). Hinta noin 12 euroa litra. Sitä kuluu noin 5 litraa huuhteluineen. Muista pyytää osatessasi täyttö/huuhteluohje.
Suosittelen käyttämään Saabin omaa synteettistä vaihteistoöljyä MDF00063 ( tyyppi sinne päin, sellaista vaaleanpunaista tököttiä ). Hinta noin 12 euroa litra. Sitä kuluu noin 5 litraa huuhteluineen. Muista pyytää osatessasi täyttö/huuhteluohje.
Lootahan kannattaa huuhdella vastaavalla öljyllä mitä sinne meinaakin laittaa, mutta halvempi versio. Esim. jos tekee vaihdon synteettinen -> mineraali 10w-30, niin käyttää vaikka nesteen sitä halvinta mineraalia lootassa huuhteleen, näin itse tein. Tietysti jos kyseessä on 17ke auto niin eihän se 60e huoltokuluina paljon tunnu
Tiestysti jos oikein hifistelee niin huuhtelee tuolla samalla mitä meinaa lootaan laittaa, mutta taitaa aika pieniksi mennä vanhan öljyn pitoisuudet. Tärkempää on kuitenkin se että öljy on puhdasta ja sillä on ominaisuudet tallella.
Tiestysti jos oikein hifistelee niin huuhtelee tuolla samalla mitä meinaa lootaan laittaa, mutta taitaa aika pieniksi mennä vanhan öljyn pitoisuudet. Tärkempää on kuitenkin se että öljy on puhdasta ja sillä on ominaisuudet tallella.
Tässä valmistajan näkemys asiaan:
http://68.18.137.251/transmission_folde ... oxlube.htm
Tuota voi melko pitkälle uskoa...
Öljyillä on muitakin ominaisuuksia kuin viskositeetti.
http://68.18.137.251/transmission_folde ... oxlube.htm
Tuota voi melko pitkälle uskoa...
Öljyillä on muitakin ominaisuuksia kuin viskositeetti.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5