Lämppärin kennon vuotokohdat?
Lämppärin kennon vuotokohdat?
Olen tässä nuuskinut viime viikkojen aikana auton sisäilmaa ja uskottava se on, että jäähdytysnestettä tihkuu jostakin pieniä määriä kojelaudan uumeniin. Mistä kohtaa tonnarin (vm. '96 ACC:lla) lämmityslaitteen tiedetään yleensä vuotavan? Uusi kenno vai selviäisikö jollain letku- ja tiivistejumpalla?
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Kyllä se on kenno, luultavasti muovipäätyjen ja kennoston liitos. Letkuliittimet jää akvaarion puollelle niin että nesteet jäisi sinne jos valuttaisi letkuista tai letkuliitoksista.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
ja vaihtaessa kannattaa ajoittaa lämpöiseen aikaan, ei mielellään pakkasilla kun muovit kovenee ja osumatarkkuus kasvaa....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Sama fiitseri tais tulla tohon omaan kulkineeseen.
Jäähdytin neste hupenee paisarissa.
Lyhen tauon jälkeen kun lähtee taas liikenteeseen pöhäyttää lehmän henkäysen ja etulasit kauttaaltaan huurussa.
Jäähdytin neste hupenee paisarissa.
Lyhen tauon jälkeen kun lähtee taas liikenteeseen pöhäyttää lehmän henkäysen ja etulasit kauttaaltaan huurussa.
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Mulla tekee ihan samaa, mutta vain silloin kun oon käyttänyt ilmastointia. Oliskohan kuivaimen vaihto paikallaan eikä kennon? 
muoks: tosin ei hupene nesta paisarissa...

muoks: tosin ei hupene nesta paisarissa...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Itsekkin meditoin että ois vaan systeemissä olevaa kosteutta ilmastoinnin kondennsin takia, mutta.Mawerick kirjoitti:Mulla tekee ihan samaa, mutta vain silloin kun oon käyttänyt ilmastointia. Oliskohan kuivaimen vaihto paikallaan eikä kennon?
muoks: tosin ei hupene nesta paisarissa...
Laitan aina systeemin ECON tilaan muutama kilsa ennen kotia, riippuen mielentilasta käytän flektiä kovemallakin, tilannetta muuttamatta.
tämä hupeneminen on n.8tkm ajon aikana huomattu niin että jarrutuksissa/mutkissa rupesi vilauttaa "check radiator" valoa.
Mitä kuivaimeen tulee. Sehän ei kuivaa sitä sisään tulevaa ilmaa. Kuivain "kuivaa" kylmäainetta ettei siihen sitoutuva kosteus oksidoi systeemiä.
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Olis varmaan pitänyt nukkua viittä tuntia pidempään viime yönä 

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Pitäisi varmaan asentaa tuollainen kuivainpatruuna vesiletkuun, niin haitallinen kosteus ei kulkeutuisi lämppärin kennolle asti
Pitää ehkä tutkia kojelaudan sisuksia tässä ennen kuin laittaa kesäauton seisontaan. Voipi olla ettei tuota kennoremppaa jaksa yhdessä illassa vääntää läpi.

Pitää ehkä tutkia kojelaudan sisuksia tässä ennen kuin laittaa kesäauton seisontaan. Voipi olla ettei tuota kennoremppaa jaksa yhdessä illassa vääntää läpi.
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
OK, kenno on nyt revitty irti. Piti välillä hakea "uskon vahvistusta" netistä että löytyi oikeat keinot. Ilmastoinnillisessa mallissa pitää kullä käyttää harkitusti voimaakin tietyissä tilanteissa että muovi antaa periksi ja puhaltimen kotelon saa pois edestä.
Kennossa oli valkoista töhnää parissa-kolmessakin eri paikassa eli sieltä sitä tavaraa oli tihuttanut matkustamon puolelle. Huomenna jatkuu...
Kennossa oli valkoista töhnää parissa-kolmessakin eri paikassa eli sieltä sitä tavaraa oli tihuttanut matkustamon puolelle. Huomenna jatkuu...
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
No niin, tällä kertaa tuntui siltä että aikaa on enemmän kuin rahaa joten päätin yrittää korjausta. Kenno on siis alumiinia ja siinä on prässäämällä kiinnitetyt muovipäädyt. Koeponnistin kennoa vesiastiassa ja ilmakuplia tuli vähän kaikkialta. Huomasin, että päätylevyn ja putken saumasta pilkisti mustaa kumia joten kennoa ei olekaan kasattu juottamalla vaan puristamalla.
Taivuttelin lukituskynnet auki ja irrotin päädyt. Putket on tungettu kumitiivisteen läpi jonka jälkeen päät on avarrettu trumpetille. Putkien sisällä on veikeät kierrepastan näköiset muoviset turbulaattorit jotka saa vetämällä irti. Itse kmitiiviste oli vanhuuttaan hiukan hapertunut joten vesi pääsee putkien ympäriltä ja päätytankkien saumoista ulos. Mitään tiivisteainetta ei vaikuttanut olevan käytetty alunperin. Huomattava on, että alumiini oli virheettömässä kunnossa sisältä ja päältä vielä 13 vuoden jälkeenkin, eli metallin syöpymisestä ei vuodossa ole kyse ainakaan tässä tapauksessa.
Tein seuraavaa: Löin varovasti kartiomaisella tuurnalla putkien suuta isommaksi jolloin kiristys kumia vasten kasvaa. Laitoin ohutta pikaliimaa jokaisen putken ympärille, josta se kapillaarisesti imeytyy koko sauman matkalle. Päätysäiliöt kiinnitin käyttäen Loctiten jäähdytysnesteen kestävää harmaata silikonia. Kiristys pikku kuormaliinalla ja naputtelin lukituskynnet takaisin kiinni. Saa nähdä millainen on pikaliiman kemiallinen kestävyys ja toiminta lämpölaajenemisten yhteydessä, mutta tuskinpa se tämän jälkeen ainakaan enempää vuotaa
Koeponnistan huomenissa kunhan silikoni on kuivunut kunnolla.
Kuvia: http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=860
Taivuttelin lukituskynnet auki ja irrotin päädyt. Putket on tungettu kumitiivisteen läpi jonka jälkeen päät on avarrettu trumpetille. Putkien sisällä on veikeät kierrepastan näköiset muoviset turbulaattorit jotka saa vetämällä irti. Itse kmitiiviste oli vanhuuttaan hiukan hapertunut joten vesi pääsee putkien ympäriltä ja päätytankkien saumoista ulos. Mitään tiivisteainetta ei vaikuttanut olevan käytetty alunperin. Huomattava on, että alumiini oli virheettömässä kunnossa sisältä ja päältä vielä 13 vuoden jälkeenkin, eli metallin syöpymisestä ei vuodossa ole kyse ainakaan tässä tapauksessa.
Tein seuraavaa: Löin varovasti kartiomaisella tuurnalla putkien suuta isommaksi jolloin kiristys kumia vasten kasvaa. Laitoin ohutta pikaliimaa jokaisen putken ympärille, josta se kapillaarisesti imeytyy koko sauman matkalle. Päätysäiliöt kiinnitin käyttäen Loctiten jäähdytysnesteen kestävää harmaata silikonia. Kiristys pikku kuormaliinalla ja naputtelin lukituskynnet takaisin kiinni. Saa nähdä millainen on pikaliiman kemiallinen kestävyys ja toiminta lämpölaajenemisten yhteydessä, mutta tuskinpa se tämän jälkeen ainakaan enempää vuotaa

Kuvia: http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=860
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
näin sitä pitää. itse kokeillen eikä antaa periksi. esimerkillistä saab toimintaa
olemme korva kuulolla kuuntelmassa lopputulosta koeponnistuksen suhteen.
olemme korva kuulolla kuuntelmassa lopputulosta koeponnistuksen suhteen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Noh,Noh,Noh... Onnistuko?Hessu kirjoitti:Koeponnistan huomenissa kunhan silikoni on kuivunut kunnolla.
Kuvia: http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=860

Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Kyllä! Tosin kennon paikkauksessa otettiin vielä toinenkin iteraatio. Virheeni oli ekalla kerralla naputella päädyt kiinni vasaralla ja tuurnalla ilman että takapuolella oli mitään vastetta. Niinpä alumiini hieman taipui ja irtosi muovipäädyn tiivistepinnasta. Uusi yritys ja tällä kertaa puristelin päädyt kiinni pihdeillä. Nyt ei kuplia näkynyt koeponnistuksessa vielä ainakaan reilun 1,5 barin paineella joten uskalsin asentaa kennon.
Itse kennon laittaminen paikoilleen oli äärimmäisen raivostuttava homma mutta kyllä siitä lopulta selvittiin. Nyt ei tuoksu glykoli nokkaan ja hintaa rempalla oli vain tiivistysaineiden verran.
Itse kennon laittaminen paikoilleen oli äärimmäisen raivostuttava homma mutta kyllä siitä lopulta selvittiin. Nyt ei tuoksu glykoli nokkaan ja hintaa rempalla oli vain tiivistysaineiden verran.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 17:39
- Paikkakunta: lappeenranta
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
onko kenno pahassa paikassa? Paljon purettavaa, mitä reittiä parhaiten hoituu?
SAAB 9000 2T -89 STAGE 2
Re: Lämppärin kennon vuotokohdat?
Se on vähän asentajasta kiinni toi, että onko pahassa paikassa.bomberfighter kirjoitti:onko kenno pahassa paikassa? Paljon purettavaa, mitä reittiä parhaiten hoituu?

Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96