9000 2.3T & TCS

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Mistä voisi johtua se että TCS "tilttaa" kovassa kiihdytyksessä, ilmeisesti silloin jos se puuttuu peliin? Kaasupoljin menee jäykäksi ja auto sammuu. Uusi käynnistys ja matka jatkuu.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

nakkimake kirjoitti:Mistä voisi johtua se että TCS "tilttaa" kovassa kiihdytyksessä, ilmeisesti silloin jos se puuttuu peliin? Kaasupoljin menee jäykäksi ja auto sammuu. Uusi käynnistys ja matka jatkuu.
Minun autossa, vaastaavasti kuuluu pirun kova "ulina" ääni, pakko höllätä kaasua äänen takia kun ei tiedä mikä siellä ääntä pitää koko korttelin mitalla . Mikähän metelin aiheuttaa ??
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Laita tarkka kuvaus siitä "ulinasta". Miten se tarkalleen ilmenee? Minkä korkeuksinen on ääni? Tuleeko se edestä vai takaa?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja pevi »

Läpppäkotelon moottori ei ehdi seurata polkimen "vaatimaa" signaalia. Voitele läppäkotelon liikkuvat osat.

Em. perustui päättelyyn ei kokemukseen. En ole itse ainakaan törmännyt vastaavaan ongelmaan.

Jos ei talven liukkailla pienellä kaasulla tee vastaavaa on em. vika vielä todennäköisempi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

pevi kirjoitti:Läpppäkotelon moottori ei ehdi seurata polkimen "vaatimaa" signaalia. Voitele läppäkotelon liikkuvat osat.

Em. perustui päättelyyn ei kokemukseen. En ole itse ainakaan törmännyt vastaavaan ongelmaan.

Jos ei talven liukkailla pienellä kaasulla tee vastaavaa on em. vika vielä todennäköisempi.

Kiitos pevi ohjeista. Kokeilen tuota. Sehän tässä mietityttääkin että pystyykö autolla ajamaan sitten lumella/jäällä lainkaan :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nakkimake kirjoitti:Mistä voisi johtua se että TCS "tilttaa" kovassa kiihdytyksessä, ilmeisesti silloin jos se puuttuu peliin? Kaasupoljin menee jäykäksi ja auto sammuu. Uusi käynnistys ja matka jatkuu.
Selvisikö tämä vika jo? Appiukon -92 CS 2.3TA (LH ja APC) -tontussa on juuri samanlainen vika, eli kovemmassa kiihdytyksessä (esim motarin rampilta) sytyttää TCS-valon, ja tietty tyhjäkäyntiä ei silloin ole. Auton sammuttaminen vauhdissa, ja uudelleenstarttaus poistaa vian, ja auto toimii kunnes seuraavan kerran polkee kaasua reippaammin, tai jos ajaa esim 120km/h (yleensä autolla ajetaan tämän vian vuoksi maks. 90km/h, jolloin se toimii jos lisäksi muistaa kiihdyttää rauhallisesti).
Saabin merkkihuollossa olivat vaihtaneet jonkin paineanturin siihen rintapeltiin, ei auttanut. Läppäkotelo on purettu monta kertaa, eikä siellä ollut mitään rasvausta vaativia kohtia, eikä se takertele, ole likainen tms.

Auton alipaineletkut on sisämitoiltaan aika pieniä, luokkaa muutama milli, mutta luulisi että niiden kautta kulkisi tarpeeksi alipainetta? Laitoin yhden alipaineletkun paremmin kiinni (en tiedä oliko letku vuotanut, mutta oli ainakin murtunut juurestaan), ja vaihdoin ehjän takaiskuventtiilin siihen venakopan huohotukselle. Tuo huohotusventtiili oli asennettu väärinpäin, eli nuoli osoitti kohti venakoppaa, no ilma ei puhaltamalla tuntunut liikkuvan mihinkään suuntaan siitä venttiilistä, joten se tuskin on voinut mitenkään sotkeakaan alipainejärjestelmää?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

ng900aero kirjoitti:
nakkimake kirjoitti:Mistä voisi johtua se että TCS "tilttaa" kovassa kiihdytyksessä, ilmeisesti silloin jos se puuttuu peliin? Kaasupoljin menee jäykäksi ja auto sammuu. Uusi käynnistys ja matka jatkuu.
Selvisikö tämä vika jo? Appiukon -92 CS 2.3TA (LH ja APC) -tontussa on juuri samanlainen vika, eli kovemmassa kiihdytyksessä (esim motarin rampilta) sytyttää TCS-valon, ja tietty tyhjäkäyntiä ei silloin ole. Auton sammuttaminen vauhdissa, ja uudelleenstarttaus poistaa vian, ja auto toimii kunnes seuraavan kerran polkee kaasua reippaammin, tai jos ajaa esim 120km/h (yleensä autolla ajetaan tämän vian vuoksi maks. 90km/h, jolloin se toimii jos lisäksi muistaa kiihdyttää rauhallisesti).
Saabin merkkihuollossa olivat vaihtaneet jonkin paineanturin siihen rintapeltiin, ei auttanut. Läppäkotelo on purettu monta kertaa, eikä siellä ollut mitään rasvausta vaativia kohtia, eikä se takertele, ole likainen tms.

Auton alipaineletkut on sisämitoiltaan aika pieniä, luokkaa muutama milli, mutta luulisi että niiden kautta kulkisi tarpeeksi alipainetta? Laitoin yhden alipaineletkun paremmin kiinni (en tiedä oliko letku vuotanut, mutta oli ainakin murtunut juurestaan), ja vaihdoin ehjän takaiskuventtiilin siihen venakopan huohotukselle. Tuo huohotusventtiili oli asennettu väärinpäin, eli nuoli osoitti kohti venakoppaa, no ilma ei puhaltamalla tuntunut liikkuvan mihinkään suuntaan siitä venttiilistä, joten se tuskin on voinut mitenkään sotkeakaan alipainejärjestelmää?

Vika poistui itsestään. Itseasiassa autoon vaihdettiin kansipahvi ja siinä yhteydessä mahdollisesti sitten laitettiin jokin letku paremmin kiinni. Vaihdoin samalla myös ne imusarjan 3-4 kumiholkkia uusiin kun olivat niin väljiä.

Jossain ketjussa oli mainintaa että uudemmissa TCS kaasuläpissä on asennon tunnistus kontaktit tms. muutettu kullatuiksi, koska niissä on ollut ongelmia. En tiedä mistä vuosimallista lähtien on kullattu, jotain +94 luulisin. Eli niissä voi olla myös ongelmaa. Itselläni on -92 mallinen auto.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nakkimake kirjoitti:

Vika poistui itsestään. Itseasiassa autoon vaihdettiin kansipahvi ja siinä yhteydessä mahdollisesti sitten laitettiin jokin letku paremmin kiinni. Vaihdoin samalla myös ne imusarjan 3-4 kumiholkkia uusiin kun olivat niin väljiä.

Jossain ketjussa oli mainintaa että uudemmissa TCS kaasuläpissä on asennon tunnistus kontaktit tms. muutettu kullatuiksi, koska niissä on ollut ongelmia. En tiedä mistä vuosimallista lähtien on kullattu, jotain +94 luulisin. Eli niissä voi olla myös ongelmaa. Itselläni on -92 mallinen auto.
Ok, itse asiassa tuossakin potilaassa vuotaa kansipahvi, eli uittaa pikkuhiljaa öljyä kannen välistä ulos siitä pakosarjan liepeiltä, ja uittaa myös öljyä jäähdytysnesteen sekaan, öljyn sekaan ei mene vettä kuitenkaan. (Kansipahvia ei kuulemma saa vaihtaa, vaan appiukko on tyytynyt onkimaan öljylietettä paisuntasäiliöstä hammasharjalla ja rievulla :D).... voisikohan viallinen kansipahvi jotenkin aiheuttaa TCS:n sekoilua, ja mitä imusarjan kumiholkkeja tarkoitat?
Auto taitaa olla kanssa vm. 1992, vaikka se on otettu käyttöön vuoden 1992 joulukuun viimeisinä päivinä, siis ainakin sillä perusteella että siinä ei ole Trionicia.
Merkkiliikkeessä eivät ymmärrä tuon systeemin päälle mitään, eikä Tech2:lla siitä oltu saatu vikakoodeja ulos, pitäisi kait olla ISAT käytössä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Minulla vuoti vettä männän päälle ainoastaan kuumana, kun esim. olin tankannut tai käynyt kaupassa. Lähti "röpöttäen" käymään. Oli pienoinen mysteeri että vika ilmeni vain kuumana, eikä esim. parin päivän seisotus vaikuttanut asiaan, mutta tuli kuitenkin kuntoon kansipahvin vaihdolla. Pahvi oli kyllä vaihtokunnossa.

Siinä imusarjassa on niitä mustia kumiholkkeja joihin tulee alipaineletkuja kiinni. Niitä olen aina tonnareissa vaihdellut, koska yli 1bar ahdoilla ne tuppaavat irtoamaan jos ovat vanhuuttaan väljiä ja jos niin käy että irtoavat niin koneen käynti on erittäin heikkoa sen jälkeen. Sehän on taas noloa jos liikennevalokiihdytyksen jälkeen käynti aaltoilee rajusti ja kone juuri ja juuri pysyy käynnissä. Nimim. kokemusta on :D

Kansipahvi tuskin vaikuttaa TCS:ään mitenkään. Tuo varuste on itselleni ihan uusi tuttavuus, joten täältä löytyy varmasti viisaampia konkareita kommentoimaan tuohon asiaan. Ja onhan tuosta jo varmasti aiempia viestiketjuja paljon täällä. Olen ymmärtänyt että ko. varuste on aikas vikaherkkä.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: 9000 2.3T & TCS

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla oli -92 tontussa hieman samantyyppistä vikaa. Vika poistui lopulta kaasupolkimenasentoanturin vaihdolla, joka ilmeisesti antoi vääriä arvoja kaasuläppäkotelolle.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Vastaa Viestiin