
kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
autona 2.0 Aero -95 ja manuaali. ajaessa kuuluu sellainen jumputus kuin olisi pyöränlaakeri mennyt mutta ne on vaihdettu n.vuosi sitten ja kuskinpuolelle jo toisen kerran. auto oli nosturilla ja kuunneltiin mistä voisi ääni kuulua ja pomo meinasi (työskennellyt vuodesta -76 saabien parissa) että vänkärinpuoleisen vetoakselin kannatinlaakeri pitää ääntä.. mutta kun en oikeen jaksa uskoa siihen :/ onko kukaan tuota laakeria vaihtanut? itse en ainakaan ole vaihtanut vaikka autoalalla olen ja erityisesti saabien parissa. ja noita vetarin maljoja olen muutaman kerran vaihtanut tonnariin ja ei todellakaan ole mukava homma. mutta sehän ilmenee tärytyksenä/jumputuksena kiihdytyksessä. mutta sellaista tässä autossa ei ilmene. yksihän on tietenkin rengas joka voi tuota ääntä pitää mutta ajattelin nyt kysyä kokeneemmilta että onko kukaan teistä vaihtanut tuota laakeria juuri sen äänen takia? ahdistaa kovasti kun pitäisi muijan kanssa poriin lähteä ajamaan lauantaina ja saapilla ei muka voi lähteä
tuo mersu ei oikeen mielestäni ole sen parempi ajettava kuin saabi. laiskempi ainakin!

9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Se mikä minulla on kokemusta ajoneuvoista (muista kuin Saabeista),niin äänenä "jumputus" viittaisi enemmän renkaaseen. Laakeri äänet minun ajokeissani on olleet mielummin vinkunaa. Kannattais varmaan kokeilla vaikka vararenkaalla ennen isompia korjauksia. En tosiaan tiedä onko Saabeissa jotain ominais kohtia jotka voisivat jumputtaa esim. mainitsemasi vetarin maljat.
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Pyöränpultit tiukalla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Itse en ole vaihtanut, mutta tiedän että noita on jouduttu vaihtamaan.
Ihan ainutkertainen tapaus tuo ei siis olisi.
Ihan ainutkertainen tapaus tuo ei siis olisi.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Mullahan oli samantapainen "aaveääni" tuossa CD2.0-16vm1990 -tonnarissa.
Useamman eri asiaatuntevan tahon kanssa todettiin, että ääni tulee oikealta edestä.
vetoakselin välilaakerikin vaihdettiin, mutta ääni ei loppunut siihenkään.
renkaita, vanteita ja ilmanpaineita mulkattiin moneen malliin, mutta ääni ei hävinnyt, vaihteli kylläkin...
Lopulta jäi kaksi mahdollisuutta mistä ääni voi tulla; pyöränlaakeri tai vetopyörästön poskilaakeri. Vasen poskilaakeri vaihdettiin, kun se kyrvähti totaalisesti, mutta sekään ei vaikuttanut tuohon ääneen, oikea jäi vaihtamatta.
Äänihän ei ollut mitenkään voimakas, mutta häiritsevä.
Jälkeenpäin miettien se oikeanpuoleinen poskilaakeri täytyi olla syypää ääneen, tai sitten poskilaakerin ja pyöränlaakerin yhteisvaikutus... toisaalta siinä on kaksi niveltä välissä... että
näistä selvän ottaa...
Useamman eri asiaatuntevan tahon kanssa todettiin, että ääni tulee oikealta edestä.
vetoakselin välilaakerikin vaihdettiin, mutta ääni ei loppunut siihenkään.
renkaita, vanteita ja ilmanpaineita mulkattiin moneen malliin, mutta ääni ei hävinnyt, vaihteli kylläkin...

Lopulta jäi kaksi mahdollisuutta mistä ääni voi tulla; pyöränlaakeri tai vetopyörästön poskilaakeri. Vasen poskilaakeri vaihdettiin, kun se kyrvähti totaalisesti, mutta sekään ei vaikuttanut tuohon ääneen, oikea jäi vaihtamatta.
Äänihän ei ollut mitenkään voimakas, mutta häiritsevä.
Jälkeenpäin miettien se oikeanpuoleinen poskilaakeri täytyi olla syypää ääneen, tai sitten poskilaakerin ja pyöränlaakerin yhteisvaikutus... toisaalta siinä on kaksi niveltä välissä... että

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Naapurin -01 9-3:ssa vähän niin kuin edellä. "Eihän se pyöränlaakerissa voi olla". Vähän kaikkea vaihdettiin paitsi laakeri. Lopulta jumputus hävisi laakeri vaihtamalla.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Niin, ja lisätään senverran, että itselle olen joutunut vaihtamaan 4 etupyörän laakeria neljässä vuodessa.
Nopeimman (huonoimman) noin 10tkm ajettuna.
Että voi se olla laakerikin.
Nopeimman (huonoimman) noin 10tkm ajettuna.
Että voi se olla laakerikin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
täytyypi tutkia vielä tuota ääntä.. motonetistä ostin molemmat laakerit (en koskaan enää osta mitään sieltä) kuskin puolelle jo vaihdoin skf:n laakerin eli eikai sieltä enää kuulu. vaikea paikantaa kun ajaa. tahtoo maksaa nuo laakerit aika pirun paljon :s
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Joo tuntuu sillä mötikällä olevan hintaa. Itsekkään en enää osta mitään laakeripitoisia tai kumipitoisia asioita motonetistä.scorpio_88 kirjoitti:täytyypi tutkia vielä tuota ääntä.. motonetistä ostin molemmat laakerit (en koskaan enää osta mitään sieltä) kuskin puolelle jo vaihdoin skf:n laakerin eli eikai sieltä enää kuulu. vaikea paikantaa kun ajaa. tahtoo maksaa nuo laakerit aika pirun paljon :s

Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
No jos rehellisiä ollaan, niin taitaa suurin osa osista tulla juuri motonetistä. Mutta vesipumpuissa, vetarinkumeissa ym. hilppeissä on kyllä laatu laskenut omien kokemuksien mukaan... Ja ihan totta, ettei sen paremmaksi tule ostaa läheisestä varaosapuljustaMimmi kirjoitti:Merkkiliikkeestäkö te osanne ostatte?
Motonet myy ihan samoja osia kuin muutkin varaosaliikkeet.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Tuota kyllä epäilen. Tarvikeosa valmistajia on useita (osa näistä tekee jopa ne merkkiliikkeen osat) ja motonet tilaa hyllyyn ne mitkä halvimmalla saa, muut ketjut todennäköisesti kiinnittävät huomiota myös laatupuoleen.Mimmi kirjoitti:Merkkiliikkeestäkö te osanne ostatte?
Motonet myy ihan samoja osia kuin muutkin varaosaliikkeet.
Esim. Motonetillä ja AD ketjulla sama omistaja, mutta eri tavaraa myyvät eri hinnoilla.
#3834
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Mitä hilkkuja sieltä laipantakaa tipahtaa käsiin ja onko kuinka kiinni kun torxpultit irrottelin ja varovasti koputtelin niin ei liikahda mihinkään se laakerikuppi lootan kyljestä. ilmeisesti kyseinen "poskilaakeri" sen laipan takana. Nytkun autosta vetoakseli kokonaisuudessaan irti olis hyvät paikat tutkia enempikin asiaa. Epäilys kalvaa mieltä että laakeri ulinat ei lopu pelkkään sisemmänvetonivelen vaihtoon vaan vika löytyy syvemmältä. Ulommat systeemit ovat ok, vetonivel ja laakeri
Viimeksi muokannut jpl24, To Syys 24, 2009 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Siis näin,ajn kirjoitti:Mullahan oli samantapainen "aaveääni" tuossa CD2.0-16vm1990 -tonnarissa.
Useamman eri asiaatuntevan tahon kanssa todettiin, että ääni tulee oikealta edestä.
vetoakselin välilaakerikin vaihdettiin, mutta ääni ei loppunut siihenkään.
renkaita, vanteita ja ilmanpaineita mulkattiin moneen malliin, mutta ääni ei hävinnyt, vaihteli kylläkin...![]()
Lopulta jäi kaksi mahdollisuutta mistä ääni voi tulla; pyöränlaakeri tai vetopyörästön poskilaakeri. Vasen poskilaakeri vaihdettiin, kun se kyrvähti totaalisesti, mutta sekään ei vaikuttanut tuohon ääneen, oikea jäi vaihtamatta.
Äänihän ei ollut mitenkään voimakas, mutta häiritsevä.
Jälkeenpäin miettien se oikeanpuoleinen poskilaakeri täytyi olla syypää ääneen, tai sitten poskilaakerin ja pyöränlaakerin yhteisvaikutus... toisaalta siinä on kaksi niveltä välissä... ettänäistä selvän ottaa...
Mitä hilkkuja sieltä laipantakaa tipahtaa käsiin? ja onko kuinka kiinni? Kun torxpultit irrottelin ja varovasti koputtelin niin ei liikahda mihinkään se laakerikuppi lootan kyljestä. Ilmeisesti kyseinen "poskilaakeri" on sen laipan takana. Nyt kun autosta vetoakseli kokonaisuudessaan irti olis hyvät paikat tutkia enempikin asiaa. Epäilys kalvaa mieltä että laakeri ulinat ei lopu pelkkään sisemmänvetonivelen vaihtoon vaan vika löytyy syvemmältä. Ulommat systeemit ovat ok, vetonivel ja pyörän laakeri
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Ei sieltä pitäisi tippua mitään avatessa yhden puolen kerrallaan.
En ollu itte paikalla kun tuota avattiin, aika kaukana muistaakseni...
EPC:n räjäytyskuvista saa hyvän käsityksen vetopyörästön sisuskaluista, niin voi varautua tulevaan...
Sellaisen kuvatuksen jos joku kykenevä henkilö onnistuisi näkyville hoitamaan...
En ollu itte paikalla kun tuota avattiin, aika kaukana muistaakseni...

EPC:n räjäytyskuvista saa hyvän käsityksen vetopyörästön sisuskaluista, niin voi varautua tulevaan...
Sellaisen kuvatuksen jos joku kykenevä henkilö onnistuisi näkyville hoitamaan...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Itsellä vaihettiin pyöränlaakeri apparinpuolelle eteen noin 15tkm sitten, nyt taas alkoi oireilemaan samanlailla, että kun vasemmalle kääntää vauhdissa "jumputus/ulvonta" voimistuu ja oikealle kääntää niin ääni vaimenee. Ajattelinpa että taas on apparinpuolelta laakeri mennyt kun biltemasta sen ostin, no äsken vaihoin sinne uuden laakerin ja ääni ei tainnut juurikaan muuttua ja biltemalaakerissa ei tuntunut mitään väljää. Voikohan olla mahdollista että nuilla oireilla olisi kummiskin kuskinpuolenlaakeri hajoamassa?