check engine & anti lock

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eli viat ovat seuraavat:
Check engine valo syttyy sillon tällön ajon aikana, mutta ei vaikuta ajoon miteenkään. Eli auto toimii normaalisti ja sitten valo sammuu omia aikojaan. Esim tänään ku tulin Mikkelistä Jyväskylään, niin valo paloi n.50km ja sitten sammui.. Eli onko kennelläkään ollut vastaavaa vikaa autossa..

Ja sitten tää anti lock juttu. Se valo palaa lähes aina. Jarrut toimii kyllä normaalisti, siitä en tiedä toimiiko ABS:t mutta kyllää se auto ainakin pysähtyy ja hyvin.. Mitäs se katsastus mies sanoo tosta anti breik valosta jos se palaa katsastuksen aikana?

No auttakaa avutonta jos vaan pystytte..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Check Engine-valo voi tulla esim. lambda-anturin tai ilmamassamittarin viallisuudesta. ABS-merkkivalon palaessa jarrut toimivat kuten normaalit jarrut, eli pyörät lukkiutuvat painettaessa tarpeeksi lujaa jarrupoljinta. ABS valon palaessa katsastus keskeytyy.
Kyllä "mimmi" on oikeassa tuon AntiLock valon suhteen että turha viedä katsastukseen, koska et pääse kuin halliin sisään ja samantien ohjataan ulos lapuu kourassa jossa lukee X ajassa laitettava kuntoon. Sinulla toimii jarrut lukkiutuvasti. Käyppä Jyväskylässä Yritystie 2:ssa Pro Carservicessä niin pojat auttavat sinua noiden ongelmien suhteen. Heillä on Tech2 ja ISAT lukulaite joilla pitäisi saada molemmista vikakoodit ulos.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja Jussi »

hakuba2 kirjoitti:Ja sitten tää anti lock juttu. Se valo palaa lähes aina. Jarrut toimii kyllä normaalisti, siitä en tiedä toimiiko ABS:t mutta kyllää se auto ainakin pysähtyy ja hyvin.. Mitäs se katsastus mies sanoo tosta anti breik valosta jos se palaa katsastuksen aikana?

No auttakaa avutonta jos vaan pystytte..
Pikakorjaus: Nappaa varoitusvalo pois.

ABS:n toimintaa ei katsastuksessa testata, ellet nyt satu talviliukkailla katsastamaan ja katsastusmies päättää koeajolenkillä sen testata. Ainakin vanhemmissa tonnareissa lukee rekisteriotteessa "vaihtoehtoinen lukkiutumaton jarrujärjestelmä" oli ABS:ää tai ei, joten siitäkään katsastusmies ei suoraan näe onko autossa ABS:t vai ei.

Onhan tuo "korjaus" vähän sama kuin ottaisi psyykelääkkeitä ripuliin - paskat on housuissa, mutta ei vituta läheskään niin paljon... mutta selviää sillä ainakin katsastuksesta ja joskus sekin on tärkeää, maailmassa kun on joskus muutakin hommaa kuin autorenmontit.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jussi kirjoitti:
hakuba2 kirjoitti:Ja sitten tää anti lock juttu. Se valo palaa lähes aina. Jarrut toimii kyllä normaalisti, siitä en tiedä toimiiko ABS:t mutta kyllää se auto ainakin pysähtyy ja hyvin.. Mitäs se katsastus mies sanoo tosta anti breik valosta jos se palaa katsastuksen aikana?

No auttakaa avutonta jos vaan pystytte..
Pikakorjaus: Nappaa varoitusvalo pois.

ABS:n toimintaa ei katsastuksessa testata, ellet nyt satu talviliukkailla katsastamaan ja katsastusmies päättää koeajolenkillä sen testata. Ainakin vanhemmissa tonnareissa lukee rekisteriotteessa "vaihtoehtoinen lukkiutumaton jarrujärjestelmä" oli ABS:ää tai ei, joten siitäkään katsastusmies ei suoraan näe onko autossa ABS:t vai ei.
Njoo, parantaa varmaan mahdollisuuksia päästä katsastuksesta läpi, mutta vähänkään Saabia tunteva katsastusmies varmaan ihmettelee, kun ei ANTI LOCK valo vilkahda edes käynnistettäessä...Mutta veikkaisin että aika monelta konttorin "reiskalta" menee ohi silmien...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Sattuipa kerran

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.

Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen,purin sähköjohtojen eristeen liitin OLI TÄYNNÄ VETTÄ.
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )
:roll:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =anti+lock
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Kiitän vinkeistä.. Täytyy rueta varmaan etsiin noita antureita.. Jos ne vaikka jostain löytäis, ku on tällänen puusilmä, niin on vähissä nää korjaamis taidot.. No jos ei muu auta, niin auto PCS:n ja eiköhän se vika siellä korjaannu..
Paljon muuten tollaset ABS-boxit maksaa, jos se nyt sattuis olleen pahimmassa tapauksessa rikki..?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä löysin käytetyn boksin se maksoi 30,- euroa.
Ja kun tutkin vanhaa boksia niin siellä oli yhden triakin juotos murtunut eli se olisi tullut kuntoon juottamalla, se boksi on purettavissa.
Ja pintaan on ruiskutettu lakka, se kohta mistä lakka on lähtenyt kävelemään kannattaa ottaa tarkempaan syyniin.
Ja jos jollakulla on rikkinäisiä bokseja niin mielelläni niitä voisin tutkiskella.

Anturit löytyvät jarrusatulasta, seuraat vaan johdinta joka menee pyörälle.
NIIN MINULLA ON ETEEN JA TAAKSE PARI KAPPALETTA YLIMÄÄRÄISIÄ ANTUREITA....!!! Viestiä tulemaan jos löytyy.

Ja jos tökkäät vanhan analogisen yleimittarin anturin piuhaan kiinni ja pyörität pyörää, niin neulan pitäisi heilua edes takaisin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Minulta löytyy ylimääräinen abs-boksi -87 tonnarista, jos sattuu olemaan jollakin särki-mallinen.
Corvette C5
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jussi kirjoitti:
hakuba2 kirjoitti:Ja sitten tää anti lock juttu. Se valo palaa lähes aina. Jarrut toimii kyllä normaalisti, siitä en tiedä toimiiko ABS:t mutta kyllää se auto ainakin pysähtyy ja hyvin.. Mitäs se katsastus mies sanoo tosta anti breik valosta jos se palaa katsastuksen aikana?

No auttakaa avutonta jos vaan pystytte..
Pikakorjaus: Nappaa varoitusvalo pois.

ABS:n toimintaa ei katsastuksessa testata, ellet nyt satu talviliukkailla katsastamaan ja katsastusmies päättää koeajolenkillä sen testata. Ainakin vanhemmissa tonnareissa lukee rekisteriotteessa "vaihtoehtoinen lukkiutumaton jarrujärjestelmä" oli ABS:ää tai ei, joten siitäkään katsastusmies ei suoraan näe onko autossa ABS:t vai ei.

Onhan tuo "korjaus" vähän sama kuin ottaisi psyykelääkkeitä ripuliin - paskat on housuissa, mutta ei vituta läheskään niin paljon... mutta selviää sillä ainakin katsastuksesta ja joskus sekin on tärkeää, maailmassa kun on joskus muutakin hommaa kuin autorenmontit.
Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000cst kirjoitti:Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
Juu juu, homman nimi olikin miten kustaan katsastusmiestä linssiin ja ketkuillaan auto läpi katsastuksesta, ei se miten homma pitää tehdä niin että tulee kuntoon ja lainkirjain täyttyy :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

9000cst kirjoitti:Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
Paikallisen konttorin kolmen katsastusmiehen mielipide oli viime talvena
että vaihtoehtoinen kun lukee otteessa niin voi toimia tai sitten ei,
kunhan ei pala varoitusvalo. Yksi kehoitti vielä poistamaan polttimon jos on ongelmia ABS kanssa, perusteli että toiminta on tasan tarkkaan
sama onko ABS mokkulat autossa kiinni vai ei jos ei pelaa niin on vaan tavallinen jarrujärjestelmä.
9000 CD 2.3 -90
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja Japso »

riisipussi kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Vaikka lukeekin "vaihtoehtoinen", niin siinä on semmoinen juju että joutuu poistattamaan abs järjetelmät autosta joka maksaa noin 500e vanhaa rahaa. Eli abs järjestelmä ei saa olla autossa "vajaa kuntoisena". Ei mene katastuksesta läpi.
Paikallisen konttorin kolmen katsastusmiehen mielipide oli viime talvena
että vaihtoehtoinen kun lukee otteessa niin voi toimia tai sitten ei,
kunhan ei pala varoitusvalo. Yksi kehoitti vielä poistamaan polttimon jos on ongelmia ABS kanssa, perusteli että toiminta on tasan tarkkaan
sama onko ABS mokkulat autossa kiinni vai ei jos ei pelaa niin on vaan tavallinen jarrujärjestelmä.
Juuri näin olen itsekkin asian ymmärtänyt. Sitäpaitsi auto pysähtyy tarvittaessa nopeammin ilman abseja :wink: .
Corvette C5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuli mieleen tuosta vaihtoehtoisesta vielä... vanhoissa tonnareissahan oli vieläpä kytkin kojelaudassa, jolla absit sai pois päältä jos halusi. En tiedä oliko kaikissa, mutta sellainen minulle on ainakin kertaalleen osunut.

Yleisesti minulla on kyllä sellainen kuva että tasan kaikkien värkkien, jotka katsastuksessa tarkastetaan, tulee pelata kunnolla jos ne on autossa kiinni. Oli ne sitten alkuperäisvarusteita tai ei. Kaikenhan mitä autolta ei pykälät vaadi saa tietenkin poistaa, mutta ei mikään saa epäkuntoisena roikkua mukana.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Jussi kirjoitti: Yleisesti minulla on kyllä sellainen kuva että tasan kaikkien värkkien, jotka katsastuksessa tarkastetaan, tulee pelata kunnolla jos ne on autossa kiinni. Oli ne sitten alkuperäisvarusteita tai ei. Kaikenhan mitä autolta ei pykälät vaadi saa tietenkin poistaa, mutta ei mikään saa epäkuntoisena roikkua mukana.
Kyllä, jarrut toimivatkin aivan yhtä kunnolla onko jarrupaineiden ABS säätömokkula välissä tai ei. Jarrujahan katsastuksessa mitataan, ei tarkisteta ABS toimintaa, koska se ei ole pakollista, jos merkintä otteessa. ABS säädinhän on kuin suora putki jos se ei ole pelissä, katkoo vaan jarrupainetta kunnossa ollessaan. Toki voidaan vaatia mitä vaan, jos on riittävän vi**umainen luonne tai huono päivä :twisted:
9000 CD 2.3 -90
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: check engine & anti lock

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Juuri näin olen itsekkin asian ymmärtänyt. Sitäpaitsi auto pysähtyy tarvittaessa nopeammin ilman abseja :wink: .[/quote]

?????????????????????????????????????????????????
Nimim.....itsekkin uskoin joskus näin, en enää.... :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin