Tonnarin raidetanko...
Tonnarin raidetanko...
Eli tonnarin raidetangon sisäpää väljä, onko vaihto minkämoinen homma?
Re: Tonnarin raidetanko...
Ei siinä oudompia, ulkopää irti ja pois, suojakumi pois, ja ohjausta kääntäen työkohde esille ja ulos, suurilla putkipihdeillä vääntäen sisäpää irti. Sisäpään tyssätty lukituskaulus täytyy melkeinpä vääntää nahkoineen irti, siksi ahdas paikka sitä on millään taltalla lyömällä yrittää aukaista, aina toki kannattaa yrittää ennenkuin käyttää väkivaltaa.
Putkipihdeillä siksi että jos nivel on alkuperäinen niin siinä ei ole avaimelle paikkaa, ei ainakaan ole itselläni ollut, uusissa vaikkakin "Scantech"- nivelissä taas on sinänsä fiksusti 36mm leukavälin paikka.
Lukiteliiman käyttö uuden nivelen kierteisiin on ihan suotavaa myös.
Uuden nivelen lukituskauluksen tyssääminen kannattaa tehdä myös suurilla pihdeillä puristamalla mieluummin kuin lyömällä, ja jos ei mahdu ja tai muusta syystä täytyy lyödä niin naputella varovaisesti vaikkapa pajavasaraa toisella puolella vastineena ja massakappaleena pitäen niin ettei hammastanko taivu tai laakerointinsa vaurioidu.
Paikat ovat kyllä hieman ahtaat kaikenmaailman alatukivarsien ja vakaajatankojen sekä sisälokareiden ollessa työkalujen tiellä, mutta kyllä se vaihto mahdollista on ohjausvaihdetta irrottamatta.
Putkipihdeillä siksi että jos nivel on alkuperäinen niin siinä ei ole avaimelle paikkaa, ei ainakaan ole itselläni ollut, uusissa vaikkakin "Scantech"- nivelissä taas on sinänsä fiksusti 36mm leukavälin paikka.
Lukiteliiman käyttö uuden nivelen kierteisiin on ihan suotavaa myös.
Uuden nivelen lukituskauluksen tyssääminen kannattaa tehdä myös suurilla pihdeillä puristamalla mieluummin kuin lyömällä, ja jos ei mahdu ja tai muusta syystä täytyy lyödä niin naputella varovaisesti vaikkapa pajavasaraa toisella puolella vastineena ja massakappaleena pitäen niin ettei hammastanko taivu tai laakerointinsa vaurioidu.
Paikat ovat kyllä hieman ahtaat kaikenmaailman alatukivarsien ja vakaajatankojen sekä sisälokareiden ollessa työkalujen tiellä, mutta kyllä se vaihto mahdollista on ohjausvaihdetta irrottamatta.
Re: Tonnarin raidetanko...
Jos sisänivel tosiaan vaihtokunnossa, niin kemppiliimalla raidetangon nivel kiinteäksi ja putkipihdeillä saa koko tangon nätisti irti. Uusi raidetanko paikalle ja kovaa ajoa!
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Re: Tonnarin raidetanko...
Kuulostaa pahalta, ja jää minulta tekemättä.
Käyn kysymässä paikalliselta korjaamolta paljonko veloittais, ja jos on kovakin hinta , on minulla sitten tonnarin osia myytävänä hetken päästä.
Käyn kysymässä paikalliselta korjaamolta paljonko veloittais, ja jos on kovakin hinta , on minulla sitten tonnarin osia myytävänä hetken päästä.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonnarin raidetanko...
Käy mieluummin ostamassa, halvalla, käytetynReetu kirjoitti:Kuulostaa pahalta, ja jää minulta tekemättä.
Käyn kysymässä paikalliselta korjaamolta paljonko veloittais, ja jos on kovakin hinta , on minulla sitten tonnarin osia myytävänä hetken päästä.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tonnarin raidetanko...
Ei tuo nyt kyllä kovinkaan hankala operaatio ole. Vähän lisätyötä verrattuna ulomman nivelen vaihtamiseen...Reetu kirjoitti:Kuulostaa pahalta, ja jää minulta tekemättä.
Etukulma ylös. Ulompi nivel irti. Suojakumi pois sisemmän nivelen päältä. Putkipihdeillä sisänivel auki, tai hitsillä raidetanko kiinteäksi sisäniveleen, jonka jälkeen pääsee vääntämään raidetangosta, eikä tarvi ängetä sen sisänivelen luokse vääntelemään. Uudet osat paikalle ilman hitsiä
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonnarin raidetanko...
Tuo tehostetun ohjauksen hammastanko tulee vasemman lokasuojan puolelta ulos, kunhan on ristinivel irroitettu rattiakselista. ![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3