Automaatista
Automaatista
Oi hyvät automaatilla ajavat. Tässä olisi muutama kysymys:
-missä nopeuksissa teillä kytkeytyy vaihteet 2,3,4
Itsellä 2=22km/h 3=52km/h 4=74km/h
-kuuluuko teillä vonkuvaa ääntä paikallaan ollessaan vaihde päällä ja tärryyttääkö tai resonoiko paikallaan vaihde päällä ?
-missä nopeuksissa teillä kytkeytyy vaihteet 2,3,4
Itsellä 2=22km/h 3=52km/h 4=74km/h
-kuuluuko teillä vonkuvaa ääntä paikallaan ollessaan vaihde päällä ja tärryyttääkö tai resonoiko paikallaan vaihde päällä ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Meillä...
...menee 2 noin 20-25km/h, 3 noin 40-45 km/h ja 4 noin 60-65 km/h. Jos ajelee pintakaasulla, vaihdot on noin, kovempaa kiihdytettäessä vähän kovemmissa vauhdeissa. Kierrokset kaiketi jossain vähän yli 2000 rpm. (Arviolta 2200 - 2300).
Ei kuuluu paikoillaan pykälä päällä mitään monkunaa, kierrokset silloin vähän normaali tyhjäkäyntiä suuremmat (~1000 rpm). Resonointia ei ole havaittavissa.
Ei kuuluu paikoillaan pykälä päällä mitään monkunaa, kierrokset silloin vähän normaali tyhjäkäyntiä suuremmat (~1000 rpm). Resonointia ei ole havaittavissa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
2.0 turbo tomaatti vm.89 ajettu 370 tkm ja vaihto 2. ~25km/h, 3. ~55 km/h ja 4. ~70 km/h, laatikko toimii TODELLA hienosti ilman ylimääräisiä ääniä.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Kyl nuo vaihdot sopii minunkin tonnariin pintakaasulla ajaessa.
Vaihde päällä on hiukan tärinää havaittavissa, mut muuten käy kyllä hyvin eikä mitään resonointia ole havaittavissa. Laatikko muutenki vaihtaa tosi sievästi.
Vaihde päällä on hiukan tärinää havaittavissa, mut muuten käy kyllä hyvin eikä mitään resonointia ole havaittavissa. Laatikko muutenki vaihtaa tosi sievästi.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Jeah, kiitoksia vastauksista.
Sen verran laatikosta että se purettii palasiksi ja kasaattiin uudestaan puhdistuksen jälkeen huhti-toukokuussa. Homman hoiti kokenut automaattilaatikoiden ammattilainen.
Siksi ihmettelenkin mistä noita ääniä kuuluu, 4 vaihde nykäisee tosi rajusti päälle mennessä ...
Sen verran laatikosta että se purettii palasiksi ja kasaattiin uudestaan puhdistuksen jälkeen huhti-toukokuussa. Homman hoiti kokenut automaattilaatikoiden ammattilainen.
Siksi ihmettelenkin mistä noita ääniä kuuluu, 4 vaihde nykäisee tosi rajusti päälle mennessä ...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Olen yrittänyt säädellä kickdown vaijeria parin viikon aikana löytääkseni sopivan kohdan. Miten ilmenee jos kytkin luistaa täyskaasu kiihdytyksessä näkyykö selvästi vai pitääkö osata katsoa kiekkamittarista ?
Normaalin säätöohjeen mukaan vaijeria ei voi säätää koska potkua on yli parisataa ja vääntöä vielä enemmän, eli vaijeri pitää olla normaalia kireämpänä.
Liikaa kiristäessä 4.vaihde ktkeytyy jossain 75km/h vauhdissa ja nykäisee aika rajusti + tyhjäkäynti värinä lisääntyy.
Onko kytkin automaatissa vai automaatin ja moottorin välissä fyysisesti, eli jos automaatti irroitetaan lähteekö kytkin matkassa ?
Normaalin säätöohjeen mukaan vaijeria ei voi säätää koska potkua on yli parisataa ja vääntöä vielä enemmän, eli vaijeri pitää olla normaalia kireämpänä.
Liikaa kiristäessä 4.vaihde ktkeytyy jossain 75km/h vauhdissa ja nykäisee aika rajusti + tyhjäkäynti värinä lisääntyy.
Onko kytkin automaatissa vai automaatin ja moottorin välissä fyysisesti, eli jos automaatti irroitetaan lähteekö kytkin matkassa ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Automaattivaihteistossahan ei ole varsinaista kytkintä moottorin ja vaihdelaatikon välissä, vaan momentinmuunnin, joka on erään tyyppinen nestekytkin. Tyhjäkäynnillä on öljynvirtaus niin pientä, ettei momentinmuuntimeen synny tarpeeksi painetta ja voima ei siirry vaihdelaatikolle. Moottorin kierrosten noustessa myös öljynvirtaus ja -paine momentinmuuntimessa kasvaa ja voima siirtyy vaihdelaatikolle. Rakenteesta johtuen momentinmuunnin luistaa aina jonkun verran ja syntyy tehohäviötä. Luistamista ehkäistään suurimmilla vaihteilla (tonnarin ZF:ssä 3. ja 4. vaihteilla) nk. lock-on -toiminnolla, jolla momentinmuunnin lukitaan ja tehohäviötä ei pääse syntymään.9000cst kirjoitti:Olen yrittänyt säädellä kickdown vaijeria parin viikon aikana löytääkseni sopivan kohdan. Miten ilmenee jos kytkin luistaa täyskaasu kiihdytyksessä näkyykö selvästi vai pitääkö osata katsoa kiekkamittarista ?
Eli 1. ja 2. -vaihteilla kiihdytettäessä syntyy vaikutelma kuin kytkin luistaisi, mutta 3. ja 4.- vaihteilla pitäisi kierrosten ja nopeuden seurata toisiaan kuten käsivalintaisessakin.
Miksi? Ymmärtääkeseni kd vaikuttaa vaihtamisajankohtaan, mutta ei itse vaihtotapahtumaan.9000cst kirjoitti:Normaalin säätöohjeen mukaan vaijeria ei voi säätää koska potkua on yli parisataa ja vääntöä vielä enemmän, eli vaijeri pitää olla normaalia kireämpänä.
Vaikuttaisi tosiaankin olevan liian kireällä. Aiemmassa satasessani oli kd-vaijeri liian tiukalla ja vaihdot olivat teräviä; vaijerin löysyttäminen korjasi asia. Nykäystä vielä tehostaa lock-on toiminto, jolloin momentinmuunnin ei ehdi pehmentää kierrosluvun muutosta. Minulla tonnarissa nelonen kytkeytyy pintakaasulla 65 km/h tietämissä; silloinkin tuntuu pieni nykäisy. Jos kiihdytän tasakaasulla lähemmäs 80 km/h tapahtuu vaihtaminen jouhevammin.9000cst kirjoitti:Liikaa kiristäessä 4.vaihde kytkeytyy jossain 75km/h vauhdissa ja nykäisee aika rajusti + tyhjäkäynti värinä lisääntyy.
Kuten jo kerroin, on automaattilaatikossa kytkimen tilalla momentinmuunnin, joka on osa vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikon sisällä on toki kytkimiä, mutta ne ovat osa sitä mekaanis-hydraulista hässäkkää, jolla vaihteisto valitsee ja kytkee tilanteeseen parhaiten sopivan välityssuhteen.9000cst kirjoitti:Onko kytkin automaatissa vai automaatin ja moottorin välissä fyysisesti, eli jos automaatti irroitetaan lähteekö kytkin matkassa ?
Automaattivaihteiston toiminta on muuten selitetty sangen hyvin
http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Täällä lisää tietoa....
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =kick+down
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7949
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =kick+down
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7949
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Pekka Valtanen kirjoitti:Minulla tonnarissa nelonen kytkeytyy pintakaasulla 65 km/h tietämissä; silloinkin tuntuu pieni nykäisy. Jos kiihdytän tasakaasulla lähemmäs 80 km/h tapahtuu vaihtaminen jouhevammin.
Minulla toimii aivan samalla tavalla omassa 2.3 turbossa. Eli noin 65 se kytkeytyy isommalle jos menee pintakaasulla ja pienempää se vaihtaa noin 60 nopeudessa pintakaasulla.
Kovilla pakkasilla kun lähtee liikkeelle, niin vaihtohetki on hieman myöhempänä ja joskus se ei oikein osaa päättää että meniskö kolmosella vai nelosella. Tämä siis silloin on pakkasta on reilummin ja ajaa pintakaasulla juuri "sopivaa" nopeutta.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan kirjoitti: Minulla toimii aivan samalla tavalla omassa 2.3 turbossa. Eli noin 65 se kytkeytyy isommalle jos menee pintakaasulla ja pienempää se vaihtaa noin 60 nopeudessa pintakaasulla.
Kovilla pakkasilla kun lähtee liikkeelle, niin vaihtohetki on hieman myöhempänä ja joskus se ei oikein osaa päättää että meniskö kolmosella vai nelosella. Tämä siis silloin on pakkasta on reilummin ja ajaa pintakaasulla juuri "sopivaa" nopeutta.
t. Mika
Tästä syystä D asentoo ei kannata käyttää kun maantieajossa. Valitsin 3 asentoon hitaassa ajossa ja kaupunkipyörityksessä.
No hitto, enpä ole asiaa koskaan ajatellutkaan. Täytyykin muistaa jatkossa käyttää kolmosta, varsinkin pakkasaamuina.JouniCSE kirjoitti:mikan kirjoitti: Minulla toimii aivan samalla tavalla omassa 2.3 turbossa. Eli noin 65 se kytkeytyy isommalle jos menee pintakaasulla ja pienempää se vaihtaa noin 60 nopeudessa pintakaasulla.
Kovilla pakkasilla kun lähtee liikkeelle, niin vaihtohetki on hieman myöhempänä ja joskus se ei oikein osaa päättää että meniskö kolmosella vai nelosella. Tämä siis silloin on pakkasta on reilummin ja ajaa pintakaasulla juuri "sopivaa" nopeutta.
t. Mika
Tästä syystä D asentoo ei kannata käyttää kun maantieajossa. Valitsin 3 asentoon hitaassa ajossa ja kaupunkipyörityksessä.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Pekka Valtanen kirjoitti:Automaattivaihteistossahan ei ole varsinaista kytkintä moottorin ja vaihdelaatikon välissä, vaan momentinmuunnin, joka on erään tyyppinen nestekytkin. Tyhjäkäynnillä on öljynvirtaus niin pientä, ettei momentinmuuntimeen synny tarpeeksi painetta ja voima ei siirry vaihdelaatikolle. Moottorin kierrosten noustessa myös öljynvirtaus ja -paine momentinmuuntimessa kasvaa ja voima siirtyy vaihdelaatikolle. Rakenteesta johtuen momentinmuunnin luistaa aina jonkun verran ja syntyy tehohäviötä. Luistamista ehkäistään suurimmilla vaihteilla (tonnarin ZF:ssä 3. ja 4. vaihteilla) nk. lock-on -toiminnolla, jolla momentinmuunnin lukitaan ja tehohäviötä ei pääse syntymään.9000cst kirjoitti:Olen yrittänyt säädellä kickdown vaijeria parin viikon aikana löytääkseni sopivan kohdan. Miten ilmenee jos kytkin luistaa täyskaasu kiihdytyksessä näkyykö selvästi vai pitääkö osata katsoa kiekkamittarista ?
Eli 1. ja 2. -vaihteilla kiihdytettäessä syntyy vaikutelma kuin kytkin luistaisi, mutta 3. ja 4.- vaihteilla pitäisi kierrosten ja nopeuden seurata toisiaan kuten käsivalintaisessakin.Miksi? Ymmärtääkeseni kd vaikuttaa vaihtamisajankohtaan, mutta ei itse vaihtotapahtumaan.9000cst kirjoitti:Normaalin säätöohjeen mukaan vaijeria ei voi säätää koska potkua on yli parisataa ja vääntöä vielä enemmän, eli vaijeri pitää olla normaalia kireämpänä.Vaikuttaisi tosiaankin olevan liian kireällä. Aiemmassa satasessani oli kd-vaijeri liian tiukalla ja vaihdot olivat teräviä; vaijerin löysyttäminen korjasi asia. Nykäystä vielä tehostaa lock-on toiminto, jolloin momentinmuunnin ei ehdi pehmentää kierrosluvun muutosta. Minulla tonnarissa nelonen kytkeytyy pintakaasulla 65 km/h tietämissä; silloinkin tuntuu pieni nykäisy. Jos kiihdytän tasakaasulla lähemmäs 80 km/h tapahtuu vaihtaminen jouhevammin.9000cst kirjoitti:Liikaa kiristäessä 4.vaihde kytkeytyy jossain 75km/h vauhdissa ja nykäisee aika rajusti + tyhjäkäynti värinä lisääntyy.Kuten jo kerroin, on automaattilaatikossa kytkimen tilalla momentinmuunnin, joka on osa vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikon sisällä on toki kytkimiä, mutta ne ovat osa sitä mekaanis-hydraulista hässäkkää, jolla vaihteisto valitsee ja kytkee tilanteeseen parhaiten sopivan välityssuhteen.9000cst kirjoitti:Onko kytkin automaatissa vai automaatin ja moottorin välissä fyysisesti, eli jos automaatti irroitetaan lähteekö kytkin matkassa ?
Automaattivaihteiston toiminta on muuten selitetty sangen hyvin
http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm
Kiitoksia tästä tietopaketista. Tämä antoi uutta kuvaa järjestelmään. Kickdown vaijerista sen verran että sen säätö myös vaikuttaa vaihteiden kytkentänopeuksiin, eilen esim säädin vaijeria, nyt 4.vaihde kytkeytyy 71km/h. Ennen tomaattiremonttia 4. vaihde kytkeytyi 66-67km/h.
Eli 2.vaihteen kuuluukin luistaa ja luistoa ei saa tapahtua 3.vaihteella enää.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
tässäpä on korjaamokäsikirjasta vaihtamisajankohdat pintakaasulla
2:lle-> 19-25 km/h
3:lle-> 40-50 km/h
4:lle-> 56-73 km/h
1:ltä kaasu kickdown asentoon ja pidetään
2:lle->5400+-300 rpm, 56-66 km/h
3:lle->5400+-300 rpm, 108-120 km/h
4:lle->5100+-300 rpm, 140-157 km/h
Suurimat alasvaihtonopeudet kickdownilla
4-3-> 139-151 km/h
3-2-> 90-100 km/h
3-1-> 45-55 km/h
2-1:stä ei ole kerrottu
2:lle-> 19-25 km/h
3:lle-> 40-50 km/h
4:lle-> 56-73 km/h
1:ltä kaasu kickdown asentoon ja pidetään
2:lle->5400+-300 rpm, 56-66 km/h
3:lle->5400+-300 rpm, 108-120 km/h
4:lle->5100+-300 rpm, 140-157 km/h
Suurimat alasvaihtonopeudet kickdownilla
4-3-> 139-151 km/h
3-2-> 90-100 km/h
3-1-> 45-55 km/h
2-1:stä ei ole kerrottu