Automaatista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Automaatista

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Oi hyvät automaatilla ajavat. Tässä olisi muutama kysymys:

-missä nopeuksissa teillä kytkeytyy vaihteet 2,3,4

Itsellä 2=22km/h 3=52km/h 4=74km/h

-kuuluuko teillä vonkuvaa ääntä paikallaan ollessaan vaihde päällä ja tärryyttääkö tai resonoiko paikallaan vaihde päällä ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Meillä...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...menee 2 noin 20-25km/h, 3 noin 40-45 km/h ja 4 noin 60-65 km/h. Jos ajelee pintakaasulla, vaihdot on noin, kovempaa kiihdytettäessä vähän kovemmissa vauhdeissa. Kierrokset kaiketi jossain vähän yli 2000 rpm. (Arviolta 2200 - 2300).

Ei kuuluu paikoillaan pykälä päällä mitään monkunaa, kierrokset silloin vähän normaali tyhjäkäyntiä suuremmat (~1000 rpm). Resonointia ei ole havaittavissa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei resonoi, tyhjäkäynti n. 1000rpm, siististi käy.

*sulla taitaa olla huollon paikka...katso nyt öljyt aivan ensiksi..!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

2.0 turbo tomaatti vm.89 ajettu 370 tkm ja vaihto 2. ~25km/h, 3. ~55 km/h ja 4. ~70 km/h, laatikko toimii TODELLA hienosti ilman ylimääräisiä ääniä. :)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kyl nuo vaihdot sopii minunkin tonnariin pintakaasulla ajaessa.
Vaihde päällä on hiukan tärinää havaittavissa, mut muuten käy kyllä hyvin eikä mitään resonointia ole havaittavissa. Laatikko muutenki vaihtaa tosi sievästi.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jeah, kiitoksia vastauksista.

Sen verran laatikosta että se purettii palasiksi ja kasaattiin uudestaan puhdistuksen jälkeen huhti-toukokuussa. Homman hoiti kokenut automaattilaatikoiden ammattilainen.

Siksi ihmettelenkin mistä noita ääniä kuuluu, 4 vaihde nykäisee tosi rajusti päälle mennessä ...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Olen yrittänyt säädellä kickdown vaijeria parin viikon aikana löytääkseni sopivan kohdan. Miten ilmenee jos kytkin luistaa täyskaasu kiihdytyksessä näkyykö selvästi vai pitääkö osata katsoa kiekkamittarista ?

Normaalin säätöohjeen mukaan vaijeria ei voi säätää koska potkua on yli parisataa ja vääntöä vielä enemmän, eli vaijeri pitää olla normaalia kireämpänä.

Liikaa kiristäessä 4.vaihde ktkeytyy jossain 75km/h vauhdissa ja nykäisee aika rajusti + tyhjäkäynti värinä lisääntyy.

Onko kytkin automaatissa vai automaatin ja moottorin välissä fyysisesti, eli jos automaatti irroitetaan lähteekö kytkin matkassa ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

9000cst kirjoitti:Olen yrittänyt säädellä kickdown vaijeria parin viikon aikana löytääkseni sopivan kohdan. Miten ilmenee jos kytkin luistaa täyskaasu kiihdytyksessä näkyykö selvästi vai pitääkö osata katsoa kiekkamittarista ?
Automaattivaihteistossahan ei ole varsinaista kytkintä moottorin ja vaihdelaatikon välissä, vaan momentinmuunnin, joka on erään tyyppinen nestekytkin. Tyhjäkäynnillä on öljynvirtaus niin pientä, ettei momentinmuuntimeen synny tarpeeksi painetta ja voima ei siirry vaihdelaatikolle. Moottorin kierrosten noustessa myös öljynvirtaus ja -paine momentinmuuntimessa kasvaa ja voima siirtyy vaihdelaatikolle. Rakenteesta johtuen momentinmuunnin luistaa aina jonkun verran ja syntyy tehohäviötä. Luistamista ehkäistään suurimmilla vaihteilla (tonnarin ZF:ssä 3. ja 4. vaihteilla) nk. lock-on -toiminnolla, jolla momentinmuunnin lukitaan ja tehohäviötä ei pääse syntymään.

Eli 1. ja 2. -vaihteilla kiihdytettäessä syntyy vaikutelma kuin kytkin luistaisi, mutta 3. ja 4.- vaihteilla pitäisi kierrosten ja nopeuden seurata toisiaan kuten käsivalintaisessakin.
9000cst kirjoitti:Normaalin säätöohjeen mukaan vaijeria ei voi säätää koska potkua on yli parisataa ja vääntöä vielä enemmän, eli vaijeri pitää olla normaalia kireämpänä.
Miksi? Ymmärtääkeseni kd vaikuttaa vaihtamisajankohtaan, mutta ei itse vaihtotapahtumaan.
9000cst kirjoitti:Liikaa kiristäessä 4.vaihde kytkeytyy jossain 75km/h vauhdissa ja nykäisee aika rajusti + tyhjäkäynti värinä lisääntyy.
Vaikuttaisi tosiaankin olevan liian kireällä. Aiemmassa satasessani oli kd-vaijeri liian tiukalla ja vaihdot olivat teräviä; vaijerin löysyttäminen korjasi asia. Nykäystä vielä tehostaa lock-on toiminto, jolloin momentinmuunnin ei ehdi pehmentää kierrosluvun muutosta. Minulla tonnarissa nelonen kytkeytyy pintakaasulla 65 km/h tietämissä; silloinkin tuntuu pieni nykäisy. Jos kiihdytän tasakaasulla lähemmäs 80 km/h tapahtuu vaihtaminen jouhevammin.
9000cst kirjoitti:Onko kytkin automaatissa vai automaatin ja moottorin välissä fyysisesti, eli jos automaatti irroitetaan lähteekö kytkin matkassa ?
Kuten jo kerroin, on automaattilaatikossa kytkimen tilalla momentinmuunnin, joka on osa vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikon sisällä on toki kytkimiä, mutta ne ovat osa sitä mekaanis-hydraulista hässäkkää, jolla vaihteisto valitsee ja kytkee tilanteeseen parhaiten sopivan välityssuhteen.

Automaattivaihteiston toiminta on muuten selitetty sangen hyvin
http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Pekka Valtanen kirjoitti:Minulla tonnarissa nelonen kytkeytyy pintakaasulla 65 km/h tietämissä; silloinkin tuntuu pieni nykäisy. Jos kiihdytän tasakaasulla lähemmäs 80 km/h tapahtuu vaihtaminen jouhevammin.

Minulla toimii aivan samalla tavalla omassa 2.3 turbossa. Eli noin 65 se kytkeytyy isommalle jos menee pintakaasulla ja pienempää se vaihtaa noin 60 nopeudessa pintakaasulla.
Kovilla pakkasilla kun lähtee liikkeelle, niin vaihtohetki on hieman myöhempänä ja joskus se ei oikein osaa päättää että meniskö kolmosella vai nelosella. Tämä siis silloin on pakkasta on reilummin ja ajaa pintakaasulla juuri "sopivaa" nopeutta.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mikan kirjoitti: Minulla toimii aivan samalla tavalla omassa 2.3 turbossa. Eli noin 65 se kytkeytyy isommalle jos menee pintakaasulla ja pienempää se vaihtaa noin 60 nopeudessa pintakaasulla.
Kovilla pakkasilla kun lähtee liikkeelle, niin vaihtohetki on hieman myöhempänä ja joskus se ei oikein osaa päättää että meniskö kolmosella vai nelosella. Tämä siis silloin on pakkasta on reilummin ja ajaa pintakaasulla juuri "sopivaa" nopeutta.

t. Mika

Tästä syystä D asentoo ei kannata käyttää kun maantieajossa. Valitsin 3 asentoon hitaassa ajossa ja kaupunkipyörityksessä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Joo kyllä se 3 on miellyttävämpi kaupunkiajossa, ei juurikaan huomaa kun vaihtaa, tosin kierrokset taitavat olla hiukan ylempänä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

JouniCSE kirjoitti:
mikan kirjoitti: Minulla toimii aivan samalla tavalla omassa 2.3 turbossa. Eli noin 65 se kytkeytyy isommalle jos menee pintakaasulla ja pienempää se vaihtaa noin 60 nopeudessa pintakaasulla.
Kovilla pakkasilla kun lähtee liikkeelle, niin vaihtohetki on hieman myöhempänä ja joskus se ei oikein osaa päättää että meniskö kolmosella vai nelosella. Tämä siis silloin on pakkasta on reilummin ja ajaa pintakaasulla juuri "sopivaa" nopeutta.

t. Mika

Tästä syystä D asentoo ei kannata käyttää kun maantieajossa. Valitsin 3 asentoon hitaassa ajossa ja kaupunkipyörityksessä.
No hitto, enpä ole asiaa koskaan ajatellutkaan. Täytyykin muistaa jatkossa käyttää kolmosta, varsinkin pakkasaamuina.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Pekka Valtanen kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Olen yrittänyt säädellä kickdown vaijeria parin viikon aikana löytääkseni sopivan kohdan. Miten ilmenee jos kytkin luistaa täyskaasu kiihdytyksessä näkyykö selvästi vai pitääkö osata katsoa kiekkamittarista ?
Automaattivaihteistossahan ei ole varsinaista kytkintä moottorin ja vaihdelaatikon välissä, vaan momentinmuunnin, joka on erään tyyppinen nestekytkin. Tyhjäkäynnillä on öljynvirtaus niin pientä, ettei momentinmuuntimeen synny tarpeeksi painetta ja voima ei siirry vaihdelaatikolle. Moottorin kierrosten noustessa myös öljynvirtaus ja -paine momentinmuuntimessa kasvaa ja voima siirtyy vaihdelaatikolle. Rakenteesta johtuen momentinmuunnin luistaa aina jonkun verran ja syntyy tehohäviötä. Luistamista ehkäistään suurimmilla vaihteilla (tonnarin ZF:ssä 3. ja 4. vaihteilla) nk. lock-on -toiminnolla, jolla momentinmuunnin lukitaan ja tehohäviötä ei pääse syntymään.

Eli 1. ja 2. -vaihteilla kiihdytettäessä syntyy vaikutelma kuin kytkin luistaisi, mutta 3. ja 4.- vaihteilla pitäisi kierrosten ja nopeuden seurata toisiaan kuten käsivalintaisessakin.
9000cst kirjoitti:Normaalin säätöohjeen mukaan vaijeria ei voi säätää koska potkua on yli parisataa ja vääntöä vielä enemmän, eli vaijeri pitää olla normaalia kireämpänä.
Miksi? Ymmärtääkeseni kd vaikuttaa vaihtamisajankohtaan, mutta ei itse vaihtotapahtumaan.
9000cst kirjoitti:Liikaa kiristäessä 4.vaihde kytkeytyy jossain 75km/h vauhdissa ja nykäisee aika rajusti + tyhjäkäynti värinä lisääntyy.
Vaikuttaisi tosiaankin olevan liian kireällä. Aiemmassa satasessani oli kd-vaijeri liian tiukalla ja vaihdot olivat teräviä; vaijerin löysyttäminen korjasi asia. Nykäystä vielä tehostaa lock-on toiminto, jolloin momentinmuunnin ei ehdi pehmentää kierrosluvun muutosta. Minulla tonnarissa nelonen kytkeytyy pintakaasulla 65 km/h tietämissä; silloinkin tuntuu pieni nykäisy. Jos kiihdytän tasakaasulla lähemmäs 80 km/h tapahtuu vaihtaminen jouhevammin.
9000cst kirjoitti:Onko kytkin automaatissa vai automaatin ja moottorin välissä fyysisesti, eli jos automaatti irroitetaan lähteekö kytkin matkassa ?
Kuten jo kerroin, on automaattilaatikossa kytkimen tilalla momentinmuunnin, joka on osa vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikon sisällä on toki kytkimiä, mutta ne ovat osa sitä mekaanis-hydraulista hässäkkää, jolla vaihteisto valitsee ja kytkee tilanteeseen parhaiten sopivan välityssuhteen.

Automaattivaihteiston toiminta on muuten selitetty sangen hyvin
http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm

Kiitoksia tästä tietopaketista. Tämä antoi uutta kuvaa järjestelmään. Kickdown vaijerista sen verran että sen säätö myös vaikuttaa vaihteiden kytkentänopeuksiin, eilen esim säädin vaijeria, nyt 4.vaihde kytkeytyy 71km/h. Ennen tomaattiremonttia 4. vaihde kytkeytyi 66-67km/h.

Eli 2.vaihteen kuuluukin luistaa ja luistoa ei saa tapahtua 3.vaihteella enää.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

tässäpä on korjaamokäsikirjasta vaihtamisajankohdat pintakaasulla
2:lle-> 19-25 km/h
3:lle-> 40-50 km/h
4:lle-> 56-73 km/h

1:ltä kaasu kickdown asentoon ja pidetään
2:lle->5400+-300 rpm, 56-66 km/h
3:lle->5400+-300 rpm, 108-120 km/h
4:lle->5100+-300 rpm, 140-157 km/h

Suurimat alasvaihtonopeudet kickdownilla
4-3-> 139-151 km/h
3-2-> 90-100 km/h
3-1-> 45-55 km/h
2-1:stä ei ole kerrottu
Vastaa Viestiin