Öljynpaine
Öljynpaine
Terve jälleen!
Sain tässä autooni asennettua öljynpainemittarin, ja se mittari ja autokin toimivat vähän aikaa.
Auto on siis 2,3 turbo -koneella, malliltaan 1991 eli pitkälohko.
Öljynpaineita tässä vain vähän ihmettelen. Nyt kun auto on limp home vikatilassa, eli käy tyhjäkäytiä normaalia hitaammin, ovat öljypaineet noin 3 bar.
Mutta heti kun kaasuun koskee, niin öljynpaineet ovat suunnillen 5 bar.
Mielestäni ne ovat aika kovat. Mutta mistä tämä kertoo?
Öljynpaine valo autossa toimii, ja se ei tosiaan vilkahtele. Ja sammuu aivan heti aina startatessa.
Venttiilinpainimetkaan koneessa eivät nakuta.
Koneella on kumminkin ajettu 451 000 km.
Sitten vähän ajanpäästä öljyä alkoi taas vuotaa mittarin anturin kierreliitoksista ja turbon öljyputkesta. Putki on nyt laiton alla, taikka siis uuden tekeminen. En tiedä vieläkö tota öljynpainemittaria uskaltais asentaa.
Sain tässä autooni asennettua öljynpainemittarin, ja se mittari ja autokin toimivat vähän aikaa.
Auto on siis 2,3 turbo -koneella, malliltaan 1991 eli pitkälohko.
Öljynpaineita tässä vain vähän ihmettelen. Nyt kun auto on limp home vikatilassa, eli käy tyhjäkäytiä normaalia hitaammin, ovat öljypaineet noin 3 bar.
Mutta heti kun kaasuun koskee, niin öljynpaineet ovat suunnillen 5 bar.
Mielestäni ne ovat aika kovat. Mutta mistä tämä kertoo?
Öljynpaine valo autossa toimii, ja se ei tosiaan vilkahtele. Ja sammuu aivan heti aina startatessa.
Venttiilinpainimetkaan koneessa eivät nakuta.
Koneella on kumminkin ajettu 451 000 km.
Sitten vähän ajanpäästä öljyä alkoi taas vuotaa mittarin anturin kierreliitoksista ja turbon öljyputkesta. Putki on nyt laiton alla, taikka siis uuden tekeminen. En tiedä vieläkö tota öljynpainemittaria uskaltais asentaa.
SAAB
Re: Öljynpaine
Onko öljypumpun ylipaineventtiilin kunto tarkastettu, ettei ole kokonaan jumissa roskista tai metallipurusta tai sitten vain männältään niin urautunut että takeltelee? Tai joku erikoismyyntimies korvannut ylipaineventtiilin jousen vaikkapa puutapilla "kunnollisten" öljynpaineiden toivossa.. Nimittäin kaikenlaista on matkan varrella tullut nähtyä ja hurjilta nuo paineet kuulostavat, etenkin 3 bar jo alle normaalin tyhjäkäynnin.
Kyseinen värkkihän löytyy lohkosta hihnapyörän puolelta katsottuna sen hihnapyörän oikealta puolelta alhaalta lohkon ja öljypohjan rajapinnan tienoilta, muistaakseni 17mm pultinkanta jonka alta löytyy jousi ja tämä ylipaineventtiilin mäntä.
Kyseinen värkkihän löytyy lohkosta hihnapyörän puolelta katsottuna sen hihnapyörän oikealta puolelta alhaalta lohkon ja öljypohjan rajapinnan tienoilta, muistaakseni 17mm pultinkanta jonka alta löytyy jousi ja tämä ylipaineventtiilin mäntä.
Re: Öljynpaine
Terve taas!
En kyllä kato sitä venttiiliä ainakaan nyt. Riittää että öljynpainetta on riittämiin ja auto toimii. Tässä on nyt vähän muita paljon tärkeämpiä kiireitä. Auton moottorissa ei ole mitään jolle kova öljynpaine aiheuttaisi vaurioita (toisin on esim. ihmisen ja kehon verenpaineen laita):
Tosiaan öljynpaine on suunnilleen se 3 bar tyhjäkäynnillä, ja on nyt ollu vikatilasta johtuen normaalia hitaampaa se tyhjäkäynti (650-750 rpm). Välillä ainakin kesällä kuumalla koneella on öljynpaine ollu hieman alle 3 bar.
Mutta tosi tehokkaasti pienempikin kaasuun koskeminen nostaa painetta. Sitten paine pysyy siellä 5 tuntumassa, ja kierrosten lisäämisellä alkaa jälleen nousta. Lähes täysillä kierroksilla on jossain päälle 6. Ihan täysillä kierroksilla en oo vielä koittanu (taikka ainakaan huomanu katella painemittaria).
Mulla on tossa toisessakin SAABissa öljynpainemittari, ja ko. auto on 8-venttiilisellä kaasutinmoottorilla. Siinäkin paineet on tyhjäkäynnillä noin 3 mutta kumminkin pienemmät. Ja kaasua lisäämällä eivät kasva aivan samalla tavalla. Kuitenkin täysillä kierroksilla mittari on ilmoittanut paineiksi 7 bar eli koko asteikko on ollut käytössä.
Joskus kattelin (jotain) Haynes:in AutoData:a ja siellä kyllä tais olla että paineiden tulisi olla 3 bar tyhjäkäynnillä.
Itteä vähän huolettaa kyllä mittareiden anturien tiiviys ja kestäminen pidemmällä aikavälillä, etteivät ala vuoteleen. Nyt liitoksiin laitettiin putkiteippiä, kun aiemmin vuosi vaikka oli kartioliitokset ja ei kartioissa kuperitiivisteet. Yhdessä asennusohjeessa kiellettiin putkiteipin käyttö, maadoitusjutun takia. Mutta ajateltiin tehdä erilliset maadoitusjohdot antureille. Mutta mitattiin sähkömittarilla että maadoitukset olivat kunnossa, joten niitä johtoja ei sitten tarvittukaan.
Vähän ihmettelen sitä ohjetta, saavat ainakin myytyä öljyä sen ohjeen perusteella. Tuntuu että akinakin näillä paineilla öljyn tunkeutuu pienimmästäkin reiästä, ja varmaan lämpölaajenemisilla on merkityksensä. Öljyhän on myös hyvin tunkeutuvaa, sehän välttämättömyys jotta voitelu toimisi jokapuolella. Lisäksi mittarien osien koneistukset eivät taida olla niitä tarkimpia, joten eivät tiivisty messingin pehmeydestä huolimatta.
En kyllä kato sitä venttiiliä ainakaan nyt. Riittää että öljynpainetta on riittämiin ja auto toimii. Tässä on nyt vähän muita paljon tärkeämpiä kiireitä. Auton moottorissa ei ole mitään jolle kova öljynpaine aiheuttaisi vaurioita (toisin on esim. ihmisen ja kehon verenpaineen laita):
Tosiaan öljynpaine on suunnilleen se 3 bar tyhjäkäynnillä, ja on nyt ollu vikatilasta johtuen normaalia hitaampaa se tyhjäkäynti (650-750 rpm). Välillä ainakin kesällä kuumalla koneella on öljynpaine ollu hieman alle 3 bar.
Mutta tosi tehokkaasti pienempikin kaasuun koskeminen nostaa painetta. Sitten paine pysyy siellä 5 tuntumassa, ja kierrosten lisäämisellä alkaa jälleen nousta. Lähes täysillä kierroksilla on jossain päälle 6. Ihan täysillä kierroksilla en oo vielä koittanu (taikka ainakaan huomanu katella painemittaria).
Mulla on tossa toisessakin SAABissa öljynpainemittari, ja ko. auto on 8-venttiilisellä kaasutinmoottorilla. Siinäkin paineet on tyhjäkäynnillä noin 3 mutta kumminkin pienemmät. Ja kaasua lisäämällä eivät kasva aivan samalla tavalla. Kuitenkin täysillä kierroksilla mittari on ilmoittanut paineiksi 7 bar eli koko asteikko on ollut käytössä.
Joskus kattelin (jotain) Haynes:in AutoData:a ja siellä kyllä tais olla että paineiden tulisi olla 3 bar tyhjäkäynnillä.
Itteä vähän huolettaa kyllä mittareiden anturien tiiviys ja kestäminen pidemmällä aikavälillä, etteivät ala vuoteleen. Nyt liitoksiin laitettiin putkiteippiä, kun aiemmin vuosi vaikka oli kartioliitokset ja ei kartioissa kuperitiivisteet. Yhdessä asennusohjeessa kiellettiin putkiteipin käyttö, maadoitusjutun takia. Mutta ajateltiin tehdä erilliset maadoitusjohdot antureille. Mutta mitattiin sähkömittarilla että maadoitukset olivat kunnossa, joten niitä johtoja ei sitten tarvittukaan.
Vähän ihmettelen sitä ohjetta, saavat ainakin myytyä öljyä sen ohjeen perusteella. Tuntuu että akinakin näillä paineilla öljyn tunkeutuu pienimmästäkin reiästä, ja varmaan lämpölaajenemisilla on merkityksensä. Öljyhän on myös hyvin tunkeutuvaa, sehän välttämättömyys jotta voitelu toimisi jokapuolella. Lisäksi mittarien osien koneistukset eivät taida olla niitä tarkimpia, joten eivät tiivisty messingin pehmeydestä huolimatta.
SAAB
Re: Öljynpaine
Onks tää ny muka niin mystinen aihe, että kellään ei oo sen kummempaa tietoa. Taikka edes vertailulukemia omista autoistaan, siis SAABeista mutta miksei muistakin autoista.
Öljynpainemittari on kyllä varsin kiva kapistus. Mutta sen asentaminen ei aina ole aivan helppoa (mm. SAAB 9000 malleissa onnistuu kun imusarja oli muutenkin pois ja vaatii vielä nakutusanturin irroittamisen).
Ja sitten mittareissakin on eroja, eli laatu vaihtelee. Nykyään on aivan pilipalo mittareitakin myynnissä. Toivoa vaan sopii että niidenkin anturit olisivat sen verran kestäviä, että eivät hajoa aiheuttaen pahaa öljyvuotoa.
Mittareitahan on myös mekaanisia, eli niissä tulee sellainen letku itse mittariin. Varmaan ihan kiva johonkin muuhun autoon missä muutekin mekaanisia mittareita. Sen putken vedossa täytyy sitten vaan olla tarkkana, että ei kulu puhki ja ala vuotaan.
Esim. jos putki alkaa vuotaa mittarin päästä tms. tulee öljyt matkustamoon.
Nyt tulevaisuudessa näitä mittareita on tulossa lisää muihinkin autoihin.
Öljynpainemittari on kyllä varsin kiva kapistus. Mutta sen asentaminen ei aina ole aivan helppoa (mm. SAAB 9000 malleissa onnistuu kun imusarja oli muutenkin pois ja vaatii vielä nakutusanturin irroittamisen).
Ja sitten mittareissakin on eroja, eli laatu vaihtelee. Nykyään on aivan pilipalo mittareitakin myynnissä. Toivoa vaan sopii että niidenkin anturit olisivat sen verran kestäviä, että eivät hajoa aiheuttaen pahaa öljyvuotoa.
Mittareitahan on myös mekaanisia, eli niissä tulee sellainen letku itse mittariin. Varmaan ihan kiva johonkin muuhun autoon missä muutekin mekaanisia mittareita. Sen putken vedossa täytyy sitten vaan olla tarkkana, että ei kulu puhki ja ala vuotaan.
Esim. jos putki alkaa vuotaa mittarin päästä tms. tulee öljyt matkustamoon.
Nyt tulevaisuudessa näitä mittareita on tulossa lisää muihinkin autoihin.
SAAB
Re: Öljynpaine
Mä kattosin sen öljynpaineventtiilin, koska on niin helppo katsoa. Voin laittaa vertailulukemaa kunhan saan öljynpainemittarin kiinni. Tulossa siis juurikin mekaaninen mittari. Letku vain oli liian lyhyt mittaripaketissa. Vinkkejä mistä voisi ostaa sopivan letkun? (läheisessä varaosaputiikissa ei ollut) Löytyiskö motonetistä?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Öljynpaine
Jos en ihan väärin muista niin mulla oli golffissa tyhjäkäynnillä öljynpaine lämpinä jotain ~2,5bar ja kylmänä ~3,5bar(tai sitten se oli 1,5 ja 2,5, muisti alkaa jo pätkiä).
Pointti kuitenkin siinä että kylmänä oli huomattavasti enemmän painetta. Kierroksilla nousi sitten jonkin verran...
Pointti kuitenkin siinä että kylmänä oli huomattavasti enemmän painetta. Kierroksilla nousi sitten jonkin verran...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Öljynpaine
Minusta noi autosi öljynpaineet on normaalit. Ei ne paikkoja särje päinvastoin. Jos paineet alemmat ennemmin huolestuisin silloin. Tarkkoja tehtaan arvoja ei ole käsillä tässä,mutta joku nekin tarkentanee.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Öljynpaine
Riippuvat myös aika paljon käytetystä öljystä. Mittarien näyttämää on hankala verrata, kun ne tuntuu olevan ihan yksilökohtaisia. 3bar tuolla tyhjäkäynnillä kuumilla normi öljyillä kertoo jostain tukoksesta tai mittarin/anturin höpöttämisestä.
900C -86
Re: Öljynpaine
Just tossa käytin tota toista autoa.
Eli se on H-moottorilla, eli 8-venttiilinen kaasutinkone. Ajettu melkein puoli miljoonaa.
Kattelin että just jotainn 3 bar on siinä öljynpaineet tyhjäkäynnillä. Ja muistelen että samat on kesällä, mutta oikeen kuumana aavistuksen verran laskee. Tosin heti nousee 3 bar kun painaa kaasua. Mutta sinne asteikon yläpäähän ei pääse niin helpolla kuin tällä 9000:sella, mutta tässä menee mittarin asteikonloppuun kun kierrokset on täydet.
Vielä täytyy huomata että kummassakin autossa ovat öljynpainemittarit eri merkkiset.
Ja kummassakin autossa on käytetty omaa originaalia öljynsuodatinta. Öljy taas on ollu tunnetun valmistajan 5W-40 täyssynteettistä, eli ei ainakaan mitään tosi jäykkää (kylmänä).
Nimen omaan tässä 9000 ei luulis olevan tukoksia, sillä kone on vuotanut ja sinne koekäytössä on lisätty jatkuvasti uutta öljyä. Lisäksi moottoria pestiin sisältä polttoöljyllä. Ja ny on ajettu noin 3000 km ja kirkasta öljy vieläkin on.
Eli se on H-moottorilla, eli 8-venttiilinen kaasutinkone. Ajettu melkein puoli miljoonaa.
Kattelin että just jotainn 3 bar on siinä öljynpaineet tyhjäkäynnillä. Ja muistelen että samat on kesällä, mutta oikeen kuumana aavistuksen verran laskee. Tosin heti nousee 3 bar kun painaa kaasua. Mutta sinne asteikon yläpäähän ei pääse niin helpolla kuin tällä 9000:sella, mutta tässä menee mittarin asteikonloppuun kun kierrokset on täydet.
Vielä täytyy huomata että kummassakin autossa ovat öljynpainemittarit eri merkkiset.
Ja kummassakin autossa on käytetty omaa originaalia öljynsuodatinta. Öljy taas on ollu tunnetun valmistajan 5W-40 täyssynteettistä, eli ei ainakaan mitään tosi jäykkää (kylmänä).
Nimen omaan tässä 9000 ei luulis olevan tukoksia, sillä kone on vuotanut ja sinne koekäytössä on lisätty jatkuvasti uutta öljyä. Lisäksi moottoria pestiin sisältä polttoöljyllä. Ja ny on ajettu noin 3000 km ja kirkasta öljy vieläkin on.
SAAB
Re: Öljynpaine
Asensin allekirjoituksen mukaiseen tonnariin öljynpainemittarin. Kylmillä öljyillä öljynpaineet noin 4 baaria, mutta lämpimillä öljyillä tyhjäkäynnillä putoaa alle yhden baarin. Öljynpainevalo ei kuitenkaan pala missään vaiheessa paitsi tietysti virtoja päälle laittaessa. Voiko imusihdin tukkoisuus käyttäytyä tällä tavalla? Vai onko bilteman mittarit vain huonoja ja epätarkkoja?
Saab 900i 16V -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Öljynpaine
Onko öljyillä ajettu kuinka paljon? vanhat öljyt tiputtaa öljynpainetta jonkun verran.
Öljynpaine valo syttyy varmaankin vasta tuolla alle 0.3bar paikkeilla mutta tietenkään silloin ei kaikki ole ihan kohdallaan..ei tuo mielestäni hälyyttävää ole varsinkin jos niillä öljyillä on jo siivua vedetty..
Öljynpaine valo syttyy varmaankin vasta tuolla alle 0.3bar paikkeilla mutta tietenkään silloin ei kaikki ole ihan kohdallaan..ei tuo mielestäni hälyyttävää ole varsinkin jos niillä öljyillä on jo siivua vedetty..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Öljynpaine
Sehän tässä mietityttää, kun öljyillä ei ole ajettu kuin sata kilometriä.
Saab 900i 16V -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
Re: Öljynpaine
kävitkö vastausten välissä kurkkaamassa sinne 17 mm kannan alle vai oliko jotakin tärkeämpää vielä plakkarissa?
onhan mulla majorissa samat paineet laakereiden vaihdon jälkeen
ei kai siinä muuta ole kuin jöly työntyy joka reiästä ulospäin vain.
en ole kuullutkaan että jölynpainemittari voisi vuotaa mittarin puolelta
jos epäilyttää osta hifleksistä 12 e hyvä mittari ja siihen vermeet että saat sen koneeseen kiinni
onhan mulla majorissa samat paineet laakereiden vaihdon jälkeen

ei kai siinä muuta ole kuin jöly työntyy joka reiästä ulospäin vain.
en ole kuullutkaan että jölynpainemittari voisi vuotaa mittarin puolelta
jos epäilyttää osta hifleksistä 12 e hyvä mittari ja siihen vermeet että saat sen koneeseen kiinni
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,