osaakos joku sanoa, kuinka helppo/vaikea operaatio on tonnarin (CD, 2,0i, vm 90) takapöntön vaihto? Motonetistä näyttäisi saavan tarvikepöntön 50 euron hinnalla.
Kuinka helposti mahtaa tuo vanha pönttö lähteä irti ja mitä työkaluja sen irroittamiseen on yleensä tarvittu?
Muutkin käytännön neuvot tuohon hommaan ovat tervetulleita
En muista työkalulistaa, mutta mitään erityistyökaluja ei tarvita, eikä vaihto ole paha nakki. Ainut haaste on ahdas tila auton alla. Helpottaa paljon jos saat ajettua takapään ramppien päälle. Kiinnitys on putkiklemmarilla ja kumikiinnityksillä. Uusien kumikiinnitysten paikoilleenasentamisessa niitä joutuu vähän vääntämään ja ovat vähän jäykkiä, mutta sekin menee ilman työkaluja.
jmt kirjoitti:Kiinnitys on putkiklemmarilla ja kumikiinnityksillä.
Eikös sentään vaparimalleissakin ole kartiolaippaliitokset kuten turbollisessakin, eli ei mitään klemmareita ja hankalasti irrotettavia sisäkkäisiä putkia.
Tarvitaan 13 mm avain, mielellään teräsharja laipan puhdistamiseen, mielellään pakoputkiasennustahnaa kartioliitoksen tiivistämiseen, mielellään uudet ripustuskumit 2 kpl, ja kaksi M8 mutteria ja aluslevyä. Ja alumiinitahnaa kierteisiin jotta seuraavalla kerralla aukeaa mutterit helpommin
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jmt kirjoitti:Kiinnitys on putkiklemmarilla ja kumikiinnityksillä.
Eikös sentään vaparimalleissakin ole kartiolaippaliitokset kuten turbollisessakin, eli ei mitään klemmareita ja hankalasti irrotettavia sisäkkäisiä putkia.
Aivan oikein jus, muistin väärin aiemmasta vaihdosta
Mutta yhtäkaikki; helppo homma ja tuo kartiolaippaliitos on vielä putkiklemmariakin helpompi liitostapa (ei jumi kiinni).
osaakos joku sanoa, kuinka helppo/vaikea operaatio on tonnarin (CD, 2,0i, vm 90) takapöntön vaihto? Motonetistä näyttäisi saavan tarvikepöntön 50 euron hinnalla.
Helpommaksi kuin tuon takapöntön vaihto ei pakoputkihommat enää voi tulla. Kun takapään saa vielä vähän ylös niin on simppeli homma .
Ja tuossa edellä esimerkiksi "jus" kertoi ne tarvikkeet mitä tuossa työssä tarvitaan.
Täytyy oikein kunnolla kehua tuota laippakarvia- on tosi mukava aukaista jos verrataan esimerkiksi noihin päällekkäin meneviin putkiliitoksiin! Eipä auenneet helpolla vuosien jälkeen .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Valmistaudu muuten sitten ruosteisiin pultteihin. Aika monessa tapauksessa juurikin takapöntön liitos on ollut niin jumissa, että on joutunut rälläkällä katkaisemaan ne pultit. Ruosteisten kanssa on turha ruveta tappelemaan, jos se kanta menee pyöreäksi, suosiolla katki vain .
Mitä minä nyt olen näitä pakoputki hommia tehnyt (paljon) ja juuri oman pöntön vaihdoin niin vaikeusaste (1-5 1=helppo 5=vaikea) niin sanoisin 1.
Liittimen pultit suosiolla vaan katki ja uusi pönttö ja uudet pultit tilalle.
Tosin itse laitoin erillaisen rosteri pöntön johon hitsasin pätkän putkea ja sen liittimen ja pönttöön kannakkeet mutta sen jälkeen liittäminen oli helppoa.
Jos on jollain putki ongelmia ja tarvitsee hitsausapua pääkaupunki seudulla niin voi ottaa yhteyttä ja kysyä tosin 2 lapsen isänä aikaa on rajoitetusti, mutta aina saa kysyä
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP Myyty Saab 9-3 -07 at5 Jäsen #4605
Katkeaviin pultteihin on tullut törmättyä enemmän mitä pyöristyneisiin.
Muutama ruostunut pultti on lähtenyt kaikesta huolimatta ehjänä kun on jotain crc mömmöä ruikannut reilusti pulttiin ja antanut vaikuttaa.
Ja vielä tarkennuksena: takapönttöä vaihtaessa ne pultit saakin mennä vääntämällä poikki, koska uuden takapöntön mukana tulee uusi laippa ja siinä uudet pultit.
Keskipöntön kummassakin päässä on laippaliitoksessa reiät, joihin siihen liittyvän pätkän laipan pultit tulee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
liteFun kirjoitti:Katkeaviin pultteihin on tullut törmättyä enemmän mitä pyöristyneisiin.
Muutama ruostunut pultti on lähtenyt kaikesta huolimatta ehjänä kun on jotain crc mömmöä ruikannut reilusti pulttiin ja antanut vaikuttaa.
sanoisin kokemuksesta, että tuo CRC:n Penetration irroittaa kaiken, myös vanhan alustamassan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Lainataas topicia hiukan:
Tonttuun pitäisi vaihtaa joko takapönttö, keskipönttö, tai molemmat.
Auto on siis 1994 Cs 2,3T.
Onko kokemusta noista Motonetin vaimentimista, eli vastaako tämä:
ja tämä: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=14-5376
EPC:n ilmoittamaa keskivaimenninta, osanumero: 4018867
Siis mahtaakohan nuo saada sopimaan paikoilleen ilman suurempaa rakentelua, ja mahtaakohan Motonetin änkkärit olla Bosalin valmistamia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ihan hyvin sopi ainakin pari vuotta sitten Motonetin putket 95-CS-2,3T-tonttuun, vaikka keskivaimennin onkin läpivirtaavana eri muotoinen kuin alkuperäinen. Valmistajasta ei tietoa, ei ole todennäköistä että olisi Bosal.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00