Tonnarin moniurahihnan vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Pitäis tommoseen 2.0 vaparitonnariin vaihtaa moniurahihna ja kiristin ja varmaan kans noi hihnapyörät, niin mitkä näistä motonetin osista tarvitsen? Autossa ei ole ilmastointia ja vm. on -97.
Lisäksi vinkkejä itse vaihtotyöhön kaivattaisiin

Moniurahihna 6x2317mm 30-6617 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1990 - 1998] 29.26 €

Moniurahihna 6x2550mm 30-6550 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT/ILM [1990 - 1998] 25.90 €

Moniurahihna 6x1900mm 30-6505 9000-V6 94->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1994 - 1998] 19.17 €

Moniurahihna 6x2225mm 30-6626 9000-V6 94->98 VL/VP/OT/ILM [1994 - 1998] 19.90 €

Moniurahihnan kiristin Saab16V 25-5419 9000-16V Kiristinpyörä B202 (ø80mm/kierrekeskireikä) [1985 - 1998] 37.60 €

Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21.50 €

Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24.00 €

Kiristinrulla Opel-V6+AC 30-0558 V6-3,0 jos ILM KIRISTINrulla (sileä/ø80mm) [1985 - 1998] 33.50 €
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja cc »

Ilman ilmastointia alkuperäinen hihna on 2311mm. Motonetin 2317 pitäisi sopia.
Ohjain- ja kiristinrulliksi nämä:
Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21.50 €
Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24.00
Tuossa ei ole sanottu kiristinrullan keskireikää, pitää olla 13 mm. Ojainrullalla se on 17 kuten tuossa mainittu.
Jos aiot vaihtaa koko kiristimen, pitää se hankkia merkkiliikkestä.
Takuuta noiden sopivuudesta en anna, itse olen hakenut nämä merkkiliikkeestä.

Jos autolla on ajettu yli 200tkm ja ei tietoa laturin huolloista, kannattaa samaan konkurssiin vaihtaa laturin jännitteensäätäjä. Hiilet on noilla kilometrein yleensä jo loppumaisillaan. Laturin alimmaisen kiinnityspultin joutuu irrottamaan että saa vähän käännettyä laturia muovisuojan irrottamiseksi.

Hihnan vaihdossa pari juttua: kiristimen pyörän pulttissa on "vääräkätiset" kierteet eli avaus myötäpäivään. Kiristin pitää ensin lukita sopivalla työkalulla - esim lattarauta jossa 8mm pultit noin 11,5 - 12 cm päässä toisistaan.
Työkalun saa paikalleen (=kiristimen rungon koloihin) jos on kaveri joka nostaa (vetää) hihnasta pitkältä sivulta ylös niin että kiristin painuu kasaan. Saattaa onnistua yksinkin.

Ikävin homma on kaivaa pois ja laittaa takaisin oikean puolen lokasuojan muovit, monta 8mm mutteria avattavana.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kiitoksia paljon!

Auto on siis vasta 117tkm ajettu, liekköhän tarpeen vaihtaa koko kiristäjää siis vielä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Mä en ainakaan vaihtaisi / vaihtanut. Hieman öljyä lisäsin niin rupesi toimimaan oikein hyvin. :)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja cc »

Tuskin tarvitset kiristäjää etkä niitä hiiliä jos kilometrit on nuo.
Tein pari viikkoa sitten omaani toisen vaihdon (212tkm) eikä tuosssakaan tarvinut kiristäjää, rullat riitti.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Auto on siis vasta 117tkm ajettu, liekköhän tarpeen vaihtaa koko kiristäjää siis vielä?
Jos tämä on se kitisevä tonnari Sittarin pihasta niin täytä ainakin se kiristäjä öljyllä :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Joo, sama auto :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Noniin, tarvikkeet ostettu ja huomenna vaihtamaan :)
Käykö tohon kiristäjään ohjaustehostimen öljy?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Käy, ja jos laittaa vanhan mutta muuten ehjän kiristimen niin suojakumi kannattaa varmistaa/kiristää ylä- ja alapäästään pienillä nippusiteillä niin ei hetkohta purskuttele öljyjänsä pihalle.

E: Vanhoissa kiristäjissä on tietty riski joten ehkäpä pieni varoituksen sana on paikallaan: Kiristäjän vahvahkossa jousessa on jonkinmoinen esijännitys, ja kiristintä ei pidä mikään muu nipussa kuin sisemmän vaimenninsylinterin krympätty ulkopääty ja siinä sylinterissä liikkuvan vaimenninmännän pään "männänrengas" joka toimii samalla lukkorenkaana joka kiristimen puolikkaita pitää kasassa.

Kun vanhaa ja ehkä kulunutta kiristintä öljyää sen ollessa irrallaan niin sitä ei tulisi ainakaan edes kokeilumielessä puristella millään tavalla, koska voi olla että uudella öljyllä edesautettuna kulunut kiristin voi päättää purkautua väkivaltaisesti.

Ja jos näin tapahtuu niin yleensä mitä suurimmalla todennäköisyydellä silloin paikalla ovat jo valmiina nauramassa herrat Murphy sekä Vituiksmän ja kiristimenpuolikas jousineen löytyy jommastakummasta silmästä tai sitten suusta..
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Noniin, nyt on palikat vaihdettu. Hihna oli aika heikossa hapessa jo ja toisen hihnapyörän laakeri oli väljä.

Yllättävän helppo homma oli, pultit ym aukesi helposti. Ainoa mikä tuotti päänvaivaa oli tuo sisälokarin takaisin laitto :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Joo se sisälokari on aina hanurista :evil:

Ps. vaihdoin riesaan yks päivä moniurahihnan, meni n. 3min :D
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

j0ne kirjoitti:Joo se sisälokari on aina hanurista :evil:
On, ei muuta voi sanoa.

Hyvä puoli onhan, että hihna pystyy vaihtamaan sisälokari ollessa paikallaan. Ahdasta ja vittumaista puuhaa sekin.
9-5 -00, Aero
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eilen tuli nilkutettua muutama kilsa kotio välillä jäähdytellen kun hihna päätti hypätä pois paikoiltaan.
Toises kiristinrullassa on jonkin verta klappii mutta ennen laukeemista kuului vastaavia pärinöitä kun pakoputki ois ottanu johonkin kiinni, mahtoiko kiristin olla jotenkin pois paikoltaan jo siinä vaiheessa.

Ohjeet vaihtoon löysin 9000 ukk:sta mutta ylhäältä päin en löytäny kuvaa niin kaipaisinki kommentteja että kannattaako suosiolla ruveta kyseleen uutta kiristintä kun nykyinen näyttää tältä
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tetammi kirjoitti:
Ohjeet vaihtoon löysin 9000 ukk:sta mutta ylhäältä päin en löytäny kuvaa niin kaipaisinki kommentteja että kannattaako suosiolla ruveta kyseleen uutta kiristintä kun nykyinen näyttää tältä
Spedepartsilta saapi n. 80€:lla uuden kiristimen, kyllähän tuo hiukan hikoilleelta näyttää.
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 4-98.shtml

Kun laitat uuden remmin & rullat, niin testaa sitten samaan rähinään myös se kampiakselin hihnapyörä, että on vulkanointi ehjä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

itsehän en koskaan ole sitä sisälokaria irroittanut.. vähän saa pujotella enemmän, mutta en usko, että on niin paljon helpompi toisinkaan tehtynä. ja ainoa erikoistyökalu minkä tarvitsee, on se noin metrin mittainen lattarauta.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin