Tonnarin moniurahihnan vaihto
Tonnarin moniurahihnan vaihto
Pitäis tommoseen 2.0 vaparitonnariin vaihtaa moniurahihna ja kiristin ja varmaan kans noi hihnapyörät, niin mitkä näistä motonetin osista tarvitsen? Autossa ei ole ilmastointia ja vm. on -97.
Lisäksi vinkkejä itse vaihtotyöhön kaivattaisiin
Moniurahihna 6x2317mm 30-6617 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1990 - 1998] 29.26 €
Moniurahihna 6x2550mm 30-6550 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT/ILM [1990 - 1998] 25.90 €
Moniurahihna 6x1900mm 30-6505 9000-V6 94->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1994 - 1998] 19.17 €
Moniurahihna 6x2225mm 30-6626 9000-V6 94->98 VL/VP/OT/ILM [1994 - 1998] 19.90 €
Moniurahihnan kiristin Saab16V 25-5419 9000-16V Kiristinpyörä B202 (ø80mm/kierrekeskireikä) [1985 - 1998] 37.60 €
Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21.50 €
Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24.00 €
Kiristinrulla Opel-V6+AC 30-0558 V6-3,0 jos ILM KIRISTINrulla (sileä/ø80mm) [1985 - 1998] 33.50 €
Lisäksi vinkkejä itse vaihtotyöhön kaivattaisiin
Moniurahihna 6x2317mm 30-6617 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1990 - 1998] 29.26 €
Moniurahihna 6x2550mm 30-6550 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT/ILM [1990 - 1998] 25.90 €
Moniurahihna 6x1900mm 30-6505 9000-V6 94->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1994 - 1998] 19.17 €
Moniurahihna 6x2225mm 30-6626 9000-V6 94->98 VL/VP/OT/ILM [1994 - 1998] 19.90 €
Moniurahihnan kiristin Saab16V 25-5419 9000-16V Kiristinpyörä B202 (ø80mm/kierrekeskireikä) [1985 - 1998] 37.60 €
Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21.50 €
Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24.00 €
Kiristinrulla Opel-V6+AC 30-0558 V6-3,0 jos ILM KIRISTINrulla (sileä/ø80mm) [1985 - 1998] 33.50 €
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Ilman ilmastointia alkuperäinen hihna on 2311mm. Motonetin 2317 pitäisi sopia.
Ohjain- ja kiristinrulliksi nämä:
Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21.50 €
Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24.00
Tuossa ei ole sanottu kiristinrullan keskireikää, pitää olla 13 mm. Ojainrullalla se on 17 kuten tuossa mainittu.
Jos aiot vaihtaa koko kiristimen, pitää se hankkia merkkiliikkestä.
Takuuta noiden sopivuudesta en anna, itse olen hakenut nämä merkkiliikkeestä.
Jos autolla on ajettu yli 200tkm ja ei tietoa laturin huolloista, kannattaa samaan konkurssiin vaihtaa laturin jännitteensäätäjä. Hiilet on noilla kilometrein yleensä jo loppumaisillaan. Laturin alimmaisen kiinnityspultin joutuu irrottamaan että saa vähän käännettyä laturia muovisuojan irrottamiseksi.
Hihnan vaihdossa pari juttua: kiristimen pyörän pulttissa on "vääräkätiset" kierteet eli avaus myötäpäivään. Kiristin pitää ensin lukita sopivalla työkalulla - esim lattarauta jossa 8mm pultit noin 11,5 - 12 cm päässä toisistaan.
Työkalun saa paikalleen (=kiristimen rungon koloihin) jos on kaveri joka nostaa (vetää) hihnasta pitkältä sivulta ylös niin että kiristin painuu kasaan. Saattaa onnistua yksinkin.
Ikävin homma on kaivaa pois ja laittaa takaisin oikean puolen lokasuojan muovit, monta 8mm mutteria avattavana.
Ohjain- ja kiristinrulliksi nämä:
Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21.50 €
Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24.00
Tuossa ei ole sanottu kiristinrullan keskireikää, pitää olla 13 mm. Ojainrullalla se on 17 kuten tuossa mainittu.
Jos aiot vaihtaa koko kiristimen, pitää se hankkia merkkiliikkestä.
Takuuta noiden sopivuudesta en anna, itse olen hakenut nämä merkkiliikkeestä.
Jos autolla on ajettu yli 200tkm ja ei tietoa laturin huolloista, kannattaa samaan konkurssiin vaihtaa laturin jännitteensäätäjä. Hiilet on noilla kilometrein yleensä jo loppumaisillaan. Laturin alimmaisen kiinnityspultin joutuu irrottamaan että saa vähän käännettyä laturia muovisuojan irrottamiseksi.
Hihnan vaihdossa pari juttua: kiristimen pyörän pulttissa on "vääräkätiset" kierteet eli avaus myötäpäivään. Kiristin pitää ensin lukita sopivalla työkalulla - esim lattarauta jossa 8mm pultit noin 11,5 - 12 cm päässä toisistaan.
Työkalun saa paikalleen (=kiristimen rungon koloihin) jos on kaveri joka nostaa (vetää) hihnasta pitkältä sivulta ylös niin että kiristin painuu kasaan. Saattaa onnistua yksinkin.
Ikävin homma on kaivaa pois ja laittaa takaisin oikean puolen lokasuojan muovit, monta 8mm mutteria avattavana.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Kiitoksia paljon!
Auto on siis vasta 117tkm ajettu, liekköhän tarpeen vaihtaa koko kiristäjää siis vielä?
Auto on siis vasta 117tkm ajettu, liekköhän tarpeen vaihtaa koko kiristäjää siis vielä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Mä en ainakaan vaihtaisi / vaihtanut. Hieman öljyä lisäsin niin rupesi toimimaan oikein hyvin. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Tuskin tarvitset kiristäjää etkä niitä hiiliä jos kilometrit on nuo.
Tein pari viikkoa sitten omaani toisen vaihdon (212tkm) eikä tuosssakaan tarvinut kiristäjää, rullat riitti.
Tein pari viikkoa sitten omaani toisen vaihdon (212tkm) eikä tuosssakaan tarvinut kiristäjää, rullat riitti.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Jos tämä on se kitisevä tonnari Sittarin pihasta niin täytä ainakin se kiristäjä öljylläAuto on siis vasta 117tkm ajettu, liekköhän tarpeen vaihtaa koko kiristäjää siis vielä?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Joo, sama auto ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Noniin, tarvikkeet ostettu ja huomenna vaihtamaan
Käykö tohon kiristäjään ohjaustehostimen öljy?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Käykö tohon kiristäjään ohjaustehostimen öljy?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Käy, ja jos laittaa vanhan mutta muuten ehjän kiristimen niin suojakumi kannattaa varmistaa/kiristää ylä- ja alapäästään pienillä nippusiteillä niin ei hetkohta purskuttele öljyjänsä pihalle.
E: Vanhoissa kiristäjissä on tietty riski joten ehkäpä pieni varoituksen sana on paikallaan: Kiristäjän vahvahkossa jousessa on jonkinmoinen esijännitys, ja kiristintä ei pidä mikään muu nipussa kuin sisemmän vaimenninsylinterin krympätty ulkopääty ja siinä sylinterissä liikkuvan vaimenninmännän pään "männänrengas" joka toimii samalla lukkorenkaana joka kiristimen puolikkaita pitää kasassa.
Kun vanhaa ja ehkä kulunutta kiristintä öljyää sen ollessa irrallaan niin sitä ei tulisi ainakaan edes kokeilumielessä puristella millään tavalla, koska voi olla että uudella öljyllä edesautettuna kulunut kiristin voi päättää purkautua väkivaltaisesti.
Ja jos näin tapahtuu niin yleensä mitä suurimmalla todennäköisyydellä silloin paikalla ovat jo valmiina nauramassa herrat Murphy sekä Vituiksmän ja kiristimenpuolikas jousineen löytyy jommastakummasta silmästä tai sitten suusta..
E: Vanhoissa kiristäjissä on tietty riski joten ehkäpä pieni varoituksen sana on paikallaan: Kiristäjän vahvahkossa jousessa on jonkinmoinen esijännitys, ja kiristintä ei pidä mikään muu nipussa kuin sisemmän vaimenninsylinterin krympätty ulkopääty ja siinä sylinterissä liikkuvan vaimenninmännän pään "männänrengas" joka toimii samalla lukkorenkaana joka kiristimen puolikkaita pitää kasassa.
Kun vanhaa ja ehkä kulunutta kiristintä öljyää sen ollessa irrallaan niin sitä ei tulisi ainakaan edes kokeilumielessä puristella millään tavalla, koska voi olla että uudella öljyllä edesautettuna kulunut kiristin voi päättää purkautua väkivaltaisesti.
Ja jos näin tapahtuu niin yleensä mitä suurimmalla todennäköisyydellä silloin paikalla ovat jo valmiina nauramassa herrat Murphy sekä Vituiksmän ja kiristimenpuolikas jousineen löytyy jommastakummasta silmästä tai sitten suusta..
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Noniin, nyt on palikat vaihdettu. Hihna oli aika heikossa hapessa jo ja toisen hihnapyörän laakeri oli väljä.
Yllättävän helppo homma oli, pultit ym aukesi helposti. Ainoa mikä tuotti päänvaivaa oli tuo sisälokarin takaisin laitto![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Yllättävän helppo homma oli, pultit ym aukesi helposti. Ainoa mikä tuotti päänvaivaa oli tuo sisälokarin takaisin laitto
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Joo se sisälokari on aina hanurista
Ps. vaihdoin riesaan yks päivä moniurahihnan, meni n. 3min![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ps. vaihdoin riesaan yks päivä moniurahihnan, meni n. 3min
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
On, ei muuta voi sanoa.j0ne kirjoitti:Joo se sisälokari on aina hanurista![]()
Hyvä puoli onhan, että hihna pystyy vaihtamaan sisälokari ollessa paikallaan. Ahdasta ja vittumaista puuhaa sekin.
9-5 -00, Aero
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Eilen tuli nilkutettua muutama kilsa kotio välillä jäähdytellen kun hihna päätti hypätä pois paikoiltaan.
Toises kiristinrullassa on jonkin verta klappii mutta ennen laukeemista kuului vastaavia pärinöitä kun pakoputki ois ottanu johonkin kiinni, mahtoiko kiristin olla jotenkin pois paikoltaan jo siinä vaiheessa.
Ohjeet vaihtoon löysin 9000 ukk:sta mutta ylhäältä päin en löytäny kuvaa niin kaipaisinki kommentteja että kannattaako suosiolla ruveta kyseleen uutta kiristintä kun nykyinen näyttää tältä
Toises kiristinrullassa on jonkin verta klappii mutta ennen laukeemista kuului vastaavia pärinöitä kun pakoputki ois ottanu johonkin kiinni, mahtoiko kiristin olla jotenkin pois paikoltaan jo siinä vaiheessa.
Ohjeet vaihtoon löysin 9000 ukk:sta mutta ylhäältä päin en löytäny kuvaa niin kaipaisinki kommentteja että kannattaako suosiolla ruveta kyseleen uutta kiristintä kun nykyinen näyttää tältä
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
Spedepartsilta saapi n. 80€:lla uuden kiristimen, kyllähän tuo hiukan hikoilleelta näyttää.tetammi kirjoitti:
Ohjeet vaihtoon löysin 9000 ukk:sta mutta ylhäältä päin en löytäny kuvaa niin kaipaisinki kommentteja että kannattaako suosiolla ruveta kyseleen uutta kiristintä kun nykyinen näyttää tältä
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 4-98.shtml
Kun laitat uuden remmin & rullat, niin testaa sitten samaan rähinään myös se kampiakselin hihnapyörä, että on vulkanointi ehjä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tonnarin moniurahihnan vaihto
itsehän en koskaan ole sitä sisälokaria irroittanut.. vähän saa pujotella enemmän, mutta en usko, että on niin paljon helpompi toisinkaan tehtynä. ja ainoa erikoistyökalu minkä tarvitsee, on se noin metrin mittainen lattarauta.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.