9000:sen lämpiämisestä taas

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kkm069
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 16:12

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja kkm069 »

Tere. jatkan tänne aihetta. Eli itselläni myös puhaltaa haaleaa ilmaa kabiiniin...... mutta kierrosten noustessa ja ns. autoa rääkätessä alkaa lämmintä tulemaan paremmin sisälle........moottorin lämpötila normissa puolessa välissä ja kompuran piuha irti . paikkaus aineet laitettu järjestelmään joten ilmaakaan ei pitäisi mistään haukata.... vinkkejä otetaan vastaan......eli välillä tulee melkein normisti kuumaa mutta sitten taas muuttuu ihan haaleaksi tuo ilman tulo...... tuntuisi juu olevan koneen kierroksilla suuri merkitys mutta sekään ei kokoajan päde..... vapaalla kun kierroksia laittaa niin joskus alkaa puhaltamaaan kunnolla lämpöä ja joskus ei......voiskos johtua väsyneestä vesipumpusta tuo vika?
saab 9000cse -96
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Ennen sisäkierron läppämoottorin irroittamista tein saman kysymyksen itselleni; "voiko olla vesipumppu vika?" Mulla on ollut vain ääntäviä ja vuotavia pumppuja, ei koskaan äänetöntä ja vuotamatonta mutta tehotonta. Koska läppämoottorin tutkiminen oli helpompaa aloitin siitä.

Vastaisen varalle kiinnostaa tietää mitä vesipumpusta hajoaa silloin kun se on pelkästään tehoton? Siis joo, voihan sinne kerääntyä tukkivaa möhnää jos järjestelmään laittaa paikkatököttejä. Mutta onko muuta mekaanista vikaa, joka vie tehot ilman, että pumppu ääntää?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
ABBA
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Elo 24, 2009 14:14
Paikkakunta: Pääkaupunki Seutu

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja ABBA »

Olisiko jäähdytysjärjestelmässä ilmaa itselläni oli ainakin ongelmia ilmauksen kanssa 8)
SAAB 2.3 Turbo S 1992
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Kundi valitti taas viikonloppuna ettei tonnari lämpiä. Vaihdettiin kiesejä ja ajoin maanantaina tonnarilla 20 km matkan duuniin. ACC oli koko matkan HI -asennossa ja 20 kilsan ajon jälkeen sisällä oli -12 astetta, eli pakastimella ajelin.

Tilasin Vantaan Motonettiin uuden lämppärin kennon ja tänään vaihdoin sen. Nyt tulee +60C asteista ilmaa tuulilasille Hi -asenolla, vaikka moottorin lämmöt ei olleet vielä nousseet täysin ajolämpötilaan. Vanha kenno oli ehjä eikä siinä eikä kotelossa näkynyt valkoisia jälkiä vuodosta. Ilmeisesti vanhassa kennossa on monet pillit tukossa, vielä en sitä tutkinut tarkemmin. Nyt lämppärin (ylempi) vesiletku on kuuma ja (alempi) paluuletku lämmin, eli kenno luovuttaa lämpöä. Vian aikana ne oli miltei saman lämpöiset.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Täällä myös pientä tyytymättömyyttä tonnarin lämpiämisestä. Jos lämpötila on asetettu vaikka 24'C niin lämppäri puhaltelee hiljalleen ja auton lämpiämisessä kestää todella pitkään. Jos konffaa HI niin kuumaa tulee ja koppi on hetkessä lämmin mutta sitten kun lasken taas johonkin numeroarvoon niin rupee viilenemään, toisinsanoen lämpötila on kabiinissa oikeasti paljon alempi kuin mitä ACC kuvittelee. Auto pysyy riittävän lämpöisenä sitten vaikka 27'C asetuksella mutta ikkunoille se ei ihan riitä eli vetää kaikki huuruun. Koitin kalibroida, ei antanut virhekoodeja tms. mutta ei vaikutusta. Pitänee varmaan tarkistaa ilmanhaistelijan kunto...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Se tuossa onkin hieman ärsyttävää kun ACC ei yritä päästä haluttuun lämpötilaan nopeasti, ainakin lämmitysvaiheessa. Joudun aina talviaamuisin laittamaan HI ruutuun että alkaa kunnolla puhaltamaan moottorin lämmettyä. Jollain lämpötilalla se tuulari puhkuu siellä vajailla kierroksilla hiljalleen. Esim. talon kakkosauto -04 accord tourer tekee niin että startin jälkeen se lämmittelee hieman moottoria ja sitten jonkunajan päästä potkasee tuularin täysille kun lämpötilaksi on asetettu vaikka 22'C.

Tuntuu siis siltä että ACC:n mielestä autossa on +15'C eikä -15'C niin mitäpä sitä tuularia täysille potkaisemaan jos tarvitsee 24'C asti vain lämmittää. Ulkolämpömittarikin toimii niinkuin pitää. Ongelma on pahimmillaan juuri kunnon pakkasilla, nollakelillä ei niinkään. Ja tosiaan jos HI:lle laittaa niin alkaa tapahtumaan.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Juu, huurteenpoisto toimii, sitä vaan joutuu käyttämään miltei kokoajan. Ehkäpä vaan vaadin liikoja. Muuttaisin mielelläni tuon ACC:n softaa sen verran että hieman ärhäkämpää lämmitystä kylmään autoon ja kun haluttu lämpötila on saavutettu niin jätetään tuulariin vähän reippaammin niitä kierroksia sitten vaikka haaleammalla ilmalla että pysyy lasit auki ettei tarvitsisi tasaisin väliajoin huurteenpoistonappulaa painella ja huudattaa fööniä niin ettei kuule aamu-uutisia radiosta. Niin, onhan siinä se manuaalivaihtoehtokin... En kitise enää, tyydyn kohtalooni.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Tuohan siinä on tämä ongelma, etteivät ole suunnittelijat muistaneet autoa käytettävän myös talvella, eli alussa ei tule edes haaleaa puhallusta riittävästi ja kun sitten lämpötila saavutetaan, niin pöhellys loppuu lähes kokonaan.
- ei toimi työmatka-ajossa pakkasilla.

Itse laitan pyynnin korkealle ja kiltisti säädän puhallusnopeuden manuaalisesti alussa mukavan tehokkaaksi ja sitten hetken päästä riittävän hiljaiselle.
Pitemmällä matkalla voi sitten jättää automaatille.

Olisko tämä niitä Fiat Chorma yhteistyöperuja Italiasta :P
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9000:sen lämpiämisestä taas

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

ACC-ilmastointilaitteen korjaamon käsikirjaa lainaten:

ACC-käyttäjäyksikkö voidaan käyttäjäohjelmoida.
Tämä tarkoittaa, että manuaaliset valinnat voidaan ohjelmoida siten, että ACC-ohjausyksikkö valitsee nämä käynnistyksen jälkeen.
Muut toiminnot, joita ei ole valittu manuaalisesti ohjelmoitaessa, säätyvät automaattisesti.

Ojelmointi tapahtuu seuraavasti:

1. Tee halutut manuaaliset valinnat ACC-ohjainyksikön paneelin painikkeilla.
2. Paina painikkeita "DEF" ja "VENT" samanaikaisesti.

Ohjelmointi poistetaan painamalla painikkeita "AUTO" ja "OFF" samanaikaisesti.

Valodiodit ja näyttö vilkkuvat vahvistuksena ohjelmoinnista/ohjelmoinnin poistamisesta.
Käyttäjäohjelmointi säilyy vaikka ACC-ohjainyksikkö tulee jännitteettömäksi.

Tiedä sitten onko tästä nyt apua teille, mutta koittaa kuiteskin kannattaa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Vastaa Viestiin