9000:sen lämpiämisestä taas
9000:sen lämpiämisestä taas
Terve!
Täällä taas yksi uusi klubilainen kyselee tyhmiä.
Eli tuntuu että autoon ei tule kunnolla lämmintä ilmaa, vaikka ACC:n laittaa HI:lle niin tulee vaan sellaista haaleaa ilmaa. Seuraavat toimenpiteet olen tehnyt mitä täältä forumilta olen löytänyt:
-ACC kalibroitu, viat 0
-sisäilma-anturin toiminta tarkastettu, toimii
-lämmönsäätöläppä akvaarion puolelta katsottu että toimii
-vaihdettu termari
lisäksi lämppärin kennolle menevä ja tuleva letku lämpimiä.
Eli onko tässä muuta vaihtoehtoa enää kun vaihtaa tuo lämppärin kenno?
Ps. Auto siis 9000 CDE 2,3 vapari, vm -95
Täällä taas yksi uusi klubilainen kyselee tyhmiä.
Eli tuntuu että autoon ei tule kunnolla lämmintä ilmaa, vaikka ACC:n laittaa HI:lle niin tulee vaan sellaista haaleaa ilmaa. Seuraavat toimenpiteet olen tehnyt mitä täältä forumilta olen löytänyt:
-ACC kalibroitu, viat 0
-sisäilma-anturin toiminta tarkastettu, toimii
-lämmönsäätöläppä akvaarion puolelta katsottu että toimii
-vaihdettu termari
lisäksi lämppärin kennolle menevä ja tuleva letku lämpimiä.
Eli onko tässä muuta vaihtoehtoa enää kun vaihtaa tuo lämppärin kenno?
Ps. Auto siis 9000 CDE 2,3 vapari, vm -95
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Itselläni sama pulma, kenno vaihdettu vuodon takia nelisen vuotta sitten.
Minulla lämppärin putkista menoputki haalean lämmin ajon jälkeen, mutta poistoputki viileä. Bensalämppäri antaa haalean lämmintä käytettäessä.
Olisikohan kenno tukossa, joten vesi ei pääse kiertämään vai onko uusittukin termari rikki?
Minulla lämppärin putkista menoputki haalean lämmin ajon jälkeen, mutta poistoputki viileä. Bensalämppäri antaa haalean lämmintä käytettäessä.
Olisikohan kenno tukossa, joten vesi ei pääse kiertämään vai onko uusittukin termari rikki?
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7555
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Kerääntyykö jäähdytys järjestelmään painetta...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Painetta kertyy, paisuntasäiliön neste lämmintä, moottorin lämmöt mittarin mukaan puolessa välissä-hiukan yli, eli kaikki normaalia mutta kabiinista puuttuu lämpöä.
Keväällä vaihdettu käytetty syylari, vanhasta katkesi ylävesiletkun kaula.
Huuhtelin syylarin ennen kiinnilaittoa, oliskohan lähtenyt tavaraa liikkeelle kiinnilaiton jälkeen?
Keväällä vaihdettu käytetty syylari, vanhasta katkesi ylävesiletkun kaula.
Huuhtelin syylarin ennen kiinnilaittoa, oliskohan lähtenyt tavaraa liikkeelle kiinnilaiton jälkeen?
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Jos on vielä ongelmia vajaalämpöisyyden kanssa, niin jotkin kemialliset pesuaineetkin saattavat auttaa (siis mikäli kyse on liasta).
Näitä on erilaisia, mutta varmaan parhaat tuotteet tunnistaa liikkeessa siitä että niissä ei luvata liikoja.
Kannattaa kuitenkin noudattaa ohjeita, ja esim. autolla ei kannata lähteä ajamaan kun ainetta on laittanut järjestelmään. Ko. aineen vaikutusta odotellessa kannattaa tarkkailla mahdollisia ilmeneviä vuotoja. Esim. tosi huonokuntoiset jäähdyttimet yms. eivät välttämättä kestä näitä aineita.
Näitä on erilaisia, mutta varmaan parhaat tuotteet tunnistaa liikkeessa siitä että niissä ei luvata liikoja.
Kannattaa kuitenkin noudattaa ohjeita, ja esim. autolla ei kannata lähteä ajamaan kun ainetta on laittanut järjestelmään. Ko. aineen vaikutusta odotellessa kannattaa tarkkailla mahdollisia ilmeneviä vuotoja. Esim. tosi huonokuntoiset jäähdyttimet yms. eivät välttämättä kestä näitä aineita.
SAAB
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Olettekos muuten törmänny jossain -97 tonnariin sopivaan metallipäätyiseen(alumiini?) lämppärin kennoon??
Marmoritiskiltä sellaisen saa, mutta se maksaa hunajata
Marmoritiskiltä sellaisen saa, mutta se maksaa hunajata
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Samaa feelua olen etsinyt viikon verran ja tänään tuli vähän selvyyttä asiaan.
Tähän mennessä tehtyä; kalibrointi pelaa eikä vikakoodeja tule. Lämppärin läppäkotelo on purettu. Siellä oli A4-kokoinen vaahtomuovi irronnut alupellistä ja jäänyt myttyyn läppien väliin. No vian syy ei kuitenkaan ollut lämmönjakoläpissä mutta samalla tuli tarkistettua kenno joka oli kunnossa. Samaten lämppärin moottori toimii hienosti. Vesiletkut ei vuoda ja lämppärin letkut on kuumat. Paisuntasäiliössä on painetta ja korkkikin vaihdettu varmuuden vuoksi. Termari on vaihdettu ja vesipumppu pelaa. Sisätilan haistelija on tarkistettu ja ainakin se pyörii.
Tänäiltana sitten selvisi, että ilmastoinnin kompura käy miltei kaiken aikaa ja työntää kylmää vaikka pyyntö on kuumaa (HI-asento). Myöskään sisäkierron läppä ei käänny (on jatkuvasti sisäkierron asennossa). Moottori irrotettiin mutta se toimii pöydällä ja sisäkierron läppä liikkuu herkästi kädellä kääntäessä. Vika voisi olla läppämoottorin ohjauksessa.
Toisaalta ihmetyttää miksi ilmastoinnin kompura pyörii miltei tauotta. Olisko sittenkin sisälämpötilan haistelija rikki. No huomenna tai lauantaina se vaihdetaan ja sisäkierron läppämoottori laitetaan paikalleen. Nyt ainakin saa tonnarin lämpimäksi kun ilmastointi otettiin tilapäisesti pois päältä.
Tähän mennessä tehtyä; kalibrointi pelaa eikä vikakoodeja tule. Lämppärin läppäkotelo on purettu. Siellä oli A4-kokoinen vaahtomuovi irronnut alupellistä ja jäänyt myttyyn läppien väliin. No vian syy ei kuitenkaan ollut lämmönjakoläpissä mutta samalla tuli tarkistettua kenno joka oli kunnossa. Samaten lämppärin moottori toimii hienosti. Vesiletkut ei vuoda ja lämppärin letkut on kuumat. Paisuntasäiliössä on painetta ja korkkikin vaihdettu varmuuden vuoksi. Termari on vaihdettu ja vesipumppu pelaa. Sisätilan haistelija on tarkistettu ja ainakin se pyörii.
Tänäiltana sitten selvisi, että ilmastoinnin kompura käy miltei kaiken aikaa ja työntää kylmää vaikka pyyntö on kuumaa (HI-asento). Myöskään sisäkierron läppä ei käänny (on jatkuvasti sisäkierron asennossa). Moottori irrotettiin mutta se toimii pöydällä ja sisäkierron läppä liikkuu herkästi kädellä kääntäessä. Vika voisi olla läppämoottorin ohjauksessa.
Toisaalta ihmetyttää miksi ilmastoinnin kompura pyörii miltei tauotta. Olisko sittenkin sisälämpötilan haistelija rikki. No huomenna tai lauantaina se vaihdetaan ja sisäkierron läppämoottori laitetaan paikalleen. Nyt ainakin saa tonnarin lämpimäksi kun ilmastointi otettiin tilapäisesti pois päältä.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Sisäilman "haistelija" on vaihdettu mutta edelleen ilmastoinnin kompura pyörii tehden kylmää, vaikka ACC:ltä pyydetään kuumaa (HI-asento). Lopputulos on haaleaa.
Sisäkierron läppämoottori on taas paikallaan mutta se ei liikuta läppää edes toiseen reunaan kunnes pysähtyy pysyvästi. Ohjausjännite häviää eikä palaa takaisin. Kuormittamattomana läppämoottorin ohjausjännite tuntuu toimivan. Pöydällä läppämoottori toimii hienosti, eikä ota voimakkaasti kuormitettunakaan virtaa nimeksikään (selvästi alle 100 mA).
Ihmettely jatkuu...
Sisäkierron läppämoottori on taas paikallaan mutta se ei liikuta läppää edes toiseen reunaan kunnes pysähtyy pysyvästi. Ohjausjännite häviää eikä palaa takaisin. Kuormittamattomana läppämoottorin ohjausjännite tuntuu toimivan. Pöydällä läppämoottori toimii hienosti, eikä ota voimakkaasti kuormitettunakaan virtaa nimeksikään (selvästi alle 100 mA).
Ihmettely jatkuu...
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
joskus oli semmosta ongelmaa, en nyt muista oliko saabissa, että termostaatti oli tarvikemallinen = ei ihan oikea.
oli kokoajan "nopealla" kierrolla, ja näinollen ei oikein tullu lämmintä kabiiniin. tosin auton lämmötkin nousee silloin tooooosi hitaasti..
eli tämmönenkin tänne, vaikka ei noihin edellisiin ihan täysin sovikaan viaksi.
oli kokoajan "nopealla" kierrolla, ja näinollen ei oikein tullu lämmintä kabiiniin. tosin auton lämmötkin nousee silloin tooooosi hitaasti..
eli tämmönenkin tänne, vaikka ei noihin edellisiin ihan täysin sovikaan viaksi.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Ettei olis kuitenkin paneelissa vikaa? Jos kerran pyörittää koko ajan kompuraa...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Onko ulkolämpömittari kunnossa? Jos epäkunnossa ja näyttää "hellettä" niin kompurahan uskoo ja pyrkii jäähdyttämään.
# 3904 9-5 vm. 2001 KA
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Joo ACC2 panelin vikaa pidän vahvimpana syynä. Se voisi selittää kompuran jatkuvan pyörimisen, sisäkierron läppämoottorin liian vähäisen virran saannin (sisäkierron läppämoottorihan toimii hienosti pöydällä eikä ota liikaa virtaa). Samaten moottorin lämpömittarin neula roikkuu kuumassa koneessa kello seitsemässä (ennen sentään tälle vuosimallille tyypillisesti kello kahdeksassa). Olisko ACC -panelissa jokin sisäinen jännitteen regulointi joka on hajalla? Tätä täytyy tutkia.Mawerick kirjoitti:Ettei olis kuitenkin paneelissa vikaa? Jos kerran pyörittää koko ajan kompuraa...
Vanhassa (-88) tonnarissani ACC2 on erilainen, joten sillä en päässyt vikaa rajoittamaan.
Ulkolämpömittari näyttää oikein ja termarin vaihdollahan ei ollut vaikutusta.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Kyseessä on siis tuo uudempi tonnari, siinä on ACC3. Muistaakseni ilmastoinnin paneeli antaa ainoastaan luvan kompuran käynnitymiselle. Kompuraa ohjataan painekytkimen mukaan Trionic:n kautta. Trionic viivästyttää kytkemistä, jotta ehtii lisätä moottorille kuormitusta ennen ilmastointi kompuran kytkemistä. Olisiko painekytkimen toiminnassa ongelmia. Kompura pyörii melkein jatkuvasti aineiden ollessa vähissä.9000T&95SE kirjoitti:Joo ACC2 panelin vikaa pidän vahvimpana syynä. Se voisi selittää kompuran jatkuvan pyörimisen, sisäkierron läppämoottorin liian vähäisen virran saannin (sisäkierron läppämoottorihan toimii hienosti pöydällä eikä ota liikaa virtaa). Samaten moottorin lämpömittarin neula roikkuu kuumassa koneessa kello seitsemässä (ennen sentään tälle vuosimallille tyypillisesti kello kahdeksassa). Olisko ACC -panelissa jokin sisäinen jännitteen regulointi joka on hajalla? Tätä täytyy tutkia.Mawerick kirjoitti:Ettei olis kuitenkin paneelissa vikaa? Jos kerran pyörittää koko ajan kompuraa...
Vanhassa (-88) tonnarissani ACC2 on erilainen, joten sillä en päässyt vikaa rajoittamaan.
Ulkolämpömittari näyttää oikein ja termarin vaihdollahan ei ollut vaikutusta.
Sitä en muista, ottaako ilmastointi kompuran lupa signaalin pois, kun ilmastointi laitteen laittaa HI-asentoon. Toimiiko ECON nappi eli lopettaako ilmastointi jjäähdyttämisen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Katsoin lämmityslaitteen läppäkotelon uudelleen ja kyllä vipu kääntyy ääriasentojen välillä (HI - LO ) ja HI -asennossa se on kiinni rintapellissä.
Tutkin myös sisäkierron moottoria uudelleen. Sen vastus on 44 ohmia (pitää olla n. 50) ja pyörii hienosti kun moottori on vain irroitettu läpästä eli ACC:n ohjaus toimii 100%. Kun moottorin laittaa kiinni läppään niin sitten se jämähtää jumiin. Itse sisäkierron läppä heiluu puhaltamalla, eli pelkästään sen takia moottori ei jumita. Vaikuttaa siltä, että moottorin vaihteisto antaa hieman periksi läpän ääriasenossa ja aiheuttaa jumittumisen. Jumitilanteessa moottori ottanee hieman enemmän virtaa ja ACC katkaisee ohjauksen. Siksi jännite on 0 V aina kun sitä jumitilanteessa mittaan, vaikka kuinka painelen sisäkierron nappulaa ACC:stä. Eiköhän tämä lämmityslaitteen vika ole nyt selvinnyt.
Saamani yv:n mukaan kompura käy ellei ACC ole ECO -asennossa. ECO -asennon valinta tosiaan pysäytti sen.
Kiitos vinkeistä kaikille.
Tutkin myös sisäkierron moottoria uudelleen. Sen vastus on 44 ohmia (pitää olla n. 50) ja pyörii hienosti kun moottori on vain irroitettu läpästä eli ACC:n ohjaus toimii 100%. Kun moottorin laittaa kiinni läppään niin sitten se jämähtää jumiin. Itse sisäkierron läppä heiluu puhaltamalla, eli pelkästään sen takia moottori ei jumita. Vaikuttaa siltä, että moottorin vaihteisto antaa hieman periksi läpän ääriasenossa ja aiheuttaa jumittumisen. Jumitilanteessa moottori ottanee hieman enemmän virtaa ja ACC katkaisee ohjauksen. Siksi jännite on 0 V aina kun sitä jumitilanteessa mittaan, vaikka kuinka painelen sisäkierron nappulaa ACC:stä. Eiköhän tämä lämmityslaitteen vika ole nyt selvinnyt.
Saamani yv:n mukaan kompura käy ellei ACC ole ECO -asennossa. ECO -asennon valinta tosiaan pysäytti sen.
Kiitos vinkeistä kaikille.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: 9000:sen lämpiämisestä taas
Sisäkierron moottori on myös avattavissa ja puhdistettavissa. Itse olen vika tapauksissa ajanut moottorin akulla auki ja jättänyt johdon irti. Ei ole juuri vaikutusta ilmastoinnin toimintaan ja eikä aiheuta vikakoodeja.9000T&95SE kirjoitti:Katsoin lämmityslaitteen läppäkotelon uudelleen ja kyllä vipu kääntyy ääriasentojen välillä (HI - LO ) ja HI -asennossa se on kiinni rintapellissä.
Tutkin myös sisäkierron moottoria uudelleen. Sen vastus on 44 ohmia (pitää olla n. 50) ja pyörii hienosti kun moottori on vain irroitettu läpästä eli ACC:n ohjaus toimii 100%. Kun moottorin laittaa kiinni läppään niin sitten se jämähtää jumiin. Itse sisäkierron läppä heiluu puhaltamalla, eli pelkästään sen takia moottori ei jumita. Vaikuttaa siltä, että moottorin vaihteisto antaa hieman periksi läpän ääriasenossa ja aiheuttaa jumittumisen. Jumitilanteessa moottori ottanee hieman enemmän virtaa ja ACC katkaisee ohjauksen. Siksi jännite on 0 V aina kun sitä jumitilanteessa mittaan, vaikka kuinka painelen sisäkierron nappulaa ACC:stä. Eiköhän tämä lämmityslaitteen vika ole nyt selvinnyt.
Saamani yv:n mukaan kompura käy ellei ACC ole ECO -asennossa. ECO -asennon valinta tosiaan pysäytti sen.
Kiitos vinkeistä kaikille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx