Lämpömittarista.. (-97)
Lämpömittarista.. (-97)
Aiheesta on tainnut olla puhetta aiemminkin, mutta onkos kukaan perehtynyt tarkemmin lämpömittarin sielunelämään? Onko oma mittari korjattavissa vai pitääkö siirtyä tarvikemittariin?
Nyt kun on muutamana päivänä ollut hiukan normalia lämpimämpi ilma, niin öljynlämmöt on n.100ºC ja lämpömittari nousee nipin napin sinisen yläpuolelle. Olisi mukava tietää myös jäähdytysnesteen lämpötila, varsinkin jos vaikka sattuu vaikka flekti pimenemään, tms.
Termarin vaihdoin vuosi sitten kun ostin auton ja ihmettelin alhaista koneen lämpöä. Anturia en ole vaihtanut, koska aiemmista puheista päätellen vika on mittaristossa.
Nyt kun on muutamana päivänä ollut hiukan normalia lämpimämpi ilma, niin öljynlämmöt on n.100ºC ja lämpömittari nousee nipin napin sinisen yläpuolelle. Olisi mukava tietää myös jäähdytysnesteen lämpötila, varsinkin jos vaikka sattuu vaikka flekti pimenemään, tms.
Termarin vaihdoin vuosi sitten kun ostin auton ja ihmettelin alhaista koneen lämpöä. Anturia en ole vaihtanut, koska aiemmista puheista päätellen vika on mittaristossa.
Re: Lämpömittarista.. (-97)
Entisessä tonnari Aerossani mittari näytti myöskin lämpöjen olevan koneessa todella alhaalla, vaikka todellisuudessa lämmöt olivat normaalitasoa. Myöhemmin syntyi mittaristoon Check engine -valo ja vikakoodiksi luettiin viallinen lämpötila-anturi. Vaihdoin uuden anturin (Motonetissä 9,90€) sinne imusarjaan ja jälleen auto oli iskussa, ei vikakoodeja ja lämpömittari näytti asteikon puoleen väliin koneen olessa lämmin.Turbiini kirjoitti: Termarin vaihdoin vuosi sitten kun ostin auton ja ihmettelin alhaista koneen lämpöä. Anturia en ole vaihtanut, koska aiemmista puheista päätellen vika on mittaristossa.
Toki vika voi olla mittaristossa, mutta ei se anturin vaihtaminen (jos on turha) kovin suuri investointi olisi...
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Re: Lämpömittarista.. (-97)
Miten imusarjan lämpöanturin vaihto vaikuttaa jäähdytysnesteen anturin antamaan tietoon moottorin lämmöistä analogiselle mittarille ? Itsellä nimittäin roikkuu myös moottorin lämpömittari puolenvälin alapuolelta ja ei nouse siittä ikinä yhtään ylöspäin. Meinaan vaan että eikö analogiselle mittarille tule tieto ainoastaan jäähdytysnesteen lämpötilasta ?andelin kirjoitti:Entisessä tonnari Aerossani mittari näytti myöskin lämpöjen olevan koneessa todella alhaalla, vaikka todellisuudessa lämmöt olivat normaalitasoa. Myöhemmin syntyi mittaristoon Check engine -valo ja vikakoodiksi luettiin viallinen lämpötila-anturi. Vaihdoin uuden anturin (Motonetissä 9,90€) sinne imusarjaan ja jälleen auto oli iskussa, ei vikakoodeja ja lämpömittari näytti asteikon puoleen väliin koneen olessa lämmin.Turbiini kirjoitti: Termarin vaihdoin vuosi sitten kun ostin auton ja ihmettelin alhaista koneen lämpöä. Anturia en ole vaihtanut, koska aiemmista puheista päätellen vika on mittaristossa.
Toki vika voi olla mittaristossa, mutta ei se anturin vaihtaminen (jos on turha) kovin suuri investointi olisi...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Omassa autossani ei lämpömittari nouse puoleenkaan väliin milloinkaan. Vaihdoin hätäpäissäni anturin sekä termostaatin ilman mitään vaikutusta. No mittarissahan se vika sitten on. Voisihan tuon korjatakin jos vain osaisi ja kykenisi, sillä mukavahan se olis että lämpötilatieto olis edes sinnepäin mittarissa.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Juu joku tommoinen vois auttaa koska itse mittari on kunnossa, esim tech2:lla konfailessa mittari käy ihan tapissa alhaalta ylös. Eli mittarin viisari on kunnossa.Mimmi kirjoitti:Mittaristoon pitää vaihtaa regulaattori (eli siis antaa suurempi jännite), jotta mittari ei "nuokkuisi".
Muistaakseni Pevillä on joku poppakonsti tähän.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ei kait nyt suurempaa jännitettä vaan oikea jännite. Jos kyse on vain jännitetason nostamisesta niin silloin riittää että vaihtaa regulaattorin säätövastuksen, ei koko regulaattoria.Mimmi kirjoitti:Mittaristoon pitää vaihtaa regulaattori (eli siis antaa suurempi jännite), jotta mittari ei "nuokkuisi".
Muistaakseni Pevillä on joku poppakonsti tähän.
Tonnareissa tod.näk kuolee regulaattori mittauspiiristä, kuten monessa muussakin autossa. Yleensä lämpömittarilla on oma regulaattorinsa ja muut mittarit ruokitaan eri piiristä... tarvis varmaan jaksaa perehtyä kytkentäkaavioihin, itselläni kolmas menossa jossa sama lämpömittarivika
Vai meneeköhän noista sitten se säätövastus eikä itse regulaattori
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Itse olen perehtynyt kahden uudemman tonnarin omistajana tuohon lämpömittariongelmaan. Toinen autoista on juuri Andelinin mainitsema Aero, jonka uusi tyytyväinen omistaja olen ( tultiin juuri 1000 km:n kesälomareisulta, eikä tiellä matelevat karavaanarit pahemmin matkaa haitanneet ). Valitettavasti siinäkin edelleen esiintyy ajoittain lämpömittarin sekoilua, vaikkakin lievemmin kuin vm 97 autossani.
Olen joskus aikoinaan kirjoittanut mittarin uudellen skaalaamisesta, mutta ei sekään ongelmaan ole lopullista ratkaisua tuonut. Vika ei voi olla myöskään mimmin mainitsema regulaattori vika, koska pa-mittari saa saman "regulaatorijännitteen".
Lämpömittarin toiminta ( ymmärtääkseni ) on seuraava vm 95-98 malleissa, joissa ongelma esiintyy :
Lämpötila mitataan anturilla josta lähtee kaksi johtoa suoraan EDU:lle, eli kumpikaan johto ei ole maissa.
EDU syöttää regulaattorijännitteen temp/pa yhdistelmämittarille.
EDU syöttää 1-9 V:n ohajusjännitteen lämpömittarille, joka on suoraan verrannollinen mitattuun moottorin jäähdytysnesteen lämpotilaan.
Lämpömittari on rakenteeltaan sellainen, että siinä on kaksi käämiä joissa on kussakin sarjavastus. Toinen käämi kytketään regulaattorijännitteeseen ja toinen EDU:n ohjausjännitteeseen. Ymmärtääkseni käämien sähkömotoristen voimien keskinäisestä vaikutuksesta sitten muodostuu mittarin näyttämä. Jos esim regulaattorijännite puuttuu menee mittari täysin tappiin ( max ) pienelläkin ohjauksella.
Muuttamalla ohjausjännitteen sarjavastusta sain skaalattua mittarin niin, että se edes joskus menee puoleenväliin, silti se ajoittain jää roikkumaan
Jos regulaattorijännite temppuilisi toimisi pa-mittari samoin kuin temp-mittari, vaan eipä toimi. Lämpöanturin vaihtokaan, muutamasta tietooni tulleesta tapauksesta huolimatta, ole tuonut asiaan parannusta.
Pa-mittarin toiminta on periaatteesa samankaltainen kuin temp-mittari ( anuturi joka antaa EDU:lle resistanssin, jonka EDU muuttaa ohjausjännitteksi jne ). Kumma, että se toimii moitteetta.
Lisavalaistusta asiaan saisi seuraavin toimenpitein:
Aja moottori lämpimäksi, irroita lämpömittarin anturin liitin ja mittaa anturin resistanssi. Kytke anturin tilalle vastaavan kokoinen vastus.
Ajele pari viikkoa vastus paikallaan ja seuraa mittarin toimintaa. Jos mittari toimii normaalisti eli näyttää tilanteesta riippumatta kiinteää arvoa jää vika todennäköisesti anturi puolelle ( anturivika tai sitten anturin sijainti on suunniteltu pieleen ja se mittaa milloin mitäkin lämpötilaa tai sen ympärille muodostuu jokin ilmalukko tms. ).
Jos mittari edelleen sekoilee on vika EDU:n D/A-muuntimessa tai sitten mittarissa ( mittaria en oikein pidä syyllisenä ). Nyt voit kytkeä lisäksi yleismittarin mittaamaan EDU:n ohjausta ( vaatii mittariston avaamisen ). Jos yleismittarin näyttämä heittelee vaikka anturin paikalla on kiinteä vastus on vika EDU:ssa jos taas temp-mittari edelleen heittellee vaikka yleismittari antaa kiinteää lukemaa on vika temp-mittarissa.
Jos joku pioneeri tahtoo lähteä asiaa selvittämään annan mielelläni yksityiskohtaisempaa infoa. Itseäni se ei ole vielä niin paljon haitannut, että olisin lähtenyt asiaa selvittämään.
Olen aikoinaan ollut maahantuojaan yhteydessä ja he ovat myöntäneet ko. "tyyppivian".
Olen joskus aikoinaan kirjoittanut mittarin uudellen skaalaamisesta, mutta ei sekään ongelmaan ole lopullista ratkaisua tuonut. Vika ei voi olla myöskään mimmin mainitsema regulaattori vika, koska pa-mittari saa saman "regulaatorijännitteen".
Lämpömittarin toiminta ( ymmärtääkseni ) on seuraava vm 95-98 malleissa, joissa ongelma esiintyy :
Lämpötila mitataan anturilla josta lähtee kaksi johtoa suoraan EDU:lle, eli kumpikaan johto ei ole maissa.
EDU syöttää regulaattorijännitteen temp/pa yhdistelmämittarille.
EDU syöttää 1-9 V:n ohajusjännitteen lämpömittarille, joka on suoraan verrannollinen mitattuun moottorin jäähdytysnesteen lämpotilaan.
Lämpömittari on rakenteeltaan sellainen, että siinä on kaksi käämiä joissa on kussakin sarjavastus. Toinen käämi kytketään regulaattorijännitteeseen ja toinen EDU:n ohjausjännitteeseen. Ymmärtääkseni käämien sähkömotoristen voimien keskinäisestä vaikutuksesta sitten muodostuu mittarin näyttämä. Jos esim regulaattorijännite puuttuu menee mittari täysin tappiin ( max ) pienelläkin ohjauksella.
Muuttamalla ohjausjännitteen sarjavastusta sain skaalattua mittarin niin, että se edes joskus menee puoleenväliin, silti se ajoittain jää roikkumaan
Jos regulaattorijännite temppuilisi toimisi pa-mittari samoin kuin temp-mittari, vaan eipä toimi. Lämpöanturin vaihtokaan, muutamasta tietooni tulleesta tapauksesta huolimatta, ole tuonut asiaan parannusta.
Pa-mittarin toiminta on periaatteesa samankaltainen kuin temp-mittari ( anuturi joka antaa EDU:lle resistanssin, jonka EDU muuttaa ohjausjännitteksi jne ). Kumma, että se toimii moitteetta.
Lisavalaistusta asiaan saisi seuraavin toimenpitein:
Aja moottori lämpimäksi, irroita lämpömittarin anturin liitin ja mittaa anturin resistanssi. Kytke anturin tilalle vastaavan kokoinen vastus.
Ajele pari viikkoa vastus paikallaan ja seuraa mittarin toimintaa. Jos mittari toimii normaalisti eli näyttää tilanteesta riippumatta kiinteää arvoa jää vika todennäköisesti anturi puolelle ( anturivika tai sitten anturin sijainti on suunniteltu pieleen ja se mittaa milloin mitäkin lämpötilaa tai sen ympärille muodostuu jokin ilmalukko tms. ).
Jos mittari edelleen sekoilee on vika EDU:n D/A-muuntimessa tai sitten mittarissa ( mittaria en oikein pidä syyllisenä ). Nyt voit kytkeä lisäksi yleismittarin mittaamaan EDU:n ohjausta ( vaatii mittariston avaamisen ). Jos yleismittarin näyttämä heittelee vaikka anturin paikalla on kiinteä vastus on vika EDU:ssa jos taas temp-mittari edelleen heittellee vaikka yleismittari antaa kiinteää lukemaa on vika temp-mittarissa.
Jos joku pioneeri tahtoo lähteä asiaa selvittämään annan mielelläni yksityiskohtaisempaa infoa. Itseäni se ei ole vielä niin paljon haitannut, että olisin lähtenyt asiaa selvittämään.
Olen aikoinaan ollut maahantuojaan yhteydessä ja he ovat myöntäneet ko. "tyyppivian".
Kerrotko kuinka toteutit erillisen lämpömittarin kytkennän.Turbiini kirjoitti:Laitoin erillisen lämpömittarin ja hyvin pelittää. Pitää joskus tutkia mittariston sielunelämää kun viitsii purkaa sen esille. Samalla voisi tutkia onko nopeusmittarissa mitään säätöä jos vaikka saisi mittarivirheen korjattua..
Olen joskus kurkannut nopeumittarin sisälle ja silellä ON tavaraa . Varmasti löytyy jokin hanikka säätöä varten.
Uudemmissa tonnareissa kyllä nopeumittari on ymmärtääkseni todella tarkka.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB