Volkkaristista saabistiin...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
juhe
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Elo 05, 2004 20:42

Volkkaristista saabistiin...

Viesti Kirjoittaja juhe »

Olen vannoutunut golfin virittäjä, mutta nyt tarvitsen toisen perheauton ja haluan kysyä tositietäjän neuvoja. Saab 9000 CS turbo -92, ajettu 211500km, saksan tuontiauto, ulkoisesti ja sisäisesti hyvässä kunnossa. Kannattaako maksaa 8100 euroa, vai onko liikaa ajettu ym. Olen aikaisempia juttuja vähän selannut, mutta haluaisin silti komentteja mikä on Saabin suhteen tilanne. Volkkarista osasisin sanoa unissani vastaavat jutut, mutta Saab on täysin tuntematon... Referoisiko joku...?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Varmaan jo niistä aikaisemmista jutuista selvisi ettei tuo liikaa ajettu ole, olisikohan puolessa matkassa. Järkevää käyttöikää on vaikea määritellä, on kovin henkilökohtaista paljonko autonsa eteen on valmis tekemään siten että voi pitää sitä vielä mielekkäänä.

Tyypilliset viat on tällä laudalla tapetilla koko ajan, joten ensimmäisen sivun threadit kun lukee niin tietää mitä tuleman pitää.

Tonnari on verrattain monimutkainen laite, lekatekniikkaa ei juurikaan ole ja vasaralla ja rautalangalla on vaikea korjata mitään. Osat eivät ole erityisen kalliita ja saatavuus on hyvä. Virittelijälle oiva kohde, tehoa saa roimasti lisää jos haluaa ja muutkin ominaisuudet kestävät lisääntyneen tehon.

Siihen en sano mitään mitä tuosta kannattaa maksaa... yleinen hintataso on nopeasti tarkistettu ja kannattavuus on kovin suhteellista. Jollekkin 8100 €:n Tonnari on kannattava kauppa, joku toinen katsoo kannattavammaksi tinkiä tilasta ja ominaisuuksista ja ostaa jonkun muun 5 vuotta nuoremman samalla rahalla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Painin itsekin parasta-aikaa saman ongelman kanssa. Olen tosin jo vanha Saabisti ja hankkimassa myös Saksan tuontiautona 9000 CS:ää, turbolla ja 2,3 litran koneella. Auto näyttää hyväkuntoiselta ja on kuin "pakasta vedetty". Ajettu 109000 ja vuosimallia -96. Arvelin sijoittaa siihen 15000€. Jos jollain on jo omakohtaisia kokemuksia nimenomaan näistä keskieuroopan tuontiautoista ja niihin suhtautumisesta niin vinkkejä otetaan vastaan. Perustonnarit ovat kyllä muuten tuttuja.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Oliko tuo 8100 pyynti hinta saksassa...?
Jos oli niin hiukan on kovanlainen 92 tonnarista.
Verojen osuus taitaa tuosta olla n. 400 -655 arvio.
itse toin 91 CD 2.3turbo A aj.200t ( puolta halvemmalla )

Kilometrit ovat todella vähäiset.
Ja saksan autoissa kopat ovat todellakin ruosteettomia.
Ja yleensäkkin hyvin pidettyjä, joskin niillä on ehkä joskus kokeiltu mittaria tappiin..johtuneeko heikäläisten autobaanoista.. 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Auto saksasta

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

lisätäänpä tuohon edelliseen....

Itse toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.

..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.

Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.

Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.

Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.

Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.

Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.

Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.

Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )

Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.

Mutta kaiken kaikkiaan OLEN ERITTÄIN TYYTYVÄINEN SAABiin.
Ja vanhempaa autoa ostaessa ei voi välttyä remonteista.
SAAB on selkeä ja suhteellisen helppo korjattava.
Vaikkakin toiset muuta ehkä väittävät.
Ja osia löytyy vaikka millä mitalla.

*seuraavakin auto on SAAB*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
liki
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 10:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja liki »

Oma '94 2.3i CSE 250tkm järjestyi rekisteriin Suomessa yhteensä alle 5000e. Mutta mitä hintapyyntöjä Saksassa katsellut niin ei tuossa hinnassa ainakaan liikaa tuontikuluja ole, hyvästä yksilöstä joutuu Saksassakin maksamaan aika paljon. Tuon ikäisistä kannattaa muistaa että ne alkavat Saksassa olla romurautaa, eli huollot voivat olla laiminlyöty jo pidemmältä aikaa.

Ensi kesänä yritän pyydystää hieman uudemman 2.3T CSE tai Aero, tai sitten 900 2.0T Tallageda alle :)
Vastaa Viestiin