Ahdot katosi putken vaihdossa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Taas tuo tonnikala temppuilee. Elikkä vaihdoin 3" dp ja vaihdon jälkeen ahtaa enää 0.4bar ja muutenkin tuntuu että alla olisi joku 70 heppainen ooppeli. Mikäs tuossa nyt hajosi ja miksi. Voiko esim lambda tehdä tuota? Se kun on niitä ainoita osia mihin koskettiin. Sitten nyt kun kävin uudestaan ajamassa niin kuuluu semmoinen hiljainen vihellys/ulina aina kun turbo ottaa kierroksia. Onko ahdin nyt tiensä päässä vai? Kokeilin ahdinta putken vaihdon aikaan ja oli timmissä kunnossa.

Autona -92 cs tonttu di/lh kamppeilla.

Jos nyt joku osaisi antaa vihjeitä ennen kuin paalikone surahtaa.

-Mika
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Taitaapi olla vuoto jossain jos kerran turbon vihellys kuuluu selvästi.
Itsellä kävi joskus niin ettei ahtanut kunnolla ja kuului turbon vihellystä.
Turbo irti ja pöydälle. Väljää oli hiukan ja vaihtoon.
Loppujen lopuksi suurin syyllinenkin selvisi kun uudellakin turbolla vihelteli samaan malliin.
Oli etuputkessa vuoto :lol:

Pikku selvennyksenä ettei kyseinen auto ollut Saab, mutta turbo kuitenkin :)
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Kuulerin vaihdossa ahtoputki vuoti ja kuului aivan selvää suhinaa ja auto nyki paljon kun koitti vähänkään kiihdyttää. Käytin vain yhtä ahtoputkea irti ja monesti olen jo sen tarkastanut.

Ääni on melko vaikea kuvailla ei kuitenkaan sellainen korkea kuin turbon vihellys yleensä on. Vähän matalampi ja vähän sellainen humiseva tai uliseva.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mun käsittääkseni on normaalia että peruspaineet joutuu säätämään uusiksi dp:n vaihdon jälkeen...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Tjaa. Pitääpä kokeilla laskeeko paineita vielä tuosta jos hilpaisee jarrua. Silloinhan pitäisi laskea säädetyille peruspaineille. Olen kyllä kokoajan olettanut että auto kulkisi vain peruspaineilla. Ja tuntuu en sitten tiedä onko oikeasti mutta aivan kuin nostaisi normaalia hitaammin paineet siihen 0.4 baariin. Ja tuntuu että olisi laiskempi mitä ennen kun joskus ajanut perus paineilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ota se APC:n mankkuvenan johto irti ja katso mitkä on peruspaineet.
Mulla alkoi kuulumaan tontussa turbon viheltely selvästi kun orkkis DP vaihtui JT:n kolmetuumaiseen. Tosin tuo turbo porsikin sitten ehkä 10-20tkm putken vaihdon jälkeen, eli ilmoitti viheltelemällä vetelevänsä jo viimeisiään...Uusi turbo ei huomattavissa määrin vihellellyt edes 3" DP:llä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Muuttuuko ne peruspaineet sen dp vaihdon myötä? Ennen ainakin olleet 0.4-0.5
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Muuttuuko ne peruspaineet sen dp vaihdon myötä? Ennen ainakin olleet 0.4-0.5
Kyllä se pikkasen vaikuttaa, taitaa laskea vähän.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

No tuskin kuitenkaan peruspaineiden putoaminen vaikuttaisi siihen että ahdot puoliutuu ja auto oikeastikkaan ei kulje mihinkään.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

No tuskin kuitenkaan peruspaineiden putoaminen vaikuttaisi siihen että ahdot puoliutuu ja auto oikeastikkaan ei kulje mihinkään.
Eipä kyllä... Jotain vuotoa kyllä epäilisin jos kuuluu jotain ylimääräisiä vihellyksiä... Tarkastappa että on kaikki alipainetletkutkin paikoillaan jos ahtoputket on jo katsottu.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Entä sitten jos lambdan johto on menny poikki vaihtaessa tai se on muuten vioittunut niin voiko se oireilla nuin että tehot katoaa?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei pitäs kyllä täyskaasulla olla lambda korjausta LH:ssakaan?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ahdot katosi putken vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Pitää vaihtaa ja kokeilla. Johan tuolla edellisellä on 300 000 rullattu. Tuntuu että 3500 kierroksen jälkeen alkaa tosissaan kone puutumaan. Siihen asti vetää sentään jollain lailla.
Vastaa Viestiin