DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Moi,

Viime keväänä oli outoa sammahtelua. Sammui varoittamatta ja jonkun ajan päästä taas lähti niin kuin ei mitään olisi ollutkaan. Vaihdoin kyseisen osan ja ainakin oireilu loppui sen jälkeen. On toiminut kuin tupakki siitä asti.

Nyt tekee täsmälleen samaa :evil: Pitääkö tuo kasetti vaihtaa tosiaan muutaman kuukauden välein? Ketuttaa. Sehän ei ole ihan halpakaan.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jos on taas kasetti mennyt niin herää ensimmäisenä kysymys: mitkä tulpat?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Jos DI-kasetti meni taas rikki niin kannattaa alkaa metsästämään vian aiheuttajaa eikä korjata pelkkää vikaa.. Joskus kuullut että vanhetessaan nuo boxit hajottavat DI-kasetteja..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja Vehe »

En muista mitkä ne tulpat oli. Ostettu marmoritiskiltä ja piti nimenomaan olla juuri turboon sopivat. Vaikuttivat tietävän, mitkä pitää olla. Pitää koittaa huomenissa katsoa mitkä tulpat on.

Kampiakselin anturia ei ole tullut tutkittua, kun siihen ei kai pääse noin vaan käsiksi ja oireetkin silloin loppui. Nyt voi olla taas tosiaan ajankohtaista etsiä anturi.

Edit: Näyttäisi että saisin kohtuudella käytetyn kasetin hankituksi ehkä piankin. Selviäisi ainakin (ehkä), onko vika siinä. Silti täytyy varmasti vaihtaa tulpat heti ja ihmetellä miksi näin käy.

En tiedä, mitä siihen kasettiin on piiloon valettu. Luulisi sen olevan rikki lopullisesti jos rikkoutuu, mutta ilmiselvästi se voi saada halvauksen hetkeksi. Voihan toki olla, että nyt olisikin kampiantura..
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Kävi tuuri ja sain tänään käytetyn DI-yksikön Saabiini. Auto ei kuitenkaan sammunut osan hakumatkalla, eikä yllättäen osan asentamisenkaan jälkeisellä ajotaipaleella. Mene ja tiedä, onko ajokkini parantunut. Sen näyttää lähipäivät.

Tulpat on muuten BCPR7ES. Onkos ne nyt oikeat?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vehe kirjoitti:Kävi tuuri ja sain tänään käytetyn DI-yksikön Saabiini. Auto ei kuitenkaan sammunut osan hakumatkalla, eikä yllättäen osan asentamisenkaan jälkeisellä ajotaipaleella. Mene ja tiedä, onko ajokkini parantunut. Sen näyttää lähipäivät.

Tulpat on muuten BCPR7ES. Onkos ne nyt oikeat?
On oikeat sillä varauksella, että mallimerkinnän perään vielä -11 tai vaihtoehtoisesti säädät kärkivälin 1,1 milliin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja Vehe »

suorsa kirjoitti:On oikeat sillä varauksella, että mallimerkinnän perään vielä -11 tai vaihtoehtoisesti säädät kärkivälin 1,1 milliin.
On niissä vielä mallimerkinnän alla kaksi "tolppaa" niin kuin ||. Liekö tarkoittaa 11. Ihan puhtaan näköinen oli ainakin se 1 tulppa jota käytin irti. Vanhassa kasetissa oli yhden tulpan kohdalla aavistus jotain öljyistä. Siinä muovin ja alumiinin liitoskohdassa. Niin pieni määrä, että paha sanoa mistä se on tullut. Tulppakaukalo kuitenkin aivan kuiva, eli ei venakoppa ainakaan sieltä vuoda.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vanhassa kasetissa oli yhden tulpan kohdalla aavistus jotain öljyistä
Siellä DI-Kasetissa on niissä "utareissa" jonkin sortin kondensaattori öljyä.
jäähdytys tms....ja jos ottaa sen suojakuvun irti niin voi todeta että nesteet on
tai sitten ei ole tallessa.

pst...kannattaa tarkastaa moottorin maadoitus, tämäkin kun tappaa noita kasetteja. ( huono maadoitus )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
dieselmies
"Aero"
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

eikös varaosalla oo vähintään 1v takuu?
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turussa, #1629, 0504821897 wa
dieselmies
"Aero"
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Mimmi kirjoitti:
dieselmies kirjoitti:eikös varaosalla oo vähintään 1v takuu?
Uudella Saabin varaosalla on 2 vuoden takuu.

Niin se olikin, no vähintään vuos kuitenkin :)
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turussa, #1629, 0504821897 wa
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: DI -kasetti taas? Onko tosikaan

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Jahas. En tiennyt tuosta takuusta. Edellinen kasettihan ei ole ollut vuottakaan paikallaan. Tämän uuden (käytetyn) kasetin aikana olen saanut silti kärsiä yhden "stop and go" -rangaistuksen. Se sattu tänä aamuna. Töihin pääsin, mutta hieman myöhässä. Töistä kotiin meni ilman pysähdyksiä.

Eli: Vika ei siis ole nyt kasetissa, tai vika on niin pirullinen että hajoitti kasetin heti. Ei kestänyt kuin reilut 200km iloni siitä, että taas mennään huolettomasti pidemmän aikaa.

Miksei se voi olla joku aivan hassu ja mitätön vikakin, mutta sen kun keksisi. Kampiakselin asentoanturi jää kyllä kerrostalon parkkipaikalla vaihtamatta. Kotipaikassani äitin luona sentään oma rauhallinen piha, mutta ei lämmintä valoisaa tilaa.

Huokaus.. (miettii seuraavia siirtoja)

PS. Auto on muuten myös kaupan. Osin juuri näiden teknisten murheiden takia. Ei tuota kyllä hukatakaan haluaisi, ei ole paljon mahdollisuuksia kauaa värkkäillä :(
Vastaa Viestiin