-88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

-88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Aloitetaanpas täällä foorumilla tyhmillä kysymyksilla floodaaminen. Korjatkaa sitten, kun kyselen asioita joille jo aihe löytyy.

Elikkä, ostin tuollaisen topicin mukaisen raadon, joka ainakin tarinan mukaan ollut täysin toimiva peli, kunnes pienen posahduksen saattelemana vetäissyt seokset täysin sekaisin. Nyt käy aivan törkeän rikkaalla. Ostin korjattavaksi (tai jos ei korjattavaksi, niin kohta saanette yhden varaosan myyjän lisää) ja nyt korjaajan, jolle 10. päivä auto menossa katsottavaksi, toimeksiannsota tehty perushuollot pois (öljyt ja suodatin, ilmanputsari, bensansuodatin, tulpat ja lisäksi pakosarjan tiiviste vaihdettu). Näillä toimenpiteillä ei vaikutusta kuin enintään huonompaan suuntaan, sillä ennen pystyi edes jonkin verran ajamaan, nyt tyhjäkäynnillä sammuu välittömästi ja sopivalla kaasunpumppauksella jonkin aikaa pysyy käynnissä. Jos tähänkin arvauksia on, niin otetaan vastaan.

Ajankohtainen kysymys kuitenkin on, että löytyiskö keneltäkään kuvaa, tai kaaviota siitä mitä nuo ECU:n eri mikropiirit säätävät, sillä KUULEMMA paikallaan pitäis olla jotkin virilastut ja mukana tuli vakiot, joiden vaihtoa nyt mietin korjauksen ajaksi, niin helpottais kenties korjaajankin hommaa. Mutta mitenhän käy, jos vaihdan vain tuon toisen, satiaisilla kiinni olevan lastun ja jätän kolvausta vaativan pöytälaatikkoon? Tietysti jos jostain voisi noiden numerosarjojen perusteella koittaa päätellä, että onko paikallaan nyt vakiot vai mitkä, niin sekin olis avuksi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sieltä on varmasti ahtoputki irti jostain tai välijäähdyttimestä pääty irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Jaa ja kuinkas se noin voimakkaasti vaikuttas tyhjäkäynnillä? Kun siis missään vaiheessa ei saa ahtojakaan aikaan ennen kun sammuu koko paska.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No tottakai se vaikuttaa tyhjäkäynnillä jos jossain on massiivinen ilmavuoto. Tutki nyt tarkasti ne ennenkuin tuhlaat rahaa johonkin turhaan remppaamiseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

KA pitää vielä kerran yrittää tutkia hutkia, tosin helpottas perhanasti hommaa jos sais pysyy niin kauan käynnissä, että sillonp ystys kattelee.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuki huohotusletku, irrota ilmamassamittari ja tulppaa imuputki. Sitten magneettiventtiilin R-letku irti imuputkesta ja paineilmaa varovasti sisään. Huomaat kyllä suhinasta mihin ilma karkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Nyt kyllä täytyy myöntää, että ei mitään hajua mikä on magneettiventtiilin R-letku. Kuvia, tai selityksiä jos löytyisi:D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Magneettiventtiilistä imuputkeen menee vain yksi letku, se on R-letku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Kiitoksia avuista. Pitänee huomenna yrittää jostain välistä ettiä aikaa sen testaamiseen sitten. Säästäishän siinä varmasti pitkän pennin, jos vika löytyiskin noin helpolla sieltä.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1430
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja HEV »

Sama juttu: tussauksen saattelemana vedot hävisi ja kaasupoljinta liikuttelemalla sai komeita savupöllähdyksiä. Lauantaipäivä, mutta sain nilkutettua Aulangon kohdalta takaisin Hämeenlinnaan ja löysin jopa auki olevan autosähköpajan, jonka kaveri tutki ja ihmetteli eikä osannut asialle mitään. Kävin reissun junalla ja palasin autolle su iltana. Ilmamassamittarin liitin irti ja limp homella Helsinkiin 80:ä vanhaa tietä. Seuraavana päivänä pihassa aloitin tutkimukset ilmanputsarista ja heti sen alta satuin puristamaan välijäähylle menevää letkua, joka oli pullahtanut ulos metalliputken paksunnokselta. Paikalleen ja klemmarin kiristys ja kaikki oli taas kunnossa (tai ennallaan). BSR:n bensalastu oli kyllä myös paikallaan T16 -88:ssa :)

Tarkista liitokset - silmämääräinen tarkastus ei sitten riitä.

--Hannu H
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

EIpä tässä, koitin vähä koeponnistaa imupuolta, mutta eikös se kompura päättänyt sillno sanoa sopimuksen irti ja muullno ei oikein aikaa meinannut riittää, niin vietiin se jo korjaamon pihalle seisomaan. EIhän se ole kuin rahaa joka siellä palaa:) TOivottavasti nyt ei kauhean isoja vikoja olis.
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Juu, eli korjaajahemmo tänään soitteli ja on hyvin hämillään hänkin. Näyttää ohjelmistovikaa, mutta apc- ja ohjainboxeja on jo kokeillut toimiviin ja ei vaikutusta. Pakokaasuarvot näyttää kuulemma hyviltä ja kuulemma jäännöshappikin hyvä, eli ei viittais vuotoon imupuolella. Niin ja ilmamassamittari on myös todettu toimivaksi, eli kokeiltu varmasti toimivalla mallilla. Ideoita mahdollisista antureista, joissa vika voisi piillä, otetaan vastaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko se korjaaja nyt paineistanut sen ahtoputkiston vai ei? Käske paineistaa jos ei ole sitä tehnyt vaikka väittäisi mitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Hmm.. tuo on kyllä totta, että ei se tainnut sitä paineistaa. Kertokaas nyt joku hyvä perustelu millä tällainen keltanokka ilkeää mennä sellasia ammattilaiselta vaatimaan?:D
Edit: Ja niin siis miks se ei näkyis pakokaasuarvoissa sillon, jos siellä olis vuoto?

Edit2: Alkoi tässä päissään miettiä, että minkähän helvetin takia muuten imuvuoto IMM:n jälkeen nostaisikaan jäännöshappea? Sillä eikös nyt kuitenkin luulisi bensan sylinterissä palavan niin pitkälle kuin happea on saatavilla, jos ruisku sinne ihan normaalin suihkun antaa, eikä se tule esimerkiksi "tippoina"? Jos siis IMM mittaa ilmamäärän ja se myöhemmässä vaiheessa "karkaa" niin eikös nyt kone silloin sen IMM:n lukeman mukaan syöttäisi löpöä ja täten käy rikkaalla, vai menenkö nyt metsään turbo vinkuen? Vai vieläkö IMM:n jälkeen on muita antureita happeen liittyen?

PS: Kyllä, en kaaroista liikoja tiedä ja käytännön kokemukset niiden koneiden kanssa ovat aika vähäiset, mutta kemiasta ja fysiikasta jotain pitäis tietää.
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Juu, no eipä siinä, mistään ei vuotoja löydy. mutta löpöä vaan työntää niin perkeleeesti liikaa ja valittaa ohjelmistovikaa. Johtosarjoja varmaankin sitten tutkimaan seuraavaksi.
Vastaa Viestiin