Tasapainolla vai ilman

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Nyt, kun täyskoneremppa on menossa, niin laitanko Tonnarin 234L-koneeseen tasapainoakselin käyttöön vai ei?

Säästöä tulisi 315€ jos niitä tarpeita ei menisi ostamaan. Auto tulee jokapäiväseen ajoon, mutta virkeyttä siinä saa olla normaalia enemmän :)

Joutokäynnillä siitä ilmeisesti ei ole mitään iloa, mutta kierroksilla (1800rpm) se teoriassa tasapaibottaa värinöitä.

Mitä sanoo studiojoukkue? Laitanko vai en? Perustele? Kokemuksia?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tasapainoilla. Osta pfs:ltä se jakopää + tasapainosarja, maksaa alle 200e. toimituskulujakaan pelkästään sille ei tule kuin ehkä 20e. Foorumilta ostat jcarlsonilta sitten ne uudemmat tasapainoakselitkin, niin sopii ne pikkurattaatkin suoraan.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Coltti on väärässä, ei kannata laittaa. :)
Eli älä laita, ei niistä ole ku haittaa. Koneesta tulee heti "huomattavasti" kierrosherkempikin kun poistuu turhia massoja sieltä pyörimästä :)
Joku hienoperse voi valittaa hiukan kasvavista äänistä isommilla rundeilla (n. 4000rpm -->), mutta se on vaan sporttista meininkiä. Omakohtaista kokemusta B234 pitkälohkolla n. 50-60tkm poistetulla kettinkillä ja sitä ennen 40-50tkm kettinkin kanssa.
Jos tähän joku muukin tulee myöhemmin postaamaan jotain nillitystä kestämättömistä tärinöistä tms., niin julistan sen jo etukäteen olevan väärässä :mrgreen:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Sonett73 kirjoitti:Nyt, kun täyskoneremppa on menossa, niin laitanko Tonnarin 234L-koneeseen tasapainoakselin käyttöön vai ei?

Säästöä tulisi 315€ jos niitä tarpeita ei menisi ostamaan. Auto tulee jokapäiväseen ajoon, mutta virkeyttä siinä saa olla normaalia enemmän :)

Joutokäynnillä siitä ilmeisesti ei ole mitään iloa, mutta kierroksilla (1800rpm) se teoriassa tasapaibottaa värinöitä.

Mitä sanoo studiojoukkue? Laitanko vai en? Perustele? Kokemuksia?

Ari
Kannattaa koota mahdollisimman halvalla, menee vähiten rahaa hukkaan.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itse ajanut jo pitemmän aikaa ilman, sanon vain positiivisia asioita sen ketjun poistosta.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laittaisin kuten laitan nykyiseenkin ja ovat jopa toiminnassa tuossa allekirjoituksen mitsussakin.
Osat ei ole kalliita eikä niillä nykyään ole luotettavuusongelmiakaan.

Mitään "sporttisia tärinöitä" tuskin kaipaa käyttöautoon, en aikaan itse tuohon Aeroon sellaisia halua. Pehmeästi kulkeva pappamalli se on joka tapauksessa joten yrittäköön parhaansa siinä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kai niillä tasapainoakseleilla ja sillä ketjulla on kuitenkin joku syy, miksi insinöörit ne ovat sinne laittaneet?

Englannista kun saa tasapaino + jakopääsarjaa suomen jakopääsarjan hinnalla, niin omalla kohdalla ei tarttenut kahta kertaa miettiä, mitä sinne koneeseen laitto sisälle kunnostettaessa.

Voithan sä käyttää vanhojakin tasapainoakselien hiluja, jos eivät ole kuluneet kauheasti.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Niistä hinnoista

PCR tarjoaa nokka-akselin rensseleitä hintaan 190€ ja tasapainoakseleille 315€

Tuo syntyvä "säästö" tuntuu asuntovelalliselle merkittävälle (voisahan se sijoittaa vaika uuteen ahtimeen....)

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Edelleen... Englannista tasapaino + jakopääsarja:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671

Tuosta jos aikoo tonnarissa käyttää noita tasapainoakselien päihin tulevia rattaita, tarttee uudemmat tasapainoakselit, jotka edelleen on foorumilla myynnissä ja hinta tuskin päätä huimaa.

Tuohon tulee 50e näemmä rahteja, silti erittäin halpa.

Asiat voi tehdä halvemmalla ja oikein, kuin ostaa suomesta ylihinnoteltua tavaraa tai jättää ostamatta jotain tarpeellista :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Myös PCS:ltä saa tuota Saabin "T7 takuukorjaus" kittiä. Klubihinta lienee n. 170e tienoilla. Mukana tulee myös muuta kivaa ja hyödyllistä kuten original Saab venttiilikopan tiiviste, jakopään stefa, tuubi tiivisteliimaa..

Oletuksenahan tässä on ollut, että kyseessä on lyhytlohko B234L T5? Siihen siis sopii suoraan tuo T7 sarja, ainoa ero on ne tasapainoakselien päihin tulevat rattaat jotka itse ostin erikseen PCS:ltä n. 60e yhteishintaan. Toinen vaihtoehto on laittaa T7 tasapainoakselit jota muutamat ovat myös onnistuneesti kokeilleet.

Pitkälohkossahan on hieman eri rojut ja niiden sopivuudesta en osaa sanoa, tuskin sopii?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8112
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites jos ei tasapainottas edes kesärenkaita niin tulis säästöä taas ja sporttisempi alusta värinöillä.turha massa pois pyörimästä......
ja jos joku väittää minullekkin että kannattaa tasapainottaa renkaat niin kerron sen olevan väärässä jo etukäteen vai miten se nyt menikään.......
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juuri äsken sain vekottimen nippuun ja koeajolle epätasapainoakseliston ketjun poiston jäljiltä. Harmittaa etten tehnyt tuota temppua jo aikaisemmin sillä koneesta katosivat kuin taikaiskusta ylimääräiset tyhjäkäyntitärinät ja ja jyristys, käynti on muutenkin sivistyneempää sekä motti havaittavasti pirteämpi ja kierrosherkempi, ikäänkuin nuortunut parisataa tuhatta kilometriä. Moottorin sisätiloihin kantautuva ääni vaimeni selvästi myös.

Nämä havainnot siis ilmeisesti jo hyppineen ketjun ja ilmeisesti kiinnileikanneen takimmaisen tasapainoakselin kanssa.

Suunniteltuhan ne hilut sinne on, mutta kuten täällä jossakin (useissa?) ketjuissa on jo todettu, ei niillä ole tekemistä varsinaisen kampikoneiston tasapainotuksen kanssa vaan toisen asteen kippimomenttien tjsp. jolloin tämä rivineloseksi melko iso moottori on saatu tai muka saatu käynniltään ja läpi kierrosalueen tuntumaltaan vastaamaan jo luonnolliselta tasapainotukseltaan ihanteellista suoraa kuutosta.

Itse jos vielä moottorin väsään niin jätän kyllä moiset potentiaaliset murheenkryynit pois.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja pevi »

Noin 100 tkm ilman tasapainoakselin ketjua takana AERO:ssa. En ole havainnut mitään negatiivista koneen toiminnassa ellei pienoista värinää tyhjäkäynnillä sellaiseksi lasketa. Etuja on ollut kuten jo aikaisemmissa kirjoituksissakin todettiin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4245
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Omasta noi on poistettu käytöstä enkä ole mitään haittapuolia havainnut. Mahdollisesti hieman karkeampi käyntiääni isommilla kierroksilla? En menisi vannomaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Tasapainolla vai ilman

Viesti Kirjoittaja CDTA »

En ole akselien pyörimistä osannut kaivata, hyvin toimii ilmankin.
Vastaa Viestiin