Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Minkähän takia taka-akselilla renkaat ovat niin sisässä?
Liikkuuko jäykkä akseli sivusuunnassa jouston eri vaiheissa ja vaatii sivuttaistilaa?
Oletteko käyttäneet spacereita?
Mittaamatta arvioisi, että jopa 20-30 mm spacerit mahtuisi ulkokaaren mukaan, ellei sisällä mikään estä.
Liikkuuko jäykkä akseli sivusuunnassa jouston eri vaiheissa ja vaatii sivuttaistilaa?
Oletteko käyttäneet spacereita?
Mittaamatta arvioisi, että jopa 20-30 mm spacerit mahtuisi ulkokaaren mukaan, ellei sisällä mikään estä.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Ei ole spacereista kokemusta, mutta olen hankkimassa vanteita ja vähän selaillut aikaisempia keskusteluja vanteista. 20-30mm ei kyllä ratkaista spacereilla, vaan vannetta vaihtamalla. Laakerit ei välttämättä kiittele jos laitta 20mm spacerit, 5-10mm on kai normaali ja niitä saa Speedpartsilta PCS:n kautta. Mitkä vanteet autossasi on? Mikä ET?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Moron, mein ukolla on 10mm spacerit omassa cs tonnarissa js velipojalla 5mm spacerit ja vanteina molemmilla 17" ja alusta
H&R -35mm. Ihan hyvin toimineet ei raavi kiinni tai muuta vastaavaa.
H&R -35mm. Ihan hyvin toimineet ei raavi kiinni tai muuta vastaavaa.
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
OK.
Volvoissa olen käyttänyt 25, 30 ja 40 mm napaan pultattavia keskittäviä ns. kymmenpulttisia spacereita + ET 25 vanteita n. 4-5 vuotta.
Esim. 945 Turbossa ja viimeksi juuri myydyssä 760 V6:ssa edessä 30 ja takana 40 mm. Vanteiden kanssa kokonaisET yhteensä -5 ja -15 mm. Sen laakerit ovat sietäneet moitteetta kakkos-/harrarsteautokäytössä. Toki ne eivät ole olleet mitään kilometrinnielijöitä, joita ei nyt tästä Saabistakaan tule.
V70:ssä olen päätynyt vanneratkaisuun ET 35+25, joten siinä ei tarvitse spacereita ja renkaat ovat samassa linjassa auton korin kylkilinjaan nähden.
5-10 mm keskittävät spacerit pitemmillä pulteilla toimivat myös aivan moitteetta. Mm. Allround Audissa vastaavat 8 vuotta alla.
Mutta siis 10 milliset + 17" menee Saabin ET:llä hyvinkin.
Nyt on siis alla vielä originaalit 15-puolaiset 15"x6" ET33.
Tulossa kyllä Super Aerot 16"x7"? ET27. Parantaa tilannetta hiukan, mutta epäsuhta akseleiden välille jää ja vaatinee taakse silti vähintään sen 10mm lisää.
Tietty, jos ostaa ET-vapaavalintaiset vanteet, kuten esim. V70:ssä, asian voisi hoitaa sillä. Muta nyt en ala ostamaan uusia vanteita tähän iäkkääseen autoon, vaan Budjetti pidetään tiukalla, mutta tyyliä haetaan silti pienemmälläkin rahalla.
Joskus oli muuten foorumilla myytävänä 9000:seen 17" Azevit 7"+8.5" tai sinnepäin. Siinä kuvassa takava vanteet eivät jääneet sisään...
Ajattelin muuten ihan retrohengessä tehdä yhdet 15" peltivanteet n. 7"+8-8.5" origianalET:llä. Ajattelin sorvata ulkoreunat irti ja hitsata leveämmät tilalle esim. vastaavista toisesta sarjasta sisäreunat, jos sisäreuna on sileä. Sitten päälle 195/60-15" pingotettuna.
Ihmeinnostus ruotsalaisilla ollut tuo taka-akselin sisässä olevat renkaat. Miettikäpä vaikka Volvo 240 tai 740.
Koskaan ei ole mm. silti ajo-ominaiseedet heikentyneet, kun on korjannut asian itse jälkeenpäin.
Volvoissa olen käyttänyt 25, 30 ja 40 mm napaan pultattavia keskittäviä ns. kymmenpulttisia spacereita + ET 25 vanteita n. 4-5 vuotta.
Esim. 945 Turbossa ja viimeksi juuri myydyssä 760 V6:ssa edessä 30 ja takana 40 mm. Vanteiden kanssa kokonaisET yhteensä -5 ja -15 mm. Sen laakerit ovat sietäneet moitteetta kakkos-/harrarsteautokäytössä. Toki ne eivät ole olleet mitään kilometrinnielijöitä, joita ei nyt tästä Saabistakaan tule.
V70:ssä olen päätynyt vanneratkaisuun ET 35+25, joten siinä ei tarvitse spacereita ja renkaat ovat samassa linjassa auton korin kylkilinjaan nähden.
5-10 mm keskittävät spacerit pitemmillä pulteilla toimivat myös aivan moitteetta. Mm. Allround Audissa vastaavat 8 vuotta alla.
Mutta siis 10 milliset + 17" menee Saabin ET:llä hyvinkin.
Nyt on siis alla vielä originaalit 15-puolaiset 15"x6" ET33.
Tulossa kyllä Super Aerot 16"x7"? ET27. Parantaa tilannetta hiukan, mutta epäsuhta akseleiden välille jää ja vaatinee taakse silti vähintään sen 10mm lisää.
Tietty, jos ostaa ET-vapaavalintaiset vanteet, kuten esim. V70:ssä, asian voisi hoitaa sillä. Muta nyt en ala ostamaan uusia vanteita tähän iäkkääseen autoon, vaan Budjetti pidetään tiukalla, mutta tyyliä haetaan silti pienemmälläkin rahalla.
Joskus oli muuten foorumilla myytävänä 9000:seen 17" Azevit 7"+8.5" tai sinnepäin. Siinä kuvassa takava vanteet eivät jääneet sisään...
Ajattelin muuten ihan retrohengessä tehdä yhdet 15" peltivanteet n. 7"+8-8.5" origianalET:llä. Ajattelin sorvata ulkoreunat irti ja hitsata leveämmät tilalle esim. vastaavista toisesta sarjasta sisäreunat, jos sisäreuna on sileä. Sitten päälle 195/60-15" pingotettuna.
Ihmeinnostus ruotsalaisilla ollut tuo taka-akselin sisässä olevat renkaat. Miettikäpä vaikka Volvo 240 tai 740.
Koskaan ei ole mm. silti ajo-ominaiseedet heikentyneet, kun on korjannut asian itse jälkeenpäin.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Oletko miettinyt, kuinka tuo kahden sisäreunan yhdistelmä vaikuttaa kumin laittamiseen vanteelle?Petri R kirjoitti:
Ajattelin muuten ihan retrohengessä tehdä yhdet 15" peltivanteet n. 7"+8-8.5" origianalET:llä. Ajattelin sorvata ulkoreunat irti ja hitsata leveämmät tilalle esim. vastaavista toisesta sarjasta sisäreunat, jos sisäreuna on sileä. Sitten päälle 195/60-15" pingotettuna.

Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
En ole miettinyt.Jani O kirjoitti:Oletko miettinyt, kuinka tuo kahden sisäreunan yhdistelmä vaikuttaa kumin laittamiseen vanteelle?Petri R kirjoitti:
Ajattelin muuten ihan retrohengessä tehdä yhdet 15" peltivanteet n. 7"+8-8.5" origianalET:llä. Ajattelin sorvata ulkoreunat irti ja hitsata leveämmät tilalle esim. vastaavista toisesta sarjasta sisäreunat, jos sisäreuna on sileä. Sitten päälle 195/60-15" pingotettuna.
Itse tuli tehtyä 14-tuumaiset n.9" leveät juurikin kahdesta samanlaisesta sarjasta takahuulet yhdistämällä ja melkein jäi kumit laittamatta vanteelle.

Kiitokset vinkistä. En ole perehtynyt vielä, että onko reunoissa eroa?
Vai tarkoitako Saksatyyliin pingottamisen vaikeutta yleensä?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Itsekkin tuli volkkareissa käytettyä paljon erilaisia spacereita ja ei kyllä huonoa sanottavaa ole. Tonnariinkin kyllä kelpaisi vaikka super aerojen kanssa jotkin 15-25mm spacerit, mitähän noi on halvimmillaan 4*108 jaolla?
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Näin voi olla. Pitää rullamitan kanssa mittaila sitten , kun vanteet ovat alla.j0ne kirjoitti:Itsekkin tuli volkkareissa käytettyä paljon erilaisia spacereita ja ei kyllä huonoa sanottavaa ole. Tonnariinkin kyllä kelpaisi vaikka super aerojen kanssa jotkin 15-25mm spacerit, mitähän noi on halvimmillaan 4*108 jaolla?
Maksanee halvimmilllan n. 90-100 Eur, siis per akseli.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Näissä kohdin toivoo että olisi se 4*100 jako, tais maksaa volkkareihin puolet tuosta(ja käytettynä löytyi myös)Maksanee halvimmilllan n. 90-100 Eur, siis per akseli.

Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
En tarkoita nyt kapean kumin venyttämistä leveälle vanteelle, vaan yleensäkin renkaan vanteelle laittoa. Yleensähän vanteissa on tuo syvennys tossa lähempänä etu- kuin takalippaa, käy hyvin ilmi esim tästä leikkauskuvasta. Ja tuon syvennyksen avullahan saadaan tarvittava löysä renkaan ja vanteen väliin, joka mahodollistaa renkaan laittamisen vanteelle. Jos yhdistetään kaksi takalippaa, renkaan laittaminen vanteella on sama kuin yrittäisi laittaa rengasta tavalliselle vanteelle takapuolelta. Näkyy tosta mun aiemman postauksen vannekuvastakin, kuinka tuo syvennys on levitetyssä vanteessa syvyyssuunnassa täysin keskellä vannetta.Petri R kirjoitti:En ole miettinyt.Jani O kirjoitti:Oletko miettinyt, kuinka tuo kahden sisäreunan yhdistelmä vaikuttaa kumin laittamiseen vanteelle?Petri R kirjoitti:
Ajattelin muuten ihan retrohengessä tehdä yhdet 15" peltivanteet n. 7"+8-8.5" origianalET:llä. Ajattelin sorvata ulkoreunat irti ja hitsata leveämmät tilalle esim. vastaavista toisesta sarjasta sisäreunat, jos sisäreuna on sileä. Sitten päälle 195/60-15" pingotettuna.
Itse tuli tehtyä 14-tuumaiset n.9" leveät juurikin kahdesta samanlaisesta sarjasta takahuulet yhdistämällä ja melkein jäi kumit laittamatta vanteelle.
![]()
Kiitokset vinkistä. En ole perehtynyt vielä, että onko reunoissa eroa?
Vai tarkoitako Saksatyyliin pingottamisen vaikeutta yleensä?
Toivottavasti tuosta jotain ymmärtää

Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
Tarkennus:j0ne kirjoitti:Näissä kohdin toivoo että olisi se 4*100 jako, tais maksaa volkkareihin puolet tuosta(ja käytettynä löytyi myös)Maksanee halvimmilllan n. 90-100 Eur, siis per akseli.
3-5 mm pelkkiä yleislevyjä saa 5-10 Eurolla.
10 mm, jossa on pidemmät pultit mukana, saa 50-60 Eurosta riippuen pulttijaosta.
25-> napaan pultattavat tuplapulttiset alkaen 90-100 Eur.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Takarenkaat syvällä lokasuojassa. Spacerit?
En ole miettinyt.
Kiitokset vinkistä. En ole perehtynyt vielä, että onko reunoissa eroa?
Vai tarkoitako Saksatyyliin pingottamisen vaikeutta yleensä?
-------
En tarkoita nyt kapean kumin venyttämistä leveälle vanteelle, vaan yleensäkin renkaan vanteelle laittoa. Yleensähän vanteissa on tuo syvennys tossa lähempänä etu- kuin takalippaa, käy hyvin ilmi esim tästä leikkauskuvasta. Ja tuon syvennyksen avullahan saadaan tarvittava löysä renkaan ja vanteen väliin, joka mahodollistaa renkaan laittamisen vanteelle. Jos yhdistetään kaksi takalippaa, renkaan laittaminen vanteella on sama kuin yrittäisi laittaa rengasta tavalliselle vanteelle takapuolelta. Näkyy tosta mun aiemman postauksen vannekuvastakin, kuinka tuo syvennys on levitetyssä vanteessa syvyyssuunnassa täysin keskellä vannetta.
Toivottavasti tuosta jotain ymmärtää
-------------
Ymmärtää hyvinkin.
Tätä on ole huomioinut ollenkaan.
Ilmankos "kääntäminen" on ollut suosttua. Silloin rengastyöt pysyvät samana, toki myös vanteen leveys, mutta ET:n saa muutettua.
Lähinnä ajatukset olleet sillä tasolla, että "sellaisia on tehty".
Sait sitten siis renkaat jotenkin kuitenkin päälle.

Kiitokset vinkistä. En ole perehtynyt vielä, että onko reunoissa eroa?
Vai tarkoitako Saksatyyliin pingottamisen vaikeutta yleensä?
-------
En tarkoita nyt kapean kumin venyttämistä leveälle vanteelle, vaan yleensäkin renkaan vanteelle laittoa. Yleensähän vanteissa on tuo syvennys tossa lähempänä etu- kuin takalippaa, käy hyvin ilmi esim tästä leikkauskuvasta. Ja tuon syvennyksen avullahan saadaan tarvittava löysä renkaan ja vanteen väliin, joka mahodollistaa renkaan laittamisen vanteelle. Jos yhdistetään kaksi takalippaa, renkaan laittaminen vanteella on sama kuin yrittäisi laittaa rengasta tavalliselle vanteelle takapuolelta. Näkyy tosta mun aiemman postauksen vannekuvastakin, kuinka tuo syvennys on levitetyssä vanteessa syvyyssuunnassa täysin keskellä vannetta.
Toivottavasti tuosta jotain ymmärtää

-------------
Ymmärtää hyvinkin.
Tätä on ole huomioinut ollenkaan.
Ilmankos "kääntäminen" on ollut suosttua. Silloin rengastyöt pysyvät samana, toki myös vanteen leveys, mutta ET:n saa muutettua.
Lähinnä ajatukset olleet sillä tasolla, että "sellaisia on tehty".
Sait sitten siis renkaat jotenkin kuitenkin päälle.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl