Ei ole pakko olla ruiskua, mutta ilmaukseen menee sillä tavalla tehden alle 30s, eikä ilmaa jää niin tehden mihinkään.Ken-1 kirjoitti:
Muuten pumppaus ja kiinni/auki periaate on toiminut, sekä -86 että -95 vuosimallisella autoilla. Miten ootte tulleet tulokseen, että ruisku olisi pakko olla?
/Kenneth
Kytkimen ilmaus!
Re: Kytkimen ilmaus!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kytkimen ilmaus!
Ostettiin 150mm ruisku ja säiliöstä kansi auki. Sitten ruutta ja väliletku täyteen jarrunestettä+ ilmausruuvi auki. Ei mene sisään nestettä ei sitten millään. aukasee sitä sitten vähän tai paljon. Ulospäin tuli kyllä nipasta, kun avasi tarpeeksi.
Eli miten kovaa painetta tuo ruisku oikein tarvitsee?
Siis vikana on se, että vaihdetta ei saa päälle. Ykköstä kun yrittää laittaa päälle, niin auto kyllä pyrkii hiukka eteenpäin, mutta ainoastaan pakki antaa tyypillisen "hampaanlaskenta" äänen, muut ei mitään. Kytkinpoljin toimii sinänsä normaalisti.
Jalkatilassa, letkuissa tai kytkinkopan sisältä ei vuotoa löydy.
- ei tietysti tuo ilmaus välttämättä auta, mutta ajattelin ekana kokeilla sitä.
Onko suoraan tuosta ongelmastani mahdollista kertoa missä vika ja toisaalta miksiköhän ei ruutalla tavaraa mene sisään?
- jätin täyden ruutan nyt yöksi nippa auki odottelemaan, josko sinne ilmaa tulisi itsestään
Eli miten kovaa painetta tuo ruisku oikein tarvitsee?
Siis vikana on se, että vaihdetta ei saa päälle. Ykköstä kun yrittää laittaa päälle, niin auto kyllä pyrkii hiukka eteenpäin, mutta ainoastaan pakki antaa tyypillisen "hampaanlaskenta" äänen, muut ei mitään. Kytkinpoljin toimii sinänsä normaalisti.
Jalkatilassa, letkuissa tai kytkinkopan sisältä ei vuotoa löydy.
- ei tietysti tuo ilmaus välttämättä auta, mutta ajattelin ekana kokeilla sitä.
Onko suoraan tuosta ongelmastani mahdollista kertoa missä vika ja toisaalta miksiköhän ei ruutalla tavaraa mene sisään?
- jätin täyden ruutan nyt yöksi nippa auki odottelemaan, josko sinne ilmaa tulisi itsestään
Jäsen #4702
"To crash with a Volvo is extremely safe, if you're sitting in Saab"
-- Saab 9000 AERO -95 --
"To crash with a Volvo is extremely safe, if you're sitting in Saab"
-- Saab 9000 AERO -95 --
Re: Kytkimen ilmaus!
En jaksanut lukea kokonaan näiden veljesten tarinaa, mutta painakaa se kytkinpoljin pohjaan (tai jos oli jo pohjassa niin nostakaa se ylös )Tumeko kirjoitti:Ostettiin 150mm ruisku ja säiliöstä kansi auki. Sitten ruutta ja väliletku täyteen jarrunestettä+ ilmausruuvi auki. Ei mene sisään nestettä ei sitten millään. aukasee sitä sitten vähän tai paljon. Ulospäin tuli kyllä nipasta, kun avasi tarpeeksi.
Eli miten kovaa painetta tuo ruisku oikein tarvitsee?
Siis vikana on se, että vaihdetta ei saa päälle. Ykköstä kun yrittää laittaa päälle, niin auto kyllä pyrkii hiukka eteenpäin, mutta ainoastaan pakki antaa tyypillisen "hampaanlaskenta" äänen, muut ei mitään. Kytkinpoljin toimii sinänsä normaalisti.
Jalkatilassa, letkuissa tai kytkinkopan sisältä ei vuotoa löydy.
- ei tietysti tuo ilmaus välttämättä auta, mutta ajattelin ekana kokeilla sitä.
Onko suoraan tuosta ongelmastani mahdollista kertoa missä vika ja toisaalta miksiköhän ei ruutalla tavaraa mene sisään?
- jätin täyden ruutan nyt yöksi nippa auki odottelemaan, josko sinne ilmaa tulisi itsestään
Ja putsatkaa se ilmausruuvi.
Kuinka paljon polkimessa on tyhjää liikettä (siis silloin kun olette saaneet sen ilmattua)?
No koettakaa vaan ilmata se nyt ensin, niin jutellaan sitten
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kytkimen ilmaus!
Tehdäänpäs tämä homma helpoksi:
Hommaa ylimääräinen nestesäiliön korkki. Tee siihen tubeless-venttiilille sopiva reikä ja asenna venttiili korkkiin. Täytä nestesäiliö piripintaan, korkki paikoilleen, kompuralla 2 bar paine säiliöön ja ilmausruuvi auki. Älä päästä nestettä liian pitkään, ettei säiliö tyhjene. Ruuvi kiinni, säiliön täyttö tarvittaessa, orkkis korkki paikoilleen ja homma on valmis.
Huom. Toimenpidettä varten säädä kompuran letkupaine tuohon 2 baariin, korkeammalla paineella homma ei toimi. kun olet laittanut paineen nestesäiliöön, jätä ilmaletku edelleen kiinni venttiiliin ja rengaspistoolin liipaisin pohjaan ilmauksen ajaksi, jotta kompuralta tulee tasainen paine koko ajan.
Hätätilassa ilmaus on tehtävissä vaikka tien päällä, kun tekee mukaan parin metrin pätkän ilmaletkua, jossa molemmissa päissä rengasventtiili. Tällöin toinen pää vasemman etupyörän venttiiliin. Ja hommaan menee about 10 sekkaa.
Hommaa ylimääräinen nestesäiliön korkki. Tee siihen tubeless-venttiilille sopiva reikä ja asenna venttiili korkkiin. Täytä nestesäiliö piripintaan, korkki paikoilleen, kompuralla 2 bar paine säiliöön ja ilmausruuvi auki. Älä päästä nestettä liian pitkään, ettei säiliö tyhjene. Ruuvi kiinni, säiliön täyttö tarvittaessa, orkkis korkki paikoilleen ja homma on valmis.
Huom. Toimenpidettä varten säädä kompuran letkupaine tuohon 2 baariin, korkeammalla paineella homma ei toimi. kun olet laittanut paineen nestesäiliöön, jätä ilmaletku edelleen kiinni venttiiliin ja rengaspistoolin liipaisin pohjaan ilmauksen ajaksi, jotta kompuralta tulee tasainen paine koko ajan.
Hätätilassa ilmaus on tehtävissä vaikka tien päällä, kun tekee mukaan parin metrin pätkän ilmaletkua, jossa molemmissa päissä rengasventtiili. Tällöin toinen pää vasemman etupyörän venttiiliin. Ja hommaan menee about 10 sekkaa.
Re: Kytkimen ilmaus!
Tere,
Levähti tuossa perjantai-iltana jokin tuolta kytkimen puolelta, luultavasti onneksi vain letkuista tai jotain. Eli alkuun ei enää palauttanut poljinta ylös, mutta irrotti kyllä. Kun aikani olin veivaillut, läksin kotia kohti, niin huomasin kutostiellä, että kytkinpoljin oli aivan täysin mykkä eikä enää irrottanut minnekään päin ja jäi aina siihen asentoon mihin sen jalalla siirsi. Siinä sitten kierroksilla sain kikkailtua nelosen päälle, jolla sitten piti väännättää kotia asti (onneksi oli niin myöhä ja ei liikennettä, että pystyi parista liiekenteenjakajasta vähän oikomaan).
Onko siis kenties vain jostain näissä pakkasissa poksahtanut letku, tai jompikumpi kytkimen sylintereistä? NÄhtävästi siis jarrunesteiden kanssa ovat ihan samaa piiriä, mutta ainakaan jarrunesteitä ei ollut hävinnyt minnekään, mutta kytkimessä ei kait kovin paljon ilmaa tarvitsekaan olla, että ei toimi? Ideoita millä helposti vian löytää ja/tai jos halpoja on, niin kannattaisko jotkin tiivisteistä vaihtaa aivan kaiken varalta? Tämä sen takia, että viikko menee intissä ja jos ennen perjantaita olis jo ideat valmiina, mitä tehdä, niin helpottais elämää kummasti.
Levähti tuossa perjantai-iltana jokin tuolta kytkimen puolelta, luultavasti onneksi vain letkuista tai jotain. Eli alkuun ei enää palauttanut poljinta ylös, mutta irrotti kyllä. Kun aikani olin veivaillut, läksin kotia kohti, niin huomasin kutostiellä, että kytkinpoljin oli aivan täysin mykkä eikä enää irrottanut minnekään päin ja jäi aina siihen asentoon mihin sen jalalla siirsi. Siinä sitten kierroksilla sain kikkailtua nelosen päälle, jolla sitten piti väännättää kotia asti (onneksi oli niin myöhä ja ei liikennettä, että pystyi parista liiekenteenjakajasta vähän oikomaan).
Onko siis kenties vain jostain näissä pakkasissa poksahtanut letku, tai jompikumpi kytkimen sylintereistä? NÄhtävästi siis jarrunesteiden kanssa ovat ihan samaa piiriä, mutta ainakaan jarrunesteitä ei ollut hävinnyt minnekään, mutta kytkimessä ei kait kovin paljon ilmaa tarvitsekaan olla, että ei toimi? Ideoita millä helposti vian löytää ja/tai jos halpoja on, niin kannattaisko jotkin tiivisteistä vaihtaa aivan kaiken varalta? Tämä sen takia, että viikko menee intissä ja jos ennen perjantaita olis jo ideat valmiina, mitä tehdä, niin helpottais elämää kummasti.
Re: Kytkimen ilmaus!
Luultavasti pääkytkinsylinterin mäntä falskaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kytkimen ilmaus!
Vika korjattu;Tumeko kirjoitti:Ostettiin 150mm ruisku ja säiliöstä kansi auki. Sitten ruutta ja väliletku täyteen jarrunestettä+ ilmausruuvi auki. Ei mene sisään nestettä ei sitten millään. aukasee sitä sitten vähän tai paljon. Ulospäin tuli kyllä nipasta, kun avasi tarpeeksi.
Eli miten kovaa painetta tuo ruisku oikein tarvitsee?
Siis vikana on se, että vaihdetta ei saa päälle. Ykköstä kun yrittää laittaa päälle, niin auto kyllä pyrkii hiukka eteenpäin, mutta ainoastaan pakki antaa tyypillisen "hampaanlaskenta" äänen, muut ei mitään. Kytkinpoljin toimii sinänsä normaalisti.
Jalkatilassa, letkuissa tai kytkinkopan sisältä ei vuotoa löydy.
- ei tietysti tuo ilmaus välttämättä auta, mutta ajattelin ekana kokeilla sitä.
Onko suoraan tuosta ongelmastani mahdollista kertoa missä vika ja toisaalta miksiköhän ei ruutalla tavaraa mene sisään?
- jätin täyden ruutan nyt yöksi nippa auki odottelemaan, josko sinne ilmaa tulisi itsestään
Kytkinlevystä jousi poikki.Kytkinpaketti+painelaakeri uusittu ja samalla vaihdettiin apusylinteri lootan sisältä. Taas pelittää.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Kytkimen ilmaus!
Glabrezu kirjoitti:Tere,
Levähti tuossa perjantai-iltana jokin tuolta kytkimen puolelta, luultavasti onneksi vain letkuista tai jotain. Eli alkuun ei enää palauttanut poljinta ylös, mutta irrotti kyllä. Kun aikani olin veivaillut, läksin kotia kohti, niin huomasin kutostiellä, että kytkinpoljin oli aivan täysin mykkä eikä enää irrottanut minnekään päin ja jäi aina siihen asentoon mihin sen jalalla siirsi. Siinä sitten kierroksilla sain kikkailtua nelosen päälle, jolla sitten piti väännättää kotia asti (onneksi oli niin myöhä ja ei liikennettä, että pystyi parista liiekenteenjakajasta vähän oikomaan).
Onko siis kenties vain jostain näissä pakkasissa poksahtanut letku, tai jompikumpi kytkimen sylintereistä? NÄhtävästi siis jarrunesteiden kanssa ovat ihan samaa piiriä, mutta ainakaan jarrunesteitä ei ollut hävinnyt minnekään, mutta kytkimessä ei kait kovin paljon ilmaa tarvitsekaan olla, että ei toimi? Ideoita millä helposti vian löytää ja/tai jos halpoja on, niin kannattaisko jotkin tiivisteistä vaihtaa aivan kaiken varalta? Tämä sen takia, että viikko menee intissä ja jos ennen perjantaita olis jo ideat valmiina, mitä tehdä, niin helpottais elämää kummasti.
Syynä on todennäköisesti vanhan tyyppinen letku, joka tuppaa halkeamaan ( halkeama ei ole ihan helppo havaita ). Asia hoituu vaihtamalla letku uuteen ( n. 50€).
Ainakin vm 95 alkaen tuli näitä susia letkuja, joiden pinta on kuvioitu, vähän niinkuin "kyy-käärme sisksakkia". Uudemmat toimivammat ovat sileitä pinnaltaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1101
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Kytkimen ilmaus!
Mulla vain meinaa ongelmia piisata tuon kytkyttimen kanssa. Vaihdoin kolme vuotta sitten työsylinterin kumit samalla kun laitoin autooni aeron kytkimen ja samalla laitoin kokonaan uuden pääsylinterin. Auto toimi hyvin, kunnes alkoi kytkin luistamaan.
Kytkimen irroittaminen huonontui radikaalisti kun heivasin täyskaasulla luistavan, mutta muuten hyvin toimivan aeron kytkimen specin kytkimen tieltä. Kokeilin vaihtaa teräspunosletkun sylinterien väliin ja pääsylinteriin uudet kumit ja taas ilmattiin ruutalla. Ei auttanut, mutta yli tonni on mennyt jo osiin.
Mitähän vielä voisi asian hyväksi tehdä? Kyseessä on siis allekirjoituksen tonnari.
Kytkimen irroittaminen huonontui radikaalisti kun heivasin täyskaasulla luistavan, mutta muuten hyvin toimivan aeron kytkimen specin kytkimen tieltä. Kokeilin vaihtaa teräspunosletkun sylinterien väliin ja pääsylinteriin uudet kumit ja taas ilmattiin ruutalla. Ei auttanut, mutta yli tonni on mennyt jo osiin.
Mitähän vielä voisi asian hyväksi tehdä? Kyseessä on siis allekirjoituksen tonnari.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Re: Kytkimen ilmaus!
Ihan loisto vihje tuo ruiskukikka,,, meni kokonaiset 5.minuuttia ja kyllä toimii taas hienosti.. thx