Imuilman lämpötila vs. vauriot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Imuilman lämpötila vs. vauriot

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Autoni 2.3 T , vm 96 .(t)ehostettuna ja isommalla föönillä. Kysyn seuraavaa: autostani on poistettu imusarjasta lämpölevyt ja IC on keskimmäisenä. Kesällä imut pyörii 35-55 c lukemissa. Tekis mieli vaihtaa IC ekaksi , mutta miten käy talvella . Imulämpö on varmaankin pakksen puolella ja ilmaan kondensoitunut vesi jäätyy ??? Onko vaurioriskejä tai kellään tietoa/kokemusta asiasta ??? IC on orkkista isompi Speedpartsin tuote.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Imuilman lämpötila vs. vauriot

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tuskinpa juuri vaikuttaa pakkasessa onko ic:n kenno välissä vai edessä. Ilmastoinnin kennossa kuitenkaan mitään ei kierrä ja syylärikin tuskin ajoviimassa juurikaan johtaa lämpöä eteenpäin. Läppäkotelossahan on lämmitys sen takia, kun pakkasella tulee kylmää ilmaa sisää, ettei jäädy.

Enemmän olisin huolissani huohottimen jäätymisestä, jos ei ole alkuperäinen vesilämmitetty putki.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Imuilman lämpötila vs. vauriot

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Enemmän olisin huolissani huohottimen jäätymisestä, jos ei ole alkuperäinen vesilämmitetty putki.

Nyt loppu tekninen tietämys! Mitä tarkoitat? Imuun ei oo muutetttu turbon jälkeen kuin imusarjasta sisältä on lämpölevy poistettu ja pässi vaihdettu dumppiin ( Forge ).
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Imuilman lämpötila vs. vauriot

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tonnarissa lähtee venttiilikopan huohotusreijästä isompi ja pienempi huohotusletku. Pieni letku menee turbomalleissa takaiskun kautta imusarjaan, isompi menee imuputkeen ja tässä letkussa kiertää keskivaiheilla ja melkein imuputkeen asti jäähdytysneste.

Jos siis olet tuon ison huohotuksen vetänyt esim. ulkoiseen catch tankkiin vaan suoraan, ainakin teoriassa on mahdollisuus jäätymiselle. En tosin välttämättä liikaa stressaisi siitäkään. Ei noissa esim. -83 vuosimallin 8venttiilissä saabeissakaan ollut nestekiertoa huohotusletkussa saati kaasuläppäkotelossa.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Imuilman lämpötila vs. vauriot

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kiitos selvennys tyhmälle. Katselin autoani , ei siis huolta.
Vastaa Viestiin