Kansiremppa..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jos ny ihan selkeesti on ainaski tiiviste mennyt, niin miten usein pelkällä tiivisteen vaihdolla selvitään?? Mitkä tiivisteet vaihtoon samalla?? Hyviä ohjeita ensikertalaiselle otetaan vastaan.. Kerran olen 8 venttiiliseen avaruusvaunuun (mitsu spacewagon) tehny kansirempan ja tais jäädä joku vähän pieleen ku ei 3000 km enää mylly kestäny.. En haluais tehdä saban kaa samaa mokaa. Ainaski otan nyt paikat auki ja tarkastelen.. koneen vaihto kokonaan kävi ekana mielessä, onnistuuko tuo kapeessa tallissa??
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Kannattaa se kansi käyttää koneistamolla tarkistuksessa ja plaanauksessa. Elringin kannentiivaria vaan. Muita tiivisteitä mitä itse ostin samalla olivat pakosarjan- ja imusarjan tiivisteet. Venttiilinvarren kumit laittoi koneistaja. Yhteen vapari saabbiin olen kyllä vaihtanut kannentiivisteen lohkopinnat puukolla putsaamalla, eikä siinäkään mitään kummempaa murhetta ole ollut.

Ei mitään aikaisempaa kokemusta kansihommista ollut, mutta foorumilta saatujen ohjeiden ja hakutoiminnon avulla remppa onnistui vähintäänkin kohtalaisesti. Pitäis sen kapeassa tallissa onnistua. Eli hakua vaan kehiin, niin löytyy hyviä ohjeita!
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Olen muutaman :saab: - kansipahvin vaihtanut.
Kansi on ollut linjassa, tarkistaessani metalliviivaimella, eikä plaanausta ole tarvinnut teettää.
Hyvin on kestänyt.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kun otat jakopäänketjua irti, niin pyöräytä nokka-akselin rattaissa olevat ajoitusmerkit ylös ja laita ketjun vastaaviin silmukoihin pienet nippusiteet / tai villalangat merkiksi, niin on ketju helpompi asemoida asennettaessa kohdalleen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

pevi kirjoitti:Kun otat jakopäänketjua irti, niin pyöräytä nokka-akselin rattaissa olevat ajoitusmerkit ylös ja laita ketjun vastaaviin silmukoihin pienet nippusiteet / tai villalangat merkiksi, niin on ketju helpompi asemoida asennettaessa kohdalleen.

Tuo on varteenotettava neuvo :idea:
Itse olen laittanut jakoketjun ( ohuella) nippusiteellä kiinni kumpaankin jakorattaaseen.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Firges9000 kirjoitti:Tuo on varteenotettava neuvo :idea:
Itse olen laittanut jakoketjun ( ohuella) nippusiteellä kiinni kumpaankin jakorattaaseen.
Tuo taitaa toimia pitkälohkoisessa koneessa. Lyhytlohkoisessa ei ainakaan sovinnolla mahtunut rattaat kannesta läpi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Joo tosiaan sama rattaiden osalta tullut todettua, että pitkälohkossa menee nippareilla, mutta lyhytlohkossa ei menny.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

No kansi menee Tammer-diesel:lle plaanaukseen ja venttiilikumien vaihtoon samalla yks kierre pakosarjalle uusiks, 200€ lupas hintaa hommalle ja seuraavana päivänä takas. Imu, pakosarjan, kannen ja venttiilikopan-tiivisteet +venttiilikumit tulee PCS:ltä 120€ Nyt vaan se "taikasana" millä ne hyvät ohjeet hommaan löytyy, imusarjaa ei oo tosta tullu irti ennen otettuu.. eikä sitä kantta nostettuu..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mikäli kyseessä on allekirjoituksen auto kannattaa ihan ensimmäisenä kannen irrotuksen jälkeen tarkastaa ettei ole halki. 99% todennäköisyydellä tulpan reiästä lähtee halkeama venttiiliä kohti.

_Kun_ näin on käynyt niin sitten tuosta varaosa-autosta toinen kansi. Imukanavissa on eroa, mutta siihen riittää kun muotoilee kanavan imusarjan puoleisen pään vastaamaan alkuperäistä kantta. Koko kanavaa ei siis kannata ruveta muokkaamaan. Koneistamo hoitanee tuon muutoksen edullisesti. Kannattaa myös katsoa, että termarikotelon vieressä oleva ahtimen vesiputken reikä on auki. Jos ei ole niin siihen reikä ja kierre.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

suorsa kirjoitti:Mikäli kyseessä on allekirjoituksen auto kannattaa ihan ensimmäisenä kannen irrotuksen jälkeen tarkastaa ettei ole halki. 99% todennäköisyydellä tulpan reiästä lähtee halkeama venttiiliä kohti.

_Kun_ näin on käynyt niin sitten tuosta varaosa-autosta toinen kansi. Imukanavissa on eroa, mutta siihen riittää kun muotoilee kanavan imusarjan puoleisen pään vastaamaan alkuperäistä kantta. Koko kanavaa ei siis kannata ruveta muokkaamaan. Koneistamo hoitanee tuon muutoksen edullisesti. Kannattaa myös katsoa, että termarikotelon vieressä oleva ahtimen vesiputken reikä on auki. Jos ei ole niin siihen reikä ja kierre.
No en olisi koko hommaa miettinyt, jos ei olisi kerrottu, että yleensä ei ole halkeimaa kannessa.. Mut eihän sitä koskaan tiedä.. Yrittää ajatella positiivisesti niin lähtee homma paremmin käyntiin ja jos nyt halki on niin eiköhän siihen vastaava tilalle etsitä. Vai onko tosta 2.0 vaparin kannesta tehtynä jotain eritystä hyötyä?. Hinta/laatu!
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja jmt »

ped187 kirjoitti: imusarjaa ei oo tosta tullu irti ennen otettuu.. eikä sitä kantta nostettuu..
Ja kun saat sen imusarjan irti kannattaa samalla tarkistaa laturin hiilien tilanne, ja vaihtaa tarvittaessa. Pieni lisäkustannus/työ verrattuna myöhemmin tehtävään, erilliseen projektiin.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kaikki saabin 16v kannet ovat yleensä ehjiä paitsi pitkälohko 2.3 (eli vm.91-93) kansi on lähes aina halki. Mitään erityistä hyötyä tai haittaa siitä ei ole, ainoastaan hintalaatusuhde on todella kohdallaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

suorsa kirjoitti:Kaikki saabin 16v kannet ovat yleensä ehjiä paitsi pitkälohko 2.3 (eli vm.91-93) kansi on lähes aina halki. Mitään erityistä hyötyä tai haittaa siitä ei ole, ainoastaan hintalaatusuhde on todella kohdallaan.
Just.. tää oli tää homma.. ja mä kun luulin et tos vuosimallissa ei oo kun pelkkää hyvää.. :D Noh.. Tietenkään mulla enää tota ylim. konetta oo.. Eli pelätään pahinta jne..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Nokkaketjunkiristin aiheuttaa pään vaivaa.. Löysäsin pulttia imunpuolelta ja sieltä tuli jousi ja joku muovinipa pihalle.. Ketju tietysti kiristy.. Mitä helvettiä.. tän piti olla helppoo ku heinän poltto.. :?:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kansiremppa..

Viesti Kirjoittaja suorsa »

ped187 kirjoitti:Nokkaketjunkiristin aiheuttaa pään vaivaa.. Löysäsin pulttia imunpuolelta ja sieltä tuli jousi ja joku muovinipa pihalle.. Ketju tietysti kiristy.. Mitä helvettiä.. tän piti olla helppoo ku heinän poltto.. :?:
Siitä sitten vaan isommalla hylsyllä koko kiristin pois.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin