Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Tuossa hakua käytin automaattilaatikon suhteen ja samaa ongelmaa löytyi mutta ei vastausta onko normaalia. Eli kun pakkasella lähtee liikenteeseen niin ei oikein meinaa vaihtaa isommalle. Kerran kun se on lappanut vaihteet läpi niin sen jälkeen kyllä toimii. Ei ole tietoa laatikon öljynvaihdoista kun ostin auton vasta eikä myyjälläkään ollut tietoa. Kuinka usein nuo öljyt pitäisi vaihtaa.
Sitten on tuo moottorin lämpö. Mittari ei nouse kuin 1/4 (lauhemmallakaan ilmalla) eikä nyt ole auto niin lämmin kuin saabin omistajat kehuu. Etenkin varpaat jäätyy. Joku sanoi että saattas olla raitisilmasuodatin tukossa. Missähän tuo suodatin sijaitsee. Nesteitä ei kyllä näyttäis vuotavan.
Niin ja ei ole ilmastointia.
Sitten on tuo moottorin lämpö. Mittari ei nouse kuin 1/4 (lauhemmallakaan ilmalla) eikä nyt ole auto niin lämmin kuin saabin omistajat kehuu. Etenkin varpaat jäätyy. Joku sanoi että saattas olla raitisilmasuodatin tukossa. Missähän tuo suodatin sijaitsee. Nesteitä ei kyllä näyttäis vuotavan.
Niin ja ei ole ilmastointia.
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Laatikkoon öljyt vaihtoon. Koneeseen termari.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Jepjep...Vielä kun tuon raitisilmasuodattimen paikan saa selville niin ei tarvi alkaa purkamaan autoa summanmutikassa. Miten muuten tuon automaattiöljyn vaihto itse. Onko huomioitavaa. Autodata ei kertonut asiasta mitään.
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Öljyt pois propusta, suodatinkansi auki ja kannessa oleva magneetti puhtaaksi, suodatin irrotetaan, puhdistetaan tai vaihdetaan uuteen, vajaa neljä litraa Mobil ATF 220 Dexron II mittatikun reiästä sisään. Määrän tarkistus lämpimällä moottorilla moottorin käydessä vaihdevalitsimen asennossa P heti sen jälkeen kun on ensin käytetty 15 sekuntia R:llä ja D:llä.Subman kirjoitti:Miten muuten tuon automaattiöljyn vaihto itse. Onko huomioitavaa. Autodata ei kertonut asiasta mitään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90#p177490
Raitisilmasuodatin on apukuskin puolella akvaariossa (muovikannella peitetty tila konepellin alla tuulilasinpyyhkijoiden etupuolella).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Erityisesti näillä kovilla pakkasilla kannattaa tarkistaa kickdown, eli myös laatikon hydraulista ohjausyksikköä säätelevänä kuormitusvaijerina tunnetun vaijerin liikkuminen, kaasuvivun päästä kääntelemällä ja että kuinka hyvin liikkuu ja nimenomaan että palautuuko kuoreensa. Jos vaijeri on jäässä eikä palaudu, haluaa laatikko kierrättää pitkälle eikä halua tarjota isompaa pykälää. (ja jäässähän se tahtoo olla etenkin jos konehuonetta on aikaisemmin pesty, ja vaijeri kun tekee oikein näppärän U-mutkan alhaalla johon sisäänpäässyt vesi jää seisomaan)
Öljynvaihtovälihän tuolla laatikolla on se tehtaan ilmoittama 40 000Km, itse olen jo aikoja sitten tuonkin puolittanut ja jopa useamminkin vaihdan: Öljynvaihto kun on niin halpaa, helppoa ja mukavaa touhua sekä parasta ennaltaehkäisevää huoltoa että sitä tekee vaikkapa pikku bischoschooffenipäissään ihan huvikseen.
Öljynvaihtovälihän tuolla laatikolla on se tehtaan ilmoittama 40 000Km, itse olen jo aikoja sitten tuonkin puolittanut ja jopa useamminkin vaihdan: Öljynvaihto kun on niin halpaa, helppoa ja mukavaa touhua sekä parasta ennaltaehkäisevää huoltoa että sitä tekee vaikkapa pikku bischoschooffenipäissään ihan huvikseen.
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Tuom kickdown vaijerin jo tarkistinkin kun siitä löytyi vihje vanhemmista viesteistä. Enkä sen vikaa kyllä epäillytkään kun nuo vaihteet pelaa heti kun se on kerran lappanut koko sarjan läpi. Ja ajossa kickdown kyllä pelaa. Mutta nuo öljyt pitää kyllä vaihtaa. Harmi kun huoltohistoria on kaikista korjauksista 296 000 kilometriin asti mutta ei öljynvaihtoja ole merkitty. Vain isommat korjaukset. Öljynvaihdot on niissä tarroissa konehuoneesa ja näkyvyys niistä nolla.
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Onko tämä silloin kun kone on kylmä esim. eka ajoonlähtö vai tekeekö myös lämpimällä koneella jos vaan kylmänä tekee niin luulisin että se laatikko on vaan näillä pakkasilla niin jäässä että vaatii pienen ajon jotta palautuu normaaliksi.
PS: Mulla tekee kylmällä koneella samaa että vaatii kierroksia ennenkuin vaihtaa isommalle mutta pienen ajon jälkeen palaa normaaliksi.
PS: Mulla tekee kylmällä koneella samaa että vaatii kierroksia ennenkuin vaihtaa isommalle mutta pienen ajon jälkeen palaa normaaliksi.
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Kuin myös; parinkymmenen pakkasilla eka kertaa vaihtaa vähän hitaammin ja korkeammalla kierroksella. Lämpimanä normaalisti. Öljyt vaihdettu 10 tkm sitten. Lienee normaalia. Ei kannata revittää ihan kylmänä.juhaz_619 kirjoitti:PS: Mulla tekee kylmällä koneella samaa että vaatii kierroksia ennenkuin vaihtaa isommalle mutta pienen ajon jälkeen palaa normaaliksi.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Omassani kankeus ilmenee hyvin esim. juuri 2 ja 3 vaihteen välillä. Varovasti pintakaasulla kun kiihdyttelee, jää usein kierrokset hetkeksi sinne 2300-2400 väliin ja tuntuu siltä, että laatikon pitäisi vaihtaa isompaa, muttei sitä vaihda ennen alamäkeä tai kierrosten nousemista sinne 2500 kiekan tuntumaan. Tässä eron huomaa siihen lämpimään laatikkoon, koska lämpimänä laatikko ei tässä kohtaa vastaavalla kaasumäärällä mieti, vaan vaihtaa suurempaa, vaikkei alamäkeen mentäisikään.
Lienee siis ihan normaalia. Muuten (vastikään rempattu) laatikko toimii pakkasellakin erittäin hyvin, mitään erikoista en ole huomannut.
E: Laatikkoa enemmän itse ainakin kovilla pakkasilla joudun varomaan alustaa.. Välillä tuntuu meno todella jäykältä ekan kilsan ajan, vaikka katsastuksessa iskarit kunnossa olikin.
Lienee siis ihan normaalia. Muuten (vastikään rempattu) laatikko toimii pakkasellakin erittäin hyvin, mitään erikoista en ole huomannut.
E: Laatikkoa enemmän itse ainakin kovilla pakkasilla joudun varomaan alustaa.. Välillä tuntuu meno todella jäykältä ekan kilsan ajan, vaikka katsastuksessa iskarit kunnossa olikin.
Viimeksi muokannut blobbo, Pe Tammi 08, 2010 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Samaa mieltä täälläkin, ihan normaalia alkukankeutta pakkasella, siis kunnon pakkasella >-15 astetta. Saman on tehnyt Toyotan Aisin sekä -90 ja -97 tonnarin ZF:ät.
Mutta öljynvaihto ja suodattimen pesu/vaihto on silti enemmän kuin suositeltavaa
Mutta öljynvaihto ja suodattimen pesu/vaihto on silti enemmän kuin suositeltavaa

Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
No palataampa tuohon raitisilmasuodattimeen. Ostin mätönetistä uuden suodattimen ja se ei mennyt ihan oikein paikoilleen. Se oli ylä/ala suunnasta sen verran piukka että laidat meni mutkalle joten se ei ole tiivis. Suodattimen asennuskuvissa näytettiin että muovikaukalon irroittamisen jälkeen olisi joku muukin osa joka irroitetaan mutta ei tuosta kiesistä sellaista löydy. Suodatin tuli vaaka ja pystyasennossa rintapeltiä kohti. Edellinenkin suodatin oli siinä miten sattuu. Onkohan suodatin mitattu suurinpiirtein mitalla vai puuttuuko tuosta autosta jokin asennuskehikko tms.
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Ainakin ilmastoidussa mallissa suodattimen ympärillä on tukevahko muovinen kehikko, jonka sisällä suodatinkuitu on.
Pelkällä paperirunkoisella haitarimallilla ei istu, sellaista ainakin myytiin uudempiin ja huonosti istui paikalleen, vaikka mitat muuten ehkä olikin lähelle sopivat.
Muovikaukalon irrottelu kuulostaa siltä että autostasi puuttuu ilmastointi. Sellaiseen versioon en osaa kommentoida.
Pelkällä paperirunkoisella haitarimallilla ei istu, sellaista ainakin myytiin uudempiin ja huonosti istui paikalleen, vaikka mitat muuten ehkä olikin lähelle sopivat.
Muovikaukalon irrottelu kuulostaa siltä että autostasi puuttuu ilmastointi. Sellaiseen versioon en osaa kommentoida.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9000 -91 lämmöt ja automaatti
Niin tuossa ekaviestissähän kirjoitin että ei ole ilmastointia. Ja tuo muovikaukalo on se koko tuulilasin levyinen muovilevy joka ensimmäisenä irroitetaan. Sen alla asennuskuvan mukaan näytti olevan joku toinen pienempi levy mutta ei vaan minun autossa.