Ilmamassamittarin ihmettelyä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jarppo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Syys 05, 2009 13:46

Ilmamassamittarin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

Olen tässä jo pidemmän aikaa yrittänyt poistaa veemäistä käyntihäiriötä tonnarista (2.3T aut. vm.92).
Nyt on osia vaihdettu senverran että käytännössä vika ei voi olla muualla kuin immussa, kampiakselin asentotunnistimessa, kaasuläpän asentoanturissa.
Tällähetkellä epäilen pääsyylliseksi ilmamassamittaria ja nyt olisi pari kysymystä:

Voiko immu olla rikki vaikka anturilanka on ehjä?
Millä testaan immun toimivuuden?

Ilmamassamittari on -012 loppuinen ja se on putsattu muutamaan otteseen siihen tarkoitetulla crc:n litkulla ja sitä ei ole kuivattu paineilmalla.
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmamassamittarin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jarppo kirjoitti: Voiko immu olla rikki vaikka anturilanka on ehjä?
Millä testaan immun toimivuuden?
Voi olla, yleensä onkin rikki niin että lanka on kuitenkin ehjä.

Käytännössä vain toisella immulla. -012 ja -013 sopii ristiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ilmamassamittarin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Immun suojakansi voi olla irti ja sinne pääsee kosteus sisälle.
( itse huomasin vahingossa kun sormella naputtelin kantta )
Sisällä on sitten silikoonia eristeenä ( vesi oli tämän silikoonin päällä )

Ja pistokkeen nastat voi myös hapettua.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmamassamittarin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi

Voi testata ihan tavan yleismittarilla, Mittari kytketään IMMun navoille ja sitten mittari teipillä kojelautaan kiinni. Täyskaasukiihdytyksessä jännitesignaali pitää olla 5V. Itselläni vastaava auto nikotyteli vastaan ohituskiihdytyksessä ja ko. jännite oli vajaa 4V maksimissaan. Sitten vaihdoin Boschin tehdaskunnostetun IMMun ja johan peli virkistyi eikä nikottele.

En suosittele mitään halpoja tarvikeosia, koska niissä on ollut viallisiakin. Mutta tarvikeliikkesistä saa yleensä Boschilaisia kun vaatii sellaista.

Nyt vaan en muista ulkoa, että miltä navoilta tuo jännite signaali pitäisi mitata. Olisiko jollakin kirjaa tai kytkentäkaaviota lähellä?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin