tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
bosman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 16:54
Paikkakunta: hausjärvi

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja bosman »

Joo tiedän...loppuun kaluttu aihe....joo olen lukenut kaikki hakutulokset n58kpl :cry:
Mutta kun ei vastaavaa vaivaa keltään löytynyt.

Eli 9000 CSE 2.3TA -94 ACC:lla ja kylmänä tyhjäkäynti 1000rpm ja vakaa.
Lämpöisenä noin 1150rpm ja vakaa,eli ei seilaa vaikkatekis mitä.
Jos kyseessä olisi imu vuoto tai tyhjäkäynti venttiili niin eikö kuitenkin pitäisi kylmän koneen käynti olla suurempi kuin lämpöisen :?:
Muuten toimii loistavasti (paitsi kylmänä hetken ajettua,koneen lämmetessä,tasaisella tuntuu pieni nykäisy) alustavasti epäilen että juuri tuolloin tyhjäkäynti vaihtuu korkeammaksi.
Omasta mielestä ja näin äkkiä aatellen niin vika olisi sähköperäinen (rele,anturi).
Jossain oli että ilmastoinnin kompuran rele vaikuttaa myös koneen kierroksiin (luonnollista).Joten voisiko vika olla siinä?

Noo,joka tapauksessa ens viikonloppuna vaihdan kaikki alipaine letkut ja putsaan sen tyhjäkäyntisäätimen ja samalla yritän säätää ne perus kierrokset,se vain että se säätö taitaa olla turhaa jos vika on sähköinen.

Kaikki vihjeet ja neuvot ovat tervetulleita esim. releiden ja antureiden paikat ym ym

Niin ja vielä taustatietoa sen verran että auto on seissyt syksystä asti näihin päiviin akun kenkä irti.
Viimeksi muokannut bosman, Ma Tammi 11, 2010 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CSE 2.3tA -94 citron Beige
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

bosman kirjoitti: Jossain oli että ilmastoinnin kompuran rele vaikuttaa myös koneen kierroksiin (luonnollista).Joten voisiko vika olla siinä?
Pistä ilmastointi ECON asentoon, kun tyhjäkäynti seuraavan kerran lämpösenä nousee. Jos auttaa, niin kone luulee kompuran pyörivän ja nostaa tyhjäkäyntikierroksia.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
bosman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 16:54
Paikkakunta: hausjärvi

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja bosman »

Ei toiminu tuo ECON juttu.
Bypass venttiilin alipaineletku oli rikki,vaihdoin uuden ja sitten oli imusarjassa alipaine lähtö jossa ei ollut letkua ollenkaan (ilmeisesti mittarille) auto käyntiin ja sormi pillin eteen ja tyhjäkäynti laski,sormi pois ja tyhjäkäynti nousi.No eikun tukkoon vaan,kun ei ole mittaria kabiinissa.Taas käyntiin ja kierrokset normaalit.Noo vaihdoin sitte tässä välissä termarin ja lähin sen jälkeen ajaan koneen lämpöseks että lähtee vedet kiertään joka paikassa.JIPPII tyhjäkäynti on taas korkealla....
kerpiili sentään :evil: ...huomenna taas pelin alle ihmettelemään
9000 CSE 2.3tA -94 citron Beige
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

bosman kirjoitti:Ei toiminu tuo ECON juttu.
Onnittelut, olet siis todennäköisesti eliminoinut korkean tyhjäkäynnin aiheuttajien listalta ilmastoinnin kompuran ohjauksen vian.

Pellin alla seuraavaksi temutessasi voisit koittaa lintata tyhjäkäyntiventtiilille menevän letkun ja katsoa tippuuko tyhjäkäynti. Jos ei tipu, ei vika ole ainakaan tyhjäkäyntiventtiilissä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
bosman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 16:54
Paikkakunta: hausjärvi

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja bosman »

Kokeilin sen eilen ja ja se vaikutti tyhjäkäyntiin alentavasti,nyt olenkin lähdössä tuonne pakkaseen sitä venttiiliä irroittamaan ja samalla tarkistan bypass:in kalvon kunnon.
9000 CSE 2.3tA -94 citron Beige
bosman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 16:54
Paikkakunta: hausjärvi

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja bosman »

Eli vika löytyi ja samalla aiheutin luultavasti uuden.
Tyhjäkäyntiventtiiliä irroittaessani totesin että, eihän tästähän on liitin irti.
Putsasin kuitenkin venttiilin ja asensin takaisin (irronnutta johtoa sai etsiä jonkin aikaa) ja avot nyt pelaa.
Mutta monessa ohjeessa käskettiin irroittaa kyseinen liitin jolloin tyhjäkäynti tippuisi noin 750rpm,tässä tapauksessa vaikutus oli päin vastainen,tyhjäkäynti nousi 1200rpm.Lienneekö sitten vanhemmissa laskee.
Nyt ainoastaan nopeuden laskettua todella alas (risteyksissä) niin tyhjäkäynti käväisee alhaalla noin 500rpm ja sitten tasaantuu.Tämä voi johtua siitä kun puuttuu tällä hetkellä se pieni alipaineletku venakopasta imulle,kun meni sen kopassa olevan muovi osan rikkomaan kun piti tarkistaa se takaiskuventtiilli ja onnistuin rikkomaan senkin.saakohan nuita ihan tiskiltä?
9000 CSE 2.3tA -94 citron Beige
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Se takaisku joka tulee siihen ohkaseen letkuun venakopasta imusarjaan maksaa marmoritiskillä 43€, se kumiholkki 6€, itse sen muovinipan hintaa en kysynyt kun en tarvinnut.

Se merkkiliikkeen vaihto-osana myytävä takaisku on pienemmillä nipoilla kuin orkkis takaisku. Joten sun pitää vaihtaa myös n. 3mm sisähalkasijaan olevaan alipaineletkuun. Saabilla, a' 30€/m uudempi, vanhempi, jos heilla sitä vielä on niin 8,5€/m.

Tuota takaiskua kannataa etsiä vaikka jostian hydrauliikka liikkeestä, sieltä luulis löytyvän öljynkestävää mallia.

Ja ÄLÄ KOSKAAN, MILLOINKAAN osta motonetistä sitä muovinipan kumiholkkia!!.
Moton osa kesti minulla n. 6kk ja oli aivan muusia.
bosman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 16:54
Paikkakunta: hausjärvi

Re: tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja bosman »

Löytyi tosta lähiromikselta hyväkuntoiset kaikki nippelit ja kustansi yht.35€

Kyl ny toimii hianosti :mrgreen:
9000 CSE 2.3tA -94 citron Beige
Vastaa Viestiin