ihme juttu tuossa allekirjoituksen tonnarissa.
kun pysähtyy vaihde päällä esim valoihin, niin auton tyhjäkäynti painuu alas. ei nyt sentään sammu, mutta tipahtaa kuitenkin tuonne 400-500 lukemiin. eli siis turbiini ei meinaa irrottaa. onkohan tuohon jokin elimellinen syy.. mitä ny pitäis tehdä.
pientä ongelmaa automaatissa??
pientä ongelmaa automaatissa??
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: pientä ongelmaa automaatissa??
Mistä tiedät ettei turbiini irroita ? Olisko häikkää tyhjäkäyntiventtiilissä tai vaihdelaation keskipakosäätäjän O-renkaissa, et voiko esim isompi vaihde jäädä päälle pysähtyessä ?turkkaki kirjoitti:ihme juttu tuossa allekirjoituksen tonnarissa.
kun pysähtyy vaihde päällä esim valoihin, niin auton tyhjäkäynti painuu alas. ei nyt sentään sammu, mutta tipahtaa kuitenkin tuonne 400-500 lukemiin. eli siis turbiini ei meinaa irrottaa. onkohan tuohon jokin elimellinen syy.. mitä ny pitäis tehdä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: pientä ongelmaa automaatissa??
Yleinen likaisuus ja siitä aiheutuva naarmuuntuminen venttiilikoneiston karoissa aiheuttaa tuollaista. Voi olla, että vaihteiston vaihtaessa nopeasti vaihteita pienemmälle päin, jokin pakka ei irrota kunnolla venttiilikaran rajoittuneesta liikeradasta johtuen ja lootaan jää osittain kaksi vaihdetta päälle yhtä aikaa. Pätee tietysti myös turbiinin lukkoon.
Pari Fordin 4v. automaattia olen tässä hiljattain purkanut ja kyllä karojen saaminen ulos venttiilipöydästä oli paikotellen tosi kovan työn takana. Varmasti ei ole loota toiminut kunnolla ja niinpä pakkojen teräslevyt olivat sinistyneet vaikka pelkällä moottorin voimalla niitä ei ole luistamaan saanut vaan siten, että aski pyrkii jättämään päälle pakkoja joiden ei kuulu olla yhtä aikaa vetävänä.
Pari Fordin 4v. automaattia olen tässä hiljattain purkanut ja kyllä karojen saaminen ulos venttiilipöydästä oli paikotellen tosi kovan työn takana. Varmasti ei ole loota toiminut kunnolla ja niinpä pakkojen teräslevyt olivat sinistyneet vaikka pelkällä moottorin voimalla niitä ei ole luistamaan saanut vaan siten, että aski pyrkii jättämään päälle pakkoja joiden ei kuulu olla yhtä aikaa vetävänä.
Re: pientä ongelmaa automaatissa??
Kannattaa tosiaan tarkistaa nuo helpommat jutut ennen vaihteiston purkamista:
- Tyhjäkäyntimoottori ja sille tulevat signaalit
- Akun kunto; tuollaista ilmiötä ilmenee aina akunkengän irrotuksen (ja kiinnityksen) jälkeen, kun koneen "aivot" säätelee parametrejä. Tämä on normaalia.
Muistelen, että omassa oli joskus ihan tyhjä akku ja tyhjäkäynti vapaalla putosi tosi alas. 1,2,3,D ja R-asennoissa korkeampi.
- Tyhjäkäyntimoottori ja sille tulevat signaalit
- Akun kunto; tuollaista ilmiötä ilmenee aina akunkengän irrotuksen (ja kiinnityksen) jälkeen, kun koneen "aivot" säätelee parametrejä. Tämä on normaalia.
Muistelen, että omassa oli joskus ihan tyhjä akku ja tyhjäkäynti vapaalla putosi tosi alas. 1,2,3,D ja R-asennoissa korkeampi.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545