Piktoramissa palaa takavalojen merkkivalo koko ajan. Olen vaihtanut lamput ja käynyt läpi maadoitukset. Voiko tuon "vian" rajoittaa valvontareleeseen( valkoinen rele kuskin puolella sähkö antenin vieressä) siten että ottaa irti liittimistä takavalot että lisä jarruvalot? Näin tehdessäni valot piktogramissa eivät sammuneet.
Huomasin myös että piktogrammiin ei syty öljyn varoitus valoa mutta sillä ei kai ole merkitystä takavalojen valvontaan
Ilmeisesti tuo vika vaikuttaa myös ahtoihin eli ei täysiä ahtoja ei tule jos jarru testissä on todettu vikaa... täällä on ollut puhetta että jos valvonta releeltä poikkaisee ruskea-valkoisen johdon niin vika ilmoitus ainakin katoaa pikogramista palaakohan täydet ahdot myös tuon toimenpiteen jälkeen
Vika löytyi.... aukaisin valvontareleen ja siellä oli piirilevyssä pienen pieni syöpymä, näkyi suurennuslasilla. Laitoin hyppylangan syöpymän yli ja nyt piktogrammista takavalo hälytys poistuu kun kerran polkaisee jarrua
Itselläni sama ongelma eli molemmat takavalovaroitukset palaa. Edellinen omistaja sanoi, että oli jossain vaiheessa vetänyt jotain kärryä, jossa valot oli palanut "oudosti". No seurauksena molempien takavalojen varoitus loistaa jatkuvasti.
Mistähän tuo valvontarele löytyy? Vai osaisiko joku heittää arvauksia mistä vikaa voisi etsiä.
Älkää tehkö ongelmasta heti suurta! Hakekaa polttimot vaikka marmoritriskiltä niin sammuu piktogrammin valot! Enpä tuota itsekkään tajunnut ennenkuin viisaammat valaisivat. Tällähetkellä itellä paikallaan varaosapolttimot ja piktogrammi sammuu kun painaa jarrua. Aikaisemmin oli marmoritiskinpolttimot ja piktogrammi ei herjannu mitään.......
Voiko tuo piktogrammin varoitus johtua oikeasti vääristä polttimoista? Itse ajattelin että peräkärryn käyttö on kärväyttänyt jotain tuolta valvontareleestä. Sen verran siitä kärrystä, että siinä oli ollut ilmeisesti takasumuvalo, joka tässä tapauksessa oli palanut koko ajan.
Veikkaan että sinulla on paikallaan 21/5w polttimot joissa kannan nastat ovat symmetrisesti. Polttimoiden kuuluu olla 21/4w joissa nastatkin ovat eritavalla....
Tuo kuva kertoo asian....On totta että hansikaslokerossa ohjeistetaan 5w mutta itellä ongelma poistuu tuolla 4w versiolla. Jos nuo 1.7mm nastat on samalla korolla niin polttimen saa kyllä voimalla paikalleen....
En osaa perustella miksi 4w versio poistaa ongelman, tehkööt sen joku muu jos se nyt edes on tarpeen....
4w versio ei ilman väkivaltaa käynyt paikalleen, joten siirryin suunnitelma B:hen. Irrotin ja purin valvontareleen ja sieltähän se todennäköinen syy löytyikin eli yksi kulma (about 3 vastusta ja piiri) oli pahasti hapettunut. Sopivalla piirikaaviolla releen voisi korjata mutta jos jollakin on ylimääräinen hyllyssä niin ei muuta kuin viestiä niin tehdään kaupat.
jus kirjoitti:Hanskalokero-ohjekirja mainitsee kuitenkin 21/5W-polttimot BAY 15d-kannalla. Kuvassa näyttää nastat olevan symmetrisesti mutta eri korkeudella.
Samainen ohjekirja -89 ja-93 kertoo tämän polttimon olevan etuvilkku/seisontavalo. 21/4 wattinen BAZ 15d-kannalla puolestaan on sumutakavalo/takavalo.
keppi.fi kirjoitti:4w versio ei ilman väkivaltaa käynyt paikalleen, joten siirryin suunnitelma B:hen. Irrotin ja purin valvontareleen ja sieltähän se todennäköinen syy löytyikin eli yksi kulma (about 3 vastusta ja piiri) oli pahasti hapettunut.
Valvontarele tuli purkaamolta postin välityksellä ja siinähän se ongelma oli. Releen vaihto ja piktogrammi sammuu kauniisti jarrua painettaessa. Nyt voisi vielä harrastaa ja korjata tuon vanhan varaosiksi.