Jäähdytin
Jäähdytin
Onko tietoa, onnistuuko syylarin korjaus? Vuotaa ylävesiletkun kiinnitys tumpin luota. Siellä on pieni halkeama. Lienee varmaankin muovia, mikäli oikein kohmeisilla käsilläni tunnistin oikein. Ellei voi korjata, käykö joku esim. Motonetin syyläreitä? Kulkine on 2.3L turbo automaatti ja ilmastoinnilla. Vai mistä sais mahdollisimman edullisesti?
Re: Jäähdytin
^riippuu vähän miten se on halki. Omasta katkesi ylävesiletkun lähtö kokonaan. 28mm kupariputken päälle menevä muhvi on just sopiva sinne sisälle, laitoin sellaisen ja tiivistin sikalla. Varmistin vielä klemmarin paikoillaan pysymisen rautalangalla lukkopeltiin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Jäähdytin
Tiivistin Sialla ja vahvistin kupariputkenpalasella omastani, aika tarkalleen 2v kesti ja nyt vuotaa taas. Toki 2v on pitkä aika, jos ei ole tarkoitus pitää autoo niin kauaa tai on muuten ihan p*skas kunnos niin on ihan ok paikka säästää. Itse tilaan uuden syylärin kunhan jaksan/kerkeen/pystyn/saan aikaseks Voi olla, että itselläni tuli asennusvirhekin, kovin koitin kyllä karhentaa ja putsata ja annoin kuivua kolme päivää ja päästin vettä vähä pois ettei kastuis kesken kuivumisen...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Jäähdytin
Mites muovihitsaus? Onko kukaan kokeillu jäähdyttimeen? Onnistuu ihan kolvillakin kotosalla ku katsoo jostai vähän vinkkejä tai sitten vie jollekkin kuka osaa..
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Jäähdytin
Itellä katkes kans viikolla juurikin tuo ylälähtö kokonaan,juuresta asti poikki,hieman pisti ketuttamaan..onneks oli täys jäähdytysnestepötti perässä mukana.
On sen verran isorakeisen oloista tuo muovi mistä nuo päädyt on, että tuskin muovihitsaus onnistu, vertaa esim. puskurien muoviin, niitä on paljon helpompi "hitsata" muovin erilaisen rakenteen vuoksi. Luultavimmin jos tuota alat hitsaamaan,voi tulla vaa pahempaa jälkeä
Muovin "hitsaaminenhan" on ihan yksinkertaista toimintaa sinänsä, kolvi,kuumailmapuhallin,veitsi ja viila löytyy niin pääsee jo hommiin. Jostakin vaa ottaa sitten samantyyppistä muovia (puskureissa esim. löytyy jostain sisältä muovin tyyppimerkintä), leikkaa repeämän tai railon r3eunat v-muotoon ja lämmittää ja sitten uutta muovia lämmittämällä "hitsaa" vaon umpeen. Viimeistellä voi sitten viilalla ja hiekkapaperilla.
On sen verran isorakeisen oloista tuo muovi mistä nuo päädyt on, että tuskin muovihitsaus onnistu, vertaa esim. puskurien muoviin, niitä on paljon helpompi "hitsata" muovin erilaisen rakenteen vuoksi. Luultavimmin jos tuota alat hitsaamaan,voi tulla vaa pahempaa jälkeä
Muovin "hitsaaminenhan" on ihan yksinkertaista toimintaa sinänsä, kolvi,kuumailmapuhallin,veitsi ja viila löytyy niin pääsee jo hommiin. Jostakin vaa ottaa sitten samantyyppistä muovia (puskureissa esim. löytyy jostain sisältä muovin tyyppimerkintä), leikkaa repeämän tai railon r3eunat v-muotoon ja lämmittää ja sitten uutta muovia lämmittämällä "hitsaa" vaon umpeen. Viimeistellä voi sitten viilalla ja hiekkapaperilla.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Jäähdytin
Ne syylärinpäädyt vakiona ja tarvikkeenakin ovat mitä ilmeisimmin kuituvahvisteista komposiittimuovia joten minkäänlainen muovihitsaus tuskin kestävästi onnistuu. Ellei satu saamaan käsiinsä Fiskarsin kirveenvartta muovihitsaukseen sopivana lankana.
Tuo nimenomainen ylävesiletkun kiinnityshän näistä aina ensimmäiseksi pettää ja porsii, eikä ole ihmekään; Siihenhän tulee suurin lämpörasitus suoraan termostaatilta virtaavasta nesteestä, sitä rasittaa ylävesiletku edestakaisin nykien moottorin (terveidenkin) tuentojen sallimine liikkeineen ja vieläpä klemmarin kokoonpusertama kumiletku tahtoo ajan myötä painaa sitä syylärin ylävesiletkun kiinnityskohtaa kasaan. Sitten se alkaa tihkua jolloin klemmaria tulee kiristettyä lisää, ja sitten se alkaa tihkua ja... jne. Monissa käytetyissä mutta muuten ehjissä jäähdyttimissä tämä ilmiö on selvästi nähtävissä.
Itseltäni katkesi myös tuo ylävesiletkun kiinnitys (tien päällä tietenkin), ja ehdinkin ostaa täältä foorumin myyntipalstalta ehjän jäähdyttimen mutta eipä sopinut tämän mallin 11 rivisen moottoriöljynjäähdyttimen kanssa, joten tein vanhaan hätäpatentin joka on nyt kestänyt sen kolmatta vuotta muuttumattomana.
"Patentti" käsittää tyhjäksi lasketun ja kuumailmapuhaltimella käsiteltäviltä kohdiltaan eli ylävesiletkun kiinnityksen kohdalta kuivatun syylärin, em. kohdilta tinnerillä (myös ja nimenomaan sisäpuoleltakin) puhdistetun ja hiekkapaperilla hiotun, ja sopivan halkaisijaisen karheaksi hiotun kupariputken joka asennetaan kaksikomponenttiepoksilla vanhan letkulähdön tilalle. Epoksia lääsin pari kerrosta jäähdyttimen ylävesiletkun kiinnityskohdan sisäpuolen tienoille ihan raakasti sormin jo ennen varsinaista putken liimaamista, ikäänkuin kynekologin ottein. Vanhan letkulähdön haurastuneet rippeet liimasin taas tämän kupariputken päälle.
Nämä ovat vain omia ranetuksiani, tämänlaisia menetelmiä en suosittele kenellekään, mutta kun nyt lähiaikoina kuitenkin ostan uuden jäähdyttimen niin aion tehdä pari pikku juttua:
1: Liimaan jo uuteen jäähdyttimeen sopivan tiukan kupari- tai alumiiniputken ylävesiletkun kiinnityskohdan sisäpuolelle, joka ehkäisee tämän hiljalleen tapahtuvan muovin myötäämisen klemmarin ja vesiletkun puristuksessa.
2: Laitan ylävesiletkuun jäähdyttimen puoleiseen päähän pätkän joustavaa haitariletkua joka vaimentaa moottorin liikkeiden aiheuttaman rasituksen ainakin paremmin kuin yhtämittainen jönkö suoraa letkua jossa on tiukahko mutka kannen päädyssä. (Terveetkin moottorin momenttituen puslat sallivat yhteensä jopa noin kahden sentin toistuvan nylkytyksen ajossa kuormitustilanteista riippuen.)
Tuo nimenomainen ylävesiletkun kiinnityshän näistä aina ensimmäiseksi pettää ja porsii, eikä ole ihmekään; Siihenhän tulee suurin lämpörasitus suoraan termostaatilta virtaavasta nesteestä, sitä rasittaa ylävesiletku edestakaisin nykien moottorin (terveidenkin) tuentojen sallimine liikkeineen ja vieläpä klemmarin kokoonpusertama kumiletku tahtoo ajan myötä painaa sitä syylärin ylävesiletkun kiinnityskohtaa kasaan. Sitten se alkaa tihkua jolloin klemmaria tulee kiristettyä lisää, ja sitten se alkaa tihkua ja... jne. Monissa käytetyissä mutta muuten ehjissä jäähdyttimissä tämä ilmiö on selvästi nähtävissä.
Itseltäni katkesi myös tuo ylävesiletkun kiinnitys (tien päällä tietenkin), ja ehdinkin ostaa täältä foorumin myyntipalstalta ehjän jäähdyttimen mutta eipä sopinut tämän mallin 11 rivisen moottoriöljynjäähdyttimen kanssa, joten tein vanhaan hätäpatentin joka on nyt kestänyt sen kolmatta vuotta muuttumattomana.
"Patentti" käsittää tyhjäksi lasketun ja kuumailmapuhaltimella käsiteltäviltä kohdiltaan eli ylävesiletkun kiinnityksen kohdalta kuivatun syylärin, em. kohdilta tinnerillä (myös ja nimenomaan sisäpuoleltakin) puhdistetun ja hiekkapaperilla hiotun, ja sopivan halkaisijaisen karheaksi hiotun kupariputken joka asennetaan kaksikomponenttiepoksilla vanhan letkulähdön tilalle. Epoksia lääsin pari kerrosta jäähdyttimen ylävesiletkun kiinnityskohdan sisäpuolen tienoille ihan raakasti sormin jo ennen varsinaista putken liimaamista, ikäänkuin kynekologin ottein. Vanhan letkulähdön haurastuneet rippeet liimasin taas tämän kupariputken päälle.
Nämä ovat vain omia ranetuksiani, tämänlaisia menetelmiä en suosittele kenellekään, mutta kun nyt lähiaikoina kuitenkin ostan uuden jäähdyttimen niin aion tehdä pari pikku juttua:
1: Liimaan jo uuteen jäähdyttimeen sopivan tiukan kupari- tai alumiiniputken ylävesiletkun kiinnityskohdan sisäpuolelle, joka ehkäisee tämän hiljalleen tapahtuvan muovin myötäämisen klemmarin ja vesiletkun puristuksessa.
2: Laitan ylävesiletkuun jäähdyttimen puoleiseen päähän pätkän joustavaa haitariletkua joka vaimentaa moottorin liikkeiden aiheuttaman rasituksen ainakin paremmin kuin yhtämittainen jönkö suoraa letkua jossa on tiukahko mutka kannen päädyssä. (Terveetkin moottorin momenttituen puslat sallivat yhteensä jopa noin kahden sentin toistuvan nylkytyksen ajossa kuormitustilanteista riippuen.)
Re: Jäähdytin
Näin melkein aiheen vierestä mutta syyläriin liittyen kuitenki...
Onkos m92 cs 2.3i syyläris samalla kohtaa flektin anturi kuin m97 cse 2.3T? Jotenki sellanen muistikuva et tos m92 se on apukuskin puoleises päädys noin puolesvälis korkeussuunnas mutta kun kattoin kuvasta m97 syyläriä niin sillä kohtaa on vain niinku paikka anturille mikä on "avaamatta". En pääse tarkistamaan kun auto on tuolla 200km päässä...
http://picasaweb.google.com/jaspermol/9 ... 6277539506
Ja kaippa ton vaparin syylärin kiinnikkeet on samalla kohtaa kuin turbon? Ilmastointia ei ole tiellä...
Onkos m92 cs 2.3i syyläris samalla kohtaa flektin anturi kuin m97 cse 2.3T? Jotenki sellanen muistikuva et tos m92 se on apukuskin puoleises päädys noin puolesvälis korkeussuunnas mutta kun kattoin kuvasta m97 syyläriä niin sillä kohtaa on vain niinku paikka anturille mikä on "avaamatta". En pääse tarkistamaan kun auto on tuolla 200km päässä...
http://picasaweb.google.com/jaspermol/9 ... 6277539506
Ja kaippa ton vaparin syylärin kiinnikkeet on samalla kohtaa kuin turbon? Ilmastointia ei ole tiellä...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Jäähdytin
Prkl hi-tech saapit... Kiitos kuitenki nopeesta vastauksestaMimmi kirjoitti:MY-97:ssa ei ole syylarissa lämpökytkintä ollenkaan, vaan Trionic ohjaa flektiä.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Jäähdytin
Dodii syyläri tuli mutta se on nyt sitten 10cm lyhyempi ja n. 1cm ohuempi kuin alkuperäinen Kiinnikkeitä pystyy siirtään helposti mutta mutta...
Motonetin kokotarjonnat:
Jäähdytin Saab-9000i
9000-i ->93 (42x40cm, ei Turbo/ilmastoidut/V6) [1985-1993]
Jäähdytin Saab 9000-Turbo
9000-Turbo ->93 (50x40cm, ei Automatic/ilmastoidut) [1985-1993]
Thesaabsite.com tarjoaa hieman päällekkäin osia:
9000 1985-1990 Radiator Turbo 2.0L AFT 7550098
9000 1986-1993 Radiator Non-Turbo AFT 7599194
9000 1991-1993 Radiator Turbo AFT 7599194
Orkkissyyläri toi on, mutta ei siinä tollasia varaosanumeroita ole, samat numerot on myös speedpartsin sivuilla.
Autoni on siis MY-92 2.3i kylmästöinnillä. Onko tässä nyt jokin virhe? Vai onko autossani väärä syyläri? Piisaako ton pienemmän jäähdytysteho myös helteellä vai pitääkö se lähettää takasi? (Saksaan laitettu isommat syylärit kuin Suomeen?)
Motonetin kokotarjonnat:
Jäähdytin Saab-9000i
9000-i ->93 (42x40cm, ei Turbo/ilmastoidut/V6) [1985-1993]
Jäähdytin Saab 9000-Turbo
9000-Turbo ->93 (50x40cm, ei Automatic/ilmastoidut) [1985-1993]
Thesaabsite.com tarjoaa hieman päällekkäin osia:
9000 1985-1990 Radiator Turbo 2.0L AFT 7550098
9000 1986-1993 Radiator Non-Turbo AFT 7599194
9000 1991-1993 Radiator Turbo AFT 7599194
Orkkissyyläri toi on, mutta ei siinä tollasia varaosanumeroita ole, samat numerot on myös speedpartsin sivuilla.
Autoni on siis MY-92 2.3i kylmästöinnillä. Onko tässä nyt jokin virhe? Vai onko autossani väärä syyläri? Piisaako ton pienemmän jäähdytysteho myös helteellä vai pitääkö se lähettää takasi? (Saksaan laitettu isommat syylärit kuin Suomeen?)
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Jäähdytin
Itsellä hajosi kans eileen jäähdytin tuosta ylävesiletkun juuresta. Onko tuohon nyt mitään ranetuskeinoja? Jos ei ole niin mulle voi tarjoilla yv:llä Tonnarin ehjää jäähdyttäjää.
Edit. autossa ilmastointi.
Edit. autossa ilmastointi.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Jäähdytin
Yhäkin toimivaa ranetusta kuutisen viestiä ylempänä tässä samaisessa ketjussa.Suabisti kirjoitti:Itsellä hajosi kans eileen jäähdytin tuosta ylävesiletkun juuresta. Onko tuohon nyt mitään ranetuskeinoja?