aluvanteista sekä renkaista kysymys
aluvanteista sekä renkaista kysymys
Eli nyt tuli aiheelliseksi alkaa katselemaan uusia aluvanteita ensikesäksi(hyvää aikaa tässä talvi seurata ja miettiä).
Tuli eteen suht edulliset Dunlopin 215/55/16 renkaat(myös oli suunnilleen samaan hintaan 205/55/16), olisiko tuollaiset renkaat hyvät kooltaan? kokemuksia.
Sitten jos tuollaiset renkaat ostaa niin millaiset vanteet? olen päättänyt ostaa 16" vanteet, johtuen siitä että 17" renkaat maksaa aivan hel****sti! tai ainakin liikaa enemmän noinin 16" nähden. Tuossa selasin haulla ja huomasin että ET pystyy olla 25-35? vakiohan on 33 noissa 15".
Eli ei olisi paha paketti ja mahtuu ongelmitta pyörimään seuraavanlainen: 215/55/16 renkaat ja 7.5"/16" ET27 vanteet
Vai pitäisikö noi renkaat sittenkin vain ottaa kooltaan 205/55/16(mahtuuko noi renkaat 7.5" vanteelle?)?
Anteeksi jos on epäselvää, vastailen kysymyksiin auliisti
Kiitokset jo etukäteen vastaajille.
Tuli eteen suht edulliset Dunlopin 215/55/16 renkaat(myös oli suunnilleen samaan hintaan 205/55/16), olisiko tuollaiset renkaat hyvät kooltaan? kokemuksia.
Sitten jos tuollaiset renkaat ostaa niin millaiset vanteet? olen päättänyt ostaa 16" vanteet, johtuen siitä että 17" renkaat maksaa aivan hel****sti! tai ainakin liikaa enemmän noinin 16" nähden. Tuossa selasin haulla ja huomasin että ET pystyy olla 25-35? vakiohan on 33 noissa 15".
Eli ei olisi paha paketti ja mahtuu ongelmitta pyörimään seuraavanlainen: 215/55/16 renkaat ja 7.5"/16" ET27 vanteet
Vai pitäisikö noi renkaat sittenkin vain ottaa kooltaan 205/55/16(mahtuuko noi renkaat 7.5" vanteelle?)?
Anteeksi jos on epäselvää, vastailen kysymyksiin auliisti
Kiitokset jo etukäteen vastaajille.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Itsellä...
...ei ole kokemusta, mutta työkaverilla on T***t*ssa 215 kumit ja on kuulemma melko vaikea löytää renkaita. Uusia tietysti saa aina tilailtua, mutta kyllä toi 205 olisi mun mielestä parempi valinta.
Sulla on kai talvikumeissa vakiot 15 tuuman vanteet ja kumit? Toi 215 haiskahtaa vähän erikoiselta, joten saatavuus saati hinta ei välttämättä ole aina kuluttaja ystävällinen.
Sulla on kai talvikumeissa vakiot 15 tuuman vanteet ja kumit? Toi 215 haiskahtaa vähän erikoiselta, joten saatavuus saati hinta ei välttämättä ole aina kuluttaja ystävällinen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Talvikumeille on tullu ostettua alut kun halvalla sai(ja edellisisistä peltisistä oli yksi kiero ja ajattelin kokeilla aluja).
Eli noi 215 renkaat olis yhdellä tyypillä hyllyssä, jos ei niitä saa niin sitten 205, mutta tässä vielä pähkäilen... eniten mietityttää että mahtuuko pyörimään auto lastattunakin..
Eli noi 215 renkaat olis yhdellä tyypillä hyllyssä, jos ei niitä saa niin sitten 205, mutta tässä vielä pähkäilen... eniten mietityttää että mahtuuko pyörimään auto lastattunakin..
Kyllä tuo 205 on leveytenä huomattavasti helpompi/halvempi kuin 215. Esim. 205/50 R16 ja 205/55 R16 alkavat olla jopa ensiasennusrenkaina monessa nykyautossa, ja se vaikuttaa mukavasti jo ko. kumien hintaan. Samoin valikoimaa on (tai ainakin oli vuosi sitten) reilusti enemmän.
Kannattaa myös miettiä saako sillä 205->215 erolla mitään konkreettista -ainakaan positiivista- vaikutusta Saabin pyörittämiseen. Toki, jos sulle on 215-sarja tarjolla sopivasti, niin siitä vaan; tällöinhän hinta olisi kai kohtuullinen? Jossain vaiheessa joudut tietty ostamaan pari samankokoista kiekkoa lisää, kun eturenkaat menee kuitenkin ennen takarenkaita
Kannattaa myös miettiä saako sillä 205->215 erolla mitään konkreettista -ainakaan positiivista- vaikutusta Saabin pyörittämiseen. Toki, jos sulle on 215-sarja tarjolla sopivasti, niin siitä vaan; tällöinhän hinta olisi kai kohtuullinen? Jossain vaiheessa joudut tietty ostamaan pari samankokoista kiekkoa lisää, kun eturenkaat menee kuitenkin ennen takarenkaita
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: aluvanteista sekä renkaista kysymys
Jos haluat hy hyvän varman ratkaisun joka ei varmasti aiheuta ongelmia, niin 16" vanteet ja 205/55/16 profiililla olevat renkaat, siinä on ulkonäköä ja ajettavuutta. Jos haluat tämän jälkeen panostaa vielä ulkonäköön niin madallat alustaa -40mm ...Boiga kirjoitti:Eli nyt tuli aiheelliseksi alkaa katselemaan uusia aluvanteita ensikesäksi(hyvää aikaa tässä talvi seurata ja miettiä).
Tuli eteen suht edulliset Dunlopin 215/55/16 renkaat(myös oli suunnilleen samaan hintaan 205/55/16), olisiko tuollaiset renkaat hyvät kooltaan? kokemuksia.
Sitten jos tuollaiset renkaat ostaa niin millaiset vanteet? olen päättänyt ostaa 16" vanteet, johtuen siitä että 17" renkaat maksaa aivan hel****sti! tai ainakin liikaa enemmän noinin 16" nähden. Tuossa selasin haulla ja huomasin että ET pystyy olla 25-35? vakiohan on 33 noissa 15".
Eli ei olisi paha paketti ja mahtuu ongelmitta pyörimään seuraavanlainen: 215/55/16 renkaat ja 7.5"/16" ET27 vanteet
Vai pitäisikö noi renkaat sittenkin vain ottaa kooltaan 205/55/16(mahtuuko noi renkaat 7.5" vanteelle?)?
Anteeksi jos on epäselvää, vastailen kysymyksiin auliisti
Kiitokset jo etukäteen vastaajille.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Kyllä tuo 205 on leveytenä huomattavasti helpompi/halvempi kuin 215. Esim. 205/50 R16 ja 205/55 R16 alkavat olla jopa ensiasennusrenkaina monessa nykyautossa, ja se vaikuttaa mukavasti jo ko. kumien hintaan. Samoin valikoimaa on (tai ainakin oli vuosi sitten) reilusti enemmän.
Kannattaa myös miettiä saako sillä 205->215 erolla mitään konkreettista -ainakaan positiivista- vaikutusta Saabin pyörittämiseen. Toki, jos sulle on 215-sarja tarjolla sopivasti, niin siitä vaan; tällöinhän hinta olisi kai kohtuullinen? Jossain vaiheessa joudut tietty ostamaan pari samankokoista kiekkoa lisää, kun eturenkaat menee kuitenkin ennen takarenkaita
Kannattaa myös miettiä saako sillä 205->215 erolla mitään konkreettista -ainakaan positiivista- vaikutusta Saabin pyörittämiseen. Toki, jos sulle on 215-sarja tarjolla sopivasti, niin siitä vaan; tällöinhän hinta olisi kai kohtuullinen? Jossain vaiheessa joudut tietty ostamaan pari samankokoista kiekkoa lisää, kun eturenkaat menee kuitenkin ennen takarenkaita
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: aluvanteista sekä renkaista kysymys
Kokemuksia:Boiga kirjoitti:Eli nyt tuli aiheelliseksi alkaa katselemaan uusia aluvanteita ensikesäksi(hyvää aikaa tässä talvi seurata ja miettiä).
Tuli eteen suht edulliset Dunlopin 215/55/16 renkaat(myös oli suunnilleen samaan hintaan 205/55/16), olisiko tuollaiset renkaat hyvät kooltaan? kokemuksia.
Sitten jos tuollaiset renkaat ostaa niin millaiset vanteet? olen päättänyt ostaa 16" vanteet, johtuen siitä että 17" renkaat maksaa aivan hel****sti! tai ainakin liikaa enemmän noinin 16" nähden. Tuossa selasin haulla ja huomasin että ET pystyy olla 25-35? vakiohan on 33 noissa 15".
Eli ei olisi paha paketti ja mahtuu ongelmitta pyörimään seuraavanlainen: 215/55/16 renkaat ja 7.5"/16" ET27 vanteet
Vai pitäisikö noi renkaat sittenkin vain ottaa kooltaan 205/55/16(mahtuuko noi renkaat 7.5" vanteelle?)?
Anteeksi jos on epäselvää, vastailen kysymyksiin auliisti
Kiitokset jo etukäteen vastaajille.
Nykyiset renkaat 205/60/15 ET30 (9000CS 96) ottivat kiinni käsijarruvaijerin kiinnitys pulttiin kiinni täydellä kuormalla (HR 35-40mm madallus). Toiselta puolelta otin toisen kiinnitys pultin pois ja kiinni ottaminen loppui.
Vanha tonnari 9000CDE (Laskettu 40mm), jossa oli 205/55/16 ET35 otti sisäpuolelta ensin käsijarruvaijerin telineeseen kiinni ja myöhemmin lokasuojan kaaren pultteihi. Siirtämällä vaijeri teline toiselle puolelle tukivartta ja katkaisemalla kiinnitys ruuvia lokasuojan kaaresta hankaamiset loppuivat.
Velipojalla oli tonnarissa 215/40/17 ET35:lla niin sopivat pyörimään ilman suurempia ongelmia.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jos hintaero on pieni, niin harkitsisin vakavasti 215/55:sta. Mikäs niiden nopeusluokka oli? 215/55/16 on huomattavasti harvinaisempi ja samalla kalliimpi rengas. Nopeusluokaltaan ne taitavat aika usein olla Z-luokkaa. Ja jos sellaista verrataan V-luokan 205:n, niin kyllä 215:n erottuu siinä kisassa edukseen.
Vielä muutamia kysymyksiä varmennukseksi:
Eli tuo 205/55/16 kumi ja 7.5"/16" ET27 vanne on ihan ok yhdistelmä?
Olisiko jollain kuvaa tonnarista jossa on tuollainen rengas vanne yhdistelmä?? ja sitten mielellään muutamia erilaisia kuvia niin saa vähän kokonaiskäsitystä(jos vielä löytyy kuvia erilaisilla vanteilla) kiitokset niille jotka jaksaa
Eli tuo 205/55/16 kumi ja 7.5"/16" ET27 vanne on ihan ok yhdistelmä?
Olisiko jollain kuvaa tonnarista jossa on tuollainen rengas vanne yhdistelmä?? ja sitten mielellään muutamia erilaisia kuvia niin saa vähän kokonaiskäsitystä(jos vielä löytyy kuvia erilaisilla vanteilla) kiitokset niille jotka jaksaa
Mulla on ADVANTI S326 16" ET20 vanteet tonnarissa ja 205/55 16 kumit.
Vanteet ovat kyllä komeat ,mutta tuo et 20 on ehkä liian pieni.Tulevat hiukan liikaa ulospäin.Aika liki kaaria,ei paljoa madallus varaa noilla kumeilla.55 sarjan kumeilla pyöräaukko "täyttyy" sopevasti.
Vanteet ovat kyllä komeat ,mutta tuo et 20 on ehkä liian pieni.Tulevat hiukan liikaa ulospäin.Aika liki kaaria,ei paljoa madallus varaa noilla kumeilla.55 sarjan kumeilla pyöräaukko "täyttyy" sopevasti.
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant
No niin kokeilinpas tommoisia Masitaly Sagitta ympyröitä alle 225/45/17 ja ET 18 ja hienosti mahtuivat pyörimään sekä edessä että takana. (Peug 406 V6 -98....)
Mites on, tuollasesta vanhemmasta tonnarista eli -89 CD olis tarjolla vannesarja, onko CS:n ja CD:n välillä jotakin eroa sopivuudella? Eli jos vanhempaan menee niin sopiikos tuohon mun kotteroon myös?
V-M
Mites on, tuollasesta vanhemmasta tonnarista eli -89 CD olis tarjolla vannesarja, onko CS:n ja CD:n välillä jotakin eroa sopivuudella? Eli jos vanhempaan menee niin sopiikos tuohon mun kotteroon myös?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
korjausta edelliseen.eli,edessä,terävässä kuopassa raapaisi "kaaren suojan kiinnityksen ruuveihin"(menipäs vaikeasti)luulin että ottaa kaareen kiinni. ja "ehkä" huonot iskaritkin.HARTSA kirjoitti:Mulla on ADVANTI S326 16" ET20 vanteet tonnarissa ja 205/55 16 kumit.
Vanteet ovat kyllä komeat ,mutta tuo et 20 on ehkä liian pieni.Tulevat hiukan liikaa ulospäin.Aika liki kaaria,ei paljoa madallus varaa noilla kumeilla.55 sarjan kumeilla pyöräaukko "täyttyy" sopevasti.
-saattaisinpa myydäkkin ne ( cd tonnari myyty)
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Hyi oot menny myymään sitten tonnarisi? Minkäslaisella Saabilla nykyään ajelet?HARTSA kirjoitti: korjausta edelliseen.eli,edessä,terävässä kuopassa raapaisi "kaaren suojan kiinnityksen ruuveihin"(menipäs vaikeasti)luulin että ottaa kaareen kiinni. ja "ehkä" huonot iskaritkin.
-saattaisinpa myydäkkin ne ( cd tonnari myyty)
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335