9000i ei anna vaihtaa pois vitoselta?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

9000i ei anna vaihtaa pois vitoselta?

Viesti Kirjoittaja badfear »

Onko jollain käynyt 9000 iivarissa että vitosvaihde jumiutuu, eikä lähde pois päältä? Vasta kun polkaisee kytkimen pohjaan ja nostaa takaisin ylös niin vaihde vapautuu. Muilta vaihteilta vaihdettaessa tätä ei esiinny.

Itse ajattelin että olisko syy yläkannakkeissa, vaihteiston kannakepuslassa ja melko varmasti hajonneissa hydraulissa kumityynyissä. Jos moottori pääsee liikkumaan niin paljon vedon loppuessa?
Audi S2
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Syy voi olla joku mainitsemistasikin, mutta epäilen liiallista päittäisvälystä laakereissa tai löysyyttä 5.-vaihteen siirtohaarukassa.

Päittäisvälykseen viittaisi tuo kytkimen painallus; kun voiman kulku kääntyy kytkimen painalluksen aikana päinvastaiseksi, liikkuu laatikossa löysät toiseen päähän, ja vaihteen saa päältä.

Kokeiles seuraavaa:
Vedä vaihdekepistä (siis vauhdissa, vitonen päällä) 1-2mm taaksepäin ennen kytkimen painamista pohjaan. Sitten normaalisti vaihde pois päältä. Jos nyt ei takkuile, on askissa mahdollisesti liikaa välyksiä.

Saman voi koittaa kaasun kanssa, kytkimeen koskematta: 1. Vitonen silmässä, auto vauhdissa. Vitonen jumissa(?) 2. Pieni pintapainallus kaasua niin että voima juuri ja juuri liikkuu koneesta tiehen päin eikä päinvastoin. 3.Kepistä kiinni ja vitonen pois päältä samalla kuin kaasu ylös. Onnistuuko? Askissa löysää!

Periaatteessa toisen akselin kiristys onnistuu iha päätykannen alta, mutta ilman heittokelloa ja hyvää työasentoa tuollainen kiristys on aika sokkopuuhaa. Toisen akselin välys pitääkin sitten säätää säätörenkailla. Mikä tärkeintä: Välysten muuttumiseen on yleensä joku tekijä (esim. laakereiden kuluneisuus), mikä ei kiristämällä korjaannu.

Ihan oma juttunsa on sitten se vitosen siirtovivusto, ainakin -80-luvun malleissa, mutta jollain ilveellä se silti yleensä toimii kohtuulisesti, tai sanotaan niin että jos on vikaa, on se yleensä jossain muualla.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Hyviä pointteja paljon, kiitos noista, täytyy kokeilla.
Audi S2
Vastaa Viestiin