Mitä kävi!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Elikkäs,tuossa äsken ajelin kotiinpäin, niin moottori reippaamman kiihdytyksen jälkeen rupesi ikäänkuin hieman nuutumaan kun antoi kaasua lisää, ja päästeli turbon painetta ittekseen välillä pois. Mitään pamausta tai mitään ei kuulunut, turbo kyllä on jo todettu vaihtokuntoiseksi, mutta ahtanut normaalisti. Kää huonosti tien päällä tyhjäkyäntiä, mutta käy kyllä, pihassa tyhjäkäynti normaali ja kierroksia ottaa normaalisti kun antaa vaijerista jenkaa..Mutta sitten taas välillä röpröttää.Nesteitä ei mistään vuotanut, ei öljyä eikä pakkasnestettä....?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

just.

aika pahan heitti kyllä. letkujen tarkistus nyt ainakin ensimmäisenä. sielä konetilassa on niitä pikkuletkuja vaikka miten paljon, ja ovat alunperin ainakin semmosta hapertuvaa kumiletkua.
samaten ne ahtoputken mutkat voisi tarkistaa.
palaako ce-valo?
sytytyskasetti/tulpatkin voivat tehdä vaikka ja mitä.
noita nyt ainakin ensiksi.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Nyt se tuossa pihassa vähän aikaa seisoi ja pienen lenkin kun heitti, auto ei vastaa kaasuun,eli kun painat kaasua, se tukehtuu. Kevyemmällä kaasulla ja ykkösellä (?) vetää normaalisti ja moottorikin kuulostaa ihan normaalilta. Mutta suuremmalla tehovaateella turbo alkaa viheltämään ja blow-off "laulaa" hiljoksiin.
CE-valo ei pala missään vaiheessa, nesteet on normaalit ja tikussa öljyä se mitä pitääkin. Paikallaan moottoria huudattaessa kerää kiekat normaalisti ja kun päästät pitää röpellystä. Palaa normaaliin tyhjäkäyntiin.
Itselle tuli nuo tulpat kanssa mieleen, ja sytkäkasetti, mutta voiko vika olla turbossa?
Pelottaa vaan että ottiko ahtopiikin ja tuhosi venttiilin tai männän. Autossa Stage III ja t7-mankkuvenamodi, toiminu hyvin tähän asti.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Kaikki letkut ja putket missä ilmaa kulkee kannattaa näin aluksi tarkastaa. Itse olen melko monesti ahdoilla pullauttanut letkuja irti ja näistä seurannut mitä mielenkiintoisimpia vikoja.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Joo,pitää huomenna paremmas valos purkaa tota keulla ja kattoa onko siellä joku orava kierrossa..mieleen tuli BOV:n hajoaminen tai sitten ahtimen joku vika myös.
Turbo kyllä vislas jo ja vuoti öljyä tiivisteistä..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko ahtomittaria? Onko ahtoja normaalisti? Toimiiko orkkis ahtomittari?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

On ahtomittarina tecsisin silikoniöljyvaimenteinen teollisuusmittari, mutta on vähän hitaansorttinen toiminnaltaan. Saabin oma väripainemittari nousee kyllä äkkiä ja koeajolenkille otin ilmansuodattimen kotelon "kurkun" auki, kaasua painettaessa rupesi todella nopeasti vislaamaan ja voimakkaasti.
Kävin nyt aamusella autoa taas katsomassa, eikä mikään ollut ainakaan muuttunut, moottoritila oli samassa kunnossa eikä mitään erikoista osunut silmään, etupalkki turbon alta öljyssä ja downpipe ruskea..
ja kuinkas se turbon hajoaminen vaikuttaa tyhjäkäyntiin?Auto siis käy rauhallista tyhjäkäyntiä mutta välillä käy alhaalla ja röp-röp ja sitte moottorinohjaus korjaa normaaliksi?Kierroksia annettaessa paikallaan kerää kiekat normaalisti ja sitten vapauttaseesa hieman röpöttää, siis enemmän kuin normaali Saabin "backfire".
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

tsekkaappas se letku joka lähtee imusarjasta valetulipeltiin (on vissiinkin MAP-anturi?) se on siellä oikealla.. omassa ampui pari kertaa nippoineen päivineen irti imusarjasta. ainakin oireet ovat samat kun omassa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Joo sun autoshan oli samaa alkuperääki ku mulla, käyn kattomassa sen. Ruottinpäässä meinasivat turbokraschia, että sieltä saa välijäähdyttimestä ettiä nyt sitten siivenpaloja..uus turbo on onneks jo tilattu aiemmin, että sormet vaa ristii et se on ahtopuolella vika.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja Jope »

No, kun oot sen turbon todennut ehjäksi, niin katsopa MAP ja IAT-anturien kunto, vaihda tilalle vaikka toimivaksi tunnetut yksi kerrallaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Viasta amatööritason videopätkää;

http://www.youtube.com/watch?v=M5NzJ744QRk

Putkisto siis JT 3" sport catilla. Puhelimen kamera näköjään vahvistaa kylmän koneen ääniä, mutta saattaapa tuokin auttaa analyysissä..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Oliko tuo öljyä mitä tuli putkesta vai jotakin karstaa?
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Karstaa,kävin kattomassa vielä.
Oli ulostulon kourussa jäätyneenä mustaa hilettä ja maassa se on pikimustaa hötyä.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kauheesti kuulostaa siltä turbolta, mutta entäs sitten dumppi/bypassi. Ettei vaan olis antanu periksi.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Mitä kävi!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

No mulle se että turbo olis menny, on helpotus kun uus mitsun hyrrä on tulossa ruotsista.Tota BOV:taki on mietitty, on ollu autossa alusta asti sama (kuten oli myös walkerin putkistokin ennen vaihtoa ja lambda). Downpipe ja tiivistepinnat sekä imupuolen liitos on aivan öljyssä,kuten myös arvatenkin tuo ilmansuodattimelle menevä putki.
BOV:ta ei oo pahemmin rasvailtu,kesällä sinne suhautin HHS 2000:ia, mutta en sen kummemmin, autohan on mulla ollut nyt sen 7kk. Eli olisko päässyt löystymään niin paljon että päästää ilmaa läpi?
Turbohan ei sakkaa, eli silloin ei kyse ole siitä että se olis jumiutunu kii.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Vastaa Viestiin