DI-kasetti, vielä kerran

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

DI-kasetti, vielä kerran

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mun tuorein perheenjäsen on tuo sigun 9000 2.0t, vm.98. Syystä tai toisesta siihen on vaihdettu musta DI-kasetti.

Auto toimii kuin ajatus, eikä mitään häiritsevää ole vedossa ja moottorin käytöksessä ilmennyt.

Käsittääkseni oikea DI-kasetti tuohon koneeseen on kuitenkin punaisella kannella.

Kysymys tietäjille -> Kuinka kiire on vaihtaa tuon mustan tilalle se punainen ja mitä haittaa on siitä, että käytössä on tuo musta, kun ei ainakaan perstuntumalla mitään ongelmaa ole havaittavissa ?

Varmaankin tuon vaihdan lähitulevaisuudessa ja laitan mustan varakasetiksi, mutta äkkiseltään kyseltynä uusia punaisia kasetteja ei Suomessa kovin montaa ole tähän hätään.

Lähinnä tosiaan kiinnostaa, voiko tuo musta aiheuttaa jotain ongelmia pidemmän päälle. Kiitos jo etukäteen !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
inFINite
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 13:46
Paikkakunta: Tampere

Re: DI-kasetti, vielä kerran

Viesti Kirjoittaja inFINite »

Mimmin vastaus poimittuna toisesta ketjusta:
Mimmi kirjoitti:
ruttunen kirjoitti:MIKÄ ERO ON MUSTALLA JA PUNAISELLA KASETILLA . HALUAA TIETÄÄ 8O
Älä huuda.


Asiaan:

Saab ilmoittaa seuraavasti:
Technical service bulletin 248-2502 (nov-2004):
Market: ALL
Oikean sytytyskasetin valinta
Kyseeseen tulevat autot: Kaikki SAAB mallit, joissa on moottorinohjausjärjestelmä Trionic T5 ja T7.
Taustaa:
On erittäin tärkeää, että Saab korjaamolla olevien sytytyskasettien eri versioita käytetään oikeassa moottorityypissä. Kasetteja ei saa käyttää väärin edes lyhytaikaisessa kokeilussa, koska ne voivat tuhota komponentteja sekä moottorinohjausyksikössä että sytytyskasetissa. Sekaantumisen aihuttaman vian ei välttämättä tarvitse näyttäytyä heti, vaan se voi ilmetä paljon myöhemmin.

Trionic T5: kasetin väri punainen, koekasetti sininen
Trionic T7: kasetin väri musta, koekasetti vihreä

Punaisen (T5) ja mustan (T7) kasetin erot ovat:

- sytytyspuolissa (eri induktanssi ja jännitetyyppi)
- liipaisusignaaleissa (erilainen herkkyys ulkoisille häiriöille)
- nakutussignaalissa (signaalin erilainen vahvistus)
- latauspiirissä ja purkauspiirissä (erilainen tekninen menetelmä)
Viimeksi muokannut inFINite, Pe Maalis 05, 2010 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: DI-kasetti, vielä kerran

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ok, kiitos. Aika epämääräistä tekstiä on. Itseä hämmästyttää lähinnä se, että jos kyseessä on väärä osa, miten ihmeessä se ylipäätään toimii ? Pitäisikö tehdä empiirinen tutkimus ja ajaa tuolla vaan maailman tappiin asti ja katsoa, toteutuuko tuo ennustus "et ehkä nyt huomaa mitään ja kaikki toimii, mutta odotappas vaan, viiveellä räjähtävät kaikki komponentit kun sitä vähiten odotat". Jotain tuollaista tuli mieleen yllä olevasta.

Luultavasti olen kuitenkin nössö ja hankin/vaihdan punaisen paikoilleen ja siirrän tuon varalle takakonttiin. Pienen selvittelyn perusteella tuon mustan kasetin tähän autoon on laittanut ihan asentaja. Kenties ei ole korjaamoillakaan ihan selvillä tämä väripaletti ?

Pitäisikö tehdä galluppi siitä, kuka on ajanut pisimpään väärän värisellä kasetilla :D Tiedä vaikka pelittäisi toisinaan paremmin kuin maanantaiyksilö oikeasta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: DI-kasetti, vielä kerran

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ite ajelin reilut 10tkm tuolla mustalla kunnes tuli sopivan hintanen punanen vastaan. Musta on varalla kontissa. En huomannu mitään vaikutusta vaikka vähän on viräkin koneessa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: DI-kasetti, vielä kerran

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Selvä. Tähän laitteeseen on nimittäin uusittu yläkerta 150 tkm kohdilla ja siinä yhteydessä on tuo kasettikin vaihdettu. Jotenkin tuntuu siltä, että kovin suuria ongelmia ei voi tuosta mustasta aiheutua, jos kerran merkkiliike on niitä asennellut tilanteen ollessa tuon. No, merkkiliikkeillä on tapana muutenkin tehdä kaikenlaista hassua :mrgreen: V-M:n kommentti hieman rauhoittaa, täytyy säästää viikkorahoista punaista varten.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin