9000 2,0 T 136 kW

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jl52667
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 11:10
Paikkakunta: Pori

9000 2,0 T 136 kW

Viesti Kirjoittaja jl52667 »

Jaahas, tuli tuotua naapurin kuningaskunnasta ysitonninen kahden litran 136 kW:n (185 hv:n) koneella vm. 1994.

Mitä sanovat paremmin tietävät, onko kyseessä oikein harvinaisempikin versio ysitonnisesta vai ainoastaan sellainen, jota ei ole tuotu Suomeen.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Voisitko kertoa hieman lisää autosta? Ei ole tullut vielä vastaan 136kW-tonnaria vakiona.
BMW 320dA Coupe LCI
jl52667
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 11:10
Paikkakunta: Pori

Lisätietoja

Viesti Kirjoittaja jl52667 »

Pitäisi olla täysin tavallinen CSE -versio
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Suomessa noita ei ole ollut myytävänä, mutta muualta kyllä löytyy. Aika vähän noita on liikkeellä täällä eli pääasiassa on myyty vain niissä maissa, joissa verotus pitää yli 2l autojen kustannukset ylihintaisina.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Autossa täytyy olla tehonlisäys koska autoa ei ole tullut vakiona linjalta ulos kuin 2.0t eli matalapaine turbona 110KW (150hv). Autossa on todenäköisesti Saabin oma lastu. Ainoastaan 85-89vm tonnareissa on ollut 175 ja 165hv vakiona rippuen oliko kattia vai ei. Nämä oli 2.0T Turboja.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
jl52667
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 11:10
Paikkakunta: Pori

Lisää tietoja

Viesti Kirjoittaja jl52667 »

Katselin ruotsalaista käyttöohjekirjaa ja siellä 2.0 T 136 kW:n koneella oli yksi versio muiden joukossa. Kahden litran 110 kW:n kone oli myös erikseen mainittu.

136 kW:n kone on varsin todennäköisesti korkeapaineversio ja 110 kW:n matalapaineversio.

Eli kaiketi ei ole lastutettu malli
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Onks toi 136kW:n versio se niin sanottu kaks litranen aero?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Kyllä ja ei eli tuo 136kW kone on ainoa vaihtoehto 2l Aerossa, mutta samalla koneella on ollut myytävänä muitakin malleja.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Ei sitä 185hv tonnaria Suomeen ole tuotu mutta, ainakin Ruotsissa ja Italiassa (varmaan lukuisissa muissakin maissa) oli ihan vakiotavaraa.

Tossa linkki tonnarien koneista. Esim 80-90luvun vaihteen 2,0T kattiversioiden tiedot puuttuu (160-165hv)joita myytiin Suomessa paljonkin, mutta toi 185hv kyllä löytyy...

http://home.swipnet.se/danny/9000engines.htm
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

ihmettelen noita 0-100km/h?

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

ihmettelen noita 0-100km/h lukemia..esim. 2,3T 200hv 0-100km/h 7,5 sekuntia manuaalilla??Itsellä samanmoinen, mutta pitäisi olla 8,0 sekuntia vaan..outoa?
Seat Cordoba TDI -03
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: ihmettelen noita 0-100km/h?

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

jakob85 kirjoitti:ihmettelen noita 0-100km/h lukemia..esim. 2,3T 200hv 0-100km/h 7,5 sekuntia manuaalilla??Itsellä samanmoinen, mutta pitäisi olla 8,0 sekuntia vaan..outoa?
Tais olla vm-94 kun välityksiä pidennettiin, vanhemmissa versioissa tarvittiin 3.vaihdetta jotta tuli 100km/h lasiin, uudemmissa versioissa 2.vaihde riittää satasen ylitykseen. Siitä aikaero ilman tehon muutosta.

Sama homma kävi ng900:n kohdalla kun 8,5sec putosi 8,0sec aikaan, mut se ei ainakaan voinu olla vielä vuonna -94 :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

jaaha..

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Ai siinä on sellainen ero..täytyy varmaan ruveta etsimään uudempaa laatikkoa :) ..kyllä se vanha tonnari taitaa sen 100 ottaa kakkosellakin, mutta taitaa se mittari näyttää vaan sen 100...
Seat Cordoba TDI -03
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Kyllä myös suomenkielinen korjauskäsikirja tuntee tuollaisen 185 hv koneen, eli on sellainen ainakin olemassa. Erona matapaineturbokoneeseen lienee ainoastaan magneettiventtiili ja lastu, muuten kyseessä on varmaankin sama kone.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: ihmettelen noita 0-100km/h?

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

jakob85 kirjoitti:ihmettelen noita 0-100km/h lukemia..esim. 2,3T 200hv 0-100km/h 7,5 sekuntia manuaalilla??Itsellä samanmoinen, mutta pitäisi olla 8,0 sekuntia vaan..outoa?
:(

Minkälaisella vekottimella sää mittasit noinkin tarkasti ???
0,5 sek ero (7,5-8,0 sek.).

Mulla on 9000 CD 2,3 turbo autom. Siihen ilmoitetaan tehoiksi 200 hv ja vastaavaan manuaaliin 225 hv.
Tosin mä en oo uskaltanu revitellä heti lähdöstä, mut tossa 80 km/t kun painaa kaasua, et varpaat näkyy veivinreijästä niin kylä lähtee.
Sit tuntuu mukavalta, kun neula näyttää yli 200 km/t, -riittää mulle kun tietää. Se on kortille hupaa "bingoa".
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: ihmettelen noita 0-100km/h?

Viesti Kirjoittaja mikan »

ek6149 kirjoitti: Mulla on 9000 CD 2,3 turbo autom. Siihen ilmoitetaan tehoiksi 200 hv ja vastaavaan manuaaliin 225 hv.
Tosin mä en oo uskaltanu revitellä heti lähdöstä, mut tossa 80 km/t kun painaa kaasua, et varpaat näkyy veivinreijästä niin kylä lähtee.
Sit tuntuu mukavalta, kun neula näyttää yli 200 km/t, -riittää mulle kun tietää. Se on kortille hupaa "bingoa".
Samanlainen kärry, mutta chipattu. 0-100 mitattu kiihtyvyysmittarilla, 6.96 sekuntia. Vartti meni sutien 15.43/155. :twisted:

Onko muilla turbo-automaateilla sellainen ominaisuus, että ykkösellä kiihtyy hieman "vaivaisesti" ja sitten kakkosella hetken mietittyään lähtee vetämään vasta täysillä. Saattaa tosin olla tuon chipin ominaisuus, että se rajoittaa aluksi ahtoja ja vasta kakkosella kierrosten noustua lyö täyden löylyn päälle. Ikäänkuin sutimisenesto tai laatikon hajoamisenesto. :D

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin