Omituiset turbon soundit
Omituiset turbon soundit
Mikähän ihme voisi olla vialla, heti kun turbo tulee mukaan alkavat hienot sireeniä muistuttavat ulinat konepellin alta. Letkut ok, coolerikaan ei nopeasti katsottuna vaikuttais vuotavan. Turbokin pyörii kauniisti eikä ylimääräisiä metallinkappaleitakaan löydy. Auto siis tonnari vm-85
Noh noh, ei se by-passikaan syyllinen joka asiaan ole. Eli tällä kertaa en vian usko olevan siinä legendaarisesssa by-passissa, siihen oli aivan omat oireet, löytyy haulla.
Mikäli auto pitää ahdoille mentäessä (ja vaikka ennenkin) huomattavan kovaa ääntä, se viittaa turbon huonoon kuntoon. Yleensä ujellus/vihellys tulee epätasapainossa olevassa akselista/akseli-kompurasiipi-yhdistelmästä. Turbon laakerit saattavat olla aivan hyvät eikä auton tarvitse savuttaa, tosin epätasapainoissa oleva akseli syö varmasti laakerit nopeaan.
Luultavasti kompurasiiven päässä oleva mutteri on voinut vaan aikojen saatossa löystyä ja joku ei-niin-kaunis aamu siipi päättää sitten liikahtaa akseliin nähden ja turbo ei ole enää tasapainossa. Eikä tarvitse olla edes huono tuuri kun siipien läpi lentänyt roska saa pienen jäljen siipeen ja taas ollaan epätasapainossa. En tiedä puhutaanko gramman kymmenyksistä vaiko tuhannesosista, mutta pienikin massakeskipisteen <-> akselin keskipisteen heitto riittää aiheuttamaan epätasapainon kun turbo pyörii sen 50krpm++ (highspeedturbot (?) 100krpm?)
Tässäpä minun tekemä diagnoosi näiden annettujen tietojen perusteella.
Korjauksena turbopajalle vienti jossa turbon akselin tasapainotus ja mahdollinen uudelleen laakerointi. Tapana taitaa olla että kyseiset pajat tekevät turbon huollon alusta loppuun. Kätevälle kaverille riittäisi että tasapainottaisivat pajalla vain akseli-siipi-yhdistelmän, siellä merkitsisivät niiden keskinäisen asennon ja kotona kasaisi loppuun. Hinta-arvio kuitenkin kokohoidolle ~200-500e
Mikäli auto pitää ahdoille mentäessä (ja vaikka ennenkin) huomattavan kovaa ääntä, se viittaa turbon huonoon kuntoon. Yleensä ujellus/vihellys tulee epätasapainossa olevassa akselista/akseli-kompurasiipi-yhdistelmästä. Turbon laakerit saattavat olla aivan hyvät eikä auton tarvitse savuttaa, tosin epätasapainoissa oleva akseli syö varmasti laakerit nopeaan.
Luultavasti kompurasiiven päässä oleva mutteri on voinut vaan aikojen saatossa löystyä ja joku ei-niin-kaunis aamu siipi päättää sitten liikahtaa akseliin nähden ja turbo ei ole enää tasapainossa. Eikä tarvitse olla edes huono tuuri kun siipien läpi lentänyt roska saa pienen jäljen siipeen ja taas ollaan epätasapainossa. En tiedä puhutaanko gramman kymmenyksistä vaiko tuhannesosista, mutta pienikin massakeskipisteen <-> akselin keskipisteen heitto riittää aiheuttamaan epätasapainon kun turbo pyörii sen 50krpm++ (highspeedturbot (?) 100krpm?)
Tässäpä minun tekemä diagnoosi näiden annettujen tietojen perusteella.
Korjauksena turbopajalle vienti jossa turbon akselin tasapainotus ja mahdollinen uudelleen laakerointi. Tapana taitaa olla että kyseiset pajat tekevät turbon huollon alusta loppuun. Kätevälle kaverille riittäisi että tasapainottaisivat pajalla vain akseli-siipi-yhdistelmän, siellä merkitsisivät niiden keskinäisen asennon ja kotona kasaisi loppuun. Hinta-arvio kuitenkin kokohoidolle ~200-500e
Jäähdytin siellä vetelee viimeisiään, veikkaan..KepeK kirjoitti:Eipä ole kumiakaan polteltu. Huomasin tuossa kun oli kylmempi keli että coolerin suunnalta pöllähti höyryä, että taitaa sielläkin jotain olla pielessä.
se aiheuttaa siis sen höyryn, muttei kyllä ääntä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
- Paikkakunta: Sievi