9000 CS öljynpainevalo/vaihteensiirtäjän öljyvuoto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MPA
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 18:07

9000 CS öljynpainevalo/vaihteensiirtäjän öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja MPA »

eli kyseessä 94 CS 2.0 ei Turbo, öljynpainevalo lakkasi toimimasta. Millainenhan projekti moisesta odottaa, olisko lamppu palanut vai jotakin muuta??? Äkkiseltä katsoen ei ihan kauheasti kiinnostanut tuo mittariston irrottaminen??
Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Viimeksi muokannut MPA, La Maalis 27, 2010 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Mittaristo irtoaa suht nätisti. Kojelaudan kansi pois ja sitten mittaristo on vain kahdella ruuvvilla kiinni.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja cc »

Aika usein öp-valo viat on anturivikoja. Testaa irrottamalla anturiin menevä johto ja maadoittamalla se vaikka lohkoon. Valon pitäisi silloin palaa kun virrat on päällä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
MPA
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 18:07

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja MPA »

cc kirjoitti:Aika usein öp-valo viat on anturivikoja. Testaa irrottamalla anturiin menevä johto ja maadoittamalla se vaikka lohkoon. Valon pitäisi silloin palaa kun virrat on päällä.
Virta-avainta kun kääntää hiukan yli virratpäällä asennon ts. virratpäällä ja startin väliin niin silloin syttyy kaikki valovian merkkivalot, pitäisikö ö-painevalo silloin palaa vaikka anturi olisikin viallinen??
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja cc »

Ei välttämättä jos se on rikki niin että ei pysty maadoittamaan. Siksi kannattaa tehdä johtotesti. Anturihan on halpa ja sen saa tarvikkeena mistä vaan autopuljusta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
MPA
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 18:07

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja MPA »

juu näin on. täytyypä huomenna tutkia lisää... kiitos
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin siis ootteko nyt sitä mieltä, että se virta-avaimen kääntäminen vaikuttaa anturin toimintaan... jos ei virta avainta kääntämällä pala, niin epäilisin kyllä että vika on oikeesti lampussa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja cc »

turkkaki kirjoitti:niin siis ootteko nyt sitä mieltä, että se virta-avaimen kääntäminen vaikuttaa anturin toimintaan...
Ei sit mitenkään, mutta avaimen kääntäminen tuo jännitteen lampun toiseen napaan ja toinen napa pitäisi saada maata anturin kautta kun öljynpaine on alle raja-arvon. Eli kun sen anturin piuhan ottaa irti ja maadottaa niin TOIMIVA polttimo syttyy. Jos ei syty niin sitten vika on muualla kuin anturissa, esim polttimossa. Tää testi kun ei vie kuin minuutin niin tekisin ennen mittariston purkua.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja jus »

cc kirjoitti:avaimen kääntäminen tuo jännitteen lampun toiseen napaan ja toinen napa pitäisi saada maata anturin kautta kun öljynpaine on alle raja-arvon. Eli kun sen anturin piuhan ottaa irti ja maadottaa niin TOIMIVA polttimo syttyy.
Toimiva öljynpaineen merkkivalo syttyy kun virtalukon kääntää testiasentoon, vaikka öljynpaineanturi puuttuisi tai öljynpaineanturin johto olisi kytketty irti. Testiasennossa virtalukon kontaktit C ja C1 yhdistyvät, ja merkkivalot maadoitetaan. Merkkivalojen jännitteensyöttö testiasennossa on sama kuin ajoasennossa yleensäkin.

Eli merkkivalon testaamiseen ei tarvitse edes liata hihaa siellä rintapellin luona öljynpaineanturin johdon irrottamis/maadoittamishommissa. Tämä on sen sijaan ihan hyödyllinen testi sen jälkeen kun on virtalukon testiasennolla ensin todettu että polttimo toimii. Johdon maadoittamalla tulee testattua että yhteys anturin johdolta merkkivalolle toimii jos merkkivalo syttyy. Tällöin jäljelle jää vika öljynpaineanturissa.

EDIT: Virtalukon merkkivalotestiasento ei ohjaa öljynpaineen merkkivaloa.
Viimeksi muokannut jus, To Loka 24, 2013 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: 9000 CS öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

Täällä ei ainakaan öljynpainevalo syttynyt missään vaiheessa -95 tonnarissa kun anturi oli rikki. Eli ekana koittamaan syttyykö valo johtoa maadoittamalla. Uusi anturi 5e tarvikkeena.
MPA
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 18:07

Re: 9000 CS öljynpainevalo/vaihteensiirtäjän öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja MPA »

No niin vika selvitetty. En tehnyt maadoitus hyppylanka testiä vaan tepastelin suoraan varaosa liikkeeseen ja ostin 4 euron anturin. Vaihdoin sen (on muuten pirun pahassa paikassa) ja öljyvalohan syttyi!!!
Huomasimpa samalla kun auton alla makoilin että vuotaapi loota öljyä siirtäjänakselista. Oisko kenelläkään kokemusta että saako stefan vaihdettua ilman laatikon irroitusta??
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9000 CS öljynpainevalo/vaihteensiirtäjän öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja cc »

Vaihteensiirtotangon tiivisteen saa vaihdettua, vanha tiiviste kaivetaan pois esim pienellä ruuvimeisselillä ja uusi pujotetaan tankoa pitkin paikalleen. Jos tiiviste ei ole ihan riekaleina, ei sieltä paljoa öljyä karkaa, öljy kyllä pehmittää ajan kanssa siirtotangon nivelen kumia.

Palaanpa vielä öljypainevaloon kun minullekin selvisi että virtalukossa on poltimotestiasento (joo 9v ajanut tonnarilla enkä asiaa huomannut, ohjekirjaakin sentään joskus lukenut :o )
Mikäli oikein ymmärsin kytkentäkaavioista, testiasennossa maadotus kulkee jonkusen diodin kautta. Jos öp-valo ei palanut testiasennossa, lienee joku diodi viallinen, ei johda kumpaankaan suuntaan.
Tänään testasin omalla ja siinä öp-valo paloi, pitänee joskus kokeilla irrottaa anturin piuha ja katsoa sitten.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin