Mihin katosivat pitkät valot ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
artoj
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 00:04

Mihin katosivat pitkät valot ?

Viesti Kirjoittaja artoj »

Hämärien säiden saavuttua myös tänne pohjoiseen huomasin, että pitkien valojen toiminnassa on jotain häikkää: pitkät valot eivät "lukkiudu" normaalisti viiksikatkaismisesta vetämällä päälle, vaan heti kun päästää viiksikatkaisimesta irti, valot palautuvat lyhyiksi.

Joskus harvoin pitkät valot jäävät normaalisti päälle, joskus päälle mentyään taas itsestään vaihtuvat lyhyiksi.

Silloin kun viiksikytkintä pitää päällä tai sattumalta saa pitkät valot päälle, niin pitkien valojen symbooli palaa kojetaulussa lähes aina normaalisti. Sulakkeet ovat ehjiä.

Missähän vika voisi olla ? Rele ? kosketushäriö ja jos, niin missä ? viiksikytkin ? - kytkin kyllä tuntuu "normaalilta ja sen muissa toiminnoissa ei mitään häiriöitä.

Päävalokytkin on satavarmasti oikeassa asennossa, mutta voisiko se olla epäkuntoinen ? - tuntuu myös liikuvan normaalisti, eikä sen pyörittely ole tuonut mitään muutosta asiaan.

Auto on 9000 CD Vm 89 Auto
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Mihin katosivat pitkät valot ?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

artoj kirjoitti:Hämärien säiden saavuttua myös tänne pohjoiseen huomasin, että pitkien valojen toiminnassa on jotain häikkää: pitkät valot eivät "lukkiudu" normaalisti viiksikatkaismisesta vetämällä päälle, vaan heti kun päästää viiksikatkaisimesta irti, valot palautuvat lyhyiksi.

Joskus harvoin pitkät valot jäävät normaalisti päälle, joskus päälle mentyään taas itsestään vaihtuvat lyhyiksi.

Silloin kun viiksikytkintä pitää päällä tai sattumalta saa pitkät valot päälle, niin pitkien valojen symbooli palaa kojetaulussa lähes aina normaalisti. Sulakkeet ovat ehjiä.

Missähän vika voisi olla ? Rele ? kosketushäriö ja jos, niin missä ? viiksikytkin ? - kytkin kyllä tuntuu "normaalilta ja sen muissa toiminnoissa ei mitään häiriöitä.

Päävalokytkin on satavarmasti oikeassa asennossa, mutta voisiko se olla epäkuntoinen ? - tuntuu myös liikuvan normaalisti, eikä sen pyörittely ole tuonut mitään muutosta asiaan.

Auto on 9000 CD Vm 89 Auto
Pitkien valojen rele rikki.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Mihin katosivat pitkät valot ?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

artoj kirjoitti: Missähän vika voisi olla ? Rele ? kosketushäriö ja jos, niin missä ? viiksikytkin ?
Auto on 9000 CD Vm 89 Auto
Lienee relevika niinkuin tuossa alla mainitaan. En tunne -89 mallia mutta omassa kakkos-saabissani (cs vm95), sekin pitäis myyrä pois, oli vähän vastaavanlainen vika kesällä.
Kaverini, jolla kolvi pysyy paremmin kädessä kuin minulla, teki sille sellaiset temput että juotti releen sisällä jokaiseen tinaukseen vähän lisää tavaraa. Nyt rele toimii.
Tätä kehtaa suositella senkin vuoksi että uusi rele maksaa n. 60 euroa. Motonetissa sitä olisi 1/2 halvemmalla, mutta eivät ole saaneet sitä myyntiin pitkiin aikoihin.
9000CS 2,3
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Joo...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...sen verran tarkennusta tuohon Mimmin vastineeseen, että kyseessä oli irtoamaan päässyt sähköliitin! Eli kun ratin alta otti sen Mimmin neuvoman kotelon varovasti pois, niin sitä kautta pääsi käsiksi siihen viiksen kiinnitysruuveihin. Ruuveja avattaessa huomasin, että sähköliitin oli osittain irti. Liitin takaisin paikoilleen ja pitkät toimii taas. Kiitos Mimmille avusta!

Kysyin jo valmiiksi cruisellisen viiksen hintaa alkuperäisenä, oli muistaakseni n. 230€!!

Liitin lienee auennut ratin pituussäädön ahkerasta käytöstä. Liitin tosin on "kynsillä" kiinni, joten ihan herkästi ei lähde vahingossa irti.

Jännä juttu muuten, että ratin alapuolinen muovi on neljällä Torxilla kiinni, joissa on erilaisia kantoja (T20 ja T25?), miksiköhän näin :?:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Saab9000
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 09:21

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

Minunkin 9000 pitkät ei aina mene päälle.. Joutuu useampaan kertaan kokeilemaan.. pois päältä menee aina ekalla kerralla..? Mikähän siinä..?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab9000 kirjoitti:Minunkin 9000 pitkät ei aina mene päälle.. Joutuu useampaan kertaan kokeilemaan.. pois päältä menee aina ekalla kerralla..? Mikähän siinä..?
87-mallisessa autossa ei ole valonvaihtorelettä, vaan vaihtokoskettimet on viiksessä. Ja kun kontaktipinnat karstaantuvat, syntyy lämpöä ja muovit alkavat sulaa, ja seuraa kuvaamasi kaltaiset oireet. Korjaukseksi käy uusi viiksi, sulaneiden muovien muotoilu alkuperäiseen kuosiin tai valonvaihtoreleen kytkeminen viiksessä olevaan erilliseen kaukovilkku-koskettimeen, jolloin nuo sulaneet kamppeet voi vaikka poistaa kokonaan, niin lakkaa viiksi naksumasta ja valojenvaihtamisesta tulee "hienostuneempaa".

http://www.students.tut.fi/~lundstro/vv.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
artoj
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 00:04

Viesti Kirjoittaja artoj »

Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista. :D

Releviastahan oli tällä kertaa kyse, joten korjaus oli sekä helppo että edullinen :wink:


Seuraavaksi tulisi taltuttaa oikutteleva Webasto, mutta siitä sitten toisaalla.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4206
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^tömps^

Tonnari alkoi eilen illalla oireilemaan. Ihmettelin kun ajovalot olivat kovin himmeät ja kokeillessa pitkät eivät suostuneet jäämään päälle, kaukovalovilkku kyllä toimi. Hetken päästä lyhyet kirkastuivat selvästi ja nyt pitkätkin toimivat normaalisti. Muut valot olivat koko ajan normaalit eikä piktogrammi ilmoittanut mitään erikoista (en ainakaan huomannut). Tämä toistui pariin otteeseen.

Valoreleestä pitäisi kait vian metsästys aloittaa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

No mitens sitten tällainen, että vasen pitkä ei syty, (piktogrammi näyttää etuvalovikaa), vaihdoin polttimon; ei syty 8O
No tsekkaisin sieltä moottoritilasta sulakeet, olivat kunnossa, mutta vaihdoin ne vielä ristiin; ei tulosta. :oops:

Auto siis allaoleva 9000
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mullahan meinas tonnari palaa valonvaihtoviiksen takia, viiksipaketti suli muodottomaksi valuneeksi möykyksi ja rattipylvään suojamuoviin paloi puolen nyrkin kokoinen reikä. Seuraavan kerran se meinasi palaa kun lämpärin moottori jumahti ja etuvastuspaketti sulatti ropelin ja poltti puhallinkoteloon reiän.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mimmi kirjoitti:Viiksipaketti pystyy sulamaan wanhoissa tontuissa, joissa ei ole valorelettä, kun kaikki valot kulkevat viiksen kautta.
Juu, totesin suureksi ihmeekseni kyseisen asian.. että vielä ihan autossa alennuttu 70-luvun fordin sähköratkaisuihin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4206
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jaahas, valoreleen juotokset oli kyllä mielenkiintoisen näköisiä kun tänään kävin ne läpi, parissa kohtaa tina oli valunut sivuun(!) niin että jalka ei saanut oikeastaan mitään kontaktia enää piirilevyyn. Kaikenlaista sitä...

No, nyt tuntuisi toimivan taas eikä relekantakaan ollut kovin pahan näköinen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hmm, olenko sitten ainoa jolla releen juotokset eivät ole sulaneet/haurastuneet, vaan releessä olevien kärkien väliin oli muodostunut oikein mojova piikki "a´la Helkama Raisu/Italialaiset sähköt", ja tämän takia rele ei toiminut? Sorkin pahimmat kököt parsinneulalla pois, ja rele toimikin tämän jälkeen aikansa kunnes kärkien välissä oli taas samanlainen piikki. Mikä sitä piikkiä sinne releeseen oikein kasvattaa, materiaalivika kärjissä, vai onko tämä oire jostain muualta johtuvasta "etäpesäkkeestä"?
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Mihin katosivat pitkät valot ?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Minäkin tänään kävin releen juotokset läpi mutta ei auttanut ongelmaan ja laakkosessa uus rele maksaa 159e :? niin ei paljoa huvita sitäkään ostaa,täytyy tehdä joku väliaikainen patentti tohon tonttuun että saa toisenkin pitkän valon palamaan
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mihin katosivat pitkät valot ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Motonet tarjoaa täsmälleen samaa relettä hintaan 59€, eli laakkosella näyttäisi olevan mukavasti "katetta"...
Vastaa Viestiin