Garret T25 Turbo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Garret T25 Turbo

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Ysitonnarissa ensimmäisissä 2,3 turboissa käytettiin vuonna 1990 Garretin silloin uusinta T25 turboa, joka kehitti ahtopaineeksi 1,0 baria.
Sit -94 vastaavaan 2,3 turboon, ekoihin CDE -malleihin, kehitettiin Saabin oma matalapaine turbo, joka kehitti 0,4 baarin ahtopaineen.
Tämä vain siksi, että automaattivaihteisena saatais laatikko toimimaan joustavammin. Toisaalta oli myös tarkoitus pudottaa polttoaineen kulutusta, johon ei kuitenkaan päästykään varsinkaan automaatilla.
Vapaasti hengittävään verrattuna tehokin putosi 23 hevosvoimaa (17 kW).
Kysymys kuuluukin: kehittikö Saappi vain uuden moottorin huvikseen ??
Mitä tulee turbon kestävyyteen olen saanut vihiä, että tämä Garretin turbo olis kestävämpikin.
Toisilla turbo paukahtaa jo alle 200 000 km kun taas toiset pääsee 300 000 km jos silloinkaan turbo leviää ?
Onks tänään missään Saabin malleissa tätä Garretin turboa 1,0 baarin ahtopaineella ???
Mitä mieltä jengi on edellämainitusta, ottaako turbon vai ei ?
8O
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Turbon kestoikä taitaa aikapitkälti olla kiinni seuraavista asioista "vakioautossa":

Onko maantai kappale.
Onko autoa poljettu.
Onko autoa jälkikäytetty
Miten usein öljyt on vaihdettu.

.J
9-5 Aero
jmo
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Laitanpa tähän väliin kysymyksen tuosta jälkikäytöstä. Eli kuinka kauan autoa tulisi käyttää ajon jälkeen? Ja muutenkin, kuinka jälkikäyttö tehdään "mahdollisimman oikein"?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla on tuollainen ahdin jolla on nyt menty 342 tkm ja ainakaan vielä se ei oireile mitenkään. Öljyt vaihdettu aina 10 tkm välein. Ainakin sen aikaa kun auto on ollut mulla, niin aina lämmityskäyttö kylmänä ja jäähdytyskäyttö kuumana. Jos ajelee reippaammin, niin viimeiset pari kilometriä rauhallisesti ja sitten lyhyt tyhjäkäynti vielä pihassa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa SAABissa näkyy olevan Garret ( vesijäähdytyksellä ).
9000CD 2.3t vm 1991 ( automaatti )

Paljonko tässä mahtaa olla ahtopaineet...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

9000CD23T kirjoitti:Omassa SAABissa näkyy olevan Garret ( vesijäähdytyksellä ).
9000CD 2.3t vm 1991 ( automaatti )

Paljonko tässä mahtaa olla ahtopaineet...?
:D

Sulla pitäs kans olla se 1,0 baaria.
Ymmärtääkseni vuosina -90 - 92 Saab käytti juuri tuota turboa, ennenkuin kehitteli itse oman matalapaine turbon, joka kehitti 0,4 baaria.
Silloin kun tuli ekat CDE mallit, niihin alettiin laittaa matalapaine turboja koska ne oli Saabin omia.
Ekat CD mallit eivät olleet turbolla varustettuja, vasta vuoden parin kuluttua mallin valmistuksen alettua niihin laitettiin toi Garretin turbo.
Jos joku toista tietää, niin olis kiva saada tarkempaa tietoa.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

mikan kirjoitti:Mulla on tuollainen ahdin jolla on nyt menty 342 tkm ja ainakaan vielä se ei oireile mitenkään. Öljyt vaihdettu aina 10 tkm välein. Ainakin sen aikaa kun auto on ollut mulla, niin aina lämmityskäyttö kylmänä ja jäähdytyskäyttö kuumana. Jos ajelee reippaammin, niin viimeiset pari kilometriä rauhallisesti ja sitten lyhyt tyhjäkäynti vielä pihassa.

t. Mika
:lol:

Mäkin oon jo päästellyt 268 563 km ilman oireita. Samanlaisella ajotavalla ja huollolla.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

saba9000 kirjoitti:Turbon kestoikä taitaa aikapitkälti olla kiinni seuraavista asioista "vakioautossa":

Onko maantai kappale. :oops:

Jos turbo paukahtaa (mikä vaan), eli surahtaa alle 200 000 km niin se on ilmeinen maanantai kappale.

Onko autoa poljettu.
Onko autoa jälkikäytetty
Miten usein öljyt on vaihdettu.

.J
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mimmi kirjoitti:Minulla on sama T25 -96:ssa tontussa. Itse ajelen viimeiset hetket nätisti ja odotan lämpömittarin nousua ennen ahtojen täysimittaista hyödyntämistä.
Juuri noin saa turbon kestämään. Nimittäin yleisin syy pakopesän ja -sarjan rikkoutumiseen on kylmänä kenkiminen. Lisäksi tietysti öljyjen hyvä kunto ja lämpö ovat merkittäviä. Jälkikäyttöön minuutti ei edes välttämättä riitä :|

Vaikutuksia on myös korkeilla ahtopaineilla ja väärällä seossuhteella ajamisessa. Myös dumpin puuttuminen tai sen väärä toiminta ovat riski turbon elinikään.

Mimmin esittämällä tavalla vakioauton turbo kestää suurinpiirtein sen mitä muukin auto.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

ASTech kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Minulla on sama T25 -96:ssa tontussa. Itse ajelen viimeiset hetket nätisti ja odotan lämpömittarin nousua ennen ahtojen täysimittaista hyödyntämistä.
Juuri noin saa turbon kestämään. Nimittäin yleisin syy pakopesän ja -sarjan rikkoutumiseen on kylmänä kenkiminen. Lisäksi tietysti öljyjen hyvä kunto ja lämpö ovat merkittäviä. Jälkikäyttöön minuutti ei edes välttämättä riitä :|

Vaikutuksia on myös korkeilla ahtopaineilla ja väärällä seossuhteella ajamisessa. Myös dumpin puuttuminen tai sen väärä toiminta ovat riski turbon elinikään.

Mimmin esittämällä tavalla vakioauton turbo kestää suurinpiirtein sen mitä muukin auto.
:D

Noin se varmaan onkin. Mieleeni tuli hauska juttu muutaman vuoden takaa turbosta. Se meni näin:
Kaverillani oli Saab 9000 Airflow vm - 88 muistaakseni, ellei -87, kova peli kuitenkin. Kaverini oli kaa samanlainen, peukalo keskellä kämmentä kun jotain hajos. Turbon paine mittari (silloin oli erillinen), putos nollaan ja kaveri ajatteli, et ny se turbo pamahti. Ei ku korjaamolle. Korjaamolla ne oitis vaihto uuden turbon ja auto kehiin. Kaveri meni autoon virta-avain paikoilleen ja starttaamaan. Mitä vielä, turbon painemittari näytti edelleen nollaa ! Sit takas sisälle työnjohtajaa grillaamaan, et ettehän te korjanneetkaan sitä turboa, -sama vika kuin tullessakin. Asentaja tuli kans katsomaan mikä vaivaa. Okei, aikansa vikaa etsiessään ne huomaskin, et painemittarille tuleva toinen letku (kuin mopon bensaletku) oli irronnut josta johtui ettei mittari näyttäny mitään. Kysymys kuuluukin,
mistä kaverin piti maksaa ??? A) Turbon vaihdosta uuteen, vai B) Sen letkun kiinnittämisestä takaisin mittariin ??
Autoa korjaamolle viedessään kaveri vain sanoi, et turbo on rikki.
Oikeuttaako se korjaamon vaihtamaan heti uuden turbon, vai pitäskö korjaamon ekaks katsoa miksi tai mistä johtuu et onko turbo rikki vai ei ??
Mieti, - jos viet autos korjaamolle ja sanot et moottori on rikki, niin vaihtaako korjaamo heti sulle uuden moottorin kysymättä sulta mitään ???
Eiks oo jännä juttu.
Terveisiä vaan Tammer Dieselin pojille.
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

Lähetetty: Per Elo 27, 2004 7:08 am Viestin aihe: Garret T25 Turbo

--------------------------------------------------------------------------------

Ysitonnarissa ensimmäisissä 2,3 turboissa käytettiin vuonna 1990 Garretin silloin uusinta T25 turboa, joka kehitti ahtopaineeksi 1,0 baria.
Sit -94 vastaavaan 2,3 turboon, ekoihin CDE -malleihin, kehitettiin Saabin oma matalapaine turbo, joka kehitti 0,4 baarin ahtopaineen.
Saabin omasta turbosta en ole ennen kuullut, mutta tuossa listaa 9000-malleissa käytetyistä turboista:
M1985-1988 T3
M1989 TE05
M1990 T25, joka on pienempi ja siten turbiinipyörän massa on pienempi, mikä saa aikaan nopeamman ja pehmeämmän paineennousun.
M1991-> T25M, ahtopainesäätimen kansi on integroitu muuhun runkoon (ns. Monoblock)
M1993-> TD04 (ainoastaan AEROt, suurempi kuin T25M)
Vapaasti hengittävään verrattuna tehokin putosi 23 hevosvoimaa (17 kW).
8O :roll: :?:
Kysymys kuuluukin: kehittikö Saappi vain uuden moottorin huvikseen ??
Vastaukseni: Enpä usko... :wink:
Mitä mieltä jengi on edellämainitusta, ottaako turbon vai ei ?
Ottaa, ehdottomasti :!:
900 CV 2,5A -95
9³T -00
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Gesture kirjoitti:
Lähetetty: Per Elo 27, 2004 7:08 am Viestin aihe: Garret T25 Turbo

--------------------------------------------------------------------------------

Ysitonnarissa ensimmäisissä 2,3 turboissa käytettiin vuonna 1990 Garretin silloin uusinta T25 turboa, joka kehitti ahtopaineeksi 1,0 baria.
Sit -94 vastaavaan 2,3 turboon, ekoihin CDE -malleihin, kehitettiin Saabin oma matalapaine turbo, joka kehitti 0,4 baarin ahtopaineen.
Saabin omasta turbosta en ole ennen kuullut, mutta tuossa listaa 9000-malleissa käytetyistä turboista: :wink:
En minäkään väittelemään siitä ala, mutta luin jutun tekniikanmaailmasta jossa siitä puhuttiin. Nimenomaan matalapaineturbosta, jonka Saab kehitti 2,3 l moottoriin. Syy: Ensimmäiset turbot olivat liian rajuja automaattivaihteiselle autolle. Ensinnäkin siksi, kun ottivat huomioon turbon viiveen ja toisaalta automaattilaatikon toiminnot, ne olivat ristiriidassa keskenään. Powerit olivat erilaiset josta johtui kovakin nykäys kun kaasua painoi. Tähän syyhyn Saab kehitti sen matalapaineturbon, että automaattilaatikko toimisi tasaisemmin/joustavammin turbon kaa.
M1985-1988 T3
M1989 TE05
M1990 T25, joka on pienempi ja siten turbiinipyörän massa on pienempi, mikä saa aikaan nopeamman ja pehmeämmän paineennousun.
M1991-> T25M, ahtopainesäätimen kansi on integroitu muuhun runkoon (ns. Monoblock)
M1993-> TD04 (ainoastaan AEROt, suurempi kuin T25M)
Vapaasti hengittävään verrattuna tehokin putosi 23 hevosvoimaa (17 kW).
8O :roll: :?:
Kysymys kuuluukin: kehittikö Saappi vain uuden moottorin huvikseen ??
Vastaukseni: Enpä usko... :wink:
Mitä mieltä jengi on edellämainitusta, ottaako turbon vai ei ?
Ottaa, ehdottomasti :!:
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

ek6149 kirjoitti:
Gesture kirjoitti:
Lähetetty: Per Elo 27, 2004 7:08 am Viestin aihe: Garret T25 Turbo

--------------------------------------------------------------------------------

Ysitonnarissa ensimmäisissä 2,3 turboissa käytettiin vuonna 1990 Garretin silloin uusinta T25 turboa, joka kehitti ahtopaineeksi 1,0 baria.
Sit -94 vastaavaan 2,3 turboon, ekoihin CDE -malleihin, kehitettiin Saabin oma matalapaine turbo, joka kehitti 0,4 baarin ahtopaineen.
Saabin omasta turbosta en ole ennen kuullut, mutta tuossa listaa 9000-malleissa käytetyistä turboista: :wink:
En minäkään väittelemään siitä ala, mutta luin jutun tekniikanmaailmasta jossa siitä puhuttiin. Nimenomaan matalapaineturbosta, jonka Saab kehitti 2,3 l moottoriin. Syy: Ensimmäiset turbot olivat liian rajuja automaattivaihteiselle autolle. Ensinnäkin siksi, kun ottivat huomioon turbon viiveen ja toisaalta automaattilaatikon toiminnot, ne olivat ristiriidassa keskenään. Powerit olivat erilaiset josta johtui kovakin nykäys kun kaasua painoi. Tähän syyhyn Saab kehitti sen matalapaineturbon, että automaattilaatikko toimisi tasaisemmin/joustavammin turbon kaa.
M1985-1988 T3
M1989 TE05
M1990 T25, joka on pienempi ja siten turbiinipyörän massa on pienempi, mikä saa aikaan nopeamman ja pehmeämmän paineennousun.
M1991-> T25M, ahtopainesäätimen kansi on integroitu muuhun runkoon (ns. Monoblock)
M1993-> TD04 (ainoastaan AEROt, suurempi kuin T25M) :o

Minkälaisista ahtopaineista puhutaan, verrattuna T25 joka on 1,0 bar
T25M ?? bar
TD04 "
Vapaasti hengittävään verrattuna tehokin putosi 23 hevosvoimaa (17 kW).
8O :roll: :?:
Kysymys kuuluukin: kehittikö Saappi vain uuden moottorin huvikseen ??
Vastaukseni: Enpä usko... :wink:
Mitä mieltä jengi on edellämainitusta, ottaako turbon vai ei ?
Ottaa, ehdottomasti :!:
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Mimmi kirjoitti:Tässä tapauksessa laskutus on oikein, tehty työ on tilauksen mukainen (asiakkaan työtilaus: turbon vaihto, joka on tehty).
:wink:
Voi olla noinkin, toiset on niitä osienvaihtajia ja toiset auton asentajia, -eikö ?
Niillä on eroa, -kuten toiminta tavoissakin.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä se on jos asiakas tilaa työn eikä ota onkeensa työnvastaanottajan ehdotuksia siitä että tutkitaan ensin. Niin ei siinä ole juurikaan vaihtoehtoja korjaamolla alkaa pulikoimaan, asiakas saa tilaamansa työn tehtyä. Toivottavasti kämmäilystä oppii (käy ainakin lompakon päälle jos ei opi). Eli asiakas maksaa kaikki kulut tilatusta työstä. Jäähän asiakkaalle ylimääräinnen kunnossa oleva puhallin varalle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin