



Vuonna 2002 maksoi päästömittauksineen vuosikatsastus 35 euroa.ng900aero kirjoitti: Pahuksen kallista tuo katsastaminen, pakokaasupäästöineen 68e eli reilut 400 mummomarkkaa kun markka-aikana taisi kalleimmissa paikoissa katsastus maksaa päästömittauksineen jotain 150mk?
Törkeää rahastusta joo, mutta kyllähän auto on ihan oikeasti rikki tai pahasti väärinviritetty, jos ei leimasta läpi mene. Useat katsastuksen tarkistuskohteet ovat hylätty-leiman ansaitessaan jo siinä kunnossa, että luulisi häiritsevän kuljettajaa jo paljon aikaisemmin.ysikoo kirjoitti:Ai katsastuksesta pitäisi päästä eroon? Onhan siinä nyt aika paljon muitakin tarkastuskohteita esim. kaikki turvallisuuteen vaikuttava, jarrut ym. En nyt sanois että turhaa touhua, törkeää rahastusta kylläkin.
Päiväsakkoja 8kpl googlettelun mukaan, kilvet konttorille...Raser kirjoitti:Taitaa aika kovat sakot tulla jos jää kiinni katsastamattomalla autolla ajamisesta, onko kokemusta tai näkemystä?
Ei lähetä enää:Hukkaportti kirjoitti:Yhden katsastamattoman vuoden jälkeen AKE lähettää uhkalapun, jossa todetaan:
"Koska auto on ollut vuoden katsastamatta, se ei voi olla liikenteessä. Mikäli autoa ei katsasteta seuraavan vuoden kuluessa, tullaan se poistamaan rekisteristä."
Ake, email 9.8.2007 kirjoitti: Käyttämättömyyspoistoja ei enää tehdä. Viimeiset käyttämättömyyspoistot on tehty ajoneuvorekisteriin toukokuussa 2004.
Itse en kyllä joutunut ostamaan yhtikäs mitään kyseisessä tilanteessa. Katsastusmies kirjoitti katsastustodistukseen missä luki "saa ajaa korjaamolle/kotiin klo xx:xx mennessä" ja konttorin numeron. Siitä sitten suoriksi motonettiin ostamaan kilkkeitä ja kotio vaihtamaan. En tietenkää ole 100% varma poliisien reaktiosta mutta eikai ne vittuillakseen tollasta tee. Vittuillakseen ne voi kyllä pistää maksamaan.. se on todettu.Raser kirjoitti:
Itselleni oli myös uusi tieto se, että jos "leima" on mennyt vanhaksi ja katsastuksessa tulee hylkäys, niin autoon täytyy hommata siirtokilvet (17,50 euroa) ja ne pitää anoa asemalta kirjallisesti. Siinä hakemuksessa määritellään minne korjaamoon ja koska on tarvetta siirtoajoon. Eli mitään kuukauden korjausaikaa ei saa jos katsastaa saabbinsa myöhässä!!!
Väärin. Kuukauden korjausajan saa ihan normaalisti, eli kuukauden sisällä homman voi hoitaa loppuun jälkitarkastuksella, jossa tarkistetaan vain varsinaisessa katsastuksessa huomatut viat. Kahden kuukauden ajoaikaa (joka sekin koskee vain korjattua autoa) sen sijaan ei saa, mikäli katsastus on mennyt yliajalle. Hommassa ei sinänsä ole mitään mystistä tai hankalaa, mutta kansan uskomus säilyy tiukassa, vaikka tieto on helposti saatavilla.Raser kirjoitti:Eli mitään kuukauden korjausaikaa ei saa jos katsastaa saabbinsa myöhässä!!!
Trafi kirjoitti:Jälkitarkastusaika (1kk) määräytyy määräaikoja koskevien säännösten mukaisesti. Jos ajoneuvo on esitetty määräaikaiskatsastukseen esimerkiksi 28.2., sen jälkitarkastusaika päättyy 28.3.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... äminen.htmTrafi kirjoitti:Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään 2 kk:n ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon. Katsastuksessa todetut viat ja puutteet on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian.