Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Eli, mielestäni ilmastointini ei puske niin kylmää kuin pitäisi (mielestäni).
Asian johdosta joskus valitin huollossa ja pyysin tarkastamaan läppien liikehdinnän, sekä suoritettiin ilmastoinnin ”ensihuolto” (-07?). Mitään mainittavia määriä kylmäainetta ei hukassa ollut.
Voihan se olla niinkin, että Saab-insinööri on rajoittanut kabiiniin virtaavan ilman lämpötilan johonkin, mutta kylmempää saisi tulla. Sisään virtaava ilma on siis viileätä, ei kylmää. Parkkiruudusta lähtiessä saisi tulla reilusti KYLMÄÄ, ainakin aluksi.
Vika vai ominaisuus? Pärjäilen kyllä, Suomessa, viimepäivät pyöräillen. :D
2,0t -97

PS.
Tuossa on myös osviittaa joidenkin tahojen toitottamasta 2v välein tarvittavasta 100+ € huollosta ja sen tarpeellisuudesta. Merkittävää määrää ei siis ollut kylmäainetta paennut 10v aikana…

Jos ko. huoltotiheys on perusteltua, miksi auton huolto-ohjelmassa asiasta ei mainita mitään? Voisi kuvitella autonvalmistajan tietävän asian paremmin kuin huoltolaitteen hankkinutta ja sillä buisnesta tekevän tahon...?
Mikä on tilanne uusien autojen kanssa, siis siellä huoltokirjan puolella?
CS 2,0t -97 225 000 km
uneturbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:54
Paikkakunta: savo

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

Onpa tuossa omassa kulkineessa ilmastointisysteemi vuodelta -86,eikä ole
aineita lisäilty koskaan,tai niinsanotusti huollettu. Kylmää tulee hyvin edelleen
vaikka kompura vähän jo ääntääkin. Tuon systeemin olen kerran siirtänyt
toiseen autoon paineineen korin jo lahottua alta. Se siitä huollontarpeesta omakohtaisena kokemuksena :D
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Koetappa saada jostakin lainaan lämpömittari, jolla voit mitata sisääntulevan ilman lämpötilan. Jäähdyttävän kennon lämpötila ei muistaakseni saa laskea alle yhden asteen. Sisääntuleva ilma pitäs olla kyllä jossain n 5 asteen kantturoilla, kylmimmillään.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
liippari
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Touko 13, 2010 06:34

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja liippari »

Jaahas, eka kirjoitus tälle foorumille...

Mulla puhaltaa näppituntumalla tuommoista alle 10 asteista ilmaa liki heti käynnistyksen jälkeen, mutta n.15min kuluttua kylmän tulo lakkaa kokonaan.
Oliskohan kylmäaineet lopussa vai mahtaako olla muuta vikaa ilmastoinnissa?

Auto siis -96 9000CSE 2.0t
inFINite
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 13:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja inFINite »

Omassa oli viime kesänä kanssa ongelmia kylmästöinnin kanssa. Kompura pyöri hetken käynnistyksen jälkeen, mutta sitten lakkasi toimimasta. Ilmastoinnin releiden uusiminen auttoi ongelmaan. Vaihoin varmuuden vuoksi kaikki konehuoneen relelaatikon pienet mustat releet uusiin.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

liippari kirjoitti:Jaahas, eka kirjoitus tälle foorumille...

Mulla puhaltaa näppituntumalla tuommoista alle 10 asteista ilmaa liki heti käynnistyksen jälkeen, mutta n.15min kuluttua kylmän tulo lakkaa kokonaan.
Oliskohan kylmäaineet lopussa vai mahtaako olla muuta vikaa ilmastoinnissa?

Auto siis -96 9000CSE 2.0t

Samaa vikaa, jos ulkona lämpöä alle ~20C niin tekee huomattavasti pitempään kylmää. Illalla, yöllä ja aamulla ei hirveitä vaikeuksia. Pitää koittaa täyttöä hetimiten kun ei oo noi vakuutukset ja verot enää kummittelemassa tuolla kaapissa.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
TaHa
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 17:15

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Sama ongelma täälläkin, eli noin 10-15 minuuttia pukkaa kylmää, jonka jälkeen poistuu kompura pelistä, ja puhallin huutaa hoosiannaa turhaan, koska kylmää ei tule. Kävin edellis viikolla täyttämässä, kun luulin kylmäaineen olevan vähissä, mutta "vain" (vai) 200g oli hävikki 950 grammasta, että eipä sitten ollut vika siinä.
Tämäkin yksilö -97 2.0t. Ettäkö releistä liikkeelle, jaahas pitänee vilkasta.

EDIT: Juu tuossahan oli toinenkin topicci, ja hakukin näytti tekstiä löytävän :wink:
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
liippari
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Touko 13, 2010 06:34

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja liippari »

TaHa kirjoitti:Sama ongelma täälläkin, eli noin 10-15 minuuttia pukkaa kylmää, jonka jälkeen poistuu kompura pelistä, ja puhallin huutaa hoosiannaa turhaan, koska kylmää ei tule. Kävin edellis viikolla täyttämässä, kun luulin kylmäaineen olevan vähissä, mutta "vain" (vai) 200g oli hävikki 950 grammasta, että eipä sitten ollut vika siinä.
Tämäkin yksilö -97 2.0t. Ettäkö releistä liikkeelle, jaahas pitänee vilkasta.

EDIT: Juu tuossahan oli toinenkin topicci, ja hakukin näytti tekstiä löytävän :wink:

Releen vaihdolla korjaantu mun auton vika. Kyllä nyt puhaltaa kylmää!
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

liippari kirjoitti: Releen vaihdolla korjaantu mun auton vika. Kyllä nyt puhaltaa kylmää!
Pitää huomenna polkasta metroon ja hakea uus rele ja kokeilla mitä tapahtuu. Voikohan tällä olla tekemistä flektin sulakkeen porsimisen kanssa? Se yht. äkkiä sanoi sopimuksensa irti. Tosin kylmästöintiongelmaa on ilmennyt hieman pitemmän aikaa.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
TaHa
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 17:15

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Jep! Eli releenvaihto auttoi ilmastoinnin ehjäyksessä. ISO Kiitos ja syvä kumarrus infosta :D
Kyllä nyt kelpaa huristella kuumina päivinä. Pääsee nahkapenkitkin taas tyylilistalle takas, kun ei oo ajon jälkeen selkä märkänä 8)
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

En saanu vielä aikaseks käydä metrossa sen releen perään :P mut jos huomenna, ajattelin satsata vielä oikein rakotulkkiin ja samalla kattoa sitä rullan välystä. Ehkä öljytkin voisi vaihtaa siinä rytäkässä. Ehkä.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

Rele vaihdettu ja kylmää tulee täälläkin, ainoa vaan et hain omani metrosta (virhe) kaikki muut myivät ei-oota, joka voi johtua siitäkin, ettei ollut kunnollista mallia näyttää. Mut sen hinnasta ei sitte puhuta.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?

Viesti Kirjoittaja tomu »

Mmminun -94 Aero-pommissani ilmastointi on taasen käyttökunnossa parin vuoden toimintakatkoksen jälkeen. Ostaessani auton (talvella) sen piti myyjän mukaan olla toimintakunnossa, vaan lämpimien säiden tullessa ei kylmää irronnutkaan.

Mittaamalla selvisi, jotta kompuran painekytkin ei päästänyt ohjausjännitettä magneettikytkimelle, joten kylmäaineen vähyys oli varmaankin syynä.

Auto oli reilun vuoden seisomassa, kunnes taas kuukausi sitten otin sen ajoon. Auto kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa. Kylmäainetta oli jäljellä 160 g, tilalle laitettiin 950 g. Lähti ensitestauksella toimimaan moitteetta, mutta kolmen kilometrin ajon jälkeen kylmä loppui taas. Vika löytyi kompuran magneettikytkimestä, joka ei sinne syötetystä jännitteestä huolimatta saanut vetoa kytkettyä hihnapyörältä kompuraan. Muutaman kerran ACC:tä ränkkäämällä lähti toimimaan, ja on sittemmin toiminut katkotta.

Minusta varsin outo vika, liekö johtunut seisonnasta. Piti mainita, koska on yksi mahdollinen syy toimintakatkoksiin.
M93 9000 CS Aero (KA)
Vastaa Viestiin