Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Eli, mielestäni ilmastointini ei puske niin kylmää kuin pitäisi (mielestäni).
Asian johdosta joskus valitin huollossa ja pyysin tarkastamaan läppien liikehdinnän, sekä suoritettiin ilmastoinnin ”ensihuolto” (-07?). Mitään mainittavia määriä kylmäainetta ei hukassa ollut.
Voihan se olla niinkin, että Saab-insinööri on rajoittanut kabiiniin virtaavan ilman lämpötilan johonkin, mutta kylmempää saisi tulla. Sisään virtaava ilma on siis viileätä, ei kylmää. Parkkiruudusta lähtiessä saisi tulla reilusti KYLMÄÄ, ainakin aluksi.
Vika vai ominaisuus? Pärjäilen kyllä, Suomessa, viimepäivät pyöräillen.
2,0t -97
PS.
Tuossa on myös osviittaa joidenkin tahojen toitottamasta 2v välein tarvittavasta 100+ € huollosta ja sen tarpeellisuudesta. Merkittävää määrää ei siis ollut kylmäainetta paennut 10v aikana…
Jos ko. huoltotiheys on perusteltua, miksi auton huolto-ohjelmassa asiasta ei mainita mitään? Voisi kuvitella autonvalmistajan tietävän asian paremmin kuin huoltolaitteen hankkinutta ja sillä buisnesta tekevän tahon...?
Mikä on tilanne uusien autojen kanssa, siis siellä huoltokirjan puolella?
Asian johdosta joskus valitin huollossa ja pyysin tarkastamaan läppien liikehdinnän, sekä suoritettiin ilmastoinnin ”ensihuolto” (-07?). Mitään mainittavia määriä kylmäainetta ei hukassa ollut.
Voihan se olla niinkin, että Saab-insinööri on rajoittanut kabiiniin virtaavan ilman lämpötilan johonkin, mutta kylmempää saisi tulla. Sisään virtaava ilma on siis viileätä, ei kylmää. Parkkiruudusta lähtiessä saisi tulla reilusti KYLMÄÄ, ainakin aluksi.
Vika vai ominaisuus? Pärjäilen kyllä, Suomessa, viimepäivät pyöräillen.
2,0t -97
PS.
Tuossa on myös osviittaa joidenkin tahojen toitottamasta 2v välein tarvittavasta 100+ € huollosta ja sen tarpeellisuudesta. Merkittävää määrää ei siis ollut kylmäainetta paennut 10v aikana…
Jos ko. huoltotiheys on perusteltua, miksi auton huolto-ohjelmassa asiasta ei mainita mitään? Voisi kuvitella autonvalmistajan tietävän asian paremmin kuin huoltolaitteen hankkinutta ja sillä buisnesta tekevän tahon...?
Mikä on tilanne uusien autojen kanssa, siis siellä huoltokirjan puolella?
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Onpa tuossa omassa kulkineessa ilmastointisysteemi vuodelta -86,eikä ole
aineita lisäilty koskaan,tai niinsanotusti huollettu. Kylmää tulee hyvin edelleen
vaikka kompura vähän jo ääntääkin. Tuon systeemin olen kerran siirtänyt
toiseen autoon paineineen korin jo lahottua alta. Se siitä huollontarpeesta omakohtaisena kokemuksena
aineita lisäilty koskaan,tai niinsanotusti huollettu. Kylmää tulee hyvin edelleen
vaikka kompura vähän jo ääntääkin. Tuon systeemin olen kerran siirtänyt
toiseen autoon paineineen korin jo lahottua alta. Se siitä huollontarpeesta omakohtaisena kokemuksena
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Koetappa saada jostakin lainaan lämpömittari, jolla voit mitata sisääntulevan ilman lämpötilan. Jäähdyttävän kennon lämpötila ei muistaakseni saa laskea alle yhden asteen. Sisääntuleva ilma pitäs olla kyllä jossain n 5 asteen kantturoilla, kylmimmillään.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Jaahas, eka kirjoitus tälle foorumille...
Mulla puhaltaa näppituntumalla tuommoista alle 10 asteista ilmaa liki heti käynnistyksen jälkeen, mutta n.15min kuluttua kylmän tulo lakkaa kokonaan.
Oliskohan kylmäaineet lopussa vai mahtaako olla muuta vikaa ilmastoinnissa?
Auto siis -96 9000CSE 2.0t
Mulla puhaltaa näppituntumalla tuommoista alle 10 asteista ilmaa liki heti käynnistyksen jälkeen, mutta n.15min kuluttua kylmän tulo lakkaa kokonaan.
Oliskohan kylmäaineet lopussa vai mahtaako olla muuta vikaa ilmastoinnissa?
Auto siis -96 9000CSE 2.0t
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Omassa oli viime kesänä kanssa ongelmia kylmästöinnin kanssa. Kompura pyöri hetken käynnistyksen jälkeen, mutta sitten lakkasi toimimasta. Ilmastoinnin releiden uusiminen auttoi ongelmaan. Vaihoin varmuuden vuoksi kaikki konehuoneen relelaatikon pienet mustat releet uusiin.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
liippari kirjoitti:Jaahas, eka kirjoitus tälle foorumille...
Mulla puhaltaa näppituntumalla tuommoista alle 10 asteista ilmaa liki heti käynnistyksen jälkeen, mutta n.15min kuluttua kylmän tulo lakkaa kokonaan.
Oliskohan kylmäaineet lopussa vai mahtaako olla muuta vikaa ilmastoinnissa?
Auto siis -96 9000CSE 2.0t
Samaa vikaa, jos ulkona lämpöä alle ~20C niin tekee huomattavasti pitempään kylmää. Illalla, yöllä ja aamulla ei hirveitä vaikeuksia. Pitää koittaa täyttöä hetimiten kun ei oo noi vakuutukset ja verot enää kummittelemassa tuolla kaapissa.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Sama ongelma täälläkin, eli noin 10-15 minuuttia pukkaa kylmää, jonka jälkeen poistuu kompura pelistä, ja puhallin huutaa hoosiannaa turhaan, koska kylmää ei tule. Kävin edellis viikolla täyttämässä, kun luulin kylmäaineen olevan vähissä, mutta "vain" (vai) 200g oli hävikki 950 grammasta, että eipä sitten ollut vika siinä.
Tämäkin yksilö -97 2.0t. Ettäkö releistä liikkeelle, jaahas pitänee vilkasta.
EDIT: Juu tuossahan oli toinenkin topicci, ja hakukin näytti tekstiä löytävän
Tämäkin yksilö -97 2.0t. Ettäkö releistä liikkeelle, jaahas pitänee vilkasta.
EDIT: Juu tuossahan oli toinenkin topicci, ja hakukin näytti tekstiä löytävän
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
9000 t CD -97
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
TaHa kirjoitti:Sama ongelma täälläkin, eli noin 10-15 minuuttia pukkaa kylmää, jonka jälkeen poistuu kompura pelistä, ja puhallin huutaa hoosiannaa turhaan, koska kylmää ei tule. Kävin edellis viikolla täyttämässä, kun luulin kylmäaineen olevan vähissä, mutta "vain" (vai) 200g oli hävikki 950 grammasta, että eipä sitten ollut vika siinä.
Tämäkin yksilö -97 2.0t. Ettäkö releistä liikkeelle, jaahas pitänee vilkasta.
EDIT: Juu tuossahan oli toinenkin topicci, ja hakukin näytti tekstiä löytävän
Releen vaihdolla korjaantu mun auton vika. Kyllä nyt puhaltaa kylmää!
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Pitää huomenna polkasta metroon ja hakea uus rele ja kokeilla mitä tapahtuu. Voikohan tällä olla tekemistä flektin sulakkeen porsimisen kanssa? Se yht. äkkiä sanoi sopimuksensa irti. Tosin kylmästöintiongelmaa on ilmennyt hieman pitemmän aikaa.liippari kirjoitti: Releen vaihdolla korjaantu mun auton vika. Kyllä nyt puhaltaa kylmää!
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Jep! Eli releenvaihto auttoi ilmastoinnin ehjäyksessä. ISO Kiitos ja syvä kumarrus infosta
Kyllä nyt kelpaa huristella kuumina päivinä. Pääsee nahkapenkitkin taas tyylilistalle takas, kun ei oo ajon jälkeen selkä märkänä
Kyllä nyt kelpaa huristella kuumina päivinä. Pääsee nahkapenkitkin taas tyylilistalle takas, kun ei oo ajon jälkeen selkä märkänä
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
9000 t CD -97
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
En saanu vielä aikaseks käydä metrossa sen releen perään mut jos huomenna, ajattelin satsata vielä oikein rakotulkkiin ja samalla kattoa sitä rullan välystä. Ehkä öljytkin voisi vaihtaa siinä rytäkässä. Ehkä.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Rele vaihdettu ja kylmää tulee täälläkin, ainoa vaan et hain omani metrosta (virhe) kaikki muut myivät ei-oota, joka voi johtua siitäkin, ettei ollut kunnollista mallia näyttää. Mut sen hinnasta ei sitte puhuta.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Onko ilmastointini väsynyt vai vaatimustaso noussut?
Mmminun -94 Aero-pommissani ilmastointi on taasen käyttökunnossa parin vuoden toimintakatkoksen jälkeen. Ostaessani auton (talvella) sen piti myyjän mukaan olla toimintakunnossa, vaan lämpimien säiden tullessa ei kylmää irronnutkaan.
Mittaamalla selvisi, jotta kompuran painekytkin ei päästänyt ohjausjännitettä magneettikytkimelle, joten kylmäaineen vähyys oli varmaankin syynä.
Auto oli reilun vuoden seisomassa, kunnes taas kuukausi sitten otin sen ajoon. Auto kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa. Kylmäainetta oli jäljellä 160 g, tilalle laitettiin 950 g. Lähti ensitestauksella toimimaan moitteetta, mutta kolmen kilometrin ajon jälkeen kylmä loppui taas. Vika löytyi kompuran magneettikytkimestä, joka ei sinne syötetystä jännitteestä huolimatta saanut vetoa kytkettyä hihnapyörältä kompuraan. Muutaman kerran ACC:tä ränkkäämällä lähti toimimaan, ja on sittemmin toiminut katkotta.
Minusta varsin outo vika, liekö johtunut seisonnasta. Piti mainita, koska on yksi mahdollinen syy toimintakatkoksiin.
Mittaamalla selvisi, jotta kompuran painekytkin ei päästänyt ohjausjännitettä magneettikytkimelle, joten kylmäaineen vähyys oli varmaankin syynä.
Auto oli reilun vuoden seisomassa, kunnes taas kuukausi sitten otin sen ajoon. Auto kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa. Kylmäainetta oli jäljellä 160 g, tilalle laitettiin 950 g. Lähti ensitestauksella toimimaan moitteetta, mutta kolmen kilometrin ajon jälkeen kylmä loppui taas. Vika löytyi kompuran magneettikytkimestä, joka ei sinne syötetystä jännitteestä huolimatta saanut vetoa kytkettyä hihnapyörältä kompuraan. Muutaman kerran ACC:tä ränkkäämällä lähti toimimaan, ja on sittemmin toiminut katkotta.
Minusta varsin outo vika, liekö johtunut seisonnasta. Piti mainita, koska on yksi mahdollinen syy toimintakatkoksiin.
M93 9000 CS Aero (KA)