
tonnarin jousien vaihto
tonnarin jousien vaihto
Eli joku vois kertoo suurpiirtein ellei vähä tarkemminkin mitä pitää purkaa edestä/takaa jotta saa jouset vaihdettua? jousipuristimet ainakin vissiin tarvii? ja jos on muuta vinkkiä/ohjeita vaihtoon niin suapi kertoo 

Re: tonnarin jousien vaihto
Edessä: McPhersonin yläpään keskimutteria (muistaakseni 23mm) hieman löysemmälle (ei kuitenkaan irti asti!), yläpäästä kolme pulttia (17mm) irti, alhaalta kaksi (17 ja 19mm). McPherson kouraan, jousipuristimet kunnolla paikoilleen, se yläpään keskimutteri irti, jousipuristimet rauhallisesti löysäten ja irroittaen. Jousi pois, uusi paikoilleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Takaa: mahdollinen jousen kiinnitys irti (en muista että moista olisi, mutta enpä vanno), jousi puristimilla kasaan, jousi pois, puristimet jälleen rauhallisesti irti ja kasaus taas päinvastaisessa järjestyksessä.
Ei ole vaikea homma, onnistuu ihan kun järjen kanssa hiukan kattelee miten palikat on kiinni. Jousipuristimia irroittaessa kannattaa käyttää sitä järkeä vähän isommallakin kädellä - siinä jousessa on ihan kiva voima varattuna, kun se on painettuna kasaan. Luonnollisesti operoitava kulma ilmassa, pukilla tuettuna. Jos meinaat vaihtaa iskarit, vaihtuvat ne etupäähän samalla kuin taikaiskusta. Takapäässä iskarien alakiinnitys on hieman pirullisempi rasti, kun tuppaavat jumittelemaan kovasti (eli etukäteen tarpeeksi irrotusöljyä tarjolle, vaikka päivittäin viikon-parin ajan), mutta niitä ei muistaakseni tarvi aukoa, jos pelkät jouset vaihdat. Samalla kannattaa tsekata myös McPhersonien yläpään laakereiden kunto ja vaihtaa jos siltä tuntuu (PCS:llä maksoivat 50e/kpl viime syksynä), kun paketti on auki.
Takaa: mahdollinen jousen kiinnitys irti (en muista että moista olisi, mutta enpä vanno), jousi puristimilla kasaan, jousi pois, puristimet jälleen rauhallisesti irti ja kasaus taas päinvastaisessa järjestyksessä.
Ei ole vaikea homma, onnistuu ihan kun järjen kanssa hiukan kattelee miten palikat on kiinni. Jousipuristimia irroittaessa kannattaa käyttää sitä järkeä vähän isommallakin kädellä - siinä jousessa on ihan kiva voima varattuna, kun se on painettuna kasaan. Luonnollisesti operoitava kulma ilmassa, pukilla tuettuna. Jos meinaat vaihtaa iskarit, vaihtuvat ne etupäähän samalla kuin taikaiskusta. Takapäässä iskarien alakiinnitys on hieman pirullisempi rasti, kun tuppaavat jumittelemaan kovasti (eli etukäteen tarpeeksi irrotusöljyä tarjolle, vaikka päivittäin viikon-parin ajan), mutta niitä ei muistaakseni tarvi aukoa, jos pelkät jouset vaihdat. Samalla kannattaa tsekata myös McPhersonien yläpään laakereiden kunto ja vaihtaa jos siltä tuntuu (PCS:llä maksoivat 50e/kpl viime syksynä), kun paketti on auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: tonnarin jousien vaihto
Jep.. Kiitti kiitti.. tänään sain nokan pudotettua.. Olisin vain toivonut että -60mm olisi enemmän tippunut. Saa nähdä miten perseesn -40mm vaikuttaa kunhan on aikaa vaihtaa.
Re: tonnarin jousien vaihto
Takajousien vaihtoon ei tarvita jousipuristimia. Perä ylös ja pukeille, tunkki alatukivarren alle jousen kohdalle, alatukivarren etukiinnikkeen pultit ja käsijarruvaijerin kiinnikekumin ruuvit auki ja laskee sen tukivarren etupään tunkin avulla hallitusti alas. Jousi vapautuu ja on otettavissa pois ihan käsin. Takaisinpäin onnistuu helposti käänteisessä järjestyksessä, pientä tarkkuutta vaatii saada se tukivarren etukiinnikkeen pultit hollille.
ABSittomassa ainakin menee noin tosi helposti, ABS-anturin johdoista voi olla jotain hidastetta?
ABSittomassa ainakin menee noin tosi helposti, ABS-anturin johdoista voi olla jotain hidastetta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: tonnarin jousien vaihto
Mulla jäi molempiin päihin pyörännavasta kaaren reunaan 330mm väliä H&R:n -40mm setillä:
http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Alustaremppa/
http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Alustaremppa/
Mä tosiaan muistaakseni tuon ABSillisen CD:n ruuvailin takaa(kin) ihan puristimilla, mutta en usko, että ABS-anturin piuha vielä tuossa tempussa vastaan ottaisi.jus kirjoitti:ABSittomassa ainakin menee noin tosi helposti, ABS-anturin johdoista voi olla jotain hidastetta?
Viimeksi muokannut aero, Ke Touko 19, 2010 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: tonnarin jousien vaihto
Mielen kiinnosta:Voisitko mitata, mitä navan keskiöstä on lokarinkaaren reunaan keskellä?
Olin juuri leimalla,ja merkinnöiksi tuli 340mm edessä ja 300mm takana.Autossa on jotkut punaiset jouset,mutta korkeutta ei lukenut,joku vanha lappu oli mukana(jouset vanhat).
Mulla ei oo orkkiksia,siis en tiedä paljonko madallettu...
Mulla auto cse-92
Olin juuri leimalla,ja merkinnöiksi tuli 340mm edessä ja 300mm takana.Autossa on jotkut punaiset jouset,mutta korkeutta ei lukenut,joku vanha lappu oli mukana(jouset vanhat).
Mulla ei oo orkkiksia,siis en tiedä paljonko madallettu...
Mulla auto cse-92
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: tonnarin jousien vaihto
jus kirjoitti:Takajousien vaihtoon ei tarvita jousipuristimia. Perä ylös ja pukeille, tunkki alatukivarren alle jousen kohdalle, alatukivarren etukiinnikkeen pultit ja käsijarruvaijerin kiinnikekumin ruuvit auki ja laskee sen tukivarren etupään tunkin avulla hallitusti alas. Jousi vapautuu ja on otettavissa pois ihan käsin. Takaisinpäin onnistuu helposti käänteisessä järjestyksessä, pientä tarkkuutta vaatii saada se tukivarren etukiinnikkeen pultit hollille.
ABSittomassa ainakin menee noin tosi helposti, ABS-anturin johdoista voi olla jotain hidastetta?
Kapea kuormansidontaliina auttaa "hollauksessa"

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: tonnarin jousien vaihto
Minä irrotin takaiskarien alapäät ja tunkkasin koko perän ylös,ei ongelmaa abseissa,ja molemmat jouset tulee kerralla pois puristamatta.uudet jouset paikalleen,takapää alas,iskarit kiinni.
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: tonnarin jousien vaihto
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Kävi noiden ohjeiden avulla jousien vaihto todella helposti
nyt kelpoo ajella

Re: tonnarin jousien vaihto
Vanha aihe mutta nyt ois avut tarpeen.
En saa toisesta iskarista sitä mutteria päästä auki, eli jousta ei saa pois. Kuinka te olette sen irroittaneet? Toinenpuoli aukesi ihan vain vääntämällä kovasti ilman, että sillepuolelle iskaria ei oltu tehty vielä mitään. Tämä puoli joka ei aukea niin siinä se ''jousilautanen''? yläpäässä pyörähtää aina vain ympäri kun koittaa vääntää. Paineilma ym kamoihin ei ole mahdollisuutta.

Tuo mutteri keskellä ei siis aukene:/
En saa toisesta iskarista sitä mutteria päästä auki, eli jousta ei saa pois. Kuinka te olette sen irroittaneet? Toinenpuoli aukesi ihan vain vääntämällä kovasti ilman, että sillepuolelle iskaria ei oltu tehty vielä mitään. Tämä puoli joka ei aukea niin siinä se ''jousilautanen''? yläpäässä pyörähtää aina vain ympäri kun koittaa vääntää. Paineilma ym kamoihin ei ole mahdollisuutta.

Tuo mutteri keskellä ei siis aukene:/
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: tonnarin jousien vaihto
Kuusiokoloavaimella pidetään iskarin yläpää paikallaan ja hylsyllä väännetään mutteri auki. Kuusiokoloavaimen pitää siis olla hylsyn keskireiästä läpi ja hylsyä väännetään ulkokehältä. Jos hylsyssä ei ole ulkopinnalla kuusikulmainen otepinta avainta varten, hyvillä putkipihdeilläkin saa hylsyä väännettyä.sisse kirjoitti:Tuo mutteri keskellä ei siis aukene:/
Lainaan aero:lta kuvaa http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Al ... C00316.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: tonnarin jousien vaihto
Sen verran lisää jus:n selitykseen, että tuossa kuvassa lukkopihdit pitävät hylsyä paikoillaan Taatusti Laadukasta Ja Kestävää(tm) muistaakseni King -tuotemerkillä kaupattua kaasupumppua vasten ja vääntiön kanssa kiristin sen kuusiokolon (tuossa kuvassa on siis uusi setti paikoillaan ja kiristyksessä). Kuten kuvasta on pääteltävissä, kuusiokolon pyörittely toimii "vastapalloon", kun kerran se on itse mutteria vastassa.jus kirjoitti:Kuusiokoloavaimella pidetään iskarin yläpää paikallaan ja hylsyllä väännetään mutteri auki. Kuusiokoloavaimen pitää siis olla hylsyn keskireiästä läpi ja hylsyä väännetään ulkokehältä. Jos hylsyssä ei ole ulkopinnalla kuusikulmainen otepinta avainta varten, hyvillä putkipihdeilläkin saa hylsyä väännettyä.
Lainaan aero:lta kuvaa http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Al ... C00316.JPG
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: tonnarin jousien vaihto
Jes, tuli tuo itsekin todettua että noinhan se piti tehdä. Eli summataan: etupään jousisto on vaihdettu. Takapään kanssa menikin sitten hetki vielä miettiä. Jätänsen suosiolla huomiselle kun pimeä yllätti.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: tonnarin jousien vaihto
Tämä muuten kiinnostaisi minuakin että mikä piru siinä on että keula ei juuri nykytilastaan enää alemmaksi tule vaikka mitä tekisi. 60mm-madaltavat jouset siis itsekin syyskuun alussa laittelin, perä kyllä putosi parin viikon jälkeen aivan kuten pitikin mutta keula on edelleen korkealla ja nyt saab leikkii siis citikkaaJontse kirjoitti:Joo, ei tuo keula alas tipu vaikka laikkaa kierroksen -60 jiiiärristä

Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."