tonnarin jousien vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Iikori
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Kesä 02, 2009 18:01
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Iikori »

Eli joku vois kertoo suurpiirtein ellei vähä tarkemminkin mitä pitää purkaa edestä/takaa jotta saa jouset vaihdettua? jousipuristimet ainakin vissiin tarvii? ja jos on muuta vinkkiä/ohjeita vaihtoon niin suapi kertoo :)
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Edessä: McPhersonin yläpään keskimutteria (muistaakseni 23mm) hieman löysemmälle (ei kuitenkaan irti asti!), yläpäästä kolme pulttia (17mm) irti, alhaalta kaksi (17 ja 19mm). McPherson kouraan, jousipuristimet kunnolla paikoilleen, se yläpään keskimutteri irti, jousipuristimet rauhallisesti löysäten ja irroittaen. Jousi pois, uusi paikoilleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Takaa: mahdollinen jousen kiinnitys irti (en muista että moista olisi, mutta enpä vanno), jousi puristimilla kasaan, jousi pois, puristimet jälleen rauhallisesti irti ja kasaus taas päinvastaisessa järjestyksessä.

Ei ole vaikea homma, onnistuu ihan kun järjen kanssa hiukan kattelee miten palikat on kiinni. Jousipuristimia irroittaessa kannattaa käyttää sitä järkeä vähän isommallakin kädellä - siinä jousessa on ihan kiva voima varattuna, kun se on painettuna kasaan. Luonnollisesti operoitava kulma ilmassa, pukilla tuettuna. Jos meinaat vaihtaa iskarit, vaihtuvat ne etupäähän samalla kuin taikaiskusta. Takapäässä iskarien alakiinnitys on hieman pirullisempi rasti, kun tuppaavat jumittelemaan kovasti (eli etukäteen tarpeeksi irrotusöljyä tarjolle, vaikka päivittäin viikon-parin ajan), mutta niitä ei muistaakseni tarvi aukoa, jos pelkät jouset vaihdat. Samalla kannattaa tsekata myös McPhersonien yläpään laakereiden kunto ja vaihtaa jos siltä tuntuu (PCS:llä maksoivat 50e/kpl viime syksynä), kun paketti on auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Iikori
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Kesä 02, 2009 18:01
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Iikori »

Jep.. Kiitti kiitti.. tänään sain nokan pudotettua.. Olisin vain toivonut että -60mm olisi enemmän tippunut. Saa nähdä miten perseesn -40mm vaikuttaa kunhan on aikaa vaihtaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Takajousien vaihtoon ei tarvita jousipuristimia. Perä ylös ja pukeille, tunkki alatukivarren alle jousen kohdalle, alatukivarren etukiinnikkeen pultit ja käsijarruvaijerin kiinnikekumin ruuvit auki ja laskee sen tukivarren etupään tunkin avulla hallitusti alas. Jousi vapautuu ja on otettavissa pois ihan käsin. Takaisinpäin onnistuu helposti käänteisessä järjestyksessä, pientä tarkkuutta vaatii saada se tukivarren etukiinnikkeen pultit hollille.

ABSittomassa ainakin menee noin tosi helposti, ABS-anturin johdoista voi olla jotain hidastetta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla jäi molempiin päihin pyörännavasta kaaren reunaan 330mm väliä H&R:n -40mm setillä:
http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Alustaremppa/
jus kirjoitti:ABSittomassa ainakin menee noin tosi helposti, ABS-anturin johdoista voi olla jotain hidastetta?
Mä tosiaan muistaakseni tuon ABSillisen CD:n ruuvailin takaa(kin) ihan puristimilla, mutta en usko, että ABS-anturin piuha vielä tuossa tempussa vastaan ottaisi.
Viimeksi muokannut aero, Ke Touko 19, 2010 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Mielen kiinnosta:Voisitko mitata, mitä navan keskiöstä on lokarinkaaren reunaan keskellä?
Olin juuri leimalla,ja merkinnöiksi tuli 340mm edessä ja 300mm takana.Autossa on jotkut punaiset jouset,mutta korkeutta ei lukenut,joku vanha lappu oli mukana(jouset vanhat).
Mulla ei oo orkkiksia,siis en tiedä paljonko madallettu...

Mulla auto cse-92
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jus kirjoitti:Takajousien vaihtoon ei tarvita jousipuristimia. Perä ylös ja pukeille, tunkki alatukivarren alle jousen kohdalle, alatukivarren etukiinnikkeen pultit ja käsijarruvaijerin kiinnikekumin ruuvit auki ja laskee sen tukivarren etupään tunkin avulla hallitusti alas. Jousi vapautuu ja on otettavissa pois ihan käsin. Takaisinpäin onnistuu helposti käänteisessä järjestyksessä, pientä tarkkuutta vaatii saada se tukivarren etukiinnikkeen pultit hollille.

ABSittomassa ainakin menee noin tosi helposti, ABS-anturin johdoista voi olla jotain hidastetta?

Kapea kuormansidontaliina auttaa "hollauksessa" :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Minä irrotin takaiskarien alapäät ja tunkkasin koko perän ylös,ei ongelmaa abseissa,ja molemmat jouset tulee kerralla pois puristamatta.uudet jouset paikalleen,takapää alas,iskarit kiinni.
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Iikori
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Kesä 02, 2009 18:01
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Iikori »

Kiitoksia kaikille vinkeistä! Kävi noiden ohjeiden avulla jousien vaihto todella helposti :) nyt kelpoo ajella
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Joo, ei tuo keula alas tipu vaikka laikkaa kierroksen -60 jiiiärristä :lol:
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja sisse »

Vanha aihe mutta nyt ois avut tarpeen.

En saa toisesta iskarista sitä mutteria päästä auki, eli jousta ei saa pois. Kuinka te olette sen irroittaneet? Toinenpuoli aukesi ihan vain vääntämällä kovasti ilman, että sillepuolelle iskaria ei oltu tehty vielä mitään. Tämä puoli joka ei aukea niin siinä se ''jousilautanen''? yläpäässä pyörähtää aina vain ympäri kun koittaa vääntää. Paineilma ym kamoihin ei ole mahdollisuutta.

Kuva

Tuo mutteri keskellä ei siis aukene:/
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

sisse kirjoitti:Tuo mutteri keskellä ei siis aukene:/
Kuusiokoloavaimella pidetään iskarin yläpää paikallaan ja hylsyllä väännetään mutteri auki. Kuusiokoloavaimen pitää siis olla hylsyn keskireiästä läpi ja hylsyä väännetään ulkokehältä. Jos hylsyssä ei ole ulkopinnalla kuusikulmainen otepinta avainta varten, hyvillä putkipihdeilläkin saa hylsyä väännettyä.

Lainaan aero:lta kuvaa http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Al ... C00316.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

jus kirjoitti:Kuusiokoloavaimella pidetään iskarin yläpää paikallaan ja hylsyllä väännetään mutteri auki. Kuusiokoloavaimen pitää siis olla hylsyn keskireiästä läpi ja hylsyä väännetään ulkokehältä. Jos hylsyssä ei ole ulkopinnalla kuusikulmainen otepinta avainta varten, hyvillä putkipihdeilläkin saa hylsyä väännettyä.

Lainaan aero:lta kuvaa http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9000+CD/Al ... C00316.JPG
Sen verran lisää jus:n selitykseen, että tuossa kuvassa lukkopihdit pitävät hylsyä paikoillaan Taatusti Laadukasta Ja Kestävää(tm) muistaakseni King -tuotemerkillä kaupattua kaasupumppua vasten ja vääntiön kanssa kiristin sen kuusiokolon (tuossa kuvassa on siis uusi setti paikoillaan ja kiristyksessä). Kuten kuvasta on pääteltävissä, kuusiokolon pyörittely toimii "vastapalloon", kun kerran se on itse mutteria vastassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja sisse »

Jes, tuli tuo itsekin todettua että noinhan se piti tehdä. Eli summataan: etupään jousisto on vaihdettu. Takapään kanssa menikin sitten hetki vielä miettiä. Jätänsen suosiolla huomiselle kun pimeä yllätti.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: tonnarin jousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Jontse kirjoitti:Joo, ei tuo keula alas tipu vaikka laikkaa kierroksen -60 jiiiärristä :lol:
Tämä muuten kiinnostaisi minuakin että mikä piru siinä on että keula ei juuri nykytilastaan enää alemmaksi tule vaikka mitä tekisi. 60mm-madaltavat jouset siis itsekin syyskuun alussa laittelin, perä kyllä putosi parin viikon jälkeen aivan kuten pitikin mutta keula on edelleen korkealla ja nyt saab leikkii siis citikkaa :|.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Vastaa Viestiin