Nyt se sitten tapahtui

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

eli ei auto startannu tarvittaessa. Startti kyllä pyörittää ihan hyvin, mutta ei hörähdäkkään. Kokeilin toista DI kasettia, eikä muutosta tapahtunu. Kipinää en kattonu, kun en ollu varma miten pystyy tuommosen kasetin kanssa tarkistaan. Check engine valo on palanut noin puoli vuotta ja ollut nykimistä kiihdytteässä varsinkin kylmänä. Tätä nykimistä olen pitänyt tyhjäkäyntimoottorista tai lämpöanturista johtuvaa, mutta net ei varmaan kuitenkaan voi aiheuttaa starttaamattomuuta. Onko nyt bensapumppu rikki ja pystyykö sitä mitenkään kätevästi testaamaan?
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja ilzu »

Omassa tonnarissa mittari näytti n. 20 litraa, mutta tankki tyhjä. Siinä samalla taisi kurahtaa kuuluisa bensapumppukin samalla viimeisen kerran. Oireet oli, että ei ensin sanonut mitään. Seuraavana päivänä starttasi ja sammui. Noo, vaihdoin bensapumpun ja lisäsin lientä. Jo lähti.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

CE palanut puoli vuotta? Eikö nyt ensin kannattaisi kattoa vikakoodi(t) ja sitten ihmetellä vikaa?
M97CSB234EFM57001 RE85
TaHa
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 17:15

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Kasetin pystyt testaan maadoittamalla tulppien runkoosan( kierre), jolloin pitäisi kipinä tulpista irrota.
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

CE palanut puoli vuotta? Eikö nyt ensin kannattaisi kattoa vikakoodi(t) ja sitten ihmetellä vikaa?
Tuon ikäisestä ei vielä voi ottaa vikakoodeja ylös, joten oireiden mukaan pitää toimia. Huoltomies arveli tyhjäkäyntimoottoria tai lämpöanturia, mutta kun oireet sen verta lieviä, ei kannattanu alkaa vaihteleen osia.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja jus »

benderi kirjoitti:
CE palanut puoli vuotta? Eikö nyt ensin kannattaisi kattoa vikakoodi(t) ja sitten ihmetellä vikaa?
Tuon ikäisestä ei vielä voi ottaa vikakoodeja ylös
Eikös 9000 -90 2,3i:ssä ole LH2.4.1, joka kyllä osaa näyttää CE-valoa vilkuttamalla vikakoodeja kun maadoittaa testiliittimestä.

Bensapumpun toiminnan pystyy tarkistamaan mittaamalla bensanpaineet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Nyt kävin koputtelemassa bensapumppua ja hörähti käyntiin. Tarvitaan siis isompi vasara.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

benderi kirjoitti:Nyt kävin koputtelemassa bensapumppua ja hörähti käyntiin. Tarvitaan siis isompi vasara.

repes :D
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Onko tuo motonetin pumppu käypä kampe ja sisältääkö se kaikki tarvittavat?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=28-1722
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Eipä linkki näkyne. Motonetissä on ollut monen merkkistä pumppua, mutta ei kukaan ole vielä huonoksi haukkunut? Pumpun lisäksi ei välttämättä muuta tarvitse. Saatat kuitenkin tarvita pätkän bensaletkua ja pari klemmaria.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja jus »

benderi kirjoitti:Onko tuo motonetin pumppu käypä kampe ja sisältääkö se kaikki tarvittavat?
Tuo on kaksipumppujärjestelmän siirtopumppu joka pumppaa bensaa tankin pohjalta imuämpäriin varsinaisen ruiskupumpun ulottuville. Kuuluu siis tuollaiseen kokoonpanoon: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... index.html

Sinulla lienee tällainen jossa siirtopumppu korvattu ejektorilla:
http://www.fixmysaab.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3

Kurkkaa nyt aluksi ainakin takakontin pohjalevyn ja sen alla olevan pumpun luukun alle miltä näyttää tankin päällä. Jos ei ole kumikaulusta vaan iso pyöritettävä muovinen mutteri, ja tankin päällä ei ole ylimääräisille johdoille läpivientiä, ei ole siirtopumppua.

Sittenkin vielä pitää selvittä millainen pumppu ämpärissä on. Omassa 91:ssä oli Bosch-yksipumppujärjestelmä, jossa pumpun ulkohalkaisija isompi kuin Motonetin tai muiden yleisten toimittajien Walbrot. Laitoin Walbro-ämpärin pumppuineen toisesta autosta, kun vastaava Bosch-pumppu olisi ollut kallis.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Kovasti oli tuon alemman linkin näköinen laite. Mutterin sijaan oli vaahtomuovi suoja ja päällä luki turbo. Liekkö sillä mitään merkitystä. Purkamaan en tohtinu alkaan, kun ei ole mitään laittaa tilalle.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja ilzu »

benderi kirjoitti:Kovasti oli tuon alemman linkin näköinen laite. Mutterin sijaan oli vaahtomuovi suoja ja päällä luki turbo. Liekkö sillä mitään merkitystä. Purkamaan en tohtinu alkaan, kun ei ole mitään laittaa tilalle.
Eipä taida selvitä kuin avaamalla kaivon kansi. Itsellä oli Walbro, jonka kilkkeet hain Motonetistä. Semmonen korjaussarja, missä oli ylimääräistäkin sälää.

Oli aikasta pirun tiukassa se kiristysrengas pumppuasetelman päällä. Liotin muutaman päivän CRC-kylvyssä. Sitten aukes, oli hiekkapölyä kierteet tukossa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=98304
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Oli aikasta pirun tiukassa se kiristysrengas pumppuasetelman päällä. Liotin muutaman päivän CRC-kylvyssä. Sitten aukes, oli hiekkapölyä kierteet tukossa.
Huomasin, että on suhteellisen tiukassa tuo rinkula kun parina päivänä yrittäny punnertaa auki vajavaisilla työkaluilla. Ja yllättäen CRC loppu.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

MOikka,
itselläni tuntui, kuin jotain mahdollista lukitettakin olisi ollut laitettuna kierteisiin? Ihme juttu. Rakensin oman vanerilevytyökalunkin, muttei auennut. Romikselta hain 5€ uudenveroisen ja rikoin kiinnijämähtäneen. Tämä siis varatoimena, jos ei järkevällä voimalla aukea.
Hanaa hillitysti!
Vastaa Viestiin