Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:51
Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Eli siis auto on 9000 CSE 2,3T vm-93. Teetin siihen juuri kytkinrempan, jossa vaihdettiin kytkinpaketti ja työsylinteri. Nyt rempan jälkeen kytkin alkoi kakistella siten, että sinänsä kytkin toimii, mutta kytkinpoljin alkaa jäykistymään ja ei palaudu takaisin normaalisti. Vein auton tästä syystä uudestaan korjaamolle, jossa ilmasivat sen. Korjaamolta kotiin (n. 5km) toimi kuin unelma, mutta hetken päästä kun lähdin uudestaan liikenteeseen alkoi jälleen jäykistyä eikä palauta kunnolla. Yön yli levättyään aamulla poljin toimi jälleen kuin unelma ja nyt iltapäivällä hieman pidemmän ajon jälkeen jälleen jäykistyi. Eli missä ihmeessä voi olla vika? Eli siis näyttäisi siltä, että kylmänä toimii ok, mutta heti lämmettyään alkaa kakistella. Korjaamon kaverillakin on sormi suussa, joten käännyin tänne viisaampien puoleen!
Kiitos etukäteen vastauksista!
Kiitos etukäteen vastauksista!
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Omat tonnarit on kaikki olleet automaatteja, mutta mitä olen lueskellut foorumia, niin kytkimen kumiletkut tuppaavat sisäpuolelta murenemaan ja siten tukkimaan systeemiä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Sama vuosimalli kuin mulla.
Mulla oli palautusjousesta ( sellainen paksu kierrejousi , ei mikään hentoinen tasapaksu jousi) kierroksen verran poikki.
Kuten Mawerick sanoi: letku kannattaa vaihtaa.
Mulla oli palautusjousesta ( sellainen paksu kierrejousi , ei mikään hentoinen tasapaksu jousi) kierroksen verran poikki.
Kuten Mawerick sanoi: letku kannattaa vaihtaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Voi olla että joudut opettamaan korjaamon "sedille" oikean tavan ilmata kytkin
Ohjeita löytyy haulla niin paljon ettei jaksa enää kirjoitella tarkemmin, mutta oikea tapa on pistää ruutalla nestettä ilmanipasta kohti säiliötä.

Ohjeita löytyy haulla niin paljon ettei jaksa enää kirjoitella tarkemmin, mutta oikea tapa on pistää ruutalla nestettä ilmanipasta kohti säiliötä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:51
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Kiitos vastauksista!
Joo, tänään pitää viedä auto takaisin telakalle ja vaihdattaa toi pääsylinteri+letku. Kertokaas vielä mekaniikasta ymmärtämättömälle, mistä ihmeestä tuo lämmetessä kytkimen jäykistyminen johtuu? Siis kytkin toimii moitteettomasti kylmänä, mutta heti kun moottori lämpenee normaaliksi, niin alkaa kytkinpoljin jumiutua. Kai tähän jokin lämpölaajentumisselitys löytyy. Foorumia selatessa jollakin oli ollu samansuuntainen oire, mutta oli käyttäytynyt juuri päinvastoin, eli kylmänä jäykkä, lämmettyään toimi!
Niin, ja oliko toi palautusjousi sylinterin sisällä vai se ulkopuolella, näkyvillä oleva? Se ainakin näyttäisi ihan ehjältä.
Joo, tänään pitää viedä auto takaisin telakalle ja vaihdattaa toi pääsylinteri+letku. Kertokaas vielä mekaniikasta ymmärtämättömälle, mistä ihmeestä tuo lämmetessä kytkimen jäykistyminen johtuu? Siis kytkin toimii moitteettomasti kylmänä, mutta heti kun moottori lämpenee normaaliksi, niin alkaa kytkinpoljin jumiutua. Kai tähän jokin lämpölaajentumisselitys löytyy. Foorumia selatessa jollakin oli ollu samansuuntainen oire, mutta oli käyttäytynyt juuri päinvastoin, eli kylmänä jäykkä, lämmettyään toimi!
Niin, ja oliko toi palautusjousi sylinterin sisällä vai se ulkopuolella, näkyvillä oleva? Se ainakin näyttäisi ihan ehjältä.
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Kytkin toimii ihan normaalisti vaikka sen koko "palautusjousen" ( sen näkyvän ) heivaa kuuseen . Omastani se joskus putosi enkä laittanut koskaan takaisin , ihan hyvin toimi. Katkennut jousi sitten aiheuttaa vaikka mitä takertelua
Omakohtaista kokemusta on siitä että huonosti ilmattu kytkin alkaa temppuilemaan juurikin lämpimänä, en tiedä mihin perustuu. Toinen vaihtoehto sun tapauksessa on tietty se, että kytkinakselin booreja ei ole putsattu / rasvattu ja pieni lämpölaajeneminen saa takertelua aikaan. Oikeastaan vaihtoehtoja on miljoona ja kun kerran on vissiin liikkeessä teetetty niin joutavat selvittämään. Edelleen olisin valmis lyömään 5e vetoa tuo huonon ilmaamisen puolesta
Omakohtaista kokemusta on siitä että huonosti ilmattu kytkin alkaa temppuilemaan juurikin lämpimänä, en tiedä mihin perustuu. Toinen vaihtoehto sun tapauksessa on tietty se, että kytkinakselin booreja ei ole putsattu / rasvattu ja pieni lämpölaajeneminen saa takertelua aikaan. Oikeastaan vaihtoehtoja on miljoona ja kun kerran on vissiin liikkeessä teetetty niin joutavat selvittämään. Edelleen olisin valmis lyömään 5e vetoa tuo huonon ilmaamisen puolesta

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
tuo jousi kevittää painamista ja puolen välin jälkeen nostaa polkimen ylös...siis se paksu jousi
on ikäänkuin jonkinlainen "epäkeskokiikku"

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:51
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
No niin, palataanpa biilini kytkimeen.
Eli nyt on kytkinremppa korjaamolla kestänyt kaikkine vaiheineen noin kuukauden päivät ja tänään sain taas auton ajoon. Kytkin toimii periaatteessa ok, jopa poljin palautuu ylös ja vaihteet menevät kiltisti päälle, mutta, mutta... Edelleen polkimen tuntuma on omituisen jäykkä, eli ei vastaa kyllä minun käsitystäni kytkinpolkimen tuntumasta.
Tässäpä lyhyt historiikki, mitä kytkimelle on tehty: (yhteensä 5 korjaamoreissua)
1. kerta: Vaihdettiin kytkinpaketti+työsylinteri. Kytkin toimi, joskin hivenen jäykähkösti.
-Pari päivää rempan jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin, jippii!
2. kerta: Olivat laittaneet, jonkin kaapelin huonosti kiinni, joka aiheutti maavian ja siten auton käynnistymättömyyden.
-Pari päivää myöhemmin kytkinpoljin alkoi jäädä lattiaan, eikä siis palautunut kunnolla.
3. kerta: Ilmasivat kytkimen
-Aluksi toimi (kylmänä) kuin unelma, mutta moottorin lämmetessä alkoi poljin jäykistyä ja jäädä lattiaan. Eikun takaisin korjaamolle.
4. kerta: Vaihdettiin loput kytkimen osat, eli pääsylinteri + letkut.
-Kytkinpolkimessa ei sanottavaa eroa, eli toimi kylmänä ja lämpimänä alkoi jäykistyä.
5. kerta: Vaihtoivat "jäykästi liikkuvan" ja siis jo kertaalleen vaihdetun työsylinterin uuteen.
-Kytkinpoljin kyllä palauttaa nyt lämpimänäkin ja periaatteessa toimii ok, mutta tuntuma edelleen jäykähkö, eli ei vastaa käsitystäni täysin uudesta kytkimestä.
Eli, sanokaapa nyt viisaat, mistä hiivatista tuo jäykkyys voi oikein johtua. Katselin noita injektioruiskulla ilmaamisohjeita ja ajattelin, että ehkäpä sitäkin vielä kokeilen, jos eivät tosiaan korjaamolla ole osanneet Saabin kytkintä oikein ilmata, mutta voiko tuo lämmön mukaan toimiminen/toimimattomuus selittyä ainoastaan ilmalla kytkinjärjestelmässä?
On sen verran aikaa ja rahaa palanut ja tuntuvat olevan kovin tiedottomia korjaamolla, että kiinnostaa kyllä kovin, mitä täällä kokeneemmat saabistit ovat tästä mieltä?
P.S. Korjaamon jätkä on jo todennut, että hänen seuraava korjausmetodinsa on rukoileminen...
P.P.S Kettuilin niille, että tuon ennen syksyn katsastusta auton jarruremppaan, niin pääsevät hallilla vetämään pitkää tikkua kenelle sielukas autoni päätyy huollettavaksi
.
Eli nyt on kytkinremppa korjaamolla kestänyt kaikkine vaiheineen noin kuukauden päivät ja tänään sain taas auton ajoon. Kytkin toimii periaatteessa ok, jopa poljin palautuu ylös ja vaihteet menevät kiltisti päälle, mutta, mutta... Edelleen polkimen tuntuma on omituisen jäykkä, eli ei vastaa kyllä minun käsitystäni kytkinpolkimen tuntumasta.
Tässäpä lyhyt historiikki, mitä kytkimelle on tehty: (yhteensä 5 korjaamoreissua)
1. kerta: Vaihdettiin kytkinpaketti+työsylinteri. Kytkin toimi, joskin hivenen jäykähkösti.
-Pari päivää rempan jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin, jippii!
2. kerta: Olivat laittaneet, jonkin kaapelin huonosti kiinni, joka aiheutti maavian ja siten auton käynnistymättömyyden.
-Pari päivää myöhemmin kytkinpoljin alkoi jäädä lattiaan, eikä siis palautunut kunnolla.
3. kerta: Ilmasivat kytkimen
-Aluksi toimi (kylmänä) kuin unelma, mutta moottorin lämmetessä alkoi poljin jäykistyä ja jäädä lattiaan. Eikun takaisin korjaamolle.
4. kerta: Vaihdettiin loput kytkimen osat, eli pääsylinteri + letkut.
-Kytkinpolkimessa ei sanottavaa eroa, eli toimi kylmänä ja lämpimänä alkoi jäykistyä.
5. kerta: Vaihtoivat "jäykästi liikkuvan" ja siis jo kertaalleen vaihdetun työsylinterin uuteen.
-Kytkinpoljin kyllä palauttaa nyt lämpimänäkin ja periaatteessa toimii ok, mutta tuntuma edelleen jäykähkö, eli ei vastaa käsitystäni täysin uudesta kytkimestä.
Eli, sanokaapa nyt viisaat, mistä hiivatista tuo jäykkyys voi oikein johtua. Katselin noita injektioruiskulla ilmaamisohjeita ja ajattelin, että ehkäpä sitäkin vielä kokeilen, jos eivät tosiaan korjaamolla ole osanneet Saabin kytkintä oikein ilmata, mutta voiko tuo lämmön mukaan toimiminen/toimimattomuus selittyä ainoastaan ilmalla kytkinjärjestelmässä?
On sen verran aikaa ja rahaa palanut ja tuntuvat olevan kovin tiedottomia korjaamolla, että kiinnostaa kyllä kovin, mitä täällä kokeneemmat saabistit ovat tästä mieltä?
P.S. Korjaamon jätkä on jo todennut, että hänen seuraava korjausmetodinsa on rukoileminen...
P.P.S Kettuilin niille, että tuon ennen syksyn katsastusta auton jarruremppaan, niin pääsevät hallilla vetämään pitkää tikkua kenelle sielukas autoni päätyy huollettavaksi

Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Täällä aivan samat ongelmat kytkinrempan jäljiltä!
Autona Saab 9000CS 2.0i -97, ajettu 124tkm
Auto on jo kaksi kertaa käynyt korjaamolla, väittävät että ovat ilmanneet oikein eli työntäneet nipasta sisäänpäin nestettä. Silti kun aamulla autolla lähtee liikkeelle kaikki toimii loistavasti ekat 5-10km, sen jälkeen kytkin muuttuu erilaiseksi, semmoinen jäykkä ja palautuu viiveellä. Kyllähän tuolla ajaa voi, mutta luulisi että yli tuhannella eurolla saisi ehjän kytkimen..
Autoon on vaihdettu käytännössä kaikki kytkimen osat.
Mikä tähän auttaisi?
Autona Saab 9000CS 2.0i -97, ajettu 124tkm
Auto on jo kaksi kertaa käynyt korjaamolla, väittävät että ovat ilmanneet oikein eli työntäneet nipasta sisäänpäin nestettä. Silti kun aamulla autolla lähtee liikkeelle kaikki toimii loistavasti ekat 5-10km, sen jälkeen kytkin muuttuu erilaiseksi, semmoinen jäykkä ja palautuu viiveellä. Kyllähän tuolla ajaa voi, mutta luulisi että yli tuhannella eurolla saisi ehjän kytkimen..
Autoon on vaihdettu käytännössä kaikki kytkimen osat.
Mikä tähän auttaisi?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
kerran töissä vaihdoin asiakkaalle kytkimen ja työsylinterin, ja osat oli asiakas itse ostanut. viikko kaks tuli auto hinurilla takaisin. sanoi että alkoi ankara vinkuminen. no, ei muutakuin lodju pois uudestaan ja kaskas, painelaakeri ihan paskana??! otin työsylinterin pois ja vaihdoin uudet o-renkaat jne. ja uuden painelaakerin. nyt on mennyt kohta vuosi ja asiakas on tyytyväinen. (käyttää auton meillä huollossa) en tiedä missä vika kun näin oli käynyt? mutta asiakas moitti että kytkin oli jäykkä kun se vaihdettiin, mutta ajatteli että se on "uudenkarhea" sitten se laakeri hajosi. jäi itsellekkin vähän epäselväksi mistä johtui nuo ongelmat?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:51
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Sen verran päivitystä asiaan, että oli kuudennen kerran samalla korjaamolla, ja eivät sitten käytännössä mitään keksineet tehdä ja nostivat kädet pystyyn, että eivät osaa korjata. Korjaamon kanssa neuvoteltiin auto nyt toiselle korjaamolle, mutta siellä vasta 21. päivä on aikaa tota purkaa. Edelleen ton viimeisen työsylkän vaihdon jälkeen on pikku hiljaa mennyt jäykemmäksi ja huonommaksi.
Ei kai tossa paljon muita vaihtoehtoja ole, kun paineasetelmassa/laakerissa (kytkinlevyissä??) oleva vika, koska nuo ensimmäisellä kerralla vaihdettiin ja siitä asti sama ongelma toistunut. Pitänee ilmoitella tännekin jos loppukuusta tai koskaan selviää, mikä tossa mättää.
Ei kai tossa paljon muita vaihtoehtoja ole, kun paineasetelmassa/laakerissa (kytkinlevyissä??) oleva vika, koska nuo ensimmäisellä kerralla vaihdettiin ja siitä asti sama ongelma toistunut. Pitänee ilmoitella tännekin jos loppukuusta tai koskaan selviää, mikä tossa mättää.
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Joko auto kävi korjaamolla? Täällä edelleen samat ongelmat, tosin autolla ei oo juurikaan nyt ajettu niin ei oo häirinny
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Mitenkä on tuo lämpinä jäykän kytkimen ongelma ratkennu? Mulla on ilmestyny samantyyppistä ongelmaa viime aikoina. Kytkinpaketti vaihdettu pari vuotta sitten ja kilometreja maks 20t.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
normaalisti on varmaan jo selvitetty:
kytkinlevyn liukuminen manuaalisesti käsin boorilla
työsylinteri, siis uusi purettu ja rasvattu ennen asennusta oikeaoppisesti
varmistettu kasauksessa letkun mahdl lika jäämät pois
näillä eväillä yleensä alkaa toimimaan
en tiedä miten korjaamossa tehdään mutta näin tuolla pohjolan tallissa tehtiin...
kytkinlevyn liukuminen manuaalisesti käsin boorilla
työsylinteri, siis uusi purettu ja rasvattu ennen asennusta oikeaoppisesti
varmistettu kasauksessa letkun mahdl lika jäämät pois
näillä eväillä yleensä alkaa toimimaan
en tiedä miten korjaamossa tehdään mutta näin tuolla pohjolan tallissa tehtiin...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkin reistailee, poljin jäykkä, ei palaudu
Olikos tässä joku fiba että tietyissä vuosimalleissa tietty tarviketyösylinteri ei pelannut kunnolla vaan tahmasi? Onko tarvike vai orkkis sylinteri?5. kerta: Vaihtoivat "jäykästi liikkuvan" ja siis jo kertaalleen vaihdetun työsylinterin uuteen.
-Kytkinpoljin kyllä palauttaa nyt lämpimänäkin ja periaatteessa toimii ok, mutta tuntuma edelleen jäykähkö, eli ei vastaa käsitystäni täysin uudesta kytkimestä.