Tonnarin öljypohja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Siis tuossa loota / vetolevy rempassa jäi käteen öljypohjan korvake vaihteistoon, ja koneöljyt niskassa.
Momenttia pultissa ei ollut juuri mitään. Tasaseen vedin jokapuolellta, vaan saatana halkes.
Siis lähteeks tuo vm:97 B204:sen pohja irti ilman, jotta kehto tarvii purkaa myös oikealta.
Ja Mäntykorvella ois vm:91 B234 pohjaa tarjolla, käykö, vai hitsautanko vanhan.

T: kumi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljypohja on 91-pitkälohkossa erilainen kuin 97-lyhytlohkossa.

Öljypohja lähtee pois kun nostaa moottoria hiukan sieltä jakopään puolelta, ainakin 91-pitkälohkossa. http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Thanks;
Eikun konetta taas tunkkaamaan, ja ölkkäpohjaa hitsaamaan.

Vaan mitä kaikkea pitää irroittaa ennen kuin 10t nosturilla repii jakopäänpuolelta ylös.

Apurunkoa en mielelläni taas purkaisi.

Onneks löyty käypä pohjakin, vaan ei tähän hätään, joten tigillä tuo on tuikattava.

T: Kumi.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vaan mitä kaikkea pitää irroittaa ennen kuin 10t nosturilla repii jakopäänpuolelta ylös.
ota etummaisen hydraulituen pultti pois ja samalla vaivalla myös se apukuskin edessä oleva oleva momenttituki pois. Tunkkaa/nosta konetta sen verran että öljypohja mahtuu pois.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itsellä kävi kans sama.. ihan kevyellä kiristyksellä ja naps. halkesi öljypohja. se levy mikä tulee siihen öljypohjan-kannakkeen väliin ja peittää laatikon alareunan niin siinä oli sellainen "holkki" valettu siihen ö-pohjan korvakkeen ja laatikon väliin. se piruhan unohtui sieltä välistä ja sittenhän se veti ö-pohjan korvakkeen kieroon. ja taas tuli lisätöitä. mutta sen jälkeen kyllä muistin laittaa sen levyn sinne ! anteeksi epäselvä teksti, toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin :D
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuossa kuvassa näkyy väliakselin vieressä kyseinen levy jossa on se pultin väliholkki kiinteästi http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 0829756706

Tuossa on parista ö-pohjan purku keikasta kuvia:

pitkis: http://picasaweb.google.fi/jouni.miettinen/B234CD#

lyhytlohko: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... urku582009#
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

jOne selventikin asian. kiitokset hänelle :)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Kiitos kaikille ölkkäpohjatarjouksista.
Vaan vanhasta tuli uudenveroinen sämpylä kahveella.
Ja hienostihan tuo irtosi, kun nosti konetta 15cm ylös.

t: Kumi
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itellä myös kävi samoin öljypohjan kanssa vaihelootaa vaihtaessa,pystyyköhän tuota mitenkään hitsuuttamaan öljypohjan ollessa kiinni autossa ja oiskohan kellään tässä jyväskylän lähistöllä mahdollista tehdä tuo homma...
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

en usko että kukaan alkaa hitsaamaan jos on paikallaan. mutta hitsaus onnistuu.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
aDe
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Loka 04, 2008 10:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja aDe »

scorpio_88 kirjoitti:itsellä kävi kans sama.. ihan kevyellä kiristyksellä ja naps. halkesi öljypohja. se levy mikä tulee siihen öljypohjan-kannakkeen väliin ja peittää laatikon alareunan niin siinä oli sellainen "holkki" valettu siihen ö-pohjan korvakkeen ja laatikon väliin. se piruhan unohtui sieltä välistä ja sittenhän se veti ö-pohjan korvakkeen kieroon. ja taas tuli lisätöitä. mutta sen jälkeen kyllä muistin laittaa sen levyn sinne ! anteeksi epäselvä teksti, toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin :D
Joo itellä napsahti öljypohja samallalailla... Onko niin, että 93 vuoden malleista eteenpäin, lyhyt ja pitkälohkojen öljypohjat ovat samanlaisia?
Mulle saa tarjota 95 vuoden pitkälohkoon sopivaa öljypohjaa.
9-5 SC Aero -05 Chilliröd
9-3 2.0T Pre-aero Monté Carlo Edition
Ex: 9000 2.3t -95 cse
#5025
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja core2 »

saba90 kirjoitti:Itellä myös kävi samoin öljypohjan kanssa vaihelootaa vaihtaessa,pystyyköhän tuota mitenkään hitsuuttamaan öljypohjan ollessa kiinni autossa ja oiskohan kellään tässä jyväskylän lähistöllä mahdollista tehdä tuo homma...
Kyllä hitsauksen pitäisi onnistua paikallaankin ellei siinä halkeamassa ole öljyä siis se on puhdas, ainoa joka voi tuottaa vaikeuksia on hitsattavan osan esilämmitys.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja aero »

aDe kirjoitti: Mulle saa tarjota 95 vuoden pitkälohkoon sopivaa öljypohjaa.
95 ei enää pitäisi olla pitkälohkoja, vaan pitäisi olla lyhytlohkoja kaikki tyynni. Mulla toki olisi ylimääräisenä B204E -tonnarista (MY96) nykäisty pohja 80e hintaan, joka voisi (ja ymmärtääkseni pitäisi) sopia. Sovittaakin toki saa, missäpäin tarve on?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pitkälohkotonnareissa erona on ainakin öljyntasonmääräanturi / sen paikka, lyhytlohkoissa tätä ei enää ole.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin öljypohja

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

j0ne kirjoitti:Pitkälohkotonnareissa erona on ainakin öljyntasonmääräanturi / sen paikka, lyhytlohkoissa tätä ei enää ole.
Ja jakopään osalta pitkälohkon pohja ei istu lyhytlohkoon yhtään :)
Vastaa Viestiin