TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Pisti tuosta tetammin kuvasta silmään, että imusarja ehkä hiukan kuivemman näköinen sisältä, kuin oma oli. Yleensäkin kosteamman näköisiä kuvissa ja koneissa, mitä olen nähnyt.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

snuggles kirjoitti:Pisti tuosta tetammin kuvasta silmään, että imusarja ehkä hiukan kuivemman näköinen sisältä, kuin oma oli. Yleensäkin kosteamman näköisiä kuvissa ja koneissa, mitä olen nähnyt.
Tää nyt kerkes seisoon reilu neljä päivää käymättä ennen purkuu että mahtaisko se vaikuttaa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Nuo tetammin kuvat voisivat olla aivan hyvin minunkin autosta, niin ovat samannäköiset. Minullakin oli kosteutta vain hiukan paineanturin kulmassa päälikotelossa. Tetammilla taitaa olla vaan 2 pyörreläppää hiukan vääntynyt, minulla yksi :)
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

rr kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Pikkudieselin MAF maksaa 90e merkkiliikkeessä ja sama osa (MAF) on käytössä myös traktorikoneessa. MAFin saat tilattua varaosanumerolla: 5342951. Putken joudut heivaamaan mäkeen, mutta itse MAF käy, jos kyseessä on kolkki.
Onko tuo yllämainittu uudempaan 125hp variaatioon?

Kyseinen auto on 115hp vm -99
Taitaa olla just tuohon uudempaan.
EPC antaa 9-5 4-sylinteriselle tuolla numerolla vuodet 2002-2005.
Ja kolkissa menee näin:
Article : Mass air flow sensor
PartNo : 4662888
Usage : 2001, DIESEL

Article : Mass air flow sensor
PartNo : 5167879
Usage : 2002, DIESEL

Mieluusti saa kyllä esittää päättelyni vääräksi. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja rr »

rr kirjoitti:Täälläkin pukkasi CE-valoa tauluun :D

Tutkinnan ja testaamisen tuloksena MAF osoittautui vialliseksi. Oireet: Vaisuhko käynti 1000-2000 ja sen jälkeen hemmetinmoinen kalina ja savutus. Kokeilin hyllystä alkuperäistä viallista porattua Boschin MAFia, jolla kävi oikein (tehot vain kateissa). Kauan tuo Motonetin Pierburg toimikin, parisataatuhatta kilsaa.
MAFin liittimen perusteellisen putsaamisen ansiosta, tuo Pierburg alkoi jälleen toimimaan moitteettomasti. Uusi alkuperäinen Bosch merkkiliikkeessä 250 euroa. Jäi toistaiseksi ostamatta :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ostin tuohon vielä varuiksi varamaffin kun muutkin tyyppiviat on osunu kohilleen :lol: , vedosta tuli tasasempaa ja satunnaiset käyntihäiriöt tyhjäkäynnillä(vastaavat kuin bensavehkees sytytyskatkot)hävisi. Tosin epäilen että liittimen putsaus olisi ollut enempi syyllinen, pitää kokeilla vanhaa joku päivä.

Mutta osaiskos joku selvittää tuon kannen rakenteen, itselle se ei tuosta TM:n artikkelista aukea.
EPC:n kuva ei kyllä avita.

Oliskos tuossa joku kirjoitusvirhe, lainaus:
Tämän neliventtiilirakenteisen moottorin jokaisessa sylinterissä imuventtiilit samoin kuin pakoventtiilit ovat eri puolilla kantta, kun normaalisti imuventtiilit ovat rivissä toisella puolella kantta ja pakoventtiilit toisella puolella. Koska moottori on varustettu vain yhdellä kanteen sijoitetulla nokka-akselilla, painaa kukin nokka aina kahta venttiiliä siltakappaleen välityksellä.
Digikuva ehkä ois paikoillaan...

muokattu kuvalinkkejä
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Marras 09, 2012 17:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja rr »

Eli puolet kanavista on pitkiä ja puolet lyhyitä. Imupuolella nuo lyhyet on suljettu niillä juuttuvilla läpillä alakierroksilla :D Onhan se mainittu tuossa artikkelissakin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lähinnä toi imu- ja pakoventtiilien sijoitus mietityttää.
Onko toisella puolella kantta siis vuorotellen imu- ja vuoroin pakoventtiili?
Ja noi pidemmät imukanavat menee kannen läpi?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja rr »

Juuri niin!
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TiDin osiin selvennystä + CE jahtia

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Korjattu tuon tee ämmän artikkelin linkkii ku sattu löytyy, siis tää:
http://www.elisanet.fi/teemu.tammi/imag ... M13_99.pdf
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin