OG9-3:n jarrujen teho

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja nugge »

Takasatulat tahtovat jumittua kun ovat kaksimäntäiset niin voi olla kunnostus kunnossa.

Kannattaa myös tarkistaa että etusatulan jousi on laitettu oikein, jos ei niin pala ei ota kun sisäpuolelta.

Jos ei tosiaan märällä lyö abs päälle ku painaa jarrun pohjaan voimalla niin on kyl jokin jumissa/rikki/oravan syömä
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

En tiedä 9-5:sta mutta kolkeista ainoastaan Viggenissä on tuo 16" minivarapyörä, ettei niitä niin helposti löydy?

Mutta jos takana vakio jarrut niin sitten vain hieman enemmän jumppaa, jos eturengas rikkuu niin vaihtaa taakse sen minipyörän ja takapyörän eteen.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Josu »

Olen ajellut reilut 360000 vuoden 2000 93:sella. Etupalat vaihdettu jossain reilussa 300000 kohdalla ja takapää meni kokonaan uusiksi. Jarrut on mun mielestä OK paitsi märkänä. Varsinkin alkuperäisillä paloilla tuli opittua kuivattelemaan/ lämmittämään vesilätäköiden ja lumisohjon jälkeen. Muuten ei tuntunut pysähtyvän ollenkaan. Nämä uudet palat eivät ole yhtä herkät. Tyyppiä en tiädä. Ihan merkkiliikkeessä remppa tehtiin pari kolme vuotta sitten.
ABS ei kylläkään mikään kovin kiihkeä! Naksuttelaa harvakseen nykyautoihin verrattuna.
Saabisti vuodesta-76
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

"like a glove" oli sitä mieltä että NG900:ssa on "pykälää paskemmat jarrut" kuin OG9-3:ssa...
Mitenkäs se on selitettävissä? Samat jarrut.
Kyllä allekirjoittaneen NG:ssä absit paukkuu aina kun jarruttaa tosissaan.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

eipä ole samat jarrut...

tästä juttua foorumilla useammassakin topicissa.


mutta tiivistettynä:

NG900 94-96 on pienemmät jarrut kun NG900 96-98 ja OG9-3 98-02.

pienemmät jarrut 284mm ja isommat 288mm...satulat ja palat eri.

satulan kiinnitysrauta sama.

levyt ei käy ristiin koska kolkin levy ei mene satkun napaan, satkun napa liian iso halkasijaltaan.

takajarrut myös erikokoiset.

pää piirteittäin pikku jarrut on Opel Calibra Turbon jarrut. (korjatkaa viisaammat jos oon väärässä)

ps. paukkuu varmasti absit molemmissa, ihan on käyttötarpeesta kiinni mihin riittää. kaupunki ruuhkassa ei varmaan teho lopu kummistakaan... :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaveri valitteli tuota omassa 9-3:ssaan että pitää märällä kuivatella ja odotella jarrujen alkavan pitämään. Ihmettelen tuota, kun omassa kolkissa jarrut pelaa yhtä hyvin satoi tai paistoi. Etulevyt on orggis saabit ja palat genuine gm. Oli PCS:llä hinta kohdallaan, niin jäi tarvikeosat muiden iloksi. Takana myös orggis-laatua levyt ja palat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

taitaa olla enemmänkin vanteista kiinni...mulla alkupään femma aeron vanteet kolkissa ja märällä tuntuvat heittävän kaiken veden levyille...ensi painallus vähän sama fiilis kun ois just pesusta ajanut ulos. :lol:

mut ei oo tota esiintyny millään muilla vanteilla.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Like a glove, mitkäs jarrut siihen vanhaan saisi tehokkaat? Kun sulla on siinä satkussa se iso hyrrä niin olet varmaan tutkinut vaihtoehdot. Kun on kanssa toi tehokkain satku/kolkki -94, uusin ylivoimaisesti laiskin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

tais pelkät navat vaihtamalla istuu ne 308mm...niin ja normi kolkin satulat tietty...

helpoin setti on varmaan jotkut satkun black diamond levyt tai ebc:t...ja sit jotkut palat.

paha mun on mennä sanoo mitkä on sun tai jonkun muun autoon hyvät jarrut. kaikilla omat mieltymykset ja tarpeet.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Kylläpä on samat jarrut...
Ei siihen muut topicit vaikuta.
Tiivistettynä: NG900 94-96 on eri jarrut kuin NG900 97-98. Ja huomaa tuo VUOSIMALLI 97 !
Nuo 97-98 jarrut omat samat kuin OG9-3:ssa.
Eli satulat, levyt ja palat ovat SAMAT.
Myös takajarrut ovat samat eli eivät erikokoiset.
Voi vaikka tutustua PFS:n sivuihin tai saabin EPC:hen.
ps. Onneksi jarruja myydään kaupoissa, saa jokainen ostaa haluamansa.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

totaa enkös mä just niin toissa kirjoittanu???? (lueppa kerran vielä uudestaan)

ja en maininnut vuosimallia 97 siksi että vuonna 96 oli päällekkäin noilla isommilla ja pienemmillä...97 varmasti isommat ja 95 varmasti pienemmät.


sit vähän faktaa:

ng900 94-96

Etulevyt
Pultinreiät: 5
Halkaisija: 284mm
Korkeus: 41mm
Paksuus (uusi/min): 24/22mm
Jarrupalat:156x61x18mm http://shop.mamasan.fi/static/media/ima ... 226563.jpg

Takalevyt
Pultinreiät: 5
Halkaisija: 260mm
Korkeus: 69mm
Paksuus (uusi/min): 10/9mm
Jarrupalat: 60x57x15mm http://shop.mamasan.fi/static/media/ima ... 272d19.jpg


ng900 96-98

Etulevyt
Pultinreiät: 5
Halkaisija: 288mm
Korkeus: 43mm
Paksuus (uusi/min): 25/23mm
Jarrupalat:156x74x19mm http://shop.mamasan.fi/static/media/ima ... 59554d.jpg


Takalevyt
Pultinreiät: 5
Halkaisija: 286mm
Korkeus: 69mm
Paksuus (uusi/min): 10/8mm
Jarrupalat:61x61x15mm http://shop.mamasan.fi/static/media/ima ... a8c522.jpg


Og9-3 98-02

Etulevyt
Pultinreiät: 5
Halkaisija: 288mm
Korkeus: 43mm
Paksuus (uusi/min): 25/23mm
Jarrupalat:156x74x20mm http://shop.mamasan.fi/static/media/ima ... 0d7977.jpg

Takalevyt
Pultinreiät: 5
Halkaisija: 286mm
Korkeus: 69mm
Paksuus (uusi/min): 10/8mm
Jarrupalat:61x61x15mm http://shop.mamasan.fi/static/media/ima ... a8c522.jpg


vieläkö on samat jarrut?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Osaakos joku kertoa tän osanumeron perusteella et onko kyseessä 15" vai 16" jarrusatulat/rungot: 1 # 5391842
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Enpä oikein ymmärrä KENEN tässä pitäisi lukea uudestaan???
Juu, alun perin likeaglove kirjoitti seuraavaa:
"OG9-3 tunnetaan huonoista jarruistaan ja NG900:ssa on vielä pykälää paskemmat".
Tuota ei sovi yleistää koska NG900:ssa on KAHDENlaisia jarruja: vm 94-96 ehkä ne paskemmat ja vm 97-98 SAMAT kuin OG9-3:ssa. Siis SAMAT, aivan kuin likeagloven faktatiedoista selviää.
Eiköhän siinä käynyt niin että jarrut vaihtuivat VUOSIMALLISSA 1997, niitä on sitten varmaan rekisteröity vuoden 1996 puolella. Vuosimallia ja auton rekisteröintivuotta ei saa sekoittaa toisiinsa.
Kysymyshän on siitä että ei anneta täällä palstalla harhaan johtavia tietoja, joku saattaa ottaa ne liian tosissaan ja oikeina.
Eli: OG9-3:ssa on huonot jarrut, samoin uudemmissa NG900:ssa. Ja vanhemmissa NG900:ssa on vielä pykälää paskemmat.
Kuten aiemmin kerroin, kannattaa tutustua PFS:n sivuihin tai sit Saabin EPC:hen mikäli näkee asiassa vielä jotain epäselvää.
Meneehän se Helatorstai näinkin...
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos vertailee OG9-3;sta ja muita saman luokan autoja samalta aikakaudelta, niin eivät kolkin jarrut ole mitenkään kehnot, poljinvoiman tarve on huono vertailuperuste, ylitehostetut jarrut kun ovat tuntuman kannalta aika pyllystä.

Onhan kolkissakin kahdenlaisia jarruja, karvalakkimallien jarrut ja Viggenin jarrut...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: OG9-3:n jarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Onkos viggenin jarrut samat kuin 9-5 aeron? Noin ihan puhtaasti mielenkiinnosta.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Vastaa Viestiin