Klonk

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Olisikohan kellään kuvaa tuosta apurunkosta, josta näkisi missä sen on kiinni ja millä?.. Ei oo nuo alustan härpäkkeet ihan sitä vahvinta alaa..

Kiitokset..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Hallu »

OIZXXX kirjoitti:Olisikohan kellään kuvaa tuosta apurunkosta, josta näkisi missä sen on kiinni ja millä?.. Ei oo nuo alustan härpäkkeet ihan sitä vahvinta alaa..

Kiitokset..
Tossa kuvaa, jos hieman hahmottas asiaa.

http://hallu.galleria.fi/kuvat/Avoin/apurunko.jpg
http://hallu.galleria.fi/kuvat/Avoin/apurunko2.jpg
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Oukkidoukki, etummaiset ja takimmaiset kiinnikkeet kun nykäsee 115 nm + 75 astetta niin loppuu pitäis loppua kolinat jos siellä väljää...

Jos viikonloppuna jaksais ja viitsis :D
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Hook »

etummaiset 115nm (ei kulmakiristystä..)
takimmmat 110nm + 75 astetta
keskimmäiset 190nm.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Oliskohan mullakin sama vika iskemässä... Justiinsa kovempien jarrutusten jälkeisissä kiihdytyksissä (tai liikkeellelähdöissä) kuuluu jostain edestä mystinen ääni, jota voisi kuvailla lähinnä naksauksen ja narahduksen yhdistelmäksi. Normaaliajossa ei ääntele ja muita poikkeavia oireita ei ole havaittavissa, auto kulkee suoraan eikä kolise kuopissa tms.

Alustassa ei pitäisi olla välyksiä missään sen jälkeen kun toisen alatukivarren uusin kuukausi sitten. Jännää sinänsä, että tämä uusi ääni alkoi aika pian tuon tukivarsirempan jälkeen, ei mielestäni kuitenkaan ihan heti. Tukivarsirempassa tuli sen verran ongelmaa (tapauskertomus), että apurungon puoleinen kiinnityspultti ei ole momentissa vaan kemppivarmistettu päästä, mutta sillähän nyt ei pitäisi olla mitään merkitystä?

Pystyykö muuten tuon apurungon kiristämään kunnolla auton ollessa pukkien varassa vai vaatiiko montun tai nosturin?
#1970
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja baasenar »

ah79 kirjoitti:Oliskohan mullakin sama vika iskemässä... Justiinsa kovempien jarrutusten jälkeisissä kiihdytyksissä (tai liikkeellelähdöissä) kuuluu jostain edestä mystinen ääni, jota voisi kuvailla lähinnä naksauksen ja narahduksen yhdistelmäksi. Normaaliajossa ei ääntele ja muita poikkeavia oireita ei ole havaittavissa, auto kulkee suoraan eikä kolise kuopissa tms.

Alustassa ei pitäisi olla välyksiä missään sen jälkeen kun toisen alatukivarren uusin kuukausi sitten. Jännää sinänsä, että tämä uusi ääni alkoi aika pian tuon tukivarsirempan jälkeen, ei mielestäni kuitenkaan ihan heti. Tukivarsirempassa tuli sen verran ongelmaa (tapauskertomus), että apurungon puoleinen kiinnityspultti ei ole momentissa vaan kemppivarmistettu päästä, mutta sillähän nyt ei pitäisi olla mitään merkitystä?

Pystyykö muuten tuon apurungon kiristämään kunnolla auton ollessa pukkien varassa vai vaatiiko montun tai nosturin?
Ne on niitä kolkille tyypillisiä narinoita heti kun vaan ilmat alkavat kylmetä. :wink: Samantyyppiset äänet omassa kolkissa.

Itselläkin noiden pulttien kiristys edessä, joten en vielä osaa sanoa että onnistuuko pukkien varassa ongelmitta... kyllä varmaankin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kaikista mystisintä on, että nyt tuo ääni tuntuu välillä tulevan ja välillä menevän, kuuluu useammin silloin jos pelkääjän paikallakin on joku 8O .

Alusta normi pakkasnarinaa olen jo oppinut kuuntelemaan, mutta tämä tuntuu ihan uudelta soundilta siihen verrattuna. No, pitää tilannetta seurata ja tsekata alusta ja apurungon pultit, jos ääni pahenee tai alkaa kuulumaan jatkuvasti...
#1970
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

baasenar kirjoitti: Ne on niitä kolkille tyypillisiä narinoita heti kun vaan ilmat alkavat kylmetä. :wink: Samantyyppiset äänet omassa kolkissa.

Itselläkin noiden pulttien kiristys edessä, joten en vielä osaa sanoa että onnistuuko pukkien varassa ongelmitta... kyllä varmaankin.
Onnistuu ihan hyvin pukkien varassa tehden.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja tami »

Hook kirjoitti:etummaiset 115nm (ei kulmakiristystä..)
takimmmat 110nm + 75 astetta
keskimmäiset 190nm.
Kiitoksia Hookille ohjearvoista ! Loppui jarrutus/kiihdytyskolinat samantien apurungon pulttien kiristämisen jälkeen.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Hei,

Itsellä juuri näitä samoja oireita että kolahtaa lähdössä / jarruttaessa ja esim vaihdetta vaihtaessa 1 -> 2.

Tein kyseisen toiminpiteen, kiristin nuo pultit momentteihinsa, mutta eivät tuntuneet olleen löysällä alkuunkaan ja nyt pitäisi olla oikeat, ei silti vaikutusta asiaan.

Tuntuu siltä että siellä olisi moottorintukikumi vetelemässä viimeisiään, kolahdus kuuluu oikealta puolelta?
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Vastaa Viestiin