Merkkiliikeethän tunnetusti myyvät ainoastaan uutta kompuraa 800e+ tai pelkkää
magneettikytkintä ~500e hinnalla, joten tässä on hyvä mahdollisuus ti-miehelle säästää ja rutkasti.
Purku menee näin 9-3:sen kohdalla. - suurinpiirtein. (aero/viggen helmat teettänee vähän lisää työtä..)
Moniurahihna löysälle kiristimestä ja hihna pois joltain rullalta -> löysäksi.
Auton oikea etunurkka ylös, niin että alle mahtuu "mukavasti"..
Apumiehen puolen etupohjamuovi irti.
Kampiakselin suojamuovi irti.
kompuran suojamuovi irti.
Lokausuojan etureunaa irti parin kiinnikkeen verran. (antaa hieman lisää tilaa söhlätä, kun taivuttaa vähän..)
Irroita 14mm mutteri. Pulttipyssyllä lähtee mukavasti, kun ei tartte pitää vastaan.
Nyppäse irti
magneettikytkimen "kytkinlevy" booreiltaan.
ota talteen kytkinlevyn alla oleva ohut prikka.
Irroita ~35mm lukkoregnas lukkoregaspihdeillä. (Suorakärkiset levittävät on paras vaihtoehto..)
Irroita hihnapyörä sopivalla ulosvetäjällä. Ulosvetäjä ei saa olla liian, iso tai ottaa kiinni korin "runkopalkkeihin", itse käytin ~15 euron motonetin ulosvetäjää.. (ei ole yleensä kovinkaan tiukassa kahden 9-3:sen kokemuksella.. ng900:n kompura kuulemma tiukempi, että saattaa hihnapyörä vääntyä!)
Irroita laakeri naputtelemalla 32mm hylyllä kovaa vasten tai paina prässillä.. 32mm hylsy käy hyväksi "holkiksi".
Tässäpä parit kuvat aiheesta.
Kuvassa hihnapyörään on vaihdettu (muovivasaralla naputellen tai prässillä painaen) uusi laakeri. Keskellä on "kytkinlevy", oikealla finaalissa oleva laakeri.
Sama toiselta puolen. (Kuvista puuttuu 8mm mutteri 14mm kannalla, ohut prikka ja lukkorengas)
Kuvassa "sähkömagneetti" on paikallaan. (lähtee irti lukkorenkaan irroittamalla sisältä, mutta laakerin vaihdossa ei tätä tarvitse irroittaa.. Olettaen tietysti ettei ole kärvähtänyt,.. Esim jos laakeri on PAHASTI hirittänyt kiinni, jolloin saattaa olla tuokin käynyt liian kuumana ja käämien lakat palanu.. Kuvan sähkömagneetin ulkokehä on saanut hieman hierontaa hihnapyörästä kuluneen laakerin vuoksi, mutta täysin toimiva vielä)
Hihnapyörä naputeltu paikalleen. Lukkorengasta vaille..
.. Kuten tästä kuvasta näkyy..
Sitten vain ohut prikka paikalleen boorien juureen, kytkin levy seuraavaksi ja sitten 8mm lukkomutteri 14mm (!) kannalla kiinni.
Lopuksi hihna paikalleen sekä parit pohjamuovit ja lokasuojan etummaiset kiinnitusnastat regaskotelosta. Lopuksi auto alas.
Hommaan kannattaa varata lyhyt (ilmastoimattoman) hihna , niin ei jää auto telakalle, jos tulee vastoinkäymisiä, tai ilmenee että esim.
magneettikytkin on "sulanut", jos liian väljällä laakerilla on ajettu liian pitkään, eli tässäkään kohtaa ei kannata aikailla, jos on havaittavissa väljytttä/jolkutusta hihnapyörästä!
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.