Ajovalot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
T.K.
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 23:12
Paikkakunta: Espoo

Ajovalot

Viesti Kirjoittaja T.K. »

Tre

Ongelmana on NG900:sen ajovalot, eli polttimoille tulee jännitettä reilu 10 volttia (n. 1,6volttia alle akkujännitteen). Sen verran olen pystynyt tutkimaan että jännite on konehuoneessa olevassa sulakkeessa n. 10,4 volttia (akun napajännite 12V). Onko tähän jotain yleistä juttua vai pitääkö johdotukset tehdä uudestaan? :?

Kysyy 900SE 2.3i omistaja, kiitollisena vinkeistä....
Saab 900SE 2.3i -95 8)
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Oletko mittauttanut akku ja laturia?Paljonko akulta mitattuna?Pitäishän sinne tulla paljon enemmän ku mitä mittasit.Jollain huoltoasemalla voi olla vehkeet(harvalla kuitenkin,kaljaa löytyy kyllä)tai jos on tuttu korjaamolla töissä,mee kiskoon hihasta ja mittauta.

Jos nuo on kunnossa,vasta sitten mieti uutta johdotusta.
T.K.
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 23:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja T.K. »

Hei

Eli jännitteet on mitattu moottori pysähdyksissä.
Sähköteknillisesti ei ole väliä onko moottori käynnissä vai ei, ongelma on se että akun ja polttimoiden välillä on resistanssi joka aiheuttaa n. 1,6 voltin jännitteen putoamisen. Ongelma on löytää tuo ko. resistanssi :(
Saab 900SE 2.3i -95 8)
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Vähän offtopic..

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Joo ei nyt tule kyllä vastausta ongelmaasi, mutta en uutta topiccia viitsi avata.

Mitenköhän noita 9-3:sen valoja voisi itse säätää korkeammalle? En nyt halua ketään häikäistä laittamalla valoja osoittamaan taivaaseen, mutta tuntuu vähän siltä, että on noi suuntaukset jotenkin p*erseellee ja valot näyttää liian alas :roll:
Kohta ois 50tkm huolto. Suostuvatkohan siellä säätämään valoja vähän korkeammalle kuin normaalisti vai valittavatko, että häikäisevät vastaantulijaa jos ne säädetään silleen :?:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vähän offtopic..

Viesti Kirjoittaja rr »

Rommitommi kirjoitti: Mitenköhän noita 9-3:sen valoja voisi itse säätää korkeammalle? En nyt halua ketään häikäistä laittamalla valoja osoittamaan taivaaseen, mutta tuntuu vähän siltä, että on noi suuntaukset jotenkin p*erseellee ja valot näyttää liian alas
Siellähän on lampun takana manuaaliset säätöruuvit pysty- ja vaakasäädölle. Itse laitoin rouvan 9-3:ssa sähkösäädön asentoon nolla ja tyhjällä autolla säädin valot about 10cm/10m kulmaan. Kyllä näkee :)

Alkujaan oli suunnattu johonkin siihen juuri keulan eteen, jotta pimeässä sai vain arvailla mitä vastaan tulee.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Mimmi kirjoitti:Onkos muuten valot käännetty päälle kytkimestä :?:
Siellähän voi olla "nolla-asennossa" alennetulla jännitteellä toimivat "huomiovalot".

Eikös 9-3:ssakin ole manuaalinen säätöpyörä vai onko se jo poistettu tarpeettomana
Ainakin tonnarissa on korkeudensäätömoottorissa hammasratas, josta voi manuaalisesti säätää korkeutta.
Valot on käännetty päälle ja kyllä tuo säätöpyörä kanssa löytyy ja se on säädetty ylimpään mahdolliseen asentoon, mutta tuntuu valot näyttävän todella matalalle silti.. :(
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Vähän offtopic..

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

rr kirjoitti:
Siellähän on lampun takana manuaaliset säätöruuvit pysty- ja vaakasäädölle. Itse laitoin rouvan 9-3:ssa sähkösäädön asentoon nolla ja tyhjällä autolla säädin valot about 10cm/10m kulmaan. Kyllä näkee :)

Alkujaan oli suunnattu johonkin siihen juuri keulan eteen, jotta pimeässä sai vain arvailla mitä vastaan tulee.
Joo tuntuu tosiaan olevan suunnattu aika keulan eteen...

Tota mitäs toi 10cm/10cm kulmaan meinaa :?: :oops:
Yrittäkää ymmärtää tällästä alottelijaa :D
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Valokeila laskee 10cm 10m:n matkalla. Tasaisella aja keula lähes seinään kiinni, merkkaa teipillä seinään puolivalonkeilat ja pakita 5 m seinästä. Sitten vain ruuvaat valokeilat 5 cm merkin alapuolelle.

Luonnollisesti pimeällä helpointa :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

....

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ai noin helppoa se oli 8O
Vähän piti nupista pyöritellä :D
Toivottavasti en liian ylös säätänyt.....

Mutta kiitoksia vaan neuvosta :wink:

Olisikohan syytä vaihtaa myöskin uudet polttimot? Toinen polttimo ainakin vaikuttaa suht himmeeltä, mutta sitä ei olekkaan vaihdettu 50000km aikana kertaakaan.....
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Katselin Haynesin kytkentäkaaviota ja siinä konetilan sulakkeille (olikohan 6,7,8ja9) johdotus tulee "filament monitorin" läpi jossa on kullekin hehkulangalle vastus (täytyy olla varsin pieni, mutta vastus kuitenkin). Vastuksen päihin on kytketty kaiketi vertailupiiri joka sitten ohjaa transistorikytkimellä inofotaulua jos jännite-ero ei normeissa (= lamppu paloi). Siis tuon mukaan virta kulkee vastuksen läpi ja siitä lienee tuo pieni jännite-ero. Jos laturi on kunnossa, vastuksesta huolimatta polttimoilla pitäsi olla noin 12V. En ole sähköammattilainen eli tietävät korjatkaa jos tämä meni aivan poskelleen.

Täyttypä mittailla tuosta omasta ng:stä. Ei siinä tosiaan ole mitkään erinomaiset valot verrattuna vaikka vaan ogsatkuun.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
T.K.
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 23:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja T.K. »

Kiitoksia kaikille vastanneille, nyt toimii :)

Eli vika katosi kun irroitin mittariston :!: ja laitoin takaisin (ilmeisesti jokin pätkis), lisäksi konehuoneen releet alkoivat raksuttaa valoja laittessa mitä ne eivät aikaisemmin tehneet.

CC oli aika lähellä tuossa virtapiirin tulkinnassaan, ko. piiri toimii siten että pienen vastuksen (milliohmeja) läpi menee lampun virta ja operaatiovahvistin haistelee onko vastuksen yli jännitettä, jos jännite puuttuu (= ei virtaa) on lamppu palanut. Tuo operaatiovahvistin (opamp) sitten ohjaa trankkua joka pistää viestin eteen päin boxille.

Vhee... alkaa olla jo aika Saabisti olo :wink: kun tuli korjattua nuo sumarit, eikä aikaakaan mennyt kuin neljä tuntia 8O Tosin itse korjaus kesti vain noin 15 min/puoli (oli hapettumaa, polttimot vaihdoin tietenkin samalla). Vauhtiin kun olin päässyt niin putsasin ajovalojen lasit sisältä (oli sumeat) ja puhalsin heijastinpinnat pölystä...

Loppuviikosta pitäisi asennella poppikoneita jotta mamma pääsee nauttimaan työmatkoistaan :) Diskantit kojelaudan päälle, 5" mid oviin ja 10" subbari takakonttiin (n. 38l kotelo 3mm rosterista, viritetty ~50Hz, ei siis hifiä) sekä vaffarit ( 50W+50W + mono100W ) ja aktiivijakosuodin näyttäis mahtuvan hanskalokeron päälle mainiosti.
Tarkoituksena olisi siis tehdä systeemi joka ei näy eikä jumputa ulos, vaan ihan omaa nautintoa varten :)

T. Timppa
Saab 900SE 2.3i -95 8)
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mistäköhän johtuu tuon 9-3:n ajovalojen ajoittainen kirkastuminen/himmeneminen? :idea: :idea: :idea:

Viimeksi eilen kun ajelin, niin parikin kertaa valot himmenivät/kirkastuivat. "Vika" ei liity mitenkään moottorin kierroslukuun. Tosin tasakaasulla maantiellä valot on ihan OK. Onkohan jokin jännitteensäädin menossa sököksi vai mikä mahtaa olla vikana? Latausjännitettä en ole ehtinyt mittailla...mikä sen muuten pitäisi olla?

Liittyy varmaan tuohon kun, pienen ajan sisään on palaneet molemmat ajovalot, parkit ja toinen takavilkku...muuttuuko autoni Op..iksi, jossa polttimoita saa olla repullinen mukana...?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Taitaapi liittyä ilmastoinnin kompuran ja/tai moottorin flektin käyntiin lähtemiseen?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Nimellisjännite pitäisi kaikissa 9-3 kaikilla generaattoreilla 90A,120A ja 130 Ampeerisilla tai yleensä autoissa noin 14V.
9-3.1972
juho
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 10:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja juho »

Ajovalojen suuntaus omassa 9-3:ssa tuntui olevan aivan pielessä vaikka ostohetkellä valot suunnatttin merkkiliikkeessä. Oikean puoleinen valo näytti huomattavasti alemmas kuin vasen ja reilusti ojan suuntaan. Pienellä säätelyllä valokeila parani huomattavasti.

Ilmastoinnin / flektin käynnistyminen tipauttaa aika reilusti itselläni jännitettä, jolloin valot himmenevät hetkeksi. Akku on tosin alkuperäinen vm.99
Saabisti kolmannesssa polvessa
Vastaa Viestiin