Kävin katsastamassa tänään Saab 900 vm. 1997 ja tuli hylkäys käsijarrun oik.puolen tehottomuuden takia (jokavuotinen ongelma), mutta lisäksi totesi virta-avaimen irtoavan moottorin käydessä ja korjauskehoitus siitä.
Mitkä on perusteet tuolle virta-avaimen irtoamiselle? Etsiskelin netistä asiasta ja siellä viitattiin siihen että avain voisi irrota ajaessa ja aiheuttaa siten turvallisuusriskin. Onko tämä ainoa peruste? Jos on, niin Saabeissahan sillä ei ole perustetta, kun virta-avain on pystyssä konsolissa.
Ei hirveästi huvittaisi laittaa 1000 euroa uuteen virtalukkoon tämän ikäisessä autossa, joka kohta vaihdetaan kuitenkin. Tietysti voisi etsiskellä purkuautoista virtalukkoa.
Ja se että avain olisi kulunut (niin kuin katsastusmies ehdotti) ei oikein tässä tapauksessa voi olla syy, koska myös vara-avain lähtee irti.
Mitäs ehdotatte tehtäväksi asialle?
Avain irtoaa moottorin käydessä
Re: Avain irtoaa moottorin käydessä
Lukkoliikkeet osaavat entrata vanhan lukkopatruunan paremmaksi, ainakin Tampereella Aseman lukko on sellaisia usemmankin jo onnistuneesti tehnyt ja hintaluokka on 70e paikkeilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Avain irtoaa moottorin käydessä
Turussa ainakin AM Security tekee huoltoja lukkopesille. Omasta virtalukosta vaihdettiin haitat talvella, puolen tunnin homma ja hinta 50€. Oli kuulemma tuttua hommaa nämä Saabin lukot.
Re: Avain irtoaa moottorin käydessä
Itse lähetin 9-3 vm 2001 virtalukon sylinterin ja avaimen postissa Helsinkiin Autoavain P. Honkasolalle ja se tuli sarjoitettuna takaisin 4 päivän päästä. Ja maksoin 60€.
Sylinteri on helppo irrotaa lukosta.
Sylinteri on helppo irrotaa lukosta.