OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
madmike
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 17:14

OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja madmike »

joo eilen se tuli haettua 176tkm ajettu ja kaikinpuolin siisti ja ns..räpeltämätön..
toki autoon on tehty 150tkm paikkeilla tuo flexfuel+stage1 päivitys.
ihan mukavalta pelitä tuntu kun äksiseltään 1.9dci primastarin ratista hyppäs suabin rattiin..

tässä vähän listaa mitä tuohon on jo tehty.

kampiakselin etu stefa 156tkm
vetoakselin holkinvaihto+stefa+v-öljy151tkm
apulaitehihna+rullat 151tkm
öljypohjan+sihdin puhdistus 150tkm
huohotin päivitys 150tkm
flexfuel+stage1 149tkm "jeippo"
sytkä kasetti 137tkm
+normi kuluvia osia mm..jarrut/sid2/takapuslat jne..

sitten kysymyksien pariin!

tuosta re85 ajosta minkäslaisia suosituksia on? edellinen omistaja ajanu 3tankkia re85
ja sitten välissä 98 1 tankki..

"jeipon" tekemästä ohjelmasta flex.fuel.stage1 ohjelmastakin olis hyvä tietää vähän lisää?

vaihtolistalle nyt alkuun olis menossa pa-pumppu+kampiakselin asentotunnistin ja kytkin tulevan kesän aikana!
onko tuo kampiakselin asentotunnistimen vaihto minkälainen homma?
mitäs pa-pumppua suositellaan?
ilmeisestin viggenin kytkin kannattaa laittaa?
kauankos nuo sytkäkassut kestää noin? nyt ajettu n.40tkm pitäskö konttiin varalle jo toinen hankkia?

tuossa nyt alkuun jotain mitkä askarruttaa :?

tarkutuksena olis elimoida kaikki mahdolliset viat jolla välttää tiellejäämiset :)
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja erska »

Mikä on peruste miksi pitäisi ajaa normi bensalla parin etanolitankin välein? Ja ei kyllä mitään järkeä ole alkaa vaihtamaan esim. Kampuran anturia tai di-kasettia ennaltaehkäisevana toimena... rahat mieluummin vaikka t5 mäntiin ;)

Lähetetty minun GT-I9105P laitteesta Tapatalkilla
Viimeksi muokannut erska, Ke Maalis 12, 2014 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Vs: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista

Viesti Kirjoittaja erska »

-

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Pidemmän päälle pelkällä etanolilla ajo on alkanut monilla keräämään suuttimen päihin jotain epämääräistä "tervaa" joka on ilmennyt huonoina kylmästartteina (röpeltää, pätkii). Tankki bensaa on puhdistanut nämä pois. Itse olen ajanut 67tkm omalla kolkilla tyyliin 5 tankkia e85 ja välissä 1 tankki 98:ia. Toiminut täysin moitteetta.
T7 vm. 2001 9-3
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

10. tankki RE85:lla nyt menossa edellisen bensatankillisen jälkeen, ei mitään ongelmia (aattelin bensaa laitaa seuraavan kerran jos/kun tulee ongelmia). Tätä ennen ajelin about joka 5. tankin bensalla mutta kun vituttaa maksaa 100e tankillisesta vs 60e niin mennään nyt näin. :lol:
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Suuttimiin kerääntyy melkoisesti tervan näköistä kuraa kun ajelee pelkällä viinalla. Tästä syystä hyvä välillä ajaa bensalla niin puhdistuu suuttimet.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja AZP »

madmike kirjoitti: onko tuo kampiakselin asentotunnistimen vaihto minkälainen homma?
mitäs pa-pumppua suositellaan?
ilmeisestin viggenin kytkin kannattaa laittaa?
kauankos nuo sytkäkassut kestää noin? nyt ajettu n.40tkm pitäskö konttiin varalle jo toinen hankkia?
Asentoanturin vaihto on yhden ruuvin irroitus ja takaisinkiinnitys + johtoa seuraamalla liittimen löytäminen, irrottaminen ja kiinnittäminen. Kuulostaa helpolta, mutta anturi on sellaisessa paikassa että sinne ei pääse näkemään. Itse irrotin downpipen turbosta anturia irrottaessani että sain vähän paremmin tilaa ropeltaa sokkona, mutta se ei ole välttämätöntä. Anturi siis sijaitsee suunnilleen DP:n kohdalla moottorin etupuolella. Siinä on kiinnitysruuvin kanssa kiinni sellainen peltinen suojalätkä myös. Torx-avaimella (kokoa en muista ulkoa) se aukeaa.

PA-pumpuksi ei kannata vaihtaa ainakaan mitää ProPartsin tölkkiä. Hajoaa jopa aikaisemmin kuin se 176 tkm ajettu alkuperäinen. Alkuperäinen ja aito Walbro on yleisin suositus. Jos tulevaisuudessa aikoo virittää paljonkin lisää, niin joku isommalla tuotolla olevaa pumppua ovat porukat vaihtaneet sinne.

Moni ajaa varakasetti kontissa. Kallishan tuo on vain varalle ostaa, mutta jatkuupahan matka helpommin jos kasetti pettää. Aika usein kuitenkin kasetti kai oireilee ennen totaalisammumista. Niiden yleisestiä kestoiästä en omaa itse riittävästi kokemuksia kommentoitavaksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
madmike
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 17:14

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja madmike »

ok joo tuohon re85 ajamiseen oli hyvä saada varmistus että välillä muistaa ajella bensalla..
varmaan joku 4-5 tankkia re85 ja sitten 98 1 tankki välissä sillä nyt alkuun mennään.

no tuli nyt tilattua tuo kampiakselin asetotunnistin.

juu se on vähän kun täällä ns..syrjäkylillä asuu niin tuo auton ns..toiminta varmuus
menee etusijalle lähinnä siksi tuota sytkäkassua jne..meinasin valmiiksi hommailla niin ei sitten se matka katkea ja joudu hinureita soittelemaan jne..

tuli äsken käytettyä auto leimalllakin kehujen kera meni läpi!
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tarkista nykyisestä sytkäkasetista versio, se antaa osviittaa onko sitä vaihdettu. Nuo uusimmat versiot (3.7?) on vissii ollu varmempitoimisia (?). Ja ne tulpat kun vaihtaa samalla kun öljytkin niin kasetti tykkää.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Uusin ja ilmeisesti viimeinen versio kasetista on 3.7D. Ja niissä ymmärtääkseni on juotokset tehty kestävimmiks paremalla tinalla tjsp.

Tulpat _AINA_ öljyvaihdon yhteydessä ja _AINA_ NGK'n tulpat. Melkeinpä kaikille sopii BCPR7ES-11, mikäli käyntiongelmia esim viinan kanssa niin voi BCPR6ES (lämpimäpi) laittaa. En kuitenkaan itse suosittele muuta kuin just BCPR7ES-11.

Virivehkeis sit eri juttu. (ei koske stage 1-3)
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Turha noiden tulppien kanssa on hötkyillä noin tiuhaan. Eräs foorumin tunnetuista softaguruista sanoi 20tkm riittävän vaihtoväliksi. Itse tein kompromissin ja olen vaihtanut 15tkm välein eikä koskaan ole mennyt tulpat ennen aikojaan.
T7 vm. 2001 9-3
madmike
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 17:14

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja madmike »

edellinen omistaja on keskimäärin n.7tkm-8tkm ajellu öljyillä ja aina samalla tulpat vaihtanu! kyllä ite ajattelin samalla tavalla vaan jatkaa n.7.5tkm ja vaihto :wink:

öljystä heräs kysymys että mitä raati suosittelee? nyt on laiteltu huoltovihon mukaan
mobil 0W-40 pitäskö vaihtaa gm omaks siis tähän Fully Synthetic Motor Oil, Saab/GM 5W30 5L vaiko jatkaa tuolla 0W-40??


ens.viikolla jos tekis ns..kevät huollon vaihtelis öljyt+kaikki suodattimet jne...
ja tilais.uuden pa-pumpun ja suuttimet.

sitten vaan kovaa ajoa(työmatkat 120km/pv) koko.kesä ja syksyllä sitten tallin.perukoille..
Viimeksi muokannut madmike, Ti Maalis 18, 2014 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja AZP »

madmike kirjoitti: öljystä heräs kysymys että mitä raati suosittelee?
Nyt avasit pandoran lippaan :lol:

Kumpikin öljy on kyllä koneelle sopivaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
madmike
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 17:14

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja madmike »

AZP kirjoitti:
madmike kirjoitti: öljystä heräs kysymys että mitä raati suosittelee?
Nyt avasit pandoran lippaan :lol:

Kumpikin öljy on kyllä koneelle sopivaa.
no juu ehkä vähän huonosti esitin kysymyksen! mutta lähinnä kokemuksia kaipaan tuosta Fully Synthetic Motor Oil, Saab/GM 5W30 5L öljystä re85 kanssa ja muutenkin?
eipä noilla sinänsä kummonen hintaero ole! vs tuo mobilin 0W-40
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3 Aero 01 hommattuna muutamia kysymyksiä huolloista jne.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kysymyksen esittämisessä mitään vikaa ollut. Tuo on vain aihe, joka aloittaa aina loppumattoman väännön siitä mitä sitä uskaltaa kallisarvoiseen moottoriinsa kaataa, ja miten kansaa huijataan öljyostoksilla. Ainoa väite mitä en vielä ole kuullut öljyihin liittyen on, että niitä ei kannattaisi vaihtaa laisinkaan :D

Näistä lisäinfoa, ei niistä kyllä kovin paljon viisaammaksi tule:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=130710
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=133994
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=140761
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin